het was me toch een jaar...om van te huilen en lachen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CaroBaex

het was me toch een jaar...om van te huilen en lachen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 00:04

2016..het was met de paarden een onzettend goed jaar! maar voor de rest..pf kan er wel om huilen maar laat ik het positief houden!

ik zeg alvast sorry voor taalfouten die maak :P

-4 april
een datum die ik nooit zal vergeten..
de dag dat de pony die ik al since 2013 ken eindelijk een soort van mij werd.
de eigenaaresse kon zelf niks met haar voor de manege want tja de pony was heel groen onder zadel en aan de hand en had een onzettend sterke eigen mening over alles.
maar elke dag dat ik daar was deed ik wat met haar van grondwerk naar longeren.
het was niet liefde op het eerste gezicht maar liefde op het derde gezicht! _O-
ik werd ineens stapel verliefd op haar! maar back to the story :=
ze gaf me de kans om een stal voor haar te zoeken wat niet echt lukte maar uiteindelijk had zij een gevonden en hij was betaalbaar,zij had al contact gehad met de stall eigenaar en beetje mijn achtergrond uitgelegt. nou die maandag naar haar oude stal gegaan haar op de trailer gezet en daar gingen we! toen we waren viel het me mee het is een klein schalige pension stall gelukkig ik hou niet zo van drukte vooral niet met rijden, toen hebben we haar in de bak gedaan waar de "nieuwe" paarden naast in de wei stonden en veel rennen deed ze niet
Spoiler:
helaas :=

Afbeelding

klein paspoortje:
naam:Carolien
leeftijd: 15 jaar
geslacht: Merrie
Ras: Welsh pony (B-sectie)

vroeger werd ze alleen gement en soms gereden maar het bleek dus dat ze heel goed kon springen (het hoogste wat ze hier heeft gesprongen is 1,04m )
en leuk vind ze het! ze word bloed fanatiek! je heb dan geen longeer zweep meer nodig met vrijspringen ze doet het uit zichzelf _O-
Afbeelding

5 oktober
een goede vriendin kwam lang om eindelijk fotos van mij en carolien te maken en ...ik vind ze hardstikke mooi!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van springen naar grondwerk naar crossen ze is best veelzeidig maar er is een ding waar ze echt een hekel aan heeft...
*tromgeroffel* Dressuur .. en dit omdat ze het moeilijk vind zo gaat het altijd zo met haar alles wat moeilijk is heeft ze een afkeur naar waardoor ik veel om haar moet lachen want dan kijkt ze naar mij met een gezicht van " Waarom?" en zoals het leren dat ookal staan er hindernissen in de bak je moet ze niet meteen als je er lang rijdt er overheen wat ze ook heel moeilijk kon weerstaan want dan komt ze onder het dressuur uit ,slimme pony 8-)

maar het moet toch waardoor ze nu eindelijk een beetje rustig op de hindernis af gaat want zoals ik altijd zeg " We hebben geen haast!" en ze nu eindelijk de galopwissel in haar macht heeft!
het aanteugel lopen was iets lastigs want het is haar nooit geleerd waarom ze in het begin er geen bak van snapte maar daar veel longeer werk lukte het! waardoor ze nu eindelijk goede bespiering krijgt op de juiste plekken
Afbeelding

en dan gaan we verder met het onder zadel werk we begonnen natuurlijk met dressuur en dan haal ik soms echt het bloed onder haar nagels vandaan want het is zo moeilijk! om de oude gewoonte als "Lama lopen" eruit tekrijgen maar met veel gedult kom je ver! dus we gingen verder met springen waar ze soms dan ook hoog ging lopen met haar hooft maar nietzo hoog als normaal gelukkig want zodra ze begin ontspand ze en zakt ze wat ik dan altijd uitbundig beloon! want ik ben dan zo trots op haar dan vergeet ik alles om me heen even.
mijn berijder springt altijd met haar omdat ik best bang ben om te springen maar daar werk ik hard aan!
Afbeelding

Afbeelding

om dit topic aftesluiten het verschil tussen 2015 en 2016
Afbeelding

en een video:

dit was nog een klein overzicht van het jaar,ik kan niet wachten op volgend jaar want ik heb leuke dingen in petto voor Ma'dam zoals een indoor oefencross!
Bedankt voor het lezen!
oja,voor dat ik het vergeet
dit is mijn eerst foto topic die ik maak maar kunnen jullie de foto's zien? :=

veerle_1001

Re: het was me toch een jaar...om van te huilen en lachen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:35

Foto's zijn zichtbaar hoor ;)
Leuk verhaal! Veel plezier komend jaar met alle plannen!

Kristy1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:48

Liz ik wil je even laten weten dat ik super trots op je ben <3

Ik zag hoe erg je kapot ging toen carolien bij mij kwam ik kon haar niet bij me laten. Uiteindelijk heeft Christien de juiste keuze gemaakt. Jullie zijn een top team samen, twee handen op een buik is ook te zien op de foto's. Jullie gaan samen zo goed vooruit.

Ik heb geen idee hoe ik je ooit moet bedanken nu ik in deventer woon en je helpen mag, voor de kans die je me geeft om de indoor oevencross te rijden krijg je zeker iets voor, wil je iniedergeval laten weten dat ik super veel van je hou en als er iets is je weet me te vinden <3

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 19:43

Wat een leuk overzicht.
Ik vind alleen je bijrijdster echt te groot voor je pony.
Misschien een idee dat zij ook aan de vrijheidsdressuur gaat? Of mennen jullie wel eens?

CaroBaex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 22:30

AnnemiekvM schreef:
Wat een leuk overzicht.
Ik vind alleen je bijrijdster echt te groot voor je pony.
Misschien een idee dat zij ook aan de vrijheidsdressuur gaat? Of mennen jullie wel eens?

ik men met haar.
tis alleen mijn keuze dat ik haar ook op de pony laat rijden
pony heeft er geen last van loop prima met haar.
je bedoelt het goed maar als ik dat ook had gevonden had ik er wel wat aan gedaan ;)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:47

Het zijn inderdaad erg leuke foto's van een leuke pony!

Ik ben het echter wel eens met Annemieke, een paard kan maximaal 20 % van zijn gewicht dragen, anders is het echt schadelijk. En idealiter zelfs maar 10 tot 15 %. Een paard laat dat alleen niet zo snel zien, ze zijn zo ingesteld dat ze pijn niet snel tonen. Aangezien ze prooidieren zijn en ze anders wel erg makkelijk werden opgegeten door roofdieren. Dat de pony prima loopt wil dus helaas niet zeggen dat hij er geen last of moeite mee heeft.

Rijd je zelf ook op de pony? Zo ja, zou ik het echt alleen nog houden bij het mennen.
Je vind vast dat ik me ermee bemoei, maar ik zeg dit alleen met alle goede bedoelingen, omdat je vast niet je pony pijn wil doen of veel te zwaar wil laten tillen.

Hier een link van de richtlijnen:
http://www.paardsignalen.nl/hoe-zwaar-m ... iter-zijn/
Er zijn nog veel meer sites en veel meer onderzoeken over te vinden!

Ik hoop dat je er wat mee doet en het niet negatief opvat.

CaroBaex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 15:28

jasz schreef:
Het zijn inderdaad erg leuke foto's van een leuke pony!

Ik ben het echter wel eens met Annemieke, een paard kan maximaal 20 % van zijn gewicht dragen, anders is het echt schadelijk. En idealiter zelfs maar 10 tot 15 %. Een paard laat dat alleen niet zo snel zien, ze zijn zo ingesteld dat ze pijn niet snel tonen. Aangezien ze prooidieren zijn en ze anders wel erg makkelijk werden opgegeten door roofdieren. Dat de pony prima loopt wil dus helaas niet zeggen dat hij er geen last of moeite mee heeft.

Rijd je zelf ook op de pony? Zo ja, zou ik het echt alleen nog houden bij het mennen.
Je vind vast dat ik me ermee bemoei, maar ik zeg dit alleen met alle goede bedoelingen, omdat je vast niet je pony pijn wil doen of veel te zwaar wil laten tillen.

Hier een link van de richtlijnen:
http://www.paardsignalen.nl/hoe-zwaar-m ... iter-zijn/
Er zijn nog veel meer sites en veel meer onderzoeken over te vinden!

Ik hoop dat je er wat mee doet en het niet negatief opvat.

Nogmaals het is mijn probleem.
Het meisje is een licht gewicht en is ook niet telang.
Snap dat je het goed bedoelt maar heb niet om een mening gevraagt...

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:41

Dat meisje te groot? Kom op zeg :D

Leuk overzichtje TS!

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:09

Leuk overzicht TS! Je hebt duidelijk veel plezier met haar, leuk om te zien! Daarnaast is ze duidelijk bijgetrokken en beter in haar spieren gaan zitten. +:)+

KittyDylan schreef:
Dat meisje te groot? Kom op zeg :D

Leuk overzichtje TS!

Op de foto's zou je nog kunnen twijfelen maar zeker als je het filmpje bekijkt is er geen ontkomen aan. Meisje is inderdaad wel fors voor de pony, naar mijn mening ook té.

En dan gaat het niet zozeer over dat het meisje geen "licht gewicht" zou zijn ts, ze is inderdaad slank maar wel te zwaar voor de pony en ook wel te lang. Ze zit met d'r tenen regelmatig tegen de voorbenen van de pony te tikken.

En tuurlijk dat is in theorie helemaal jou keuze en overweging. Zou het niet dat het steeds meer een punt van discussie wordt, te grote/zware mensen op te kleine pony's of zelfs paarden. Het wordt steeds minder geaccepteerd en dat merk je TS of je er nou op zit te wachten of niet ;). Probeer er nog is kritisch naar te kijken. :)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:47

Als je totaal geen commentaar wil, zet het dan niet online ;)
Nogmaals, bekijk het nog eens kritisch, lees die sites (en nog een paar andere) en beslis dan.

Ik zat ook op mijn dertiende op een Shetlander en hoewel ik ook echt licht was en niet mega groot, was is gewoon echt te groot voor dat beestje. Maar dat is achteraf praten, dat zei niemand ooit tegen mij. Ik had het misschien ook niet leuk gevonden als iemand het mij had gezegd, maar ik had er op z'n minst even over nagedacht en dan tot het juiste besluit gekomen om te stoppen. 8 jaar geleden hoorde je echter niemand over het maximale gewicht of lengte. Nu weten we gelukkig meer! Dus denk erover na en alsjeblieft, doe er wat mee.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:38

jasz schreef:
Ik zat ook op mijn dertiende op een Shetlander en hoewel ik ook echt licht was en niet mega groot, was is gewoon echt te groot voor dat beestje. Maar dat is achteraf praten, dat zei niemand ooit tegen mij. Ik had het misschien ook niet leuk gevonden als iemand het mij had gezegd, maar ik had er op z'n minst even over nagedacht en dan tot het juiste besluit gekomen om te stoppen. 8 jaar geleden hoorde je echter niemand over het maximale gewicht of lengte. Nu weten we gelukkig meer! Dus denk erover na en alsjeblieft, doe er wat mee.

wat heeft dit te maken met de ts ?

ik vind dat het nog best kan. Plaatje is niet zo mooi maar ach. Pony kan het makkelijk aan.

Leuk ding ts !

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:04

Dat lijkt me toch vrij duidelijk? :') Een vergelijking van eenzelfde soort situatie, waarbij een persoon te groot is voor een pony. Je kan het er niet mee eens zijn, dat is een ander verhaal. Maar de vergelijking niet snappen? :o?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:13

jouw verhaal voegt hier 0,0 aan toe heeft niks met snappen te maken.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:18

Misschien voor het mooie niet netjes, maar het kan prima. Daarbij, hoe goed kun jíj beoordelen of het past, dat ziet TS zelf het beste, daar kunnen wíj allemaal níét over oordelen ;) En inderdaad, zo ook ik niet..... ;)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:21

Nou, op zich heb ik er wel kijk op.
Maar was meer bedoeld om problemen te voorkomen. Vind ik sneu voor de pony en de ts. Gaf aan dat ik het verder een leuk overzicht vond. Leuke pony ook. Daar wil je lang van genieten toch?

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:22

Prima, dat mag je vinden natuurlijk. Ieder z'n mening he. Het leek me een vrij duidelijke anekdote, niet bedoeld om mensen tegen het hoofd te stoten ;)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:23

Ken je Ts en pony dan persoonlijk... zo nee, dan heb je er geen kijk op vanaf je schermpje... :)

Ts, niets van aantrekken, jij kent pony en bijrijdster het beste. Het lijkt me ook niet makkelijk een goede ruiter voor een B'tje te vinden, of wel? :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:25

De maat van de pony heeft niets te maken met de TS toch? Zij ment ermee. Wat ook erg leuk is. En rijden is niet noodzakelijk.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:59

Dit zou je aan moeten willen houden met oog op het paardenwelzijn. De ruiter mag niet meer dan 15℅ van het (gezonde) gewicht van de pony wegen.

B-pony (1,17 - 1,27 m)
250 - 350 kg
37,5 - 52,5 kg

Als we er vanuit gaan dat de pony een beetje in het midden zit zal ze ongeveer 300kg wegen. 15℅ mag ze daarvan dragen op haar rug, 15℅ van 300kg = 45kg.

5 tot 8 kilo moet je rekenen voor het harnachement en de kleding van de ruiter. Dat betekent dus dat het meisje (schoon gewicht) niet meer dan 37 tot 40kg mag wegen, het rij niveau is daarbij irrelevant.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt ts, je kan nu heel makkelijk nagaan of het meisje al dan niet te zwaar is.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:07

Jammer dat het filmpje nu niet meer zichtbaar is...

Leuke pony! Kan leuk springen zeg! :) Kan enkel de foto's zien en daar zie ik geen problemen.

CaroBaex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 00:28

amado7 schreef:
Jammer dat het filmpje nu niet meer zichtbaar is...

Leuke pony! Kan leuk springen zeg! :) Kan enkel de foto's zien en daar zie ik geen problemen.

kan zijn dat de link weer eens niet mee werkt

https://www.youtube.com/watch?v=47TrYpoN8Sc

CaroBaex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 00:33

lisem94 schreef:
Dit zou je aan moeten willen houden met oog op het paardenwelzijn. De ruiter mag niet meer dan 15℅ van het (gezonde) gewicht van de pony wegen.

B-pony (1,17 - 1,27 m)
250 - 350 kg
37,5 - 52,5 kg

Als we er vanuit gaan dat de pony een beetje in het midden zit zal ze ongeveer 300kg wegen. 15℅ mag ze daarvan dragen op haar rug, 15℅ van 300kg = 45kg.

5 tot 8 kilo moet je rekenen voor het harnachement en de kleding van de ruiter. Dat betekent dus dat het meisje (schoon gewicht) niet meer dan 37 tot 40kg mag wegen, het rij niveau is daarbij irrelevant.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt ts, je kan nu heel makkelijk nagaan of het meisje al dan niet te zwaar is.

dankje!

voor dat iedereen hier een opmerking over maakt
ik ben al lang aan het zoeken voor een jongeren en kleineren ruiter maar die vind je nietzo snel voor een pony met heel veel pit en die nogal groen onder het zadel is ;)

ik zal na gaan of ze echt daad werkelijk tezwaar is voor haar
maar ik kan de pony moeilijk stil gaan zetten omdat de ruiter net telang is ;)
en het blijft als nog mijn keuze hoop dat jullie die respecteren
en het mennen doen we nog in de bak omdat ze daar ook haar gebrekken mee heeft helaas

CaroBaex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 00:41

KittyDylan schreef:
Ken je Ts en pony dan persoonlijk... zo nee, dan heb je er geen kijk op vanaf je schermpje... :)

Ts, niets van aantrekken, jij kent pony en bijrijdster het beste. Het lijkt me ook niet makkelijk een goede ruiter voor een B'tje te vinden, of wel? :)

helaas is het nietzo makkelijk .. netzo als ik al uit had gelegt is ze nogal groen en kan echt een heethooft worden since haar conditie weer goed is
ik heb al iemand langs gehad maar merries blijven merries ze ging haar onzettend uitesten waardoor het meisje bang werd wat ik heel goed snap
mijn bijrijder kent carolien heel goed en bij haar en mij is ze onzettend braaf en zet geen stap verkeerd
ik heb dan liever dat er iemand op zit die gewoon door pakt en haar goed door rijdt en als ze dat goed snapt wil ik pas iemand anders weer op gaan zetten om ongelukken tevoorkomen
tis al vaak genoeg gebeurt vooral in het begin dat ze het niet snap en in paniek schoot en omhoog ging

ik heb laast een stalgenoot gevraagt of een van haar dochters misschien op haar wil en dat willen ze heel graag! maar zij zegt ook carolien moet eerst even alle basis dingen goed in haar hooft hebben