Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jantine_

Berichten: 2991
Geregistreerd: 03-06-07
Woonplaats: Rijsenhout.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 02:03

bobje26 schreef:
Ik meld mij ook!

Mijn bijna 3 jarige merrie Jaja, een First Promise x Krack C prok.
Ze is erg volwassen, maar we doen het erg rustig aan. Ze staat deze winter nog tussen haar vriendinnetjes en van het voorjaar halen we haar maar eens naar huis toe. :)
Overigens kent ze al heel veel, ik kan haar overal poetsen, beentjes scheren, manen doen, wijken voor druk. En dat terwijl we gemiddeld 1/2 keer in de maand bij haar kijken. Merk dus dat ze heel erg ijverig is en slim !

[ [url=m/Qh4ouQ.j pg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Xv1s2l.j pg]Afbeelding[/url] ]


Die heeft vast bij die van mij gestaan :D :D


wat een ontzettend leuke paarden, en veel verschillende ook :)

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 08:16

GabberGill schreef:
Tessa_93 schreef:
Het valt mij op dat veel mensen zoiets hebben van ''het paard is nu 3 jaar dus ik kan erop''. Ik zie nog veel paarden en ponys voorbij komen die 3 jaar zijn maar echt nog puppy zijn.. waarom dan toch erop stappen en niet nog minimaal een jaar laten groeien.. Mijn keuze zou minimaal 6 jaar zijn, dan van het land afhalen en aan de hand het e.e.a doen. en vanaf 7/8 jaar pas erop gaan zitten als alle groeischijven gesloten zijn.

Ik vraag me af waarom je deze discussie opwakkert waar we elkaar toch zeker in elkaars waarde laten? 3 jaar is niet per definitie slecht en 7 jaar niet per definitie goed. Naar je paard kijken en beslissen. Dat doen vele hier ook. Als mijne in mei nog gupp is stap ik er niet op en laat ik hem nog groeien op het land

Ik heb ook ergens gezet dat ik wel kijk wanneer hij wat aanbiedt.
Mijn pony moet in handen zijn en ja ik ben al voorbereidend bezig (met een trainster die zijn verprutste moeder ook kent en wij kiezen ervoor om hem de dingen nu al aan te leren om ongelukken zoals met zijn moeder te voorkomen), misschien nog wel anderhalf jaar, misschien ook niet.

Mijn oude paard kreeg ik toen hij 2.5 was en ja hij kende zadel stap draf en galop......nu we deze wijsheid hebben denk je veel te vroeg. Ik had geen bak toen hij kwam dus het eerste half jaar aan de vertrouwensband gewerkt en daarna een bak aangelegd. Hij is nu 23 jaar en ik rij hem nog steeds. Heeft hij periodes rust gehad? Absoluut....niet 1 dag of een week.....maar soms wel een paar maanden (ik liep met een hernia). Hij stond wel iedere dag gewoon buiten zijn ding te doen. Ik stapte na maanden op en we reden weg alsof ik de dag ervoor nog heb gereden. Heeft hij er schade van opgelopen dat hij zo jong beleerd is? Nee absoluut niet. Wil hij na al die jaren nog graag voor me werken? Absoluut.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 08:17

Ik ben 32. Inderdaad 3jr hup ik kan er op.zelf doe ik dat niet ga eerst zorgen dat ze sterker word door haar aangespannen telaten lopen,en fietsen.ik heb ze al keer tuig opgelegd en aangesingeld en ook de culleron omgedaan,maar mevrouw vind alles normaal en prima.als ze 4jr is zal ik ze paar keer laten wennen met iemand op haar,maar meestal als ze al aangespannen zijn gaat van zelf je hebt al een stuur en rem haha. Ik beleer altijd mijn paarden meteen buiten.de eerste passen met iemand er op doe ik allemaal buiten recht toe recht aan,en dat bevalt prima nu heb ik zo al 3 onder zadel beleerd dus nu komt nr 4 en 4pony,s in de koets beleerd.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:06

Mijn paardje is bijna 5 maar is niet dat ik bewust heb bedacht zo lang te wachten. Had echt met de situatie te maken.. Achteraf misschien wel goed want ze groeit nog steeds. Anderzijds longeer ik haar al vanaf dat ze 2 jaar oud is. (in overleg met de dierenarts, ivm slappe banden) Ik heb alles heel spelenderwijs geprobeerd en geleerd maar ze leert enorm snel. Vond alles prima en pakte het veel te makkelijk op. Nu 3 keer gereden en daarna begon het veel te regenen en nu vriezen waardoor de bak niet zo goed was.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:56

5 is ook mooie leeftijd om er op te gaan zitten rug is zo goed als af dus

Dawson123

Berichten: 309
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:35

Ik kom mij ook melden met mijn 2,5 jarige ruin! Wij doen nu vooral lekker wandelen en buiten spelen en soms ter afwisseling 15 minuutjes longeren 1/2 per week. Ik wil vanaf januari wat serieuzer aan de slag gaan als wij van stalling zijn verhuisd bij mn trainster :)
Afbeelding

Anoniem

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:49

Oh die heb ik te koop zien staan!
Knap dier. <3

Verder denk ik dat het echt zo erg per paard verschilt wanneer ze er 'aan toe zijn'.
De een zal met net 3 al helemaal klaar zijn (zowel mentaal als lichamelijk) en de ander mentaal al met 3 maar lichamelijk pas met 4,5... :)
Ik kijk zelf naar hoe ze zich gedraagt als we wat van haar vragen en hoe haar lichaam ontwikkelt.
Als ze veel groeit hoeft ze weinig te doen, doe maar lekker groot worden. :')

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:57

Dawson, wat een mega knap dier! Komt die toevallig uit noordholland?

JosjeDZ
Berichten: 268
Geregistreerd: 23-11-11

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 12:21

Vanochtend heerlijk rondje gewandeld en paar stukjes gedraafd. Nog een paar weken 'gewoon' wandelen en dan trek ik daarna mijn hardloopschoenen aan. Lekker samen naar buiten! :-)

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:39

Dawson123 schreef:
Ik kom mij ook melden met mijn 2,5 jarige ruin! Wij doen nu vooral lekker wandelen en buiten spelen en soms ter afwisseling 15 minuutjes longeren 1/2 per week. Ik wil vanaf januari wat serieuzer aan de slag gaan als wij van stalling zijn verhuisd bij mn trainster :)
[ [url=m/dOXF49.jpg]Afbeelding[/url] ]

stond deze niet pas te koop?

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:13

Hij komt mij ook bekend voor. Volgens mij komt hij bij mijn nicht vandaan. Ik denk dat ze hem recent gekocht heeft

Oshaa
Berichten: 1046
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:42

Wat een knapperd Dawson123!

Morgen komt de DA / tandarts voor een gebitscontrole en enting. Ik weet dat Madex een wolfstandje heeft (is bij het vorige tandarts bezoek naar voren gekomen), maar ik twijfel nog of ik hem er nu uit ga laten halen. De vorige keer niet gedaan omdat we a) bitloos rijden en b) het haar allereerste keer bij de tandarts was en ze echt super lief deed en we het 'goed' wilde afsluiten. Nu twijfel ik weer, omdat ik (zeker voorlopig) niet van plan ben met bit te gaan rijden en ik er maandag en dinsdag niet ben. Aan de andere kant kan ik nooit met zekerheid zeggen dat ik niet een keer met het bit bezig ga!
Twijfels, twijfels

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:51

Ja hoe zit dat bij de meeste met de wolfskiezen? Zijn ze er al uit ? Ik had het idee om in april ofzo ze te laten verwijderen. Vooralleer er een bit in gaat.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:51

Oshaa schreef:
Wat een knapperd Dawson123!

Morgen komt de DA / tandarts voor een gebitscontrole en enting. Ik weet dat Madex een wolfstandje heeft (is bij het vorige tandarts bezoek naar voren gekomen), maar ik twijfel nog of ik hem er nu uit ga laten halen. De vorige keer niet gedaan omdat we a) bitloos rijden en b) het haar allereerste keer bij de tandarts was en ze echt super lief deed en we het 'goed' wilde afsluiten. Nu twijfel ik weer, omdat ik (zeker voorlopig) niet van plan ben met bit te gaan rijden en ik er maandag en dinsdag niet ben. Aan de andere kant kan ik nooit met zekerheid zeggen dat ik niet een keer met het bit bezig ga!
Twijfels, twijfels


Ik heb het niet laten doen, enkel het scherpe eraf laten halen. Zolang ik niet met dubbele bitten in de hoge dressuur oid wilde werken zag de tandarts geen problemen in het laten zitten.

HuppeltjeZ

Berichten: 1169
Geregistreerd: 21-11-09
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:56

@Oshaa: heeft ze door het wolfstandje last bij het eten? In dat geval zou ik wel opteren om het er toch te laten uithalen. In het andere geval zou ik het zelf ook niet goed weten... Hier moet de tandarts eigenlijk ook eens komen!

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:11

kitobeer schreef:
Ja hoe zit dat bij de meeste met de wolfskiezen? Zijn ze er al uit ? Ik had het idee om in april ofzo ze te laten verwijderen. Vooralleer er een bit in gaat.


Bij die van mij zijn ze er al uit gehaald :j De tandart zei mij dat ik ze er beter eerder eruit kon laten halen zodat hij langer de tijd had om ervan te herstellen aangezien hij nog geen bit in moest.

Oshaa
Berichten: 1046
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:00

Volgens mij heeft ze geen last tijdens het eten. Het is een enorme slobberaar, dus er zit overal altijd eten (ze krijgt ook slobber als eten, dat helpt natuurlijk ook niet met netjes eten). Ze kan echter wel prima harde dingen zoals appels en wortels eten.

Ik zal morgen nog even met de tandarts overleggen, maar ik neig toch naar hem te laten zitten.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:17

Die van mij heeft ze gelukkig niet. Als hij ze wel had had ik ze er direct uit laten halen.
Volgens mij wordt het steeds lastiger om ze er uit te halen als je paard ouder wordt omdat ze vaster gaan zitten. Of dt echt zo is weet ik niet.

Ik ga ook in eerste instantie bitloos rijden maar had ze er dus wel uit laten halen als ze er hadden gezeten.

Dawson123

Berichten: 309
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:47

Bedankt voor de complimenten! Hij komt bij DWH vandaan dus grote kans dat jullie hem hebben zien langs komen :P

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:56

Dat dacht ik al! Leuk hem hier te zien!
Het is een pareltje <3 ik ben heel benieuwd hoe hij het gaat doen

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:12

De wolfstanden zitten toch op de plek waar het bit ligt. Kan pijnlijk zijn zonder dat je het door hebt.

enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:30

No_No schreef:
Mijn powny doet het het beste op onbeperkt ruwvoer, beetje luzerne, vitaminebrokje, magnesium en lijnzaad.

Ik ben geloof ik de oudste van hier :oo laten we het op 32 + houden :D ik ga hem waarschijnlijk zelf inrijden.... Denk ik... Als ik durf O:)

Ik gebruik de mick klem en een thorowgood zadel. Ik heb ook een barefoot liggen.

De bedoeling is in het voorjaar beleren en dan veel rechtuit buiten stappen en in de bak aan de hand werken.


Ik ben ook 32 plus ;-)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:46

kitobeer schreef:
De wolfstanden zitten toch op de plek waar het bit ligt. Kan pijnlijk zijn zonder dat je het door hebt.

Volgens mijn tandarts hebben de meeste paarden er weinig of geen last van en word er dus tegenwoordig echt niet meer altijd getrokken.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:59

Ik meld me ook!

Mijn 'puppy' wil ik in 2017 voor de wagen laten beleren, maar het voorwerk doe ik zelf.
Wellicht ook nog een ander paard waar we mee gaan starten, heb wel eens wat van een ander hier staan waar ik mee aan de gang kan :)

Mijn 'puppy' Phoenix van 2,5jr:
Afbeelding
Afbeelding

In pension staat de 3,5-jarige Dinky. Als hij in het voorjaar nog niet is verkocht, verwacht ik dat we ook aan de gang gaan.
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 23:17

Ik heb [***] haar tanden electrisch laten doen en inderdaad alle wolfstandjes eruit laten halen!

Wat een knappe tinkers. Op de een of andere manier gaat mijn hart uit naar hafjes en tinkjes. [***] haar bff's zijn dag toevallig ook dus misschien daarom. :')

Dit is van 2 jaar geleden. Hafje en [***]. <3
Afbeelding