Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seven

Berichten: 21210
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:16

Kan best ergens anders uit het lichaam komen zeker als ze 1 kant minder flexibel is. Ze buigt wel makkelijk beide kanten door haar lichaam?

Oshaa
Berichten: 1051
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:21

Seven schreef:
Kan best ergens anders uit het lichaam komen zeker als ze 1 kant minder flexibel is. Ze buigt wel makkelijk beide kanten door haar lichaam?


Ja ze buigt heel makkelijk beide kanten op. Op rechte stukken en in stap op de volte gaat ze ook heel mooi vwnw. Ik vraag me ook steeds af of het ergens uit haar lijf komt. Al is ze wel al een keer goed gekeurd door een osteo en doet ze het natuurlijk niet altijd. Een nieuw osteo bezoek staat voor volgende maand op de planning!

Bedankt voor het meedenken =D

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:41

Ik heb 2 wintec zadels. Heb de afgelopen jaren alleen maar jonge paarden gehad en eigenlijk waren ze altijd wel passend te krijgen. Dus dat is ideaal en het zijn ook geen mega dure zadels.
Voor mezelf vind ik het minder lekker zitten, maar zet me dr wel even overheen. Als ze wat ouder zijn en verder doorgereden, kan er een mooi leren zadel komen.

Komende tijd ga ik lekker grondwerk met de dames doen, zover mogelijk voorbereiden voor ze zadelmak gemaakt worden.

Seven

Berichten: 21210
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:54

Ik vind het bewegingsapparaat heel interessant dus vraag wellicht te ver door :o :j
Een osteopaat zal een paard zeker niet zomaar goedkeuren

Wintec kan ideaal zijn als ze goed liggen, ik vind ze zelf ook niet geweldig zitten maar grip geven ze wel

Oshaa
Berichten: 1051
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:25

Seven schreef:
Ik vind het bewegingsapparaat heel interessant dus vraag wellicht te ver door :o :j
Een osteopaat zal een paard zeker niet zomaar goedkeuren


Ik vind het ook heel interessant, maar soms wel moeilijk om echt je vinger er op te kunnen leggen.
Ze is gewoon erg wisselend in wat ze doet. Daarnaast is ze ook soms best wel lomp en onhandig en wil ze dit nog weleens over-corrigeren met een hoop gespring, gebok en gesteiger (ze heeft wel de balans en de kracht om een steiger een tijd vol te houden, dat is dan wel weer leuk om te zien, al is het natuurlijk niet echt gewenst gedrag).

Ze is denk ik nu 1.5 jaar geleden nagekeken (omdat ze moeite had met RA op te tillen voor de hoefsmid). Daar is eigenlijk niets noemenswaardig uitgekomen. Ze heeft sindsdien wel al aardig wat gekke sprongen en andere onhandigheden gehad, maar het zadel probleem had ze voor de osteo controle ook al.

Maar ja, hij komt in januari weer, dus ben heel benieuwd!

Seven

Berichten: 21210
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:31

Spannend wat hij dan zegt, dat gedrag wat je beschrijft herken ik wel van een ander paard wat we zadelmak gemaakt hebben. Daar was niets mis mee maar die was gewoon heel lomp en onvoorzichtig met tijden. Die dacht te veel na over het zadel en vergat dat hij ook nog achterbenen had := soms hield je je hart vast zo raar ging hij door een bocht. Niet bokken of gek doen maar gewoon plat door de bocht in een slakkengang doodeng. Toen die meer bevestigd was en onder het zadel meer bewust was van zich zelf nooit meer problemen gezien. Die was ook kleiner kort in de rug en heel flexibel

M_Jacky

Berichten: 366
Geregistreerd: 02-10-12
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:15

JosjeDZ schreef:
Vraagje: welk zadel gebruiken jullie voor het zadel- en ruitermak maken? Dat vind ik misschien nog wel het meest lastig: mijn pony gaat de komende jaren nog een beetje de hoogte en vooral de breedte in, andere spieren, je kunt het zadel als ruiter niet proberen... hoe lossen jullie dat op? Heb nu een Wintec te leen, maar ligt niet ideaal.


Ik gebruik het zadel van mijn andere paard, is een westernzadel en die zijn ook behoorlijk duur. Als hij goed in de spieren zit en we gaan echt rijden dan koop ik een zadel voor hem die helemaal goed past.

Zal waarschijnlijk toch wel van komen dat je zadels moet kopen en verkopen de komende jaren want een jong paard veranderd nou eenmaal in groei en bespiering.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:16

Mijn powny doet het het beste op onbeperkt ruwvoer, beetje luzerne, vitaminebrokje, magnesium en lijnzaad.

Ik ben geloof ik de oudste van hier :oo laten we het op 32 + houden :D ik ga hem waarschijnlijk zelf inrijden.... Denk ik... Als ik durf O:)

Ik gebruik de mick klem en een thorowgood zadel. Ik heb ook een barefoot liggen.

De bedoeling is in het voorjaar beleren en dan veel rechtuit buiten stappen en in de bak aan de hand werken.

Elegance_
Berichten: 2003
Geregistreerd: 18-06-08
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:42

Dankjewel seven :) Flame is een kruising fjord x tinker.

Ik ga straks ook beleren met mijn boomloze ghost zadel.

Seven

Berichten: 21210
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:37

Ontzettend leuke kruising :j

HuppeltjeZ

Berichten: 1169
Geregistreerd: 21-11-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:56

Mijn lesgeefster heeft een aantal zadels liggen dus wanneer Huppel naar haar gaat zullen we daar kijken of er eentje van past, anders ga ik waarschijnlijk één lenen of direct eentje kopen :) Maar ik ga er vanuit dat zij een passend zadel heeft liggen :))
Ik laat ook nog een kennis (zadelpasser) komen en koop ik waarschijnlijk een van de tweedehands zadels dat zij heeft (die goed past natuurlijk)

soully
Berichten: 157
Geregistreerd: 11-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:00

Zoals ik hier dus lees is het het beste om met een boomloos zadel te beginnen?
Ik heb me er al enigszins in verdiept maar kon er niet helemaal uitkomen wat nu het beste is.

Elegance_
Berichten: 2003
Geregistreerd: 18-06-08
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:11

soully schreef:
Zoals ik hier dus lees is het het beste om met een boomloos zadel te beginnen?
Ik heb me er al enigszins in verdiept maar kon er niet helemaal uitkomen wat nu het beste is.


Misschien kan je even in het boomloze topic kijken? Daar staat veel info en zitten veel mensen die er veel verstand van hebben :)

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:41

Het valt mij op dat veel mensen zoiets hebben van ''het paard is nu 3 jaar dus ik kan erop''. Ik zie nog veel paarden en ponys voorbij komen die 3 jaar zijn maar echt nog puppy zijn.. waarom dan toch erop stappen en niet nog minimaal een jaar laten groeien.. Mijn keuze zou minimaal 6 jaar zijn, dan van het land afhalen en aan de hand het e.e.a doen. en vanaf 7/8 jaar pas erop gaan zitten als alle groeischijven gesloten zijn.

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:45

Tessa_93 schreef:
Het valt mij op dat veel mensen zoiets hebben van ''het paard is nu 3 jaar dus ik kan erop''. Ik zie nog veel paarden en ponys voorbij komen die 3 jaar zijn maar echt nog puppy zijn.. waarom dan toch erop stappen en niet nog minimaal een jaar laten groeien.. Mijn keuze zou minimaal 6 jaar zijn, dan van het land afhalen en aan de hand het e.e.a doen. en vanaf 7/8 jaar pas erop gaan zitten als alle groeischijven gesloten zijn.


Maar jij begint volgend jaar niet met een paard?

Ik vind 3 ook (te) vroeg, maar bij definitie wachten tot 7 is ook weer erg overdreven.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:46

No_No schreef:
Mijn powny doet het het beste op onbeperkt ruwvoer, beetje luzerne, vitaminebrokje, magnesium en lijnzaad.

Ik ben geloof ik de oudste van hier :oo laten we het op 32 + houden :D ik ga hem waarschijnlijk zelf inrijden.... Denk ik... Als ik durf O:)

Ik gebruik de mick klem en een thorowgood zadel. Ik heb ook een barefoot liggen.

De bedoeling is in het voorjaar beleren en dan veel rechtuit buiten stappen en in de bak aan de hand werken.


Ik ben ook 32+ :o

Ik ga kijken hoe het wintec zadel van mijn vriendin ligt op Zine. Als dat goed ligt wil ik graag een wintec cair vzh zadel. Ik wil graag een bruine. Vraag me niet waarom maar dat heb ik altijd al in mijn hoofd gehad.
Heb al een mooi bruin hoofdstel.
Ik laat de zadelmaker sowieso komen. Torowgood lijkt me ook wel wat, maar daar heb ik geen ervaring mee verder.

eline1991

Berichten: 1178
Geregistreerd: 15-03-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:00

Ik wil voor mijn brede dame zonder schoft gaan kijken voor een cob zadel van thorowgood of kent & masters, gewoon via de zadelmaker.

Tessa_93 dat is van ieder hier een keuze. Wachten tot 7 is ook helemaal niet zo goed, dat is net als een kind tot zijn 18e niet laten sporten en dan ineens wel. Het lichaam is dan helemaal niet gewend aan iets wat vaak resulteert in meer blessure leed dan wanneer er op wat vroegere leeftijd verantwoordelijk gestart word. En ja, ook dit is niet vast gelegd maar dat is te vroeg beleren ook niet. Verder is dit ook niet de plek voor die discussie denk ik.

HuppeltjeZ

Berichten: 1169
Geregistreerd: 21-11-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:31

Tessa_93 schreef:
Het valt mij op dat veel mensen zoiets hebben van ''het paard is nu 3 jaar dus ik kan erop''. Ik zie nog veel paarden en ponys voorbij komen die 3 jaar zijn maar echt nog puppy zijn.. waarom dan toch erop stappen en niet nog minimaal een jaar laten groeien.. Mijn keuze zou minimaal 6 jaar zijn, dan van het land afhalen en aan de hand het e.e.a doen. en vanaf 7/8 jaar pas erop gaan zitten als alle groeischijven gesloten zijn.

Stipt 3 jaar en er dan opzitten vind ik persoonlijk ook te vroeg. Het hangt natuurlijk ook erg af van paard tot paard. Ik denk dat 3 jaar eerder een mooie leeftijd is om te beginnen met spelenderwijs alles buiten het zitten en rijden zelf te oefenen (longeren, stemcommando's, dekje, zadel, hoofdstel,...) en in de loop naar 4 jaar zo dichter bij het eigenlijke zitten en rondhobbelen te komen :) Denk trouwens dat de aanloop hiernaar voor een 3 jarige al veeleisend kan zijn (mentaal). De mijne was met 3 jaar waaaay too puppy. Die kon het volgens mij toen mentaal ook nog niet aan, ook al is die heel werkwillend en kan dat misleidend overkomen. Nu zal die 4,5 jaar zijn (bijna 5) wanneer die wordt beleerd, vind ik een mooie leeftijd en is hij nu ook klaar voor.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 23:35

Mijn pony is nu 3,5 en heeft nog maar 1x een zadel op gehad voor 5 minuutjes. Longeren ook maar een keer of 5 gedaan. Puur en alleen om te kijken hoe hij loopt. Is nooit meer geweest dan renpaarden minuten. Verder heeft hij niets gedaan.
In het voorjaar ga ik weer wat met hem doen en rustig aan zadelmak maken.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 00:24

Kwa bespiering vind ik sky niet puppy meer. Maar ik wil graag dat stukje overbouwd eruit zien voor ik erop ga. Ik denk dat ik in de kerstvakantie me wel ga buigen over een plan van aanpak.
Zodat ik wel wat heb om naar toe te werken . Dat houd me gemotiveerd. Aloewel ik dat wel ben hoor.

GabberGill

Berichten: 5821
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 00:30

Tessa_93 schreef:
Het valt mij op dat veel mensen zoiets hebben van ''het paard is nu 3 jaar dus ik kan erop''. Ik zie nog veel paarden en ponys voorbij komen die 3 jaar zijn maar echt nog puppy zijn.. waarom dan toch erop stappen en niet nog minimaal een jaar laten groeien.. Mijn keuze zou minimaal 6 jaar zijn, dan van het land afhalen en aan de hand het e.e.a doen. en vanaf 7/8 jaar pas erop gaan zitten als alle groeischijven gesloten zijn.

Ik vraag me af waarom je deze discussie opwakkert waar we elkaar toch zeker in elkaars waarde laten? 3 jaar is niet per definitie slecht en 7 jaar niet per definitie goed. Naar je paard kijken en beslissen. Dat doen vele hier ook. Als mijne in mei nog gupp is stap ik er niet op en laat ik hem nog groeien op het land

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 00:42

No_No schreef:
Ik ben geloof ik de oudste van hier :oo .

Hmmm... bij lange na niet, hoor...! ;)

@Tessa_93: ik snap jouw punt wel, hoor.
Het is per paard heel verschillend en ik denk (hoop) dat de meesten hier hun eigen paard zo goed kennen, dat ze weten wat het wel of niet aan kan.
Die van mij is een echte laatbloeier. Ik ga er zeker niet voor z'n vierde op. En als hij tegen die tijd voor mijn gevoel nog niet volwassen genoeg is, stel ik het gewoon nog langer uit.
Ik heb geen haast en hoop heel lang met hem te kunnen doen :)

En het topic heet natuurlijk "Paarden die in 2017 beleerd gaan worden" en niet "Paarden die in 2017 zadelmak worden gemaakt" ;)
Laatst bijgewerkt door Akires1 op 09-12-16 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Berichten: 21210
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 00:43

Ik bekijk het liever per dier, bij de 1 begin je met 3 met een ander later.
Wel is het gewoon beter om rustig te beginnen pezen etc af te harden als dieren in de groei zijn. Dat betekent niet dat je gelijk vol moet beginnen

Inizio word 4 daar zijn we nu ongeveer 7 maand rustig mee bezig en hier heeft hij duidelijk baat bij is zich beter bewust van zijn lichaam en word met de maand sterker.

Wil jij met 7 beginnen is dat prima geld daarin wel dat je net zo moet beginnen als een 3 jarige eerst kalm opbouwen en daardoor ben je bijv met 9 jaar pas zo ver om meer te vragen en laten mensen die laat beleren dat veelal nou niet doen want dier is er klaar voor volgens de groeicurve wat kwa skelet wellicht zo is maar spieren pezen etc hebben kwa belasting wel de extra tijd nodig

Jantine_

Berichten: 2991
Geregistreerd: 03-06-07
Woonplaats: Rijsenhout.

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 01:47

Ja leuk eem topic! mijn dame gaat er volgend jaar ook aan geloven!
Voor die tijd spelenderwijs aan alles wennen en rustig aan :)
Afbeelding

Jantine_

Berichten: 2991
Geregistreerd: 03-06-07
Woonplaats: Rijsenhout.

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 01:49

Vanmiddag een zadeltje opgehad, ook geen probleem...
Afbeelding