hier kan je vertellen over al jou rij lessen van het begin tot nu en waar je toen ree en waar je nu rijd en de paarden of ponys waar je op ree/rijd wat je toen leerde in de lessen en wat je nu leert en ook je wedstrijden. hoeft niet perse aan gepast rijden te zijn en ook niet bij een manege pryve les bij jou thuis of een ander thuis mag ook.
ik zal beginnen
ik begon met in 2003 op mijn 12e met rijden via school tot 2006 op maandag. dit was via school heliomare (aan gepast paardrijden). ik kon natuurlijk nog niks al had ik wel al een aantal keer op paarden en pony's gezeten (gewoon rondje stappen met Koninginnedag en bij winkelcentrum deen) en al dingen op tv had gezien van dressuur en springen. de 1e lessen reden we allemaal op een schapen vacht en gingen we alleen stappen de pony waar ik op ree hete aboe en we leerde dingen zo als sturen. iedereen ree onder begeleiding. een paar lessen later gingen we ook in draf en dat vond ik heel eng. ik heb dat heel lang eng gevonden maar ik kreeg genoeg hulp van de mensen ik ree nog met begeleider en in draf met 2. later mochten we op een zadel. we kregen ook theorie lessen dat was om en om een groep ging rijden en de andere had theorie en de volgende maandag was het andersom. we deden daar ook wedstrijden en 1x de musical alladin. later ging ik ook op de paarden/pony's bambi,empire, doerak, rakker, boris (geloof ik), sebastiaan, lumiere, 1x blacky geloof ik en met alladin ree ik geloof ik op rafiki. ik was gek op aboe, empire en doerak. sebastiaan was het 1e paard waar ik van af viel.
in 2004 ben ik begonnen bij vpg opmeer op de vrijdag avond (ook aangepast paardrijden) toen nog bij manege nibbixwoud. mijn 1e les was een proef les op unique en de vrouw die mijn nu les geeft liep toen naast mijn. was alleen stappen en ik ree in het 1e uur (beginners uur) ik vond het erg leuk en ben gebleven. de andere lessen ree ik op de fjord furias waar ik helemaal gek op was of op droopy die ik minder vond. er was nog een ruiter in mijn groep gek op furias dus gingen we om en om op furias of droopy. mijn aller 1e wedstrijd was op furias dit was een stap proef. wij hebben proeven met een nummer 1 t/m 6. 1 is stap 2,3 en 4 zijn draf (steeds wat moeilijker) en 5 is een makkelijke galop proef en 6 is een moeilijkere galop proef. aan het einde moest ik even mijn draf showen (kon nog niet licht rijden) ze wilde dat ik de volgende keer een draf proef ging rijden. later begon ik met draven zonder angst geloof ik wel met een begeleider daarna ging ik leren licht rijden dat was best moeilijk. na een jaar of langer (bij ons gaat het misschien minder snel dat in de gewone lessen) ik denk misschien 2005 of zo ging ik over naar het 2e uur daar rijden de kwart gevorderde zeg maar eerst nog op furias. ik ging wat meer leren zelfstandig te rijden. de 1e keer was maar voor heel even omdat de begeleider nog moest komen maar ik vond dat toen al heel stoer. toen ik helemaal alleen ging rijden maakt furias daar misbruik van dus lag ik er een aantal keer naast en dan kwam er weer iemand naast lopen. toen ging ik geloof ik op unique dat ging eigenlijk altijd wel goed. ik heb in dat uur ook nog op leonardo gereden. bij de 1e x op leo gingen we geloof ik proef oefenen voor die zondag. ik zou op furias maar ik koos er voor op op leonardo te gaan. ze vonden het heel stoer dat ik al een proefje op hem wilde rijden ik werd wel 6e maar goed ik heb het geprobeerd. november 2007 ging ik op champ en daar mee zou ik over gaan naar het 3e uur (half gevorderde). 2x op dat lieve paard gereden en toen was hij verkocht (kreupel en later overleden aan koliek) toen weer op unique en begin december ging ik wel naar het 3e uur maar dan op unique. iets later in december ging ik op unique waar ik heel lang met super veel plezier op heb gereden. april 2008 ging ik op figaro wat ik eigenlijk niet wilde (paard bokte nog al) maar toch ging proberen want ik zou leren galopperen. ik werd er af gebokt en lande met als 1e mijn hoofd in het zand dus ik ben blij met de verplichte cap mijn voorhoofd en nek deden wel zeer maar geen hoofdpijn en niks gebroken. wel bang geworden. later ging ik op phantom heel lief paard maar ik was heel bang want hij was heel snel (phantom is verkocht en ik ken zijn eigenares). toen weer op lichel tot die verkocht werd. later ging ik op demiro eerst in het 3e uur. ik ging in het 4e uur rijden en demiro ging er in galop van door en ik viel. toen ging ik weer in het 3e uur. ik durfde heel lang alleen te stappen met begeleider terwijl ik dan met een wedstrijd gewoon zonder angst stapte en draafde. toen ging ik naar het 4e uur en daar ben ik weer heel veel meer gaan durven en nog steeds ga ik stukjes vooruit. in 2011 zijn we bij manege warnaar gaan rijden met vpg opmeer. leuke manege ik ben er op voor uit gegaan denk ik oke ik vind galop nog eng maar ik rij nu wel zins vorig jaar proef 5. eerst ree ik op de super lieve fries coby. nu rij ik op mijn andere lieveling rozarella. verder heb ik nog een keer op max, prins, noa en isabel gereden isabel vond ik te snel de rest vond ik wel leuk met rijden. ik heb een paar keer op apollo gereden lief paard en heel soms eens op anne die ook super lief is. en ik wil een keer op jamaica. we doen met het 4e uur mee aan de carrousel en vorig jaar deed het 3e uur voor het eerst mee. de 1e carrousel wedstrijd van het 4e uur ree ik op rozarella en vorig jaar steunde ik het 3e uur in de carrousel voor op, op coby. verder wil ik mee gaan doen aan wedstrijden van de manege zelf. dit was het wel.