2016, een jaar waar ik eindelijk mijn eigen fjord heb

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aco

2016, een jaar waar ik eindelijk mijn eigen fjord heb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 09:18

Hallo lieve bokkers!
Na jaren alle topics te lezen van jullie voorbije jaren met jullie paard kan ik dit jaar eindelijk mijn eigen topic hierover openen.
2016 was voor mij het eerste jaar waar ik echt mijn eigen paard heb en wat voelt dit goed!

Alles gebeurde zeer onverwachts en snel bij mij. Ik was niet echt op zoek naar een paardje… Wel was ik al sinds mijn 16de stapelverliefd op het fjordenras. Mocht er ooit een eigen paard komen, dan was het een fjord en liefst een hengst en niet ouder dan 5jaar.
Onverwachts kwam Olaf op mijn pad, een (bijna) 3jarige fjordenhengst. Ik was meteen verliefd op zijn lieve oogjes, deze kwam mee naar huis!
Afbeelding

Hij zag er nog niet echt ‘goed’ uit met zijn dikke wintervacht waar hij zelf al plukken uitgeschuurd had, maar wat was ik verliefd. Eindelijk mijn eerste eigen paard!
Olaf liet me ook meteen kennis maken met het lieve maar ook koppige fjordenkarakter. Ik had voorheen nog nooit een fjord van dicht gezien, laat staan erop gereden dus alles was nieuw voor mij i.v.m. dit ras.
Afbeelding

Langzaam aan begon hij van zijn wintervacht af te geraken en begon hij er beter en beter uit te zien.
Maar nu zijn manen nog. Ik wou en ik zou een mooie fjordenboog krijgen bij hem! Dit wilde enkel zeggen dat ik de schaar in zijn manen moest zetten. Wat zag hij er dan verschrikkelijk uit.
Afbeelding

Langzaam aan lieten we hem ook wennen aan het hoofdstel en de longeerlijn. Dit deed hij alsof hij niets anders gewoon was.
Gaan wandelen aan de hand, namen we er af en toe ook al eens bij (korte wandelingetjes welliswaar).
Afbeelding

Nadat Olaf alles zeer goed aanpakte i.v.m. het hoofdstel en het zadel hebben we besloten dat we rustig aan konden proberen hem gewoon te maken aan een persoon op zijn rug. Het was die dag zelfs niet echt gepland (had geen rijbroek mee), maar rijden ging het toch niet worden, enkel eens op zijn rug gaan zitten.
Afbeelding

Olaf pakte dit zo goed op dat ik de volgende keer dat we dit probeerde, er al zelfstandig mee kon rijden in een super grote piste… Olaf keek van niets op! Stap, draf, stuur, rem,… het was alsof hij nooit iets anders had gedaan.
Afbeelding

Nadat hij een kleine maand zo flink heeft meegewerkt aan het zadelmak maken was het tijd dat hij de rust kreeg die hij verdiende. Olaf mocht genieten van de weide, knuffelen en leuke borstelbeurten. Het zadel zat voor even weggeborgen in de kast.
Hij kreeg hierdoor ook even de tijd om wat zwaarder te worden want hij had toch nog een fijn puppyborstkastje :D .
Afbeelding

Na verloop van tijd was ik die sjieke fjordenboog toch wat beu… Ik wou iets anders in zijn manen. Als ik echt mocht kiezen, dan werden het hartjes in zijn manen, vond dit zo lief en schattig! Vriendlief vond dit dan weer zeer belachelijk. Ik wou een hengst, had nu een hengst en dan ging ik hem zeer vrouwelijk maken in zijn ogen… Misschien had hij wel wat gelijk. Dus zo kwamen er puntjes in zijn manen i.p.v. hartjes.
Afbeelding

Olaf begon in juni wat ambetant te worden. Hij begon zich echt heel erg te stellen tegenover mij en zijn hengstengedrag kwam weer naar boven. Dit was voor ons een teken dat we best weer konden beginnen met het werken i.p.v. hele dagen op de weide te staan.
Olaf is trouwens een echt werkertje, is met verloop van de tijd gebleken. Moe of niet, hij blijft altijd zeer enthousiast lopen. Nieuwe dingen pakt hij ook enorm snel op. We begonnen het rijden dus rustig aan op te pakken met af en toe een lesje tussendoor zodat we zeker geen verkeerde dingen gingen aanleren.
Afbeelding

Natuurlijk mocht het rusten af en toe niet onbreken, hij is natuurlijk nog steeds een jonge man die ik graag nog jaren aan mijn zijde wil hebben. Lekker kroelen in de wiede hoort er dus ook bij!
Al is Olaf eerder van het principe dat hij zijn buikspieren liever op pijl houdt, je weet nooit wanneer je een mooie merrie om de hoek ziet passeren ;) .
Afbeelding

Een droom van mij die ik al enkele jaren koesterde was les hebben van Jolanda Adelaar. Toen zag ik op haar facebookpagine plots verschijnen dat ze naar Nederland kwam voor een clinic. Super! Ik heb meteen gekeken als dit dicht bij ons lag want ik woon in België en zag een super lange rit met een 3jarige echt niet zitten. Gelukkig viel de rit mee en kon ik me inschrijven. Een droom die uitkwam.
De clinic duurde 30minuten en er werd echt heel goed rekening gehouden met zijn jonge leeftijd. Ik heb er enorm veel van geleerd en hoop binnen enkele jaren dit nogmaals te kunnen doen.
Afbeelding

We bleven rustig verder trainen, maar soms dacht Olaf daar toch het zijne van :D
Gestarfd in de hoek.
Afbeelding

Een tijdje geleden namen we onze eerste wedstrijd mee. Geen officiele wedstrijd dus voor ons de ideale gelegenheid om gewoon te worden aan het wedstrijd gebeuren en dat Olaf leert dat dit niet erg is.
Ook was het een hele beproeving dat hij tussen andere paarden en vooral merries moest rijden.
Ik heb dit 3 keer gedaan en stond de 10de en 11de plaats van de ongeveer 25-30 deelnemers en 1maal 14de van de 40 ruiters. Ben trots op mijn kleine man!
Afbeelding

We blijven rustig verder trainen maar het plezier moet echt voorop blijven staan bij ons. Ben wel heel tevreden over de vooruitgang die Olaf boekt, zowel onder het zadel als ernaast.
Ook is hij lekker uitgezet en ziet hij er al veel stoerder uit dan in het begin.
Afbeelding

Vooral het plezier en het genieten is bij ons belangrijk. Zeker aan zijn jonge leeftijd.
Zo beginnen we rustig aan enkele wandelingen. In het begin ging dit nog niet zo goed want Olaf maakte zich hierin super sterk. Nu begint dit aardig goed te lukken.
Afbeelding

Ik hoop dat 2017 nog een spetterend jaar mag worden voor ons waar vooral plezier op de eerste plaats staat. Ik heb enkele dingen opgeschreven dat ik graag nog wil bereieken met hem in dit jaar (wandeling naar het bos, zee,…) maar we zien wel waar we komen.

eestheer

Re: 2016, een jaar waar ik eindelijk mijn eigen fjord heb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 09:24

Wauw! Ik kan me inderdaad nog wel herinneren dat je die eerste foto op Bokt plaatste! Wat een bink is het geworden... <3

Misschien leuk om eens wat foto's naast elkaar te zetten? Dan zie je volgens mij pas echt wat voor verandering hij heeft doorgemaakt!

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 19:53

Dank je eestheer. Mijn allereerste foto's zijn niet zo mooi vind ik zelf, het was maar een schroopje haar achteraf gezien :D Maar ik was gewoon verliefd op zijn lieve oogjes.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 20:18

Wat heb je een leukerd gevonden aan Olaf en zo te lezen maakt hij tot nu toe al je Fjorden wensen waar! Heerlijk he!? Die tikje eigenwijze, maar heel werkwillige ijverige paarden.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 20:21

Wat een gaaf topic!
Jij en jouw Olaf zijn echt gegroeit samen :+: .
Leuk om te lezen en te zien.
Heel veel plezier en succes in 2017, maar dat gaat lukken ben nu al benieuwd naar nieuwe foto´s en avonturen. :D

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 21:17

Dank je Sjolvir en blensink!

@Sjolvir, ik was misschien al verliefd op het ras, maar dankzij Olaf ben ik er echt aan verkocht. Er komt nooit geen ander ras meer binnen bij mij :o Wat zijn ze leuk!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 21:26

Wat een ontzettende leuke pony, en wat een fantastische manen :D

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 21:43

Oh wauw die eerste foto's dat jij erop zit is het echt nog zo een pupje inderdaad, en op het eind zie je gewoon een stoere mooie fjord! Dat zal vast wel goedkomen met jullie beide, leuk team :)

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 22:23

Bedankt :D

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 08:22

En dan staan we plots gewoon in uitgelicht *\o/*

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:03

Wat een leuk topic.
En wat is hij mooi geworden zeg!
Heb zelf niet zoveel met fjorden maar vind hem wel erg leuk :j

Veel plezier samen

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:28

Je mag inderdaad trots zijn op je Fjord. Ik herken dat gevoel, heb al 45 jaar Fjorden en ze hebben me nooit in de steek gelaten.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:48

Wat een heerlijke fjord heb je daar! :D <3

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:49

Vind het wel stoer dat je als eerste paard gelijk een onbeleerde hengst koopt! Super om te zien dat jullie zoveel progressie maken.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 14:54

xxVon schreef:
Vind het wel stoer dat je als eerste paard gelijk een onbeleerde hengst koopt! Super om te zien dat jullie zoveel progressie maken.

Tha waarom vind je dat xxVon? Voorheen heb ik nog paarden doorgereden nadat ze enkel zadelmak waren en ook met hengsten gewerkt. Echt nieuw was het dus niet voor me. Het was wel voor het eerst mijn eigen paard, dat wel :D

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:10

Aco schreef:
xxVon schreef:

Tha waarom vind je dat xxVon? Voorheen heb ik nog paarden doorgereden nadat ze enkel zadelmak waren en ook met hengsten gewerkt. Echt nieuw was het dus niet voor me. Het was wel voor het eerst mijn eigen paard, dat wel :D

Oh sorry, zo had ik het niet begrepen. Nee dan heb je inderdaad al ervaring met zadelmak maken en hengsten.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 15:16

Tha geen probleem hoor! :D dat kwam ook niet echt voor in mijn tekst, je kon dit dus onmogelijk weten ;)

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:14

Leuke fjord! Grappig om te lezen, vorig jaar ook mijn eerste eigen fjord gekocht, zonder dat t in de planning zat, dus sommige dingenherken ik! heerlijk dat makkelijke meewerken maar ook heel sterk en eigenwijs kunnen zijn! :D

SharonStory5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:22

Super leuk! En zie ik op de laatste foto die super leuke uitrijdeken van Eskadron? Kan hem nergens vinden!
Heel veel plezier en succes nog samen!

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 21:06

PipFiFa schreef:
Super leuk! En zie ik op de laatste foto die super leuke uitrijdeken van Eskadron? Kan hem nergens vinden!
Heel veel plezier en succes nog samen!

Dat is inderdaad dat uitrijdeken van de nici collectie van eskadron... Veeeeeeel te groot voor Olaf. Had ik in der tijd gekocht voor een paard. Dus ben rustig aan op zoek naar een ander, dus mocht je interesse hebben wil ik het wel laten weten als ik een nieuwe heb en deze dus weg doe hoor