Wat moet ik doen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demi_2003

Wat moet ik doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 16:40

Hallo allemaal
Ik had vorige week met paardrijden een moeilijk paard die ik niet onder controle kreeg. Hij draafde heel snel en kreeg h maar niet langzamer hoe hard ik ook aan de teugels trok. Ik sneed iedereen af met me paard omdat hij alleen maar naar links/rechts bleef trekken. In de stal vroegen ze aan mij: en hoe vond je hem? Ik vertelde wat er was en ze zeiden:je onderdeed je sneed echt IEDEREEN af. Waarop ik antwoordde ja sorry. Toen zeiden ze ach iedereen mag wel eens zo n dag hebben toch? Maar nu durf ik op 1 of andere manier me niet meer laten vertonen. Is dat onzin? Of is dat gek? Ik zit vandaag weer op dat paard wat kan ik doen zodat hij niet afsnijd? Of waardoor hij langzamer draaft? Plzzzzz help me

Anoniem

Re: Wat moet ik doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 16:46

Ik neem aan dat dit tijdens je paardrijles gebeurd? Vraag dan even je instructrice om hulp. Cirkeltjes rijden kan helpen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 16:46

Probeer eens langzamer te gaan lichtrijden. En rij voltes die je verkleind, dat haalt de snelheid eruit.
Rij je op een manege? Dan kan je het ook aan je instructrice vragen. Volgende keer zit er weer iemand anders op dat paard die hetzelfde probleem heeft dus probeer je er niet teveel van aan te trekken. Durf je wel op het paard? Anders gewoon zeggen dat je op een ander wil. Maar trekken is niet de oplossing, paard is veel sterker dan jou. Probeer het anders op te lossen. Zoals mijn tips aan het begin. Succes!

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 16:51

- Zeg van te voren tegen mensen dat je dit paard moeilijk vindt en dat je misschien wat meer geduld van ze nodig hebt vandaag, maar je best gaat doen

- vraag hulp aan de instructeur. die kent het paard en zou jou moeten leren rijden.

- maak voltes. (Ik hoop voor je dat je op jouw manege uit je rijtje mag, maar dat moet wel, want anders kan je niet iedereen afsnijden. )
Dus; maak voltes. Maak ze zo klein als nodig is (maar niet minder dan 10 meter in draf, want beetje klein anders voor gemiddelde manegepaard). Voltes remmen je paard af. Vraag ook stelling en buiging en als het je lukt voltes openen en sluiten. Dan blijft hij lekker met jou bezig en niet met andere dingen.
Desnoods is de volte eerst niet netjes, op een volte krijgen moet altijd wel lukken en als je er eenmaal op bent, kan ie steeds netter

- Hou hem sowieso bezig. Als hij druk met figuren en overgangen is, let hij meer op jou.

- Je kan alleen maar aan iets trekken als de andere persoon/ het andere wezen vasthoudt. Dus laat eens los, omstebeurt ofzo qua teugel. En hou sowieso niet de hele tijd de teugels strak vast. Maar ga vanaf hier snel weer figuren rijden.

- Ga niet verkrampen. Je bent bang dus dan doe je dat waarschijnlijk, bewust of onbewust. Adem bewust, voel wat er onder je gebeurt en wees mee met de beweging.

- Praat met een vriendin over wat je dwars zit, maar niet een die je verder opfokt.

- wees zo kalm mogelijk voordat je gaat rijden , ademhalings/ meditatie/ mindfulness oefeningetjes kunnen helpen. Of gewoon aardig tegen jezelf praten in je hoofd.

- Als je niks aan je instructeur durft te vragen of iets dergelijks, laat een brutalere groepsgenoot het voor je doen

Je rijdt paard voor je plezier en om iets te leren. Relax!

Demi_2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 17:27

daydream schreef:
- Zeg van te voren tegen mensen dat je dit paard moeilijk vindt en dat je misschien wat meer geduld van ze nodig hebt vandaag, maar je best gaat doen

- vraag hulp aan de instructeur. die kent het paard en zou jou moeten leren rijden.

- maak voltes. (Ik hoop voor je dat je op jouw manege uit je rijtje mag, maar dat moet wel, want anders kan je niet iedereen afsnijden. )
Dus; maak voltes. Maak ze zo klein als nodig is (maar niet minder dan 10 meter in draf, want beetje klein anders voor gemiddelde manegepaard). Voltes remmen je paard af. Vraag ook stelling en buiging en als het je lukt voltes openen en sluiten. Dan blijft hij lekker met jou bezig en niet met andere dingen.
Desnoods is de volte eerst niet netjes, op een volte krijgen moet altijd wel lukken en als je er eenmaal op bent, kan ie steeds netter

- Hou hem sowieso bezig. Als hij druk met figuren en overgangen is, let hij meer op jou.

- Je kan alleen maar aan iets trekken als de andere persoon/ het andere wezen vasthoudt. Dus laat eens los, omstebeurt ofzo qua teugel. En hou sowieso niet de hele tijd de teugels strak vast. Maar ga vanaf hier snel weer figuren rijden.

- Ga niet verkrampen. Je bent bang dus dan doe je dat waarschijnlijk, bewust of onbewust. Adem bewust, voel wat er onder je gebeurt en wees mee met de beweging.

- Praat met een vriendin over wat je dwars zit, maar niet een die je verder opfokt.

- wees zo kalm mogelijk voordat je gaat rijden , ademhalings/ meditatie/ mindfulness oefeningetjes kunnen helpen. Of gewoon aardig tegen jezelf praten in je hoofd.

- Als je niks aan je instructeur durft te vragen of iets dergelijks, laat een brutalere groepsgenoot het voor je doen

Je rijdt paard voor je plezier en om iets te leren. Relax!

Over stelling en buiging heeft mijn instructrice het ook vaak over. Ik weet niet wat dat betekent Is dat raar? Als ik het op internet opzoek en ik lees wat er staat snap ik niet wat ze bedoelen
Kun je dat misschien uitleggen?
De andere tips zijn echt super! Daar kan ik wel wat mee heel erg bedankt

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 17:30

Leg eens zelf in eigen woorden uit wat je denkt Wat stelling en buiging is dan kunnen we je vanuit je antwoord verder helpen.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 17:33

How about aan je instructrice vragen wat stelling en buiging is in plaats van op internet?
Je instructrice zal je altijd beter begrijpen dan mensen achter hun beeldscherm doen.

Kresler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 17:39

Ik heb op het moment ook zoon paardje, en als ik aan de teugels trek of korter neem werkt het niet of wordt het drukker. Ben daarom ook de teugels wat losser gaan laten (wel met spanning maar zonder tegen gas)en veel voltes gaan rijden, wat erg goed helpt en als ze weer versnelde weer op de volte zetten. Nu loopt ze sneller en vaker rustig ontspannen en dat terwijl het de 6x dat ik er op rijd en het een ex-draver is die op de baan is geweest.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:06

Handen laag houden is ook belangrijk.

Maar de meeste hulp zou van diegene moeten komen die les staat te geven. Die staat dat toch niet voor niets mag je hopen. Of valt de kwaliteit van lesgeven nogal tegen op de manege waar je rijdt?

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:20

Aan de teugel zitten rukken is alleen maar gas geven.
De teugels wat losser houden kan efectief izjn en dan voltes rijden, of voltes halve baan.
Dan kalmeren met woorden.

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:58

Wat ook helpt is om niet de hele tijd druk op de teugels te geven maar rustig tegen je paard praten zachte kneepjes in de teugels geven. En kleine voltes rijden. Ook niet klemmen met je benen en ontspannen en goed naar achter zitten. Niet naar achter hangen natuurlijk.

brittms

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:59

Gewoon blijven oefenen en trainen,

Maar zou wel van de teugels afblijven, ze worden hier vaak juist alleen maar sneller/drammeriger van. Zelf ontspannen en zwaarder/langzamer lichtrijden kan ook helpen,
en je paard bezig houden kan ook helpen (voltes,overgangen, gebrokenlijnen etc.)

Succes en vooral niet schamen/bang zijn, het kan niet allemaal in 1x goed gaan!

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 23:45

Als je het eng vindt is het zoiezo niet zo handig daarop te gaan zitten, maar anders gewoon 'goed aan het werk zetten'. Zet het paard een keer stil voor een hoek staat hij stil? Beloon hem. Staat hij niet stil? Stuur hem de hoek in en als hij eenmaal stil staat belonen. Verder volte verkleinen. Niet laten gaan!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 01:35

Je hebt toch juist les zodat je hulp krijgt? Waar is de instructrice anders voor? Mijn advies is loslaten, binnenbeen er aan houden, veel voltes rijden en tempowisselingen , maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Zij zal je echt moeten helpen, daar betaal je voor en dat is echt niet gek om te vragen. Iedereen heeft wel een paard waar ze moeite mee hebben.