Konikpaarden "redden" of niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23458
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:05

Als je het fokken zou stoppen dan heb je over een x aantal jaar een bejaarde kudde.

Ik zou dergelijke dieren niet voor het leven aan particulieren verkopen, dat is imo vragen om problemen.
Een dier heeft geen weet van de toekomst en ze hebben een prachtig leven gehad. Volgens mij is het prima vlees.

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:05

The_Cat schreef:
tengeltje11 schreef:
en ze laten ruinen en daarna kijken voor een nieuw,beperkt terein waar ze kunnen leven?
daar ze zich niet voortplanten,hebben ze ook minder oppervlakte nodig.


maar dat is net TS haar punt, maak je deze dieren daar gelukkig mee. De meeste mensen hebben niet het aanbod waar deze dieren van gewoon zijn op te leven. En deze dieren hebben 2j kunnen gaan en staan waar ze willen. Nu ga je ze ineens vastzetten op een klein gebied en kunnen ze niet meer doen wat ze willen.

Ik betwijfel oprecht of je ze hier in belgië daar gelukkig met maakt


aan zee bij ons(in belgie dus),zijn ook kleinere stukken(enkele ha),waar(geen idee eigenlijk of ze daar echt winter/zomer lopen)enkele paarden leven.
(ik woon zelfs op een uurtje van zee,maar weet dus wel dat er daar ook paarden leven op stukjes 'natuur'.)

die ruinen kan je prima in zo'n stukje plaatsen.

tuurlijk kunnen ze daar gelukkig zijn,ze zijn nog steeds niet paardjes-van-mensen-in-een-stalletje.

in belgie zijn wel meer zo'n mogelijkheden.
en ruinen schikken zich daar prima voor.

@TS,geen idee hoe ver jullie hierin gaan,maar je kan ook een grote winterplek voorzien om alle ruinen in de winter onder te brengen,waar ze beperkter staan en bijgevoederd worden,om dan in de zomer terug naar verschillende plekken gebracht te worden.
in grote vee-camions hoeft dat niet extreem stressvol te gaan,als ze 2x per jaar zo vervoerd worden,samen met wat vriendjes,verloopt zoiets best rustig.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:07

Ik zou beginnen bij de bron van het probleem.. Geen hengst in de kuddes! Dan heb je ook geen probleem met verkeerde kleuren, overschot, overbegrazing etc. Dan hoeft het probleem ook niet meer opgelost te worden.

Voor deze dieren, ik weet niet hoe oud ze zijn? Als ze jong zijn, castreren en zoeken naar een nieuwe eigenaar. Er zijn vele opfok bedrijven waar jonge dieren tot hun 3e in de natuur lopen en dan als rijpaard gebruikt gaan worden. Ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen met deze dieren.
Slachten vind ik overigens ook geen bezwaar. Dan weet je zeker dat ze geen rot leven of aanpasproblemen zullen krijgen. Castreren is overigens ook stressvol en de kans op complicaties is aanwezig.

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 11:07

Marsu: ok bedankt, de naam klinkt erg Nederlands vandaar de verwarring :D

Van: bedankt, heel fijn om een succesverhaal te horen.

Polly: nee hoor. We wisselen nu al dieren uit met Nederland, Polen, Duitsland etc. Geen probleem om er zo nieuw bloed in te brengen als je nieuwe aanwas nodig hebt.

Een aanwas van x-aantal veulens per jaar is gewoon onnodig.

tengeltje: op deze manier wordt het nu al gedaan, de paarden die niet jaarrond begrazen, gaan in de winter naar enkele stukken waar ze met z'n allen tezamen staan.

No_No: dieren zijn twee jaar oud.

maralyn

Berichten: 10427
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:08

Ik vind dat er niks mis is met slachten.

Argumenten als: Paard wil leven.
Dit is niet waar.
Dieren denken niet echt na over de dood. En als ze gaan, dan hebben ze daar vrede mee.
Dieren leven namelijk in het nu, en reageren op basis van instinctief gedrag of gedrag waarbij het verleden een nare indruk heeft achtergelaten gevolgd door angst.

(Denk aan ervaringen met trailers, mensen of groot verkeer. Wanneer het een gevaar vormt kan het paard weer terug vallen in instinctief gedrag en zal het vluchten of de dood aanvaarden. Of zoals in waterpoelen waar paarden niet meer uit denken te komen, zichzelf zelfs doden.)

Één pin door zijn hoofd, hij voelt er niks van.
En zaniken over het transport. Met de juiste chauffeur hoeft dit niet ineens zo stressvol te zijn.
En dan niet te praten over het feit, dat paarden óók getransporteerd worden naar een "Nieuwe huis" ook dat zou dus een slecht argument zijn om een paard niet te slachten.

Beest heeft prachtig maanden op een weiland kunnen grazen met vrienden.
Heeft nooit hoeven bewegen voor een 2 voeter.
Nooit stress gehad, omdat hij beleerd moet worden.
Nooit stress gehad, omdat hij ineens van een 24 hectare, naar amper een halve hectare ging(of erger, naar 12- 15 vierkante meter!)

Maar goed.
Zo denk ik er over.
En ik zal dat vlees ook liever eten dan een varken, die niet heeft mogen scharrelen.

Er is vast vraag genoeg, maar vraag houdt ook een x op, voor een rijpaard uit het "wild"

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:09

ieder 'wild'paard kan je toch gebruiken als rijpaard solleke.ik bedoel,ieder paard wat geboren wordt heeft nog nooit een mens op de rug gehad en zal,als het als rijpaard gaat dienen,gewoon ingereden worden...

Mijn paard komt uit Argentinië,geleefd in enorme kudde,3 jaar lekker rondgehuppeld,rijklaar gemaakt en nu rijpaard.

Ik denk dat als je gedeelte slacht,gedeelte ruint en gedeelte verkoopt je zo je probleem kan oplossen.

En tja paard wat achteraf in een weitje komt te staan,kijk die kans bestaat altijd,bij ieder paard dus misschien een wat uitgebreidener screening naar kopers toe.(Dan voorkom je uiteraard nog niet alles hoor)

Nog even een vraagje,je hebt over een snippertje natuur in Belgie,waar valt de ardennen dan onder?dat is echt een serieus groot gebied toch?

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 11:11

Bedankt voor je bijdrage maralyn.

Het topic gaat niet om wel of niet slachten. Als een alternatief niet voldoende slaagkans heeft, zal het sowieso de slager worden.

Ik wil via dit topic onderzoeken of een alternatief realistisch én haalbaar is. Anders begin 'k er niet aan. De redenen waarom staan al in het topic.

connie: nee Ardennen valt daar niet onder. Ardennen is Wallonië en onze organisatie is enkel actief in Vlaanderen :) ik bedoel dus eigenlijk Vlaanderen en zeg België in de rapte! Sorry :)

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 11:16

Topic gaat hard, wil jullie allemaal al bedanken voor de reacties!

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:18

tengeltje11 schreef:
aan zee bij ons(in belgie dus),zijn ook kleinere stukken(enkele ha),waar(geen idee eigenlijk of ze daar echt winter/zomer lopen)enkele paarden leven.
(ik woon zelfs op een uurtje van zee,maar weet dus wel dat er daar ook paarden leven op stukjes 'natuur'.)

die ruinen kan je prima in zo'n stukje plaatsen.

tuurlijk kunnen ze daar gelukkig zijn,ze zijn nog steeds niet paardjes-van-mensen-in-een-stalletje.

in belgie zijn wel meer zo'n mogelijkheden.
en ruinen schikken zich daar prima voor.


oh top! daar had ik nog niet van gehoord!

nadine_yvana

Berichten: 1115
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:19

Ik ben zelf in het bezit geweest van een Konik (Pumbaa) en dit topic gaat mij daarom ook erg aan het hart. Helaas is mijn Konik vorig jaar overleden aan koliek. Sommigen van jullie zullen hem kennen van de cover van Equiday 2016. Hij heeft de eerste 7 jaren van zijn leven in een natuurgebied geleefd en kon bij mij prima op stal staan (had hij zelfs liever met regen enz.)of in een kleinere weide, dus ik denk dat je je daar niet druk om hoeft te maken. Ze zullen zich net zo goed als ieder ander paard aanpassen aan de situatie.

Het idee dat de paarden geslacht worden gaat zo tegen mijn gevoel in. Ze zijn zo enorm leergierig, slim en verdienen het om te leven! Ik vind slachten de makkelijkste oplossing maar zeker niet de beste. Het blijft natuurlijk een hele moeilijke situatie. Maar aangezien ik er zelf ervaring mee heb (en veel mensen ken die ook een Konik hebben) weet ik dat ze uitstekende rijponies kunnen worden, met iemand met veel geduld weliswaar. Persoonlijk vind ik ze minder geschikt voor kinderen of iemand met weinig ervaring. Ik begrijp dat een plek zoeken voor elk individu moeilijk is. Maar zoals mijn voorganger al zei, elk dier wil leven en zij dus ook.

Afbeelding

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:21

Een tweejarige uit een natuurgebied is niet wilder dan een tweejarige uit een grote opfok.
Er zijn enorm veel bekende sportstallen die hun jonge paarden 3 jaar naar Frankrijk, Hongarije of Tjechië ofzo sturen om ze daar op te fokken. (Ik kan zo al 2 héél grote springstallen noemen die dat doen, en ze zullen niet de enigen zijn.) Als die 3 jarigen terug komen zijn ze heus niet makker dan een wildgeboren konik hoor. En dat worden toch echt springpaarden allemaal. ;)

Ik zie dus geen reden waarom zo'n project niet kan slagen.
En waarom zou zo'n dier verwaarloosd worden op een postzegelweitje?
Ik vind het nogal een vooroordeel om te beweren dat mensen bij regel niet goed voor hun dieren zouden zorgen omdat het een minder duur paard betreft?
Zo ken ik iemand die 4 wildvang konikmerries heeft gekocht voor zijn bedrijf. Die beesten lopen op hectaren land. Menig paard kan er jaloers op worden.
IK zou het zelf ook nog overwegen. Ben toevallig voorzichtig op zoek naar een goedkoop jong paard of pony om mijn Lusitano-hengst gezelschap te houden. (Dus alleen als vriendje)
Nou, stel dat ik zo'n Konik neem. Dan loopt dat beest op 3 hectare aan mijn huis in gezelschap. En zo zullen er wel meer mensen zijn zeker?

nadine_yvana

Berichten: 1115
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:23


Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 11:26

Luckystory: zo'n geval als jij schetst zou natuurlijk ideaal zijn.

Gezien wij verantwoordelijk zijn over deze pony's, moeten we kritisch/realistisch zijn. Jammer genoeg zijn er (steeds meer?) mensen die goedkoop een paard aanschaffen maar over het hoofd zien dat er flink extra kosten bij kunnen komen.

nadine_yvana: sterkte, Pumbaa was een prachtige pony! :)


Bedankt voor jullie reacties en via pb. Ik heb het gevoel dat het wellicht toch mogelijk is.

Stel dat 'k de juiste personen (directie) zou kunnen overtuigen... aan wat voor prijs kan 'k dan denken?

-prijs hoger dan de slachtprijs
-incl castratie/excl castratie

?

edit: prijs om koopjesjagers af te schrikken maar goedbedoelende mensen niet af te schrikken ;)

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:28

Verkoop voor het leven vind ik onmogelijk. waarom niet een veiling houden?
Alles castreren voor de verkoop.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:28

Solleke_Noah schreef:
Janneke: dat is inderdaad hetgeen we als mogelijk alternatief zien. Verkopen aan particulieren die er een leuke gebruikspony bij zoeken, maar geen bomproof mak dier verwachten. Waar het dier niet alleen komt te staan en ook de ruimte heeft (geen postzegelweitjes)

Vraag is, is dat realistisch?


Feit is ten eerste dat de koniks in de Nederlandse Oostvaardersplassen een x aantal generaties terug gewoon boerenwerkpaard waren.
En dat er bokkers zijn met koniks.

Qua opvoeding kan het ingewikkeld zijn: je begint echt op 'nul'. Een dier is netaan wat in handen geweest, maar verder niet.

Mbt dierenwelzijn denk ik dat een dier tevreden is met bewegen, goed eten, vriendjes en 'spel' (svp geen verveling, en uiteraard geen pijn, stress etc.) Kunnen gaan en staan waar je wilt - dat valt 'in de vrije natuur' ook fiks tegen.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:29

Mochten we wat meer ruimte hebben, zou ik het wel willen proberen denk ik, al zijn ze voor mij zelf te klein om op te rijden ;)

De vraag is dan idd hoe mak ze zijn. Moet ik dan elke dag achter 10 paarden aan om ze weer te vangen omdat er een door het draad gelopen is? Of moeten ze alleen wennen aan menselijk contact?
Hier zullen het dan uiteindelijk ook gewoon gebruikspaarden worden.

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Konikpaarden "redden" of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 11:42

palousa: goede vraag. Daarvoor zou 'k eerst ter plaatse moeten gaan om in te schatten.

Als het groen licht krijgt, het eerste wat 'k zou doen ;)

Goof

Berichten: 28832
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:43

Solleke_Noah schreef:
Stel dat 'k de juiste personen (directie) zou kunnen overtuigen... aan wat voor prijs kan 'k dan denken?

-prijs hoger dan de slachtprijs
-incl castratie/excl castratie

?

edit: prijs om koopjesjagers af te schrikken maar goedbedoelende mensen niet af te schrikken ;)


De dieren gaan eigenlijk naar de slacht, ik zou dan niet ineens een veel hogere prijs vragen. Je kunt eventueel slachtprijs + kosten castratie vragen en ze gecastreerd verkopen.

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 11:48

Ik dacht aan een bedrag tussen 500-600 euro. Realistisch?

Slachtprijs is 8 euro/kg, maar vraag is nog hoeveel kg vlees er van een konik van 1m38 afkomt :P

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:52

Als je kijkt naar de tinkers; een groot deel komt uit Engeland en Ierland waar ze ook gewoon in 'wilde' kuddes leven totdat ze worden gevangen en op transport gaan naar Nederland. Ik heb nog nooit gehoord dat dit slecht uitpakte. Paarden zijn wat dat betreft zo makkelijk en leergierig en bereid om mee te werken. Vind je niet dat elk paard die kans verdient om samen met andere paarden oud te worden?
Dit type paarden wordt meestal gekocht door mensen die zelf ook wat dichter bij de natuur staan, daar worden niet snel wedstrijden mee gereden en zwaar mee getraind.. Dit zijn juist ideale boscross-paardjes en ik verwacht ook dat ze daarvoor zullen worden aangeschaft en dat de meeste dieren sowieso in een kudde komen te staan en een groot aantal waarschijnlijk ook lekker 24/7 buiten. Eventueel kun je mensen een contract laten tekenen dat de paarden niet alleen komen te staan, en bv dat ze minimaal overdag buiten moeten komen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 25-11-16 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:53

Tov de directie: ruim de onkosten er uit, 'richting marktconform' - er zijn mensen die speciaal jonge paarden uit de Ierse heuvels kopen (accoord, die worden sportpaard).

En uiteindelijk 'een goede stal' (= verstandige, passende eigenaar) is belangrijk, prijs notk.

En idd: slachtgeld, kosten castratie en 'wat geregel en gedoe'.

600 euro lijkt me zeker realistisch!
Het is dan wel geen duur sportpaard in de dop, en de goede stal is het belangrijkste, maar lager lijkt mij niet nodig!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 25-11-16 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:53

In de New-Forest gebeurt toch iets gelijkaardigs?
Is er geen mogelijkheid om hen te castreren, samen in 1 kudde te zetten en hen dan (in eigen beheer of door iemand anders) een correcte basisopvoeding (niet zadelmak) te geven? + check veearts. Je hebt dan paardjes waarvan het karakter duidelijker wordt zodat je hen gerichter kan gaan verkopen om het juiste paardje op de juiste plaats te laten terechtkomen. Ik zou hen dan zeker niet te goedkoop verkopen.

MarjanB

Berichten: 16486
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Konikpaarden "redden" of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:03

Ik zou zeggen kijk eens naar http://www.freenature.nl/free/p000008/wildernisvlees

Dit is een organisatie die bij ons in de buurt beheer heeft met runderen en koeien. Ik heb er geen problemen mee om vlees van zo'n dier met zo'n verhaal te eten. Beest heeft een goed leven gehad en krijgt geen stress ivm beleren en andere gekkigheid.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:03

TS aangezien je dicht bij het vuur zit, de vraag. Waarom niet castreren en als ruinen kudde laten begrazen? Die wordt dan wel bejaard. Maar de jonge aanwas kan dan uit andere kuddes komen.

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 12:07

MarjanB schreef:
Ik zou zeggen kijk eens naar http://www.freenature.nl/free/p000008/wildernisvlees

Dit is een organisatie die bij ons in de buurt beheer heeft met runderen en koeien. Ik heb er geen problemen mee om vlees van zo'n dier met zo'n verhaal te eten. Beest heeft een goed leven gehad en krijgt geen stress ivm beleren en andere gekkigheid.


Bedankt voor je bijdrage maar dit was niet de insteek van het topic. Het vlees van onze Galloway runderen wordt namelijk al als "wildernisvlees" verkocht.

Echt, we weten wel hoe we de "slacht-kant" moeten afhandelen en zelfs deels vermarkten, ik opende dit topic om juist te kijken naar alternatieven.

Jenny: goede vraag.. er is geen eenvoudig antwoord op te geven. Deels omdat veel mensen dieren slachten als vanzelfsprekend beschouwen, dus voor hen is er geen reden om aan geboortebeperking te doen. Overschot gaat naar de slager en klaar is kees.

Daarnaast zijn veulens/jonge dieren wel publiekstrekkers. Zo mogen bezoekers bv een naam verzinnen voor het eerste konik veulentje dat geboren wordt enz.