'k Werk voor een natuurorganisatie en we hebben ook een grote kudde koniks die we inzetten voor begrazing. De tweejarige hengsten (waaronder enkele voskleurige) zouden over een maand richting slager vertrekken.
Gevoelsmatig zit me dat niet lekker. Gezonde pony's afmaken omdat ze hengst zijn (want anders komen er problemen met verschillende groepen die zich vormen en proberen uit de natuurgebieden weg te trekken, wat natuurlijk niet kan

Voorbije jaren zijn ze meegegeven aan een veekoopman. Daar voelden we ons toch niet fijn bij, wie weet waar die beesten dan terecht komen. Particulier verkopen is een optie, maar we zouden niet willen dat de dieren ergens alleen op een klein weitje terecht komen. Of in groep, maar op een weitje van enkele aren groot. Ze hebben natuurlijk enkele jaren over vele hectaren natuurgebied mogen rondtrekken.
Nu staat de verantwoordelijke over de pony's wel open voor alternatieven. Als ik een regeling kan opzetten met geïnteresseerde particulieren, die na screening een goede thuis kunnen bieden, zou dat zeker een optie zijn denk ik. Prijs zal ook verwaarloosbaar zijn (veekoopman kreeg 25 euro/pony).
Vraag is: doe je de beesten er een plezier mee? Of is slacht wellicht de meest diervriendelijke optie?
Ervaringen, meningen.... welkom!
ps: de koniks zijn zeker mensen gewend, immers gaan ze in de winter naar andere gebieden en worden ook in het zomerseizoen vaak gewisseld van gebied via trailer. "Tam" zijn ze niet.