Op de hoefslag wijken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demi_2003

Op de hoefslag wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 19:24

:) Hoi allemaal
Ik rijd bij een FNRS en dan moet je op de hoefslag met je buiten been of binnen been je paard opzij duwen een soort van wijken??? Ik heb geen idee hoe het moet en of ik weet dat ik het goed doe. Ik weet ook niet hoe het heet en kan dus ook niet Google. Kan iemand mij helpen? En weet je misschien hoe het heet???
Alvast bedankt

Renee_S

Re: Op de hoefslag wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:27

Gaat het om een f proefje? Wat voor stelling moet je paard er bij hebben? Als hij er bij recht is of naar buiten kijkt is het gewoon wijken maar dan voor een andere kant dan normaal, als hij kijkt in de richting waar ie heen gaat is het een appuyement, maar er zijn niet veel manegepaarden die dat beheersen...

Demi_2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 19:36

Renee_S schreef:
Gaat het om een f proefje? Wat voor stelling moet je paard er bij hebben? Als hij er bij recht is of naar buiten kijkt is het gewoon wijken maar dan voor een andere kant dan normaal, als hij kijkt in de richting waar ie heen gaat is het een appuyement, maar er zijn niet veel manegepaarden die dat beheersen...

Als ik op de linker hand rijd op de hoefslag kijk het paard naar de muur en de kont wijst naar binnen je moet je buiten been of binnen been ( dat weet ik dus niet ) tegen de buik drukken dan loopt hij gekruist maar ik weet niet hoe het heet of hoe je het PRECIES moet doen

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:38

Bedoel je schouder binnenwaarts?

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:41

Schouderbinnenwaarts? Als je het in je proefje moet doen, vraag het aan je instructeur! Zelf gebruik ik dezelfde hulpen als bij het wijken maar ik leg mijn binnenbeen extra op de singel en mijn binnenhand breng ik een klein stukje omhoog. Maar je moet het aan je instructeur vragen, die kan het beter uitleggen als je zelf op het paard zit :))

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:44

Dat is inderdaad gewoon wijken op de hoefslag. Volgende les gewoon om duidelijkheid vragen!

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:49

Demi_2003 schreef:
Renee_S schreef:

Als ik op de linker hand rijd op de hoefslag kijk het paard naar de muur en de kont wijst naar binnen je moet je buiten been of binnen been ( dat weet ik dus niet ) tegen de buik drukken dan loopt hij gekruist maar ik weet niet hoe het heet of hoe je het PRECIES moet doen

Is dat niet Travers?

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:53

Travers in een f-proefje? :wow:

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:55

Om welk f proefje gaat het ? Dan kunnen we makkelijker zien wat je bedoelt .

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:09

Je hoort bijna niets meer over deze oefening in Nederland, maar het is zo'n fijne manier om je paard het wijken aan te leren :j In het filmpje kun je zien hoe je wijken op de hoefslag moet uitvoeren, gevonden op youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=uzALqFErJ6c
Laatst bijgewerkt door suffie op 22-11-16 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:09

Da's schouderbinnenwaarts maar dan wat makkelijker. Zo heb je als ruiter nog steun van de bakrand. Dit word niet in proefjes gevraagd.

Demi_2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 20:20

suffie schreef:
Je hoort bijna niets meer over deze oefening in Nederland, maar het is zo'n fijne manier om je paard het wijken aan te leren :j In het filmpje kun je zien hoe je wijken op de hoefslag moet uitvoeren, gevonden op youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=uzALqFErJ6c

Jaaaaaaa dat bedoel ik dat moet ik doen!
Alleen in het filmpje wordt niet gezegd of uitgelegd hoe het moet weet iemand dat???
Ik ben heel blij met dat filmpje super bedankt

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:32

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:52

Die site is inderdaad vrij duidelijk! Het is dus absoluut geen makkelijke vorm van schouderbinnenwaarts, travers of een apuyement :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 01:05

Ik snap de opmerking over het binnenwaarts ook niet. Totaal verschillende dingen. :)