Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Loraine1985 schreef:Ik word werkelijk gek van die grietjes op instagram die zonder bit rijden omdat een bit zielug is... en dan zelf alles behalve vriendelijk aan een bitloze optoming sjorren...
Loraine1985 schreef:Ik word werkelijk gek van die grietjes op instagram die zonder bit rijden omdat een bit zielug is... en dan zelf alles behalve vriendelijk aan een bitloze optoming sjorren...
Pandora2 schreef:Zonder zadel is niet zo goed nee...wegens te weinig drukverdeling, zoals hierboven al aangehaald.
Bitloos pas als een paard de basis compleet onder de knie heeft en volledig rechtgericht is. Anders voegt het niks toe aan de opleiding, integendeel. Dus heel veel werk aan de winkel bij ruiter en paard alvorens het bit aan de kant geschoven kan worden. De realiteit is meestal anders
Goudlokje1 schreef:Pandora2 schreef:Zonder zadel is niet zo goed nee...wegens te weinig drukverdeling, zoals hierboven al aangehaald.
Bitloos pas als een paard de basis compleet onder de knie heeft en volledig rechtgericht is. Anders voegt het niks toe aan de opleiding, integendeel. Dus heel veel werk aan de winkel bij ruiter en paard alvorens het bit aan de kant geschoven kan worden. De realiteit is meestal anders
Hmm.. Dus een paard wat bitloos ingereden is moet eerst alsnog de basis mét bit onder de knie hebben..? Dat is althans wat ik hieruit haal. Je moet naar zoveel verschillende dingen kijken, naar het paard, hoe jij met het paard omgaat e.d.
Ik vind het een beetje een rare opmerking..
Pandora2 schreef:Zonder zadel is niet zo goed nee...wegens te weinig drukverdeling, zoals hierboven al aangehaald.
Citaat:Met bitloos is opzich niet zoveel mis. Het enige probleem is als je jouw paard bijv. bitloos hebt beleerd en je bent toch ineens van plan om serieus wedstrijden te gaan rijden heb je toch wel een soort van probleempje. Daarom zijn er zo weinig mensen die bitloos rijden (denk ik).
Goudlokje1 schreef:Citaat:Met bitloos is opzich niet zoveel mis. Het enige probleem is als je jouw paard bijv. bitloos hebt beleerd en je bent toch ineens van plan om serieus wedstrijden te gaan rijden heb je toch wel een soort van probleempje. Daarom zijn er zo weinig mensen die bitloos rijden (denk ik).
@Enjoyx2
Wáár? Hier heb ik de dingen die jij hebt gezegd. Vertel maar waar jij met echt goede argumenten komt.

Enjoyx2 schreef:Zoals TS zegt: Het is heerlijk!
Maarrrr, denk aan de gezondheid van jouw paard. Rijd je 1-2x per maand even zonder zadel? Geen probleem. Rijd je elke dag zonder zadel? Dan kan jouw paard wel serieus klachten krijgen.
''Indianen reden vroeger toch ook zonder zadel?''. Nope. Uit onderzoek bleek dat ze toch wel met een soort van zadel reden.
Doordat jouw zitbeentjes ongelijkmatig op de spieren van het paard drukken, kan een paard hier (blijvende) klachten aan oplopen. Doordat de kussens van een zadel speciaal ontworpen zijn voor een paard, verdeelt het de druk dus gelijkmatig. Tenzij je een niet passend zadel hebt natuurlijk.
Met bitloos is opzich niet zoveel mis. Het enige probleem is als je jouw paard bijv. bitloos hebt beleerd en je bent toch ineens van plan om serieus wedstrijden te gaan rijden heb je toch wel een soort van probleempje. Daarom zijn er zo weinig mensen die bitloos rijden (denk ik).

xxwienekexx schreef:Enjoyx2 schreef:Zoals TS zegt: Het is heerlijk!
Maarrrr, denk aan de gezondheid van jouw paard. Rijd je 1-2x per maand even zonder zadel? Geen probleem. Rijd je elke dag zonder zadel? Dan kan jouw paard wel serieus klachten krijgen.
''Indianen reden vroeger toch ook zonder zadel?''. Nope. Uit onderzoek bleek dat ze toch wel met een soort van zadel reden.
Doordat jouw zitbeentjes ongelijkmatig op de spieren van het paard drukken, kan een paard hier (blijvende) klachten aan oplopen. Doordat de kussens van een zadel speciaal ontworpen zijn voor een paard, verdeelt het de druk dus gelijkmatig. Tenzij je een niet passend zadel hebt natuurlijk.
Met bitloos is opzich niet zoveel mis. Het enige probleem is als je jouw paard bijv. bitloos hebt beleerd en je bent toch ineens van plan om serieus wedstrijden te gaan rijden heb je toch wel een soort van probleempje. Daarom zijn er zo weinig mensen die bitloos rijden (denk ik).
Dit is ook mijn gedachtegang
Met mijn 18 jarige quarter merrie rijd ik ook bitloos, ook wel eens zonder zadel maar met barebackpad (zonder beugels). Maar bitloos heeft bij mij de reden dat mn merrie door mishandeling 8 losse stukken in haar mond heeft liggen (kaaklagen zijn in stukken) een bit ligt daardoor niet lekker (want dat ligt op losse stukken, opereren heeft geen toegevoegde waarde volgens artsen, ze kan er goed mee eten en heeft er verder geen last van zolang je er maar geen gewicht op hangt).
Daardoor heb ik er kennis mee gemaakt, en ik zou niet anders meer willen![]()
Ik vind bitloos een geweldig gevoel, met mn jonkie rij ik nu ook zonder hoofdstel of zonder bit
maralyn schreef:Loraine1985 schreef:Ik word werkelijk gek van die grietjes op instagram die zonder bit rijden omdat een bit zielug is... en dan zelf alles behalve vriendelijk aan een bitloze optoming sjorren...
Ik word gek van al die mensen, die continu een nieuw topic openen. Terwijl de discussie over zonder zadel rijden net gevoerd is geweest.
En dat we er nooit uit zullen komen, omdat er meer wegen naar rome zijn, en je je goed moet voelen met wat je doet.
Wat niet betekent dat wat een ander doet, wat misschien anders is, ook gelijk slecht is. Daar word ik gek van.