shetlander afvallen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mbl_x

shetlander afvallen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 20:24

hallo,

ik wil mijn shetlander laten afvallen :+ , tuurlijk shetlanders zijn stevig en vaak wat dikker maar dit is niet meer gezond :(:)

heeft iemand tips?
ze word niet vaak gereden (max 2 keer per week), maar ook wel eens een week niet. Dus ik ben een beetje opzoek naar tips en verschillende dingen die je kan doen met je pony (fanatieke dingen).

De pony haar conditie is heel erg achteruit gegaan, helaas.... Dus ook dat wil ik gaan opbouwen. Ze staat sinds kort niet meer op het land maar op de paddock en dan 's nachts op stal.

Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven en fanatieke dingen weten om te doen met je paard.
Ook vroeg ik me af hoe vaak ik ongeveer moet gaan en hoe ik moet gaan beginnen? Sowieso wil ik rustig opbouwen, omdat haar conditie slecht is en het van mij niet in 1 week er af hoeft.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:29

Shetlanders horen ook helemaal niet wat 'dikker' te zijn. :+

Hoe zit het met haar voer? Wordt ze regelmatig ontwormd?
Met een shetlander kan je onwijs leuk mennen, misschien is dat een idee?
Daarnaast kan je natuurlijk lekkere lange wandelingen maken waarbij je flink doorstapt.
Wat ik zou doen, is daarmee beginnen. De lengte van je wandelingen steeds verder uitbreiden.

mbl_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 20:31

ual_95 schreef:
Shetlanders horen ook helemaal niet wat 'dikker' te zijn. :+

Hoe zit het met haar voer? Wordt ze regelmatig ontwormd?
Met een shetlander kan je onwijs leuk mennen, misschien is dat een idee?
Daarnaast kan je natuurlijk lekkere lange wandelingen maken waarbij je flink doorstapt.
Wat ik zou doen, is daarmee beginnen. De lengte van je wandelingen steeds verder uitbreiden.

Mennen doe ik zeker! Alleen is dat met zulke natte wegen niet echt te doen. Zeker de leuke rondjes zijn een en al blubber :(

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:32

1X per week een intensieve longeertraining. Met veel geknuffel als ze het goed doet en vooral lekker veel spelen! 1X per week dus gewoon echt zwaar longeren, verzin een techniek: Bijv dat ze mag stappen als ze mooi haar hoofd naar beneden gaat, elke keer als ze dit niet doet moet ze doorgaan. En dan ook minimaal 1x per week lekker een speel training, band opbouwen. met het longeer touw lekker dingen uitproberen. Zo bouw je een band op. En dan ook wat vrijheidsdressuur erbij.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:35

madhatter schreef:
1X per week een intensieve longeertraining. Met veel geknuffel als ze het goed doet en vooral lekker veel spelen! 1X per week dus gewoon echt zwaar longeren,

Longeren heeft enkel effect als dit ook op een goede manier wordt gedaan. Voor paarden is dit vaak ook een zware en intensieve training; ik zou dit dus niet onderschatten.

Hilary

Re: shetlander afvallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:39

Bovendien grote kans dat je met één keer per week intensief longeren het beest 3 dagen spierpijn bezorgd, ook niet handig dus.

Ik fiets regelmatig met mijn pony. Begin met een standaardrondje (bijv. van 5 km) en ga die eerst wandelen. Kijk hoe lang je er over doet (ik zet endomondo aan, die roept elke kilometer hoe lang ik over die kilometer heb gedaan). Dit hou je een aantal keer vol. Daarna ga je wat stukjes draf inbouwen; niet gelijk 2 km achter elkaar, maar bijv. steeds 200 meter draf, 800 meter stap. Dat hou je weer een aantal keer vol. Dan verleng je het draftraject en verkort je het staptraject (300 m - 700 meter). Net zolang tot je 1 km stap, 3 km draf, 1 km stap kunt doen. Daarna ga je het rondje uitbreiden, kilometertje langer. En zo verder.

Hoe vaak je een bepaalde training moet doen, kan ik niet zeggen. Dat ligt geheel aan de conditie van de pony; is ze na het draven heel snel weer op adem, dan kun je best een stukje langer. Duurt het lang voordat ze op adem is, dan iets eerder gaan stappen.

mbl_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 20:46

hoevaak is het slim om heen te gaan?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:51

heengaan doe je maar één keer ;)

Ik zou beginnen met twee a drie keer per week, steeds een dagje ertussen.

Fietsen moet je trouwens alleen doen als je pony dat snapt en het veilig is. Als je langs een drukke weg moet, is het wellicht niet zo verstandig. Ik pak altijd de rustigere wegen en langs het fietspad. Maar het is dus wel belangrijk dat je pony goed reageert op jouw aanwijzingen / commando's.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:05

Je moethet ook opbouwen, niet bam! alles doen. Maar gewoon aan t werk zetten,en langzaam meer.

Flqqr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:14

Ligt er stro in zn stal? Dat eten ze, vul alleen het einde met stro! Is minder eten en makkelijk uitmesten. Mm veel wandelen?

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:43

Flqqr schreef:
Ligt er stro in zn stal? Dat eten ze, vul alleen het einde met stro! Is minder eten en makkelijk uitmesten. Mm veel wandelen?

Niet elk paard eet stro he ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:52

Daarnaast hebben ze het stro ook gewoon nodig als ze beperkt hooi krijgen om hun spijsvertering gezond te houden. En stro maakt nauwelijks dik, het bevat ongeveer een derde tot de helft van de kcal die hooi heeft.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:56