Mijn pony doet vervelend!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarlonDio

Mijn pony doet vervelend!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 08:24

Hee allemaal!
ik zit hier nu al een paar weken mee, dus dacht k zet het wel op bokt...
het zit dus zo: Mijn pony (new forest) is mega vervelend op stal. Je komt naar hem toe en dan is hij nog super lief, maar zodra je zijn deken af wilt doen gaan de oren al in de nek. Oke, eenmaal de deken af is het weer goed. Ga ik hem borstelen ook goed maar mag niet te lang duren want dan wordt ie boos. Oke dat is klaar en dan begint het pas... Ik pak het hoofdstel en zodra hij die ziet... is hij door het dolle heen, bokken bijten etc... Ik wordt dan ook wel boos op hem enzo. en uiteindelijk schrikt hij daar wel van en blijft hij wel stil staan en doe ik het hoofdstel in ( gaat natuurlijk niet heel soepel ). Nou eenmaal het hoofdstel in doe ik het zadel erop. Dit gaat beter dan het hoofdstel maar is alsnog niet leuk. hij wordt heel boos en gooit elke keer zijn hoofd omhoog en probeert zich om te draaien. nou als dit allemaal gedaan is, is het weer een super lieve pony en is er niks aan de hand!! Dat is zooo raar! Het is echt ff het opzadelen en daarna is het gewoon een lieverd en vindt ie alles goed... Wat ik er ook even bij moet zeggen: Toen ik hem net kreeg was hij net geschoren en deed hij ook zo. Na ongeveer 1, 2 maanden werd het wat beter en was uiteindelijk bijna gestopt. Natuurlijk was hij het er nog niet mee eens maar het was niet zo extreem meer. Nu is hij begin deze maand weer geschoren en zijn we weer terug bij af.. Kan het daar iets mee te maken hebben? Of kan ik hem beter opzadelen in de wasplaats? Help me plsss!!

tarek

Re: Mijn pony doet vervelend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 08:47

Phoe moeilijk, kan het zijn dat hij doordat hij nu na het scheren een bloot velletje heeft en erg gevoelig is op zijn huid? Ik weet niet of je bijv zachte borstels gebruikt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 08:55

Er zijn veel paarden die dekens gewoon niks vinden.
En reageren met op en af doen.
Hij kan dekens niks vinden of de delen zit gewoon niet fijn.

Met het bit in doen kan je kijken heeft hij last van zijn tanden?
Kont er weleens een tandarts langs?
Of ligt het zadel wel goed of zijn er andere dingen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 09:04

Hoe doe je de deken af? Veel mensen trekken die niet via de achterkant maar trekken hem opzij. Dat kan voor een geschoren paard erg pijnlijk zijn. Sommige paarden vinden ook het poetsen dan niet meer zo fijn, heb je al geprobeerd om alleen een hele zachte borstel te gebruiken? Heeft de pony nergens wondjes (singel, achter de voorbenen bv)? Kortom ik denk dat hij echt heel duidelijk probeert te maken dat het niet prettig is voor hem, luister daarna en doe waar mogelijk aanpassingen om het comfortabeler te maken.

MarlonDio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 15:37

tarek schreef:
Phoe moeilijk, kan het zijn dat hij doordat hij nu na het scheren een bloot velletje heeft en erg gevoelig is op zijn huid? Ik weet niet of je bijv zachte borstels gebruikt

Hee, jaa ik gebruik wel zachte borstels :) Thanks voor je rea.

MarlonDio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 15:37

linnie050 schreef:

Zadel al nagekeken en ligt er goed op, tandarts komt ook elke maand! :O

MarlonDio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 15:42

Heyy allemaal ff update: iemand van de manege waar mijn pony staat heeft gezegd dat het gewoon eigenwijsheid is en hij graag het baasje wil spelen. Nu wij het doorgepakt hebben en het hem niet meer lukt om de baas te zijn, word het al ietsje minder. Ook zei diegene dat ik mijn ''patroon'' moesten doorbreken. Want als ik bij hem kom, heb ik een vaste volgorde van dingen die ik doe ( zonder dat ik dat door heb ;) ) Ik ga namelijk eerst bij hem in geef hem een aai en doe de deken af. dan borstelen, hoofdstel en daarna het zadel. Nu doe ik het sinds gisteren allemaal in een andere volgorde: Ik kom bij hem doe het halster om en ga een rondje met hem lopen. Terug bij de stal doe ik zijn deken af (ZONDER PROBLEMEN!!) en deed het hoofdstel aan. Enige wat hij deed was oren ff in de nek maar meer niet. Vond ik al heel wat ;) Nou daarna ging ik borstelen en op het laatst het zadel waar hij maar een beetje chagrijnig van werd. Vinden jullie dit ook een goed idee??? xoxo

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 15:47

MarlonDio schreef:
linnie050 schreef:

Zadel al nagekeken en ligt er goed op, tandarts komt ook elke maand! :O

Elke maand??

Klinkt een beetje alsof hij ergens last of pijn van heeft. Dat jouw 'doorpakken' werkt kan ook komen omdat hij bang wordt van de consequenties.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 15:56

Eerlijk? Ik moest meteen hieraan denken, stond vd week op fb.

https://issuu.com/sarahsachen/docs/themeanpony

Je pony is niet vervelend, jij bent onduidelijk wat hem onzeker en boosmaakt, of mischien heeft hij wel pijn of ongemak waar jijniet van weet.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 15:59

Vanwege de leeftijd van de TS verplaats ik dit topic naar Young Rider Talk :)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 16:17

Is dit wel jullie paard?
Dit doet mij sterk denken aan een manege paard, dat veel op stal staat, en er alleen uit komt om te rijden.

Gezien jullie routine denk ik dat jullie niet heel veel anders doen? Anders zou het geen routine zijn :)

Misschien jullie zoektocht naar verzorgpaard even laten zitten, en wat meer tijd besteden aan jullie eigen paard. Dat is het toch ook?

Verder misschien eens lekker op vakantie op de wei, en daarna andere, leuke dingen doen onder professionele begeleiding. Persoonlijk heb ik niet het idee dat jullie het paard begrijpen, en wij kunnen van hieruit de situatie en het paard niet zien