Angst na ongeluk...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Angst na ongeluk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 18:28

Even een topic, omdat ik ter best wel mee zit. Mijn vrienden etc. snappen me wel maar hebben (gelukkig) geen ervaring hier mee dus ondanks al hun steun voel ik me soms nogal onbegrepen. Ook vind ik nogal lastig om het hier in het echt over te hebben aangezien ik me eigenlijk nooit van mijn 'zwakke' kant laat zien.

21 augustus 2016 ben ik nogal ongelukkig van mijn paard gevallen.
Samen met een vriendin wouden we net weg galopperen op een zandpad toen mijn paard bij de eerste pas al schrok van iets wits, in de berm, rechts van ons. Mijn paard rende naar links een weiland in maar zag helaas te laat dat dit weiland omheind was met prikkeldraad. Ze zette nog af om te springen maar tevergeefs, ze nam twee lijnen prikkeldraad om haar benen mee. De weidepalen knapten, hierdoor kon ze door blijven rennen en vloog ze niet als het ware 'over de kop'. In het weiland was een heuveltje waar een aantal bomen op stonden, waar zij op af rende... in mijn gedachte zag ik een horror scenario van mijn paard die tussen de bomen doorrende maar over de kop zou vliegen omdat de palen en het prikkeldraad achter de bomen bleven haken. Ik probeerde haar dus naar links te sturen, langs het heuveltje en de bomen... ondertussen was mijn paard in paniek aan het bokken en springen en doordat ik ook nog naar links stuurde bracht dit me uit evenwicht. Ik keek naar rechts, zag geen draad en palen meer, en besloot me te 'laten vallen', aangezien ik toch zou vallen.

Het duurde langer dan ik had gedacht had dat de grond bij me zou komen. Maar ik kwam helaas wel harder neer dan ik had verwacht. Terwijl ik viel was ik bang dat ik alsnog in het prikkeldraad terrecht zou komen en verwond en verminkt zou raken... prikkeldraad is echt vies draad. Dit gebeurde niet dus zo snel als ik kon stond ik weer op om naar mijn paard te gaan.

Sanne, de vriendin waarmee ik aan het rijden was, stond ondertussen geschrokken naast haar paard en kwam naar me toe. Het prikkeldraad was ook geknapt waardoor er een opening voor haar was om met haar paard naar mij toe te komen.

Ik begon richting Sterre, mijn paard, te hollen, die zich inmiddels bevrijd had van het prikkeldraad. Ze rende in paniek verder het weiland in en ik hoopte maar dat de teugels niet over haar hoofd zouden vliegen, dat zij er op zou staan, en vervolgens te pletter zou gaan. Gelukkig gebeurde dat niet.

Terwijl ik rende voelde ik me telkens lichter in mijn hoofd worden. "Ga Sterre maar halen." zei ik tegen Sanne. Ik moest eerst even zitten, dit ging niet lukken. De adrenaline in mijn lijf werkte duidelijk niet pijnstillend en ik begon licht te hyperventileren, iets waar ik sowieso gevoelig voor ben. Paniek.

Sanne liep door richting Sterre en ik keek haar naar. Ik moet liggen, dus ging met mijn rug in het gras liggen. En toen hoorde ik mijn moeder, die met ons mee was gegaan op buitenrit. "Sharon!" riep ze, de paniek kon ik horen in haar stem en ik had medelijden met haar. Dit was niet het eerste ongeluk wat ik had en ze was hier altijd bang voor geweest sinds het vorige ongeluk, mei 2014.

Weer hoorde ik haar stem "Sharon! Waar ben je? Sharon!" helemaal in paniek. Snel reageerde ik terug. "Ik lig hier op de grond, het gaat prima! Ga naar Sterre mama, ga naar Sterre!" zou het mij een worst wezen wat er met mij gebeurde, mijn paard moest ik veiligheid komen. Maar zoals moeders zijn, rende ze natuurlijk naar mij, iets waar ik haar ook niet kwalijk kan nemen. "Gaat het Sharon?" vroeg ze, nog steeds lichtelijk in paniek. "Ja! Maar ga naar Sterre! Pak Sterre, alsjeblieft!" Ik begon lichtelijk in paniek te raken maar gelukkig holde ze direct naar Sterre.

Terwijl ik daar lag begon ik weer te hyperventileren en in paniek te raken dus belde ik de staleigenaar rustig om te vertellen dat ik er iets later weer was van buiten omdat ik er af ben gevallen en mijn arm heb gebroken. Ik had hierdoor even iets te praten en werd een beetje rustig. :')

Ik kon mijn hoofd naar links draaien en zien hoe mama en Sanne Sterre pakten en mijn kant weer opliepen. "Moet ik de ambulance bellen of hoeft dat niet?" vroeg mama aan mij. "Bel maar, ik heb mijn arm gebroken." zei ik, niet dat ik ooit eerder mijn arm had gebroken of wist hoe het voelde, maar ik wist zeker dat het gebroken was.

Mijn vader, de vader, moeder, zus en vriend van de zus, van een vriendin en de ambulance kwamen al snel. Ik had die vriendin (xPearl op bokt) gebeld zodat zij met Sterre terug naar stal kon lopen. Het zou waarschijnlijk een kilometer of 3 lopen zijn. En het zal wel moeten, ik ben de enigste die haar in de trailer krijgt maar ik lag op de grond met een gebroken arm. (Ik ga mijn moeder ook z.s.m. leren om haar te laden.)

Een pijnlijke rit in de ambulance. In een ambulance liggen die hobbelend over een zandpad heen rijd is niet echt een pretje... ik kreeg wel wat toegediend waardoor ik ging slapen maar had in mijn slaap het infuus er uitgetrokken dus hebben ze me weer wakker gemaakt... :')

Eenmaal in het ziekenhuis foto's gemaakt, de breuk in mijn bovenarm stond mooi onder elkaar en hoefde dus alleen maar uit te hangen. Geen gips. Geen operatie. Geen metalen platen en schroeven. Helemaal niks. Alleen een mitella die ik 24/7 om moest hebben. Ei'tje, dacht ik.

Helaas bleek het bij de controle een week later toch niet goed te zijn. En eerlijk is eerlijk, ik had dit wel verwacht. 2016 is voor mij sowieso nogal een ruk jaar dus de hoop dat ik nog ergens geluk in zou hebben, was (en is) wel een beetje weg. 31 augustus, 10 dagen na het ongeluk, werd ik alsnog geopereerd en was ik een plaat en 9 metalen schroeven ruiker in mijn arm. Conclusie: Sub-capitale humerus fractuur. Heel fijn.

Nu aangekomen bij het probleem! Ik zie ook net dat het verhaal ^ hierboven iets te lang is geworden, maar ik heb het lekker van me af geschreven, mijn verhaal gedaan, dus ik laat het mooi staan. Je hoeft het niet allemaal te lezen hoor. :o

Sinds een week of 2 zit ik weer op het paard, en in het begin ging het best goed. Ik was niet bang, verwachtte niks van mijn paard en was blij met hoe het ging. Maar ik heb helemaal geen spierkracht meer in mijn rechterarm. Geen probleem. Mijn paard was destijds altijd mega licht in de hand, dat zou ik zo weer op kunnen pakken naar 10 weken niet te hebben gereden. Lekkere naïeve gedachte achteraf, maar goed.

Mijn probleem. Ik ben sinds een week zo onwijs angstig. De overgang draf - galop is nooit echt fijn geweest en hier waren we altijd fijn op aan het trainen maar Sterre dramt nu nogal door. En ik kan niks doen omdat mijn rechterarm die kracht gewoon mist.

Ik ben bang om er af te vallen. Kan niet meer meekomen in het ritme van mijn paard omdat in gewoon te gespannen op mijn paard zit. Doordat ik angstig ben wil ik de controle behouden en ga ik onbewust trekken. Iets wat ik nooit heb gedaan dus mijn paard wordt hier alleen maar gespannen van en snapt niet wat ik nou wil. Het lukt ook niet om er mee te stoppen dus zodra ik merk dat ik ga trekken aan de teugels ga ik uitstappen of even een rondje tussen door stappen om tot rust te komen.

Mensen vragen aan mij of ik het nou niet eng vind om weer op te stappen, en dat ze het knap vinden dat ik er zo weer op stap. Ik was eerst niet bang dus nu dus wel, dus nu denkt iedereen dat ik niet bang ben... terwijl ik dat wel ben.

10 december heb ik mijn eerste concours en ik ben bang dat mijn paard vervelend gaat doen, overal van gaat schrikken, dat ik er af val en op mijn rechterbovenarm land, of nog wat anders breek. Maar aan de andere kant heb ik zin om mijn paard in westrijdoutfit te zien.

Oké, lang verhaal... respect als je het helemaal leest...

Saaams

Berichten: 13278
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Angst na ongeluk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:35

Heftig zeg!
Ik zou je concours afzeggen, ga niet te snel. Begin desnoods weer vanaf 0, stap op met hulp, neem wat vaker les, desnoods een goede bodyprotector?

KittyDylan

Berichten: 8905
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:36

Ik herken je verhaal (de angst). Heb na een nare val een half jaar niet meer gereden. (Al viel die val nog wel mee, het was alleen een bewuste actie van het paard). Icm met andere vallen (rodeo, en een keer over me heen gerend) ben ik gestopt.
Na een half jaar op een manege terug begonnen aan de longe. Inmiddels ruim drie jaar geleden, en sinds ik de Fries rijdt is mijn angst bijna helemaal weg (durf alleen niet op een ander paard)

Ik zou dus toch even, al is je paard zo braaf nu, vragen of iemand je zolang vast wilt houden. Voor zolang het duurt, het duurt toch even voor je je weer vertrouwd voelt.

En eerlijk? Ik denk dat je de wedstrijd wel even gedag kunt zeggen...

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:38

Even terug aan de longeerlijn? misschien als je weet dat ze vast zit dat je over je blokkade kan komen. Wel heel vervelend hoor.

SaraViavia

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:42

Alles gelezen.
Vervelend dat je nu angst heb, maar wel begrijpelijk! Ik kan natuurlijk geen medisch advies over de kracht in je arm geven, maar ik wil je wel adviseren die wedstrijd te cancelen. Het is geen prettig gevoel om je zo op een wedstrijd voor te bereiden en die wedstrijd kun je altijd nog doen later. Focus nu eerst op ontspanning en vertrouwen en plan daarna weer dingen in. Succes ermee!

anjali
Berichten: 15162
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:43

Nou,erg zeg .Jij en je paard zijn nog redelijk goed eraf gekomen,dit had veel erger kunnen aflopen. Ik vind het meer dan normaal dat je nu bang bent geworden.Als ik jou was zou ik voorlopig alleen maar heel rustig oefenen in de bak.Je vertrouwen komt wel weer terug maar dat heeft tijd nodig en je kunt dat niet forceren.Ga gewoon genieten samen met je paard van heel eenvoudige gevaarloze dingen.

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:43

Ik denk dat je te snel wil, ik zou een pas terug doen. Gewoon gaan rijden om je plezier, niet dingen te moeten zoals de overgang draf-galop.
Ik herken je probleem erg goed, heb ook angst gekregen na een nare val. Nu naar jaren rijd ik een paard die echt bij mij past en die ik helemaal vertrouw. Rijd hem nu dik een jaar, en kan nu sinds een paar weken zeggen dat ik hem echt vertrouw en dat ik hem op zijn sodemieter durf te geven als hij vervelend is.

Angst heeft tijd nodig, en zolang jij moet van jezelf geeft het je geen plezier en zal je angst ook blijven.

vso1990
Berichten: 139
Geregistreerd: 01-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:43

zou eerst dat concours maar eens afbellen. ik heb op mijn 15e precies zn breuk gehad, operatie pennen in mijn arm en een mega litteken op mijn arm. heeft bij mij toen ook een tijd geduurd voor dat mijn arm weer volledig op krachten was en nog veel langer voor ik er weer met vertrouwen op zat. geef jezelf de tijd en wees eerlijk naar je omgeving.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:43

Ik herken de angst ook. Her heeft geen enkele zin om dingen te gaan forceren. Zeg het concours af en ga alleen rijden als je echt wilt. Doe niks waar je angst van krijgt. Langzaam maar zeker krijg je je zelfvertrouwen weer terug.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:44

Het is idd heel begrijpelijk dat je nu bang bent. Ik ben 6 jaar geleden met paard en al over de kop geslagen en heb daarbij mijn rug op twee plaatsen gebroken; twee wervels en mijn pols verbrijzeld en een longkneuzing opgelopen. Het viel me daarna nog mee hoe bang ik was, maar ik ben niet meteen op het paard gestapt waar het mee gebeurd is, maar ben op een ander paard rustig begonnen met wat stappen en draven. Nu doe ik alles weer wat ik voorheen ook deed, ook op het paard waar ik het ongeluk mee heb gehad. Mijn belangrijkste tip zou zijn: neem vooral de tijd! Doe alleen dat waar je je ok bij voelt en ga niet pushen om heel snel weer veel te kunnen doen. Dat je opziet tegen het concours kan ik me voorstellen, want dan heb je een datum waarop het allemaal moét gebeuren. Dit legt extra druk op je (fysieke en mentale) herstel en uiteindelijk gaat het daardoor juist langer duren. Ik zou dus ook de wedstrijd afzeggen en je concentreren op het weer ontspannen kunnen paardrijden.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Angst na ongeluk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:57

Wat een heftig ongeluk!
Ik kan maar 1 tip geven. Neem de TIJD om weer het vertrouwen terug te krijgen. En zeg het concours af. Ga niet geforceerd bezig, dat werkt averechts.

jildou1979
Berichten: 318
Geregistreerd: 03-09-10

Re: Angst na ongeluk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:11

Neem de tijd, wedstrijden komen wel weer. Angst verpest het plezier in paardrijden volledig en het zou jammer zijn als je nu te snel gaat en daardoor helemaal geen plezier en ontspanning uit het paardrijden haalt.
Ik was zo bang dat er iemand naast het paard moest lopen, ik had ondertussen de voorkant van het zadel in een wurggreep. Twee rondjes waarin ik niet durfde te bewegen of adem te halen... ik smeekte bijna om er weer af te mogen (was echt gênant ). Heeft heel veel tijd gekost en een boel hele brave paarden en pony's hebben erbij geholpen. Ik ben nu zo'n 4 jaar verder en de angst is weg, maar ik ben nog steeds bang dat ik ooit weer zo angstig zal zijn met paardrijden. Wat mij ook heeft geholpen was om het gewoon uit te spreken, als ik op het paard zat en ik vond het spannend dan zei ik dat gewoon daardoor kon ik de spanning makkelijker loslaten met als gevolg dat mijn paard ook weer kon ontspannen.
Sterkte.
(En plan lekker ontspannen een fotoshoot in wedstrijd outfit )

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Angst na ongeluk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:18

Concours idd afzeggen en druk die je jezelf hebt opgelegd (moeten rijden) wegnemen. Ga desnoods eerst lekker grondwerk doen of alleen stappen op je paard. Zie het als een vakantie voor beide...is niets mis mee.

Ik heb ook angst gekend voor mijn merrie en toen ik de druk van het "moeten" eraf heb gehaald, ging het na verloop van tijd beter. En geef het ruim de tijd, bv een half jaar ofzo......

Suc6!

Oblivion

Berichten: 649
Geregistreerd: 18-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:21

He meid wat vervelend.. Ik wist helemaal niet dat je hier zo mee zat!! Maar ik snap wel zo ongeveer wat je bedoelt denk ik, de laatste periode met Andretti heb ik dit ook gehad en ik kan je net als hierboven echt alleen maar aanraden om rustig de tijd te nemen. Je had een fijne instructrice toch? Die Ster ook af en toe reed toen jij nog niet mocht rijden? Kan deze je niet helpen en begeleiden zodat je het gevoel terugkrijgt en Ster weer wat beter gaat lopen? En hoe vervelend het ook is, want ik weet hoe graag je het wilt, toch je wedstrijd uitstellen, misschien dat dat de druk ook een beetje wegneemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:27

Jemig, allereerst enorm veel sterkte!

Ik zou ook je concours afzeggen. Je zegt ook nog is dat het jullie eerste concours is. Zo te lezen heb je een sensibel paard, ga dan alsjeblieft niet nu dat onnodige risico nemen. Geef je lijf de tijd eerst volledig te herstellen. Nu op concours gaan terwijl je niet alle controle over je paard hebt is vragen om ongelukken, ook voor je mede-ruiters daar.
Ga dan lekker een dagje tutten op stal, was je paard, invlechten, hijs haar in wedstrijdoutfit en ga dan even rijden. Misschien een gek idee, maar als dat iets is waar je enorm naar uit kijkt (je paard er zo piekfijn uit te laten zien) moet je dat lekker doen :)

Neem inderdaad de tijd, desnoods weer van voor af aan beginnen. Pak je rust en ga niet te snel. Je paard gaat niet weg, dus neem echt alle tijd die je nodig hebt om weer voor de volle 100% van je paard te genieten zonder angst.
En dan daarna lekker knallen op wedstrijd als jullie er volledig klaar voor zijn! :)

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:31

Meid ik begrijp hoe je je voelt, ben een tijd geleden buiten gevallen van een paard wat in blinde paniek op een boomstam afrende, het was einde van het pad en hij wou lniks, ik rechts. Had al wat takken in mn gezicht gehad en was half van de wereld. Toen ben ik ook echt hard gevallen, bond en blauw en zwaar gekneusd enkel en schouder. Ik weet precies welke angst jij nu moet voelen en geloof mij, bouw het rustig op. Eerst stappen, en pas gaan draven wanneer JIJ je goed en vertrouwd voelt. Ga lekker aan de longe en neem je tijd, anders zul je die angst altijd in je achterhoofd houden. Dat is wat ik nu heb, ik ben zo bang dat hij er weer tussen uit piept, dat hij weer gaat flippen. Maar langzaam merk ik dat ik hem weer wat ga vertrouwen. Mocht je even willen praten, mn pb box staat open.

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:33

Is het niet iets dat iemand je helpt met het rijden van Sterre? Dat jij alleen de stap en de draf doet en die persoon ook de galop?
En eventueel nog lessen op een manege doet om weer wat meer vertrouwen te krijgen?
Ik ben ook een tijd bang geweest gewoon niet durven rijden. Wel willen maar het niet durven. Ben op een manege gaan rijden, hebben ze me op de beginnerspaarden gezet zodat ik vertrouwen kon krijgen. En nu langzaam ga ik het uitbouwen. Bij bepaalde type paarden heb ik ondertussen geen angst meer, opstappen en genieten. Maar is een paard anders van type heb ik wel angst als ik erop stap.

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:41

Angst is een slechte raadgever.. Ik zou ook de wedstrijd afzeggen en gewoon thuis weer gaan rijden al dan niet met hulp. En vandaar uit rustig aan beginnen en al is het alleen maar (uit) stappen na bijvoorbeeld longeren of als je hulp krijgt dat iemand anders haar rijd en jij alleen uitstappen en vandaar uit, uit gaan bouwen, belangrijkste is dat jullie weer vertrouwen krijgen in elkaar.

darkadia

Berichten: 5250
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:43

Heel herkenbaar TS. Ik heb iets meer dan 2 maanden geleden voor de derde keer een onderarm breuk opgelopen na een val. De 2e keer was het door een paard die compleet rodeo deed, en heb toen ook sowieso een half jaar niet mogen rijden van de arts, en daarna nog een enkele keer gereden, maar door teveel spanning ben ik veel graan grondwerken. Na ongeveer 7 maanden ben ik toen weer gaan rijden, en stukje bij beetje durfde ik weer meer. Eerst alleen maar stappen, draven ging wel, maar zodra ze ging drammen of rennen schoot ik weer in blokkade en ging ik er maar uitstappen en eraf.
Nu ruim 5 jaar later had ik alle vertrouwen weer terug eigenlijk, hoewel ik wel iets alerter geworden ben met paarden die ik niet ken. Daar stap ik niet meer zomaar op.
Nu 8 weken geleden door een stuurfout van mezelf gevallen en ondanks dat breuk nog niet volledig geheeld is, mag ik weer op een paard. Mijn eigen ging goed, hem vertrouw ik ook echt en hij deed voorzichtig met me. Vandaag voor het eerst weer even op degene waar ik af gevallen was. EN ondanks dat hij niets aan de val kon doen, hadden we toch beiden spanning, en paar x wide hij versnellen en merkte ik dat ik echt streng in kwam met mijn hand, omdat ik bang was er weer naast te belanden. Wel gekozen voor meteen een buitenrit. Eerst over harde gestapt, toen dat goed voelde drafje gedaan, klein rondje 3x gereden en bij 3e rondje durfde ik een stukje te galopperen, maar nog niet terug waar we waren.

Helaas weet ik uit ervaring dat dat tijd nodig heeft, en eventueel begeleiding, maar dan wel belangrijk dat diegenen weet wanneer je net wel dat zetje nodig hebt, en wanneer ze juist even niet moet pushen.
Dus inderdaad wat hierboven ook al gezegd wordt. En wedstrijd voor nu lekker afzeggen. Dat komt wel weer!

Danielleeee_
Berichten: 3179
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:49

Even off topic, je schrijft echt heel fijn en spannemd waardoor ik niet meer kon stoppen met lezen :+

Maar goed, ik vind het echt super rot dat je bang bent geworden, maar ik denk dat het niet zo gek is want wat je hebt meegemaakt is best heftig. Is het niet een optie om armspieroefeningen te doen met gewichtjes bijvoorbeeld? Zo krijg je misschien wat meer kracht terug in je arm.
Misschien kan iemand tijdelijk rijden in jouw plaats of dat jij alleen het in- en uitstapwerk doet zodat je nog wel op haar kan zitten maar nog niet echt intensief hoeft te rijden.
Ik hoop dat je over je angst heen zal komen maar overhaast het niet, neem je tijd want dat is belangrijk :)

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:54

Wat vervelend voor je allemaal. Ik heb alles gelezen en snap je angst. Begin rustig het zware werk komt wel weer. Misschien op de grond gaan werken en als daar alles goed is proberen weer te gaan rijden? Beetje stappen, stukkie draf. Zehn. Onstpannings oefeningen, dingen waarbij jullie elkaar moeten vertrouwen. Yoga helpt bij mij altijd om even alles rustig en mijn hoofd leeg te maken.
Voorlopig alleen binnen/buiten bak rijden. Heel veel succes.

Heeft je paard nog verwondingen opgelopen van dat verdoemde prikkeldraad?

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:13

Brrr. Wat een naar ongeluk. Ik zou zelf een klein stapje terug doen. Doe alleen de dingen die goed voelen om zo het vertrouwen terug te krijgen. Als galop te heftig is laat je die nu even voor wat het is.
Bouw eerst weer wat vertrouwen op.
De rest komt wel weer als de tijd rijp is!

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:25

Heftig TS! Ook ik begrijp je angst helemaal. Ik ben bijna een jaar geleden van mijn paard gevallen, heb daarbij mijn knie gebroken en moest ook geopereerd worden met allemaal platen en schroeven. Al tijdens mijn revalidatie zat ik er weer op, veel sneller dan verwacht. Helaas is mijn paard niet de makkelijkste en wij hebben echt hele periodes waarin het super gaat, afwisselend met periodes waarin ik ook echt nog bang ben.. bang om te vallen, weer mijn knie of iets anders te breken, ik begrijp die angst echt heel goed en wij hebben helaas mogen ervaren dat die angst wel degelijk realistisch is.. Mijn fysio zegt altijd; JA, je gaat ooit weer van je (of een) paard vallen, en NEE dan ga je niet weer je knie of iets anders breken. Lekker geruststellend hahaha. Maar hij heeft waarschijnlijk gelijk.

Als bij mij de angst overhand neemt dan gooi ik ook alles los en ga even lekker rondstappen. Ik heb een super instructeur die me precies op de juiste momenten gerust weet te stellen, maar ook weet wanneer hij moet pushen omdat ik onterecht angst de overhand laat nemen. Hem vertrouw ik blind en daardoor komt het altijd goed. En als het niet gaat en hij is er niet, dan alleen wat stap en draf en is het ook een keer mooi geweest voor die dag, morgen weer een dag :)!

Bay

Berichten: 243
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:16

Wat een verschrikkeljk heftig ongeluk zeg!! Ik voel echt met je mee :(:) Ik kan jou alleen advies geven vanuit mijn eigen ervaring als iemand die ook nog aan het revalideren is van een nare val:
Ik ga mee met al mijn voorgangers, neem een stapje terug en geef jezelf en je paard wat tijd. Je bent net 2 maanden geleden gevallen en je wilt nu alweer aan de slag en aan allerlei dingen werken die voorheen ook al moeilijk gingen. Je zet daardoor enorm veel druk op jezelf, zowel fysiek als mentaal.
Ik ben eind juli samen met mijn paard gevallen op buitenrit en we zijn pas net weer samen aan het draven. Nu moest zij ook een paar maanden revalideren van de val dus dat gaf mij ook de tijd om rustig dingen op te bouwen. Eerst weer wandelen toen mijn arm het aan kon, dan erop zitten en stappen, een paar weken daarna weer draven. Galop hebben we nog niet gedaan en daar wacht ik nog even mee. Maar ik krijg steeds meer vertrouwen en zelfs zin om een galopje te proberen. En dat moet je hebben in plaats van de druk van 'ik moet'.
Ik snap ontzettend goed je frustratie, je bent jezelf nog niet fysiek of mentaal en die herstel gaat niet snel genoeg voor je gevoel. En tegelijk voelt het zwak om dat toe te geven. Maar meid, geef je jezelf alsjeblieft die tijd. Een concours kun je over een halfjaar ook nog rijden en jouw paard gaat ook nergens heen. Zorg er eerst voor dat je fysiek en mentaal fit bent. Sterkte! Mijn pb box staat altijd open als je nog meer hierover kwijt wilt :(:)

Bora2013
Berichten: 207
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:18

Geen enkele moeite met het lezen van je verhaal, leest als een spannend penny-boek :D Heel veel bewondering dat je er weer op bent gestapt, je hebt heel veel passie voor het rijden en ook voor je paard. Maar je kunt je zelf wellicht voor de gek houden, je paard niet. Spanning werkt averechts en dat weet jij vast wel. Je zelfvertrouwen is nu even afgenomen en zul je stap voor stap moeten opbouwen door positieve ervaringen. Heel laatste wat jij en je paard nu kunnen gebruiken is nog een misser, dus veiligheid nu even voor alles. Neem je angst serieus en wees trots op jezelf dat je niet opgeeft. Ik vind je een kanjer!!!!! En... gewoon vertellen aan stalgenoten dat je nu even bang bent en om die reden een paar stappen terug doet geeft jou de ruimte om je te gedragen zoals je je voelt. En geloof me, dat is heerlijk ontspannen.