Balkjes draven shet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twilight2205

Balkjes draven shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 10:17

Hoi, ik wil graag met mijn verzorg shetlander balkjes gaan draven tijdens het longeren maar heb een paard vragen.

Op welke afstand moeten de balkjes?
Hoeveel balkjes?
Kunnen ze recht voor elkaar liggen of moeten ze in een waaier vorm?

Ik hoor graag tips

JudithO

Re: Balkjes draven shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:02

Ik doe de balkjes meestal eerste op 3 voetlengtes afstand (mijn eigen voeten) en dan kijk ik hoe de pony er overheen loopt. Hoeveel balkjes is aan jezelf.
Tijdens het longeren is het slim om ze in een waaier vorm te leggen, maar je kunt ook je pony een stukje rechtdoor sturen waardoor hij over balkjes kan gaan die gewoon recht liggen. Maar net wat je zelf fijner vind werken.

Twilight2205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 12:33

Heel erg bedankt!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:21

Vanwege de leeftijd van de TS verplaats ik dit topic eventjes naar Young Rider Talk :)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:35

Ik rijd met een b kleine c pony en ik leg 1m tussen de balkes, gewoon recht. bij een shetje zou ik 70/50 of iets doen. moet je even zelf kijken.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:19

Afstand: meet met je been wat een stap is van je pony is stap, draf en galop en doe die pasgrootte na met je eigen been. Een zo'n stap (of 2,3 etc) moeten tussen de balkjes liggen.
Recht: je maakt balkjes recht als je er recht overheen gaat.
Waaier: waaier is lastiger maar kan op de volte. Dus bijv bij longeren of inzetten op e volte (als je er nog op rijdt).

Hoop dat t beetje duidelijk is ;)

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:31

Afstand schat ik altijd even en kijk dan tijdens het longeren of ze goed liggen. Je kan als je pony al goed over de balkjes loopt wat spelen met de afstand, dan moeten ze passen vergroten en verkleinen.

Aangezien je longeert op de volte zou ik balkjes in een waaier leggen.

Begin met 2 balkjes, zeker bij een onervaren pony. Bouw dit steeds verder uit. Ook kan je variëren door de balkjes op 3, 6, 9, en 12 uur te leggen of op een plek een waaiertje en ergens anders op de volte juist maar een balkje. Of maak er cavaletti van..

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 00:13

Ik kijk zelf altijd een beetje naar wat mijn shetlander haar paslengte is en pas dit aan op de afstand tussen de balkjes. Ik leg de balkjes in waaier vorm :) De hoeveelheid balkjes ligt geheel aan hoe jouw pony al getraind is en wat zijn/haar bouw is. Ik zou zelf bij 2 balkjes beginnen en dit elke keer een stukje uitbreiden. Succes! :)

Twilight2205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 17:01

Heel erg bedankt allemaal!!