Pols overbelast maar toch naar verzorg pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SparklyNerd

Pols overbelast maar toch naar verzorg pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 13:26

Met gym op school heb ik mijn pols overbelast en kan hem amper bewegen zonder echt pijn te hebben.

Nu zou ik vanmiddag(maandag) naar mijn verzorgshetjes gaan maar met een pijnlijke pols weet ik niet of dit slim is. Wat is julie opinie, gaan of niet gaan?

sanne1992

Re: Pols overbelast maar toch naar verzorg pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 13:29

Ligt eraan wat je van plan bent te doen. Gewoon een aai over de bol, of er ook echt mee bezig gaan.

Als je gaat rijden, mennen, vrijheidsdressuur enz. zou ik dit alleen doen met een 2e persoon erbij. En rijden en mennen zou ik laten. Ook een borstel eroverheen zou ik met een 2e persoon erbij doen (tenzij dit in hun eigen wei, stal, paddock gebeurt). Er kan snel iets mis gaan als je ze uit de wei haalt. En met 1 hand ben je misschien niet in staat om er dan goed op te reageren. Hoe braaf ze ook zijn.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 13:30

Dit is precies de reden dat ik geen verzorgster meer wil voor mijn paarden, je kan er niet van op aan. Als het je eigen paarden waren zou je ook gegaan zijn neem ik aan?

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 13:31

Herkenbaar :+ heb er wel vaker last van.

Je kan gewoon gaan, alleen een beetje opletten.
Mijn drukke puber laat ik dan meestal in de wei staan, maar wandelen met de pony doe ik gewoon, die geeft nooit een ruk aan het halstertouw en is bomproof. Longeren en rijden zou ik niet doen. Poetsen kan best als je er niet heel veel last van hebt, maar mijn ervaring is dat dat niet fijn is.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 13:33

Charaz schreef:
Dit is precies de reden dat ik geen verzorgster meer wil voor mijn paarden, je kan er niet van op aan. Als het je eigen paarden waren zou je ook gegaan zijn neem ik aan?

Wauw, dit is een brute opmerking! Niet nodig ;)

TS, voel zelf even goed aan hoe hij aanvoelt. Misschien is rust niet eens zo'n slecht idee, ik heb ook een tijd met een overbelaste hand gezeten en Charaz, toen ben ík zelf ook even niet naar mijn eigen paard geweest.

Amaryllis

Omdat je een algemene vraag over paardrijden stelt, verplaats ik je topic naar [PP] Paardenpraat.

Dancyy

Charaz schreef:

Hier ga ik eerlijk gezegd wel in mee. Maar ze twijfelt nog, misschien gaat ze :)

Ik zou gewoon mijn goede wil tonen en lekker gaan, al is het maar voor een aai. Toont doorzettingsvermogen aan de eigenaar :j
Laatst bijgewerkt door Dancyy op 07-11-16 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 13:34

Charaz schreef:

Wow.. rustig eens aan zeg! Je valt TS nog net niet aan. Ze vraagt toch wat handig is, en denkt aan haar eigen veiligheid en die van de pony. Met zo'n verzorgster moet je misschien juist blij zijn..

Ik denk dat het wel kan, als je niet gaat rijden of mennen zoals hieroven al wordt gezegt. Een 2e persoon vind ik (persoonlijk) niet eens nodig. Mocht het nodig zijn dan kun je namelijk alsnog je andere hand gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 13:35

Wat denk je zelf dat handig is. Lijkt me dat wij niet voor jou kunnen beslissen of je moet gaan of niet. :')

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 13:35

Charaz schreef:

Zo, een andere toon zou ook wel netjes zijn. Waar staat dat zij geen contact hierover heeft met de eigenaar.

Ik heb 2 zware valpartijen gehad, en ben toen ook niet naar mijn eigen paard gegaan. Pas toen ik instaat was weer een beetje fatsoenlijk te bewegen, ben ik weer eens heen gegaan. Maar niet alleen!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 13:36

Overleg het even met de eigenaar.
Ik zou het niet echt nodig vinden dat je zou komen, hoor, beterschap ermee :(:)

Afzeggen vanwege een paar regendruppels vind ik wat anders, dit is overmacht!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 13:46

Ligt eraan wat je moet/wilt/gaat doen met de pony. Ik zou als eigenaar niet blij zijn als je de pony laat lopen bij een ruk aan het touw en je pols trekt dat niet, maar een aai kan je met je andere hand geven en een borstel is ook voor 2 handen geschikt.
Heb zelf regelmatig dagen dat mijn lichaam me niet echt toestaat om 'wat nuttigs' te doen op stal, maar dan ga ik meestal toch even mee. Is ook goed voor mezelf en het maakt paard niet uit of ik kom om hem te knuffelen, rijden, poetsen of alleen een hap eten geef. Soms denk ik zelfs wel dat knuffelen zijn voorkeur heeft boven de rest. /3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 13:55

Niemand kan hier bepalen hoeveel pijn jij hebt, maar als je amper je pols kan bewegen, weet ik ook niet goed hoe je verantwoord op de fiets of met de auto bij je pony kan komen? Ik zou zelf goed voelen hoe erg de pijn eigenlijk is, en overleggen met de eigenaar ook, of je echt nodig bent of dat de paarden een dag zonder je kunnen.

Charaz schreef:

Andersom zou ik het wel fijn vinden als de verzorgster van mijn paard zou aangeven dat ze last heeft, en vraagt wat ik ervan denk. Met dit weer kunnen sommige paarden echt frisser zijn, dus zou ik aanbieden zelf te gaan, of samen te gaan, want met een paard lopen of wandelen (al is het maar naar een poetsplaats) terwijl je zo'n pijn in je pols hebt, lijkt me niet verantwoord. Eén keer een onverwachte beweging van het paard, en uit pijnreactie laat je straks los. Daar zou ik dan weer niet blij mee zijn. Dus dan zou ik vragen om in de wei te blijven en gewoon daar te poetsen, áls dat gaat zonder pijn, of om samen te gaan...

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:03

Ik zou wel gaan als ik jou was, eigenaar zal dat denkelijk wel waarderen. Zou even goed nagaan wat je wel en niet kunt met je pols en dat even melden aan de eigenaar, dan weet die enerzijds dat je je inzet, anderzijds waar hij aan toe is en wat je niet kan doen nu.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:17

Als je graag gaat kan je je pols zwachtelen voor extra steun. Even een borstel over de shets of stallen opstrooien etc lukt ook gemakkelijk met 1 hand. Zwaar uitmesten, rijden enz zou ik wel achterwege laten.

Maar in elk geval, neem even telefonisch contact op met de eigenaar.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:23

Ik zal het voor de tere zieltjes volgens de keer wat vriendelijker inpakken.

Als eigenaar van pony's heb ik het meerdere malen mee gemaakt dat verzorgster op het laatste moment toch niet kwamen opdagen, vaak met de meeste flauwe redenen waarbij je als eigenaar wel zou gaan.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:25

Maar Charaz, daarom ben je als eigenaar ook eindverantwoordelijke.. Een verzorger heeft de verantwoording gewoon nooit gelijk aan die van een eigenaar. Voor sommige mensen een heel bewuste keus zelfs.
Zomaar wegblijven is natuurlijk not done, maar als een verzorger belt dat ze haar pols niet kan bewegen en of ze dan wel moet komen vind ik niets raars. Je wilt als eigenaar ook geen ongelukken omdat iemand koste wat kost jouw pony wel wil komen doen.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:26

Charaz schreef:

Als eigenaar van pony's heb ik het meerdere malen mee gemaakt dat verzorgster op het laatste moment toch niet kwamen opdagen, vaak met de meeste flauwe redenen waarbij je als eigenaar wel zou gaan.

Ik begrijp je helemaal hoor :j daarom ook hier geen verzorgsters meer. (en dan hebben ze ook nog het lef je achter je rug om uit te maken voor dierenbeul.. ik krijg ze nog wel, want wat zij met die pony hebben geflikt is pas zielig)

Zelf ga ik gewoon met een gekneusde pols. Dus als verzorgster zou ik dat ook doen.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:28

Goudlokje1 schreef:
Charaz schreef:

Wauw, dit is een brute opmerking! Niet nodig ;)

TS, voel zelf even goed aan hoe hij aanvoelt. Misschien is rust niet eens zo'n slecht idee, ik heb ook een tijd met een overbelaste hand gezeten en Charaz, toen ben ík zelf ook even niet naar mijn eigen paard geweest.

Ik ben het met Charaz eens.
Niet alleen verzorgers kan je niet van op aan tegenwoordig ( dit is niet persoonlijk naar TS )
Heb het zelfs al bij familie.
Dat resulteert in met een gebroken voet gewoon mijn stallen mesten/paarden buiten zetten etc etc etc.

Ziek of niet ziek dan moet ik echt gaan, behalve als ik in het ziekenhuis zou lig dan is er wel een mouw aan te passen, maar anders :n

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:29

Dreamybol schreef:
Maar Charaz, daarom ben je als eigenaar ook eindverantwoordelijke.. Een verzorger heeft de verantwoording gewoon nooit gelijk aan die van een eigenaar.

Dat is natuurlijk wel zo, maar ik vind dat als ze echt verantwoordelijkheid en inzet wil tonen ze gewoon moet gaan.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:29

En dan haalt de verzorgster de pony uit de wei/stal, pony maakt een onverwachte beweging, verzorger laat los van de pijn, pony maakt duikeling doordat ie op het touw gaat staan. En dan is de eigenaar de klos, want eindverantwoordelijk, maar dan zal de verzorger het in diens ogen toch wel verkeerd hebben gedaan..
Het komt van twee kanten hè.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:31

Dreamybol schreef:
En dan haalt de verzorgster de pony uit de wei/stal, pony maakt een onverwachte beweging, verzorger laat los van de pijn, pony maakt duikeling doordat ie op het touw gaat staan. En dan is de eigenaar de klos, want eindverantwoordelijk, maar dan zal de verzorger het in diens ogen toch wel verkeerd hebben gedaan..
Het komt van twee kanten hè.

En daarom geef je bij de eigenaar aan dat je last van je pols hebt. Die ziet wel of het kan.

Bovendien, je hebt 2 handen, een halstertouwtje met 1 hand vasthouden is niet zo moeilijk hoor ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:31

Daarom zeg ik ook : overleg!

Misschien is het voor de eigenaar helemaal niet eens handig als je komt en niks kunt doen ;)

Gewoon even bellen dus :j

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:35

Het ligt er helemaal aan hoe veel/weinig je nog kunt doen met die hand.

Kan je veilig naar de shetjes toe? Kan je veilig iets met ze doen met 1 hand? Wat zou je met ze gaan doen c.q. waarom zou je er heen gaan? Is het nodig of leuk?

Als het niet veilig en niet nodig is zou ik niet gaan, maar wel aan de eigenaar laten weten waarom je niet komt. Zo'n ongelukje kan gebeuren maar je moet wel opletten dat het niet erger wordt door toch te veel te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:35

Charaz schreef:

En daarom ben jíj ook de eigenaar, lijkt me logisch dat jij zelf onder elke omstandigheid probeert naar je dier te gaan (waar jíj tenslotte de verantwoordelijkheid voor hebt), meer dan een verzorgster :) Maar dat ben ik.