Studentenwedstrijden in 2015-2016

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Studentenwedstrijden in 2015-2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 22:01

Al enkele jaren ben ik trots lid van NSRV Jolly Jumper. Een studentenvereniging helemaal gericht op paarden en gezelligheid. Zo hebben we maandelijks een borrel, maken we met z'n allen een buitenrit, doen we puzzeltochten, maar rijden we ook wedstrijden. Deze wedstrijden worden door heel Nederland gereden met de andere studentenrijverenigingen van Nederland. Iedere keer rijd je ergens anders, op andere paarden. Maar de gezelligheid is er altijd.

Voor degene die het concept van studentenwedstrijden niet kennen:
Een studentenvereniging organiseert een wedstrijd voor de andere studentenverenigingen. Dit doen zij meestal op een manege waar ze regelmatig komen (voor bijvoorbeeld verenigingslessen). De paarden die meelopen zijn dan ook manegepaarden. Het weekend begint meestal op zaterdagmiddag, waarbij iedereen moet loten op welk paard zij moeten rijden en als hoeveelste ze hierop moeten. Er zijn een aantal klasses waar je in kan rijden. Van de Ba (proeven voor A/B pony's) tot de M (M2 proef in de finale) en natuurlijk ook het B en L springen (tot maximaal 1.10m). Je rijdt met 3 ruiters op hetzelfde paard en de beste van deze drie gaat door naar de volgende ronde. In de finale rijdt je met 2 personen op hetzelfde paard. Zaterdagavond is er een themafeest, waarbij ook de uitslag van de dag bekend wordt gemaakt en zondag zijn de finales en is meestal ook het springen. Daarna is de prijsuitreiking en zit het weekend er alweer op.

Afgelopen jaar was voor mij een heel goed jaar. Ik ben op veel SO's geweest, werd startgerechtigd voor het springen, behaalden als vereniging maar liefst 2x de equipesprijs en individueel mocht ik ook nog starten op het VNSK, de studentenkampioenschappen! Ook begonnen de wedstrijden steeds meer te leven binnen onze vereniging.

Het eerst SO van het studentenjaar is eigenlijk altijd ons eigen SO. Hier heb ik helaas geen beeldmateriaal van, dus gelijk door naar SO HORS, de studentenrijvereniging van Amsterdam. Hier startte ik Bb, waarbij ik de derde plek haalde en dus startgerechtigd was voor het springen! Ook wonnen we als vereniging hier de equipesprijs, een grote doos met tompouces!
Helaas geen foto's van het rijden; wel van de buit:
Afbeelding

Eind januari was het tijd voor SO Concorde, de vereniging van Eindhoven. Hierbij mocht ik voor het eerst springen waarbij ik gelijk een 4e plek behaalde. Wederom wonnen we de equipesprijs. Dit keer kregen we een enorm lekkere zelfgebakken taart mee naar huis.
Afbeelding

De voorronde. Dit rondje voelde vrij dramatisch. Het zadel was 10 maten te klein voor me en het paard was zo anders dan ik gewend ben (ik rij een grote KWPN'er van 1.82 :') ).

De halve finale

In maart was het tijd voor SO BLOK, de andere studentenrijvereniging van Amsterdam. De dressuur ging niet zo goed, een 13e plaats. Met het springen werd ik echter 1e!

Voorronde dressuur:
Afbeelding

Eén van de springpaarden
Afbeelding

Begin april was het tijd voor SO Hippocampus, de vereniging van Enschede. Ik was al een dag eerder naar Hengelo afgereisd, waar ik bleef slapen bij Eline (Aleeneh@Bokt) en Desiree (Olina@Bokt). Zij reden ook mee met SO Hippo, dus het was alleen maar gezellig als ik eerder kwam :) Eerder die dag had ik nog les met mijn bijrijdpaard (zie [RIJ-ITP] Les in de klassieke dressuur met Bente voor meer foto's en filmpjes).
Afbeelding

Op SO Hippo werd ik uiteindelijk 5e in het springen. In de voorronde moest ik op een paard waarvan ik al maanden riep dat ik daar absoluut niet op wilde. Het jaar ervoor had ik namelijk een verenigingsgenootje er snoeihard af zien gaan (gericht eraf bokken) en ik wilde niet graag hetzelfde lot ondergaan. Hoewel ik bij het losrijden voelde dat hij één keer omhoog wilde komen werd mij gelukkig een boksessie bespaard en kon ik mijn ronde springen.

Voorronde springen

Halve finale springen

Daarna kwam SO Cave ne Cadas. Dit was niet mijn SO, een 7e plek in de dressuur en een 10e plek in het springen. Vooral het paard waarmee ik sprong was gewoon niet mijn paard, ik kreeg er helemaal niks uit.

In mei was het tijd voor SO Parafrid. Hierbij heb ik alleen gesprongen en behaalde ik een mooie 2e plaats! Het SO zelf was afwisselend erg zonnig en erg regenachtig. Gelukkig had ik zon toen ik moest rijden.

Voorronde

Halve finale

Finale

Naast de wedstrijden was er natuurlijk ook nog genoeg tijd voor ontspanning met mijn bijrijdpaardje. Zo ben ik in juli/augustus lekker met hem wezen zwemmen:

Eind augustus was het dan tijd voor het VNSK, georganiseerd door Marcroix in Rotterdam, waar ik mocht starten in het B springen. Helaas ging dit niet zoals gehoopt. Het eerste paard waar ik op moest bokte na de sprong, waardoor ik steeds mijn evenwicht verloor. Omdat ik een knieblessure heb wilde ik geen risico lopen en heb ik afgegroet. Ik heb wel nog met het tweede paard gesprongen en werd uiteindelijk 3e (van de 3 :P ). Desondanks was het wel heel leuk om mee te mogen doen en heb ik veel lol gehad. En het was natuurlijk ontzettend gaaf om op het terrein van het CHIO Rotterdam te mogen rijden. Helaas ook hier geen filmpjes van.

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn, bezoek ook zeker eens de website van de KNHS-VNS (http://www.studentenruiters.nl). Woon je in omgeving Nijmegen, of kom je daar binnenkort studeren, kijk dan ook eens op onze site http://jj.ruhosting.nl/

Dank aan Eline en Desiree voor de wedstrijdfilmpjes <3

ElSea

Re: Studentenwedstrijden in 2015-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:08

Wat leuk dat dit zo happening is! Lijkt me erg gezellig. Is zo'n wedstrijd nou even duur als een 'gewone' wedstrijd?

Nog wel een puntje van kritiek, niet vervelend naar jou bedoeld maar ik vind dat de organisatie wel wat meer rekening mag houden met jouw gewicht. Het plaatje op de Haflinger vind ik namelijk not done :o

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 22:12

Er wordt zeker wel rekening gehouden met gewicht. Er is eigenlijk altijd een gewichtslimiet (vastgesteld door de manege) en ik rijd eigenlijk altijd op de grote paarden. Wat er in dit geval is afgesproken omtrent de haflinger weet ik niet meer (kan zijn dat het een reservepaard was, of dat de manege het oké vond). Overigens vertekend het beeld ook enorm door het zadel hoor :) Heb een tijdje terug ook op de haflinger van Olina gereden, maar wel met een passend zadel ook voor mij en dat ziet er al een stuk beter uit.

Ik rijd geen gewone wedstrijden, maar studentenwedstrijden zijn €30,- voor een enkele start en €40,- voor een dubbele start. Je krijgt hierbij dan ook onbijt, lunch, diner en een overnachting en soms ook nog een clinic oid. En dan natuurlijk nog de lidmaatschapskosten bij de vereniging. Voor Jolly Jumper is dat €20 p.j. en met een sportkaart bij het sportcentrum krijg ik nog subsidie op mijn deelname, waardoor het uiteindelijk goedkoper uitvalt.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:27

:+: Geen dank, Sam, ik vind het altijd supergezellig met jou op de SO's, vind het tof dat jij daar ook aan mee doet, is zo'n goed excuus om elkaar vaker te zien :D Hopelijk nog zo'n mooi jaar volgend jaar! Vind het zo knap wat jij doet met springen! Wat een lef heb je daarmee zeg, pff!

Mee eens trouwens dat Sam + onze haf (en die is maar 1,40) echt prima kon. En de haflinger uit dat filmpje is nog een stukje steviger dan die van ons. Ik denk dus dat het zadel er inderdaad veel mee te maken had :)

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:33

Wat een leuk overzicht! :D En ik herken natuurlijk de meeste locaties. Moet ook zeggen dat in real life het plaatje op de haflinger wel kon hoor.

Het was echt jammer dat Nibbit zo achterlijk deed in het parcours met het VNSK. We zullen hem met het SO waarschijnlijk ook niet meer inzetten of misschien alleen als reservepaard. Ik heb er weer zin in dit jaar en op het volgende SO zijn we van Marcroix en natuurlijk ook weer bij *\o/*

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:33

Jaaa Sam zo leuk! Wat dat betreft wil ik ook wel weer op school zitten. Had hier ook wel aan mee willen doen! Lijkt mij echt heel erg leuk. En je leert er zelf ook van, je rijdt elke keer op andere paarden. Ben ook echt trots op je dat je het zo lekker doet met springen! Op naar een volgend goed jaar. :D

Btw; Jij en Bente blijven toch wel de mooiste combi hoor. <3

jildou1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 00:08

Respect hoor, ik ben niet zo'n held en jij springt gewoon elke keer met een ander (onbekend) paard rond en ze lijken me lang niet allemaal even makkelijk.
Lijkt me trouwens erg gezellig die wedstrijden.

fessie_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 11:53

Wat een leuk overzicht Sam! Erg jammer dat het bij het VNSK niet lukte.
Leukste paard deed natuurlijk mee bij Parafrid :P

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:35

Parafrid is natuurlijk ook t leukste :P

Gekkigheid, leuk verslag! Mis de SO tijd soms toch wel een beetje, mooie jaren waren dat :)

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:53

Leuk topic Samantha!

Genoten van alle mooie feestjes & weekenden, had ze voor geen goud willen missen! :)

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:02

Heel leuk topic Samantha! Gaaf dat je van zowat alles filmpjes hebt, en je bent ook wel veel geweest afgelopen jaar! Heb je toevallig een voorkeur voor het springen t.o.v. de dressuur? ;)
Kom je bij Coco ook meespringen?

Jouw bonte bijrijdpaard vind ik ook vet hoor! Ik hou van bont en ik hou van groot <3

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 16:04

Toevallig wel, maar de Bb zit eigenlijk ook altijd vol waardoor ik meestal alleen een enkele start in het springen had (had me dan wel voor beide klasses opgegeven). De bedoeling is wel om met Coco mee te doen, ik denk dat ik dan mijn L spring-debuut ga maken :)

En bedankt allemaal voor de leuke reacties!

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:06

goldenarrow schreef:
Toevallig wel, maar de Bb zit eigenlijk ook altijd vol waardoor ik meestal alleen een enkele start in het springen had (had me dan wel voor beide klasses opgegeven). De bedoeling is wel om met Coco mee te doen, ik denk dat ik dan mijn L spring-debuut ga maken :)

En bedankt allemaal voor de leuke reacties!

Aah zo. Ik vind het wel altijd jammer als ik alleen voor springen wordt ingeloot. Dan duurt de zaterdag zo lang :Y)

Leuk dat je langskomt in Eindhoven! Wie weet loopt er wel een heel leuk paard mee in het L springen :9

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 16:10

Ja, ik ook. Het liefst rijd ik gewoon dressuur en springen. Al houd ik me op de zaterdag meestal wel bezig met het voorlezen voor al mijn verenigingsgenootjes :)

En ik ben benieuwd <<)

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 12:04

Leuk stuk! Mooi beeld van de SOs een studentenruiters / wedstrijden

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 09:23

Wat een leuk concept !! Ben benieuwd naar meer topics erover :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:47

Was wel echt weer een tof jaar wedstrijden Sam, en ik blijf ontzettend veel respect voor je hebben dat je zomaar springt op al die paarden haha :D Leuk topic!