Ik zit al een tijdje op bokt, maar grotendeels alleen onder een meeleessteen. Nu vind ik dat ik mezelf en m’n pony’s toch echt eens voor moet stellen en dat lijkt me leuk met een ‘door de jaren heen-topic’.
Mijn eerste echte eigen pony is Nick, hier een klein paspoortje:
Paspoort naam: Frerik
Leeftijd: 9 (1 mei 2007)
Ras: shetlander
Ons verhaal begint op 1 mei 2014, de dag dat hij mijn verzorgpony werd.

Het begon allemaal een beetje stroef. Ik was niks anders gewend dan manegepony’s, en Nick heeft toch wel een eigen wil. Het is tenslotte wel een rasechte shetlander. Dit jaar was ik nog niet heel fanatiek met hem. Ik heb van de zomer ook bijna geen foto’s, want mijn Ipad (incl foto’s) was plots overleden in zijn slaap, dus we maken even een sprong naar de winter. Deze winter was ook nog niet zo speciaal in de zin van veranderingen in ons werk, maar ik had wel mijn eerste fotosessie met Nick.

Na deze winter wilde ik echt wel graag aan het werk met hem, conditie opbouwen en spieren kweken. En toen was het ook ineens zijn achtste verjaardag en ons 1-jarig jubileum!

We begonnen met lange lijnen en ik heb in de zomer van 2015 een borsttuig gekocht, want het was voor mij echt een droom om hem ooit te beleren. Ergens in de zomer, begon ik me te verdiepen in natural horsemanship. Ik wilde Nick leren begrijpen, en weten waar het ‘verzet’ vandaan kwam. Ik wilde hem leren longeren, maar jeetje, wat kunnen die ukkies sterk zijn. Ik had geen flauw idee dat ik hem met mijn lichaamstaal bij me vandaan aan het sturen was. Toen ik dit inzicht kreeg, ben ik er op gaan letten, maar dat het zo’n verschil maakte had ik niet verwacht. Werken met Nick werd steeds leuker op deze manier.
Deze zomer werden we ook wat fanatieker in het vrijheidsdressuur en toen de winter op de loer lag, kon hij ineens steigeren.

Toen was het kerst

Toen had ik Nick ineens beleerd en in Februari heb ik hem laten scheren, want werken met zijn berenvacht was voor hem geen doen.

Ik was onderhand ook bezig geweest om hem te leren zichzelf te dragen en wat te verzamelen. Dit was moeilijk, maar het ging langzaam maar zeker beter.

Na de winter kwam er natuurlijk weer een lente, en in deze lente is mijn favoriete foto van Nick gemaakt.

Toeeen was het 16 mei, en werd Nick van mij! Mijn kleine maatje werd mijn éigen kleine maatje!

Ergens daarvoor ben ik overgestapt naar bitloos. Alle bitten zijn gewoon te dik voor zijn kleine bekkie, dus ik heb de zoektocht maar opgegeven en m’n bitten verkocht.

Mijn moeder wilde eigenlijk ook wel een paard nu ik mijn eigen Nick had. En toen kwam Rublin!
Paspoortje:
Naam: Rublin van stal glorie
Leeftijd: 11 (7 mei 2005)
Ras: NRPS

We hebben er voor gekozen om Nick naar dezelfde stal te verhuizen. Hier kan ik in de bak werken en daar ben ik echt wel blij mee.

Rublin is een schat van een paard. We hebben hem pas twee maanden, maar hij vind alles best!

Nou, dat was mijn verhaal. Respect als je het complete boekwerk hebt gelezen.
Nog eentje om het af te leren. De twee draken samen

Een reactie vinden wij leuk!

Ajuu!