Heb je eten voor mij...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Heb je eten voor mij...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 15:39

....lalalaaaalalalaaaaa...

Dat kan alleen maar Frans Bauer zijn! Alleen dan als paard! :D

Sinds de zomervakantie rijd ik elke week een uurtje op een ontzettend leuke ruin. Best wel een pittig dier, maar we zijn best wel vooruit gegaan! :)

Paspoortje:

Naam - Frans Bauer
Leeftijd - 9 ofzo?
Ras - ?
Geslacht - Ruin

De eerste les dat ik op hem reed ging het zo:

Afbeelding

Afbeelding

Filmpje:

Frans kan best wel doordraven! :D Daar kwam ik dke les gelijk achter. Ik heb toen vooral m'n best gedaan om hem te leren kennen en ben er maar in mee gegaan.

De lessen daarna zijn we wel hard aan de slag gegaan met onder andere ontspanning en rust. Beide punten worden nog steeds aan gewerkt maar er is al veel verbetering! :) Ik probeer momenteel vooral te letten op dat ik zelf niet te sterk wordt in mijn hand wanneer hij echt probeert "door te draven". Hij kan zelf namelijk ook heel sterk worden en dan echt gaan maaien.

Vannochtend:

Rechtsom:

En linksom:

Linksom vindt Frans heel lastig, maar vandaag ging het voor de verandering al best goed! :j Helaas heb ik geen filmpje van hoe het eerst ging.

Aan mijn eigen houding heb ik ook veel gewerkt. Voorheen zat ik vooral nog veel met mijn benen te schudden en dreef ik onbewust de hele tijd aan. Dat is veel beter geworden. Ook heb ik uit vorige topics de tip gekregen om meer mee te gaan in het lichtrijden in plaats van echt "te gaan staan". Vinden jullie dat dat is verbeterd? Zelf merk ik weinig verschil als ik op het paard zit maar probeer ik er wel op te letten.

Filmpje van een half jaar geleden ter vergelijking van die twee punten :

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en of jullie verbetering zien! :) uiteraard zijn alle tips welkom, graag zelfs! Hou het alsjeblieft wel vriendelijk, ik ben manegeruiter en ik weet dat ik nog veel moet leren.

Edit: over de volle bak - We reden het eerste half uur buiten met twee grote lessen (wat buiten makkelijk past) en toen begon het opeens te storten. Toen zijn we naar binnen gegaan en het was inderdaad wat vol! :D

We rijden vaker met twee lessen in die bak maar die zijn dan wat kleiner zodat het wat minder druk is.

ps. Spoortje had ik af moeten doen, was ik vergeten omdat ik ze op een ander paard om had gehad... :o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-11-16 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 15:57

Ziet er netjes uit! Ik zie wel wat verbetering in het lichtrijden maar ik vond het er ook al niet slecht uit zien :)

Met hoeveel mensen rijden jullie in die (halve) bak? :wow: Dat rijd toch helemaal niet fijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:02

melody7 schreef:
Ziet er netjes uit! Ik zie wel wat verbetering in het lichtrijden maar ik vond het er ook al niet slecht uit zien :)

Met hoeveel mensen rijden jullie in die (halve) bak? :wow: Dat rijd toch helemaal niet fijn?

Haha, dat was ik erbij vergeten te vertellen! We reden het eerste half uur buiten met twee grote lessen (wat buiten makkelijk past) en toen begon het opeens te storten. Toen zijn we naar binnen gegaan en het was inderdaad wat vol! :D

We rijden vaker met twee lessen in die bak maar die zijn dan wat kleiner zodat het wat minder druk is.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:03

Wow wat een drukke bak zeg :oo

Leuke paardje die frans :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:24

Anne_mieke88 schreef:
Wow wat een drukke bak zeg :oo

Leuke paardje die frans :j

Ik heb inmiddels in de OP gezet waarom het zo druk was! :)

Faelynn

Re: Heb je eten voor mij...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 17:46

Wowie :wow: ik vind het bij ons al wat vol worden als we met 4 of meer rijden (en dan heb ik het over een 20x80 bak) Knal je niet ontzetten vaak tegen iemand op?

over het rijden zelf haha. Er zijn natuurlijk altijd verbeter punten, maar vind het er over het algemeen hartstikke netjes uit zien hoor! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 19:14

Dani199764 schreef:
Wowie :wow: ik vind het bij ons al wat vol worden als we met 4 of meer rijden (en dan heb ik het over een 20x80 bak) Knal je niet ontzetten vaak tegen iemand op?

over het rijden zelf haha. Er zijn natuurlijk altijd verbeter punten, maar vind het er over het algemeen hartstikke netjes uit zien hoor! :j

Haha, neehoor! :) En vanaf de zijkant lijkt het sowieso drukker en voller. In de OP staat ook waarom het zo vol is, normaal is dat niet zo erg.

Dankjewel trouwens! :)

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 19:30

Kan aan mij liggen, maar dat laatste filmpje is Frans toch helemaal niet? :') dat is een vos en heeft de witte sokken anders :+ of ben ik zo scheel :D

Eennnnn terwijl ik dit typ kijk ik toch nog even boven of ik niet fout zit, en ja hoor, daar staat bij dat het Noa is en niet Frans :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 19:43

Druppie7711 schreef:
Kan aan mij liggen, maar dat laatste filmpje is Frans toch helemaal niet? :') dat is een vos en heeft de witte sokken anders :+ of ben ik zo scheel :D

Eennnnn terwijl ik dit typ kijk ik toch nog even boven of ik niet fout zit, en ja hoor, daar staat bij dat het Noa is en niet Frans :')

Hahaha, inderdaad. :')

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 20:00

Erg netjes hoor. Ziet er lekker ontspannen uit. ALs zo'n staart lekker ontspannen 'meedanst' word ik daar altijd wel blij van.
En zelfs in de volle bak blijft het er ontspannen en geconcentreerd uitzien.

Wat tips (niet ter verbetering, want er is niks op aan te merken) om weer een stap verder te komen: tempowisselingen in alle gangen en probeer t 'm leuk te maken door te variëren in oefeningen. Bijvoorbeeld balkjes, pionnen, enkel stapje zijwaarts. Ik zie voornamelijk voltes, maar het is natuurlijk een momentopname.

Veel succes samen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 20:31

bonny123 schreef:
Erg netjes hoor. Ziet er lekker ontspannen uit. ALs zo'n staart lekker ontspannen 'meedanst' word ik daar altijd wel blij van.
En zelfs in de volle bak blijft het er ontspannen en geconcentreerd uitzien.

Wat tips (niet ter verbetering, want er is niks op aan te merken) om weer een stap verder te komen: tempowisselingen in alle gangen en probeer t 'm leuk te maken door te variëren in oefeningen. Bijvoorbeeld balkjes, pionnen, enkel stapje zijwaarts. Ik zie voornamelijk voltes, maar het is natuurlijk een momentopname.

Veel succes samen!

Heel erg bedankt! :D

Mijn instructeur zegt het ook inderdaad dat ik meer moet gaan variëren. Daar ga ik zeker mee aan de slag! Ik wilde eerst meer dat tempo onder controle krijgen en die ontspanning meer vinden.

Helaas blijft het moeilijk omdat er na mij weer 15 anderen op rijden...

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:01

Ziet er netjes uit voor een manegepaard, volgens mij herinner ik mij het vorige topic nog met die volle bak :D
Als ik zelf rustig ben en mij ga focussen op mijn ademhaling gaat mijn pony vaak langzamer draven en langzamer lichtrijden helpt echt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 23:01

Tempocontrole krijg je niet door constant in één tempo door te rijden. Daarmee stomp je een paard eerder af. Dat krijg je door constant overgangen te maken, stap-draf-halt-draf-stap en binnen alle gangen variëren, stap, middenstap, extreem langzame stap. Waarbij JIJ bepaalt wanneer welk been verzet wordt.
Daarmee krijg je het paard ook losser.

Voor een manegepaard vind ik 'm heel erg leuk, maar ik vind hem toch nog wat strak in het lijf. Ik zou ook meer variatie in de hoofd-halshouding willen zien. Ik zou 'm daarin voornamelijk voorwaarts neerwaarts willen zien voor meer ruggebruik en daarin variëren tussen vw-nw en halsstrekken.

Voor wat betreft je eigen houding, probeer wat minder geforceerd te gaan zitten. En laat jezelf omhoog gooien in het lichtrijden. Zodat het beeld wat vanzelfsprekender wordt.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 10:53

Janine1990 schreef:
Tempocontrole krijg je niet door constant in één tempo door te rijden. Daarmee stomp je een paard eerder af. Dat krijg je door constant overgangen te maken, stap-draf-halt-draf-stap en binnen alle gangen variëren, stap, middenstap, extreem langzame stap. Waarbij JIJ bepaalt wanneer welk been verzet wordt.
Daarmee krijg je het paard ook losser.

Voor een manegepaard vind ik 'm heel erg leuk, maar ik vind hem toch nog wat strak in het lijf. Ik zou ook meer variatie in de hoofd-halshouding willen zien. Ik zou 'm daarin voornamelijk voorwaarts neerwaarts willen zien voor meer ruggebruik en daarin variëren tussen vw-nw en halsstrekken.

Voor wat betreft je eigen houding, probeer wat minder geforceerd te gaan zitten. En laat jezelf omhoog gooien in het lichtrijden. Zodat het beeld wat vanzelfsprekender wordt.

Succes!

Heel erg bedankt! Hele fijne tips! :)

Aan de hoofd-hslshouding zijn we veel bezig maar dat vinden zowel ik als hij erg lastig. Mijn instructeur ziet het neusje graag nog wat meer naar beneden en daar werk ik ook aan, maar dat wil nog niet altijd lukken.