[VOLG] Arabische volbloed, La Margneta Aura in de lappenmand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_S

[VOLG] Arabische volbloed, La Margneta Aura in de lappenmand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 23:28

Hallo allemaal,

Mijn naam is Michelle, 26 jaar oud en helemaal verliefd op mijn knappe merrie La Margneta Aura, aka Jet. Jet is een volbloed arabier van 9 jaar jong, een lieve merrie met echt karakter, een werkwillige dame die voor je door het vuur gaat. <3

Om jullie een beeld te geven van ons avontuur zal ik bij het begin beginnen..uhhh.. Voor mijn andere arabische volbloed merrie (eigenlijk van mijn ouders) Carita gingen wij op zoek naar een mooie volbloed arabier dekhengst, liefst sporthengst met meer maat.. Zo kwamen we bij Aurilla Gold terecht, helaas werd Carita nooit drachtig, ze had cystes in haar baarmoeder. Dat jaar (2007) werd na bijna 15 jaar dekdienst zijn eerste merrieveulen geboren, of ik mee wilde gaan kijken, natuurlijk! Dit was onze eerste ontmoeting:

Jet en ik <3

Afbeelding

Enkel wezen kijken en nooit meer aan haar gedacht te hebben was ik 2,5 jaar later op zoek naar een veulentje welke ik geheel naar mijn hand kon zetten en daar de sport in mee zou kunnen. Mijn hoefsmid kwam langs en zijn vriendin (eigenaresse van Aurilla Gold) vertelde dat het veulentje van toen te koop stond, of ik interesse had. We zijn wezen kijken en ik was direct verkocht, zo kocht ik Jet op 2,5 jarige leeftijd..

Afbeelding

Jet bleek een zeer gevoelige merrie, kende het halster en voetjes geven niet, naja eigenlijk kende ze niets. Beetje bij beetje groeide het vertrouwen en ook onze band, op 4 jarige leeftijd zat ik er voor het eerst op, daarna zelf verder doorgereden.. nog nooit eerder had ik een paard ingereden maar dit deden we samen puur op gevoel en het ging goed. Op 5 jarige leeftijd reden we onze eerste endurance seizoen (klasse I), Jet bleek talent te hebben en vooral veel plezier te hebben in deze wedstrijden.

Afbeelding

Het jaar erop starten we onze eerste klasse II wedstrijd (40-79 km) en aan het einde van dat seizoen waren we al klasse III (+80 km) startgerechtigd. Omdat Jet nog jong was, 6 jaar, besloten we een veulen van Jet te fokken, dit veulen werd gefokt voor iemand anders die geintresseerd was in een veulen van Jet. In juni 2014 beviel Jet van een prachtig schimmel merrietje welke nu enorm mooi uitgroeit, Magiya.

Afbeelding

2015 zou ons jaar worden, en dat werd het zeker! Om de endurance wedstrijden meer te bevestigen startte we dit jaar nog een jaartje de klasse II wedstrijden, dit ging zo goed dat we het seizoen afsloten met onze eerste klasse III wedstrijd waarna we ook nog kampioen werden in de klasse II van het gehele wedstrijdseizoen.

Afbeelding

Samen met halfbroer, Whizz

Afbeelding

Voor 2016 maakte ik de winter van 2015 plannen voor de endurance, ik had er enorm veel zin in en hoopte mijn laatste 80-er te rijden zodat we onze Novice qualification konden behalen, hiermee kun je internationaal gaan starten. Dit wilde ik enorm graag doen en wist zeker dat Jet dit kon! In het voorjaar pakte we de training weer op maar stond Jet steeds een dag na de training met een dik been, laten scannen bij de dierenarts en ja, blessure aan het checkligament. :( Volgens de dierenarts komt dit weg vanuit haar hoefstand.

Wat zou ik doen, hoefstand corrigeren sowieso en dan weer starten? Ik durfde het niet aan, wil Jet graag langer aan mijn zijde hebben en wilde de tijd nemen om de hoefstand te corrigeren. Daarom besloten om haar dit jaar te insemineren door de sperma van de arabische volbloed hengst Yanour Hayati, ik kijk enorm uit naar het veulen en ondanks dat dit jaar verloren is en daarmee ook onze Novice, is een veulentje voor mijzelf natuurlijk helemaal het einde.

Afbeelding

Yanour *\o/*

Haar blessure was met 6 weken verdwenen en we mochten rustig op gaan bouwen, de bedoeling was om evt. wat endurance wedstrijden te rijden tot 4 maanden dracht en daarnaast dressuur te starten. Zo werden we L1 startgerechtigd en bij het AVS (arabisch volbloed stamboek) ook nog eens B dressuur kampioen. Totaal onverwacht, wat ben ik toch enorm trots op mijn veelzijdige knappe dame!

Afbeelding

Ook hadden we nog een mooie endurance fotoshoot, enorm blij met deze foto gemaakt door Cheraine hier van bokt.

Afbeelding

We schreven ons hierna in voor een klasse II wedstrijd in Grolloo waar Jet haar andere broertje zou 'begeleiden' op zijn eerste wedstrijd, helaas liep alles totaal anders.. op 28 augustus is mijn nachtmerrie werkelijkheid geworden, bliksem sloeg in bij de buren en mijn vriend en ik werden om 3:00 wakker gebeld door mijn ouders (daar staat Jet) Carita onze andere merrie was door de omheining heen gegaan, geen wondjes gelukkig maar Jet is op de omheining geklapt en heeft een wond over haar linker voorbeen van 80-90 cm lengte, 2 - 3 cm diepte en wanneer het los hing ong. 6 cm breed. Een cm ernaast en een slagader was geraakt vertelde de dierenarts. Eenmaal op de kliniek 2,5 uur bezig geweest om de wond te dichten. Antibiotica erin en op de kliniek blijven staan.

We hebben geluk gehad maar ik ben er kapot van, m'n arme meisje... Nu ruim 2 maanden later is haar wond nog steeds niet dicht maar gaan we langzaam aan met af en toe tegenslagen toch de goede kant op. Ook is Jet weer gescand en zit haar veulentje nog veilig in haar en groeit gestaag door..

Afbeelding

Al met al, ons leventje samen in grote lijnen hier met jullie gedeeld, daarnaast wilde ik dit topic maken zodat ook jullie Jet en haar wond/behandeling kunnen volgen, misschien interessant vinden etc. Foto's zijn te vinden in mijn album van de wond. (LET OP: KUNNEN ALS SCHOKKEND ERVAREN WORDEN!) De laatste foto's zijn vandaag..

Afbeelding

http://myalbum.com/album/DQYyLdVzgWs0

Duimen jullie mee voor een goed herstel, ik zit er regelmatig doorheen wanneer we weer een tegenslag hebben en Jet pijn zie hebben.. :( |( Vorige week is de wond helaas opnieuw open gesprongen, Jet zou eindelijk naar huis mogen.. helaas gaat dit niet door en staat ze dus nog steeds op de kliniek, gelukkig is ze daar in goede handen en word ze enorm verwend.

Liefs van ons :+:

xoranlover

Re: [VOLG] Arabische volbloed, La Margneta Aura in de lappenmand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:36

Knappe Jet.

Ik volg je verhaal ook over de dracht maar het is wel heel sneu zo met haar been. Heel veel beterschap voor haar en sterkte aan jou!

Ik hoop dat je snel weer kunt gaan genieten van haar dracht en uiteindelijk je veulen.

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 11:42

Dankjewel! Vind het erg leuk dat je ons volgt ik hoop ook dat ze snel weer de oude zal zijn al is het nog steeds onzeker of we ooit weer in de sport kunnen :( ben in ieder geval dankbaar dat ze er nog is en haar veulentje nog veilig zit. :)

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 19:09

Vandaag kon ik helaas niet zelf bij de wondverzorging zijn, kwam net uit de nachtdienst maar zojuist kreeg ik fotootjes toegestuurd van de arts-assistente waar ik erg blij mee ben. Been ziet weer wat dunner en de wond wat smaller, haar wondranden zien er mooi roze uit! We gaan weer de goede richting uit!

Foto's heb ik bijgevoegd in het album..

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:20

Wat een nachtmerrie zeg. Ik duim op goed herstel en ben toch ook wel benieuwd naar het veulentje volgend jaar :j
Laatst bijgewerkt door Hilli op 09-11-16 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:21

De naam van je merrie in de topic titel zei me niets totdat ik Jet zag staan. Oh, dacht ik, dat is die leuke endurance schimmel waarvan de baas altijd zulke leuke enthousiaste topics maakt ... En jawel.

Jeetje, wat balen van het ongeluk van Jet en dat de wond zo langzaam heelt. Ik hoop dat het weer helemaal goed gaat komen met Jet en dat jullie nog vele jaren samen leuke ritten kunnen maken (of andere leuke dingen kunnen doen). Wel fijn dat de kleine nog veilig is blijven zitten.

Wat ik uit de topics over Yanour heb begrepen, is dat ook een heel fijn paard dus het kan bijna niet anders dan dat de kleine een fijn karakter krijgt en lekker kan bewegen.

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 01:33

Dankjulliewel! Ik ben natuurlijk ook reuze nieuwsgierig naar het veulentje. Enige wat ik weet is dat het een hengstje word, heb geslachtsbepaling laten doen bij Karin Hendriks. Kleurkans is 50/50, schimmel of kleur.. ben benieuwd!

Wat grappig maflinger! Leuk om te horen, dankjewel! Het duurt helaas inderdaad allemaal ontzettend lang, Jet staat nu nog steeds op de kliniek en het gaat echt zo op en neer wat betreft wond genezing.

Yanour is inderdaad een hele lieve hengst, zacht karakter en graag voor je willen werken. Ben zelf helemaal fan van hem!

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 08:14

Jeetje wat een wond, maar toch, als je ziet hoe gruwelijke wonden soms kunnen genezen sta je werkelijk paf. Tijdje geleden nog een topic gevolgd over een verkeerd geënte shet, je dacht dat die direct afgeschreven was, maar het is echt mooi genezen. Daar moest ik meteen aan denken toen ik de foto's van jouw paardje bekeek. Hou dus maar goede hoop! En straks ook nog dat kleintje erbij, dat is top! Toitoitoi!

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 08:44

Jemig! Ik had wel iets schokkends verwacht maar die was er niet best aan toe zeg :oo :oo

Ik ga volgen! Ben ook erg benieuwd naar het veulen :o

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 15:32

Dankjulliewel! En leuk dat jullie me volgen! Ik zal van de week ff uitgebreid reageren.. Nu geen tijd voor maar gisteren is de wond weer uitgepakt, ziet er mooi rustig uit.. Heb de foto in het album gezet. Kleine stapjes.. Maar we komen er ooit wel hoop ik!!

Wond word op maandag woensdag en vrijdag uitgepakt, schoongemaakt met biotex en daarna ingesprayt met honing spray.. Vervolgens komen er vette gaasjes op en word het verbonden met polster materiaal en plak verband..

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 15:59

Jeetje, wat een wond.
Heftig, ik ga volgen, ben ook heel benieuwd naar wat voor mooi veulen er uit gaat komen :)

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 10:11

Leuk dat jullie ook nieuwsgierig zijn naar haar veulentje! Twee weken voor de uitgerekende datum hang ik een camera in haar stal zodat jullie en ik natuurlijk haha.. Haar in de gaten kunnen houden en volgen..

Dat allemaal kunnen jullie volgen in haar topic in mijn onderschrift :)

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 12:08

Gisteren de wond weer uitgepakt, zag er goed uit.. de wond is weer smaller geworden en zag er goed doorbloed uit. Ook is gisteren Dorus van het hidez pak langs geweest om het pak op te halen, voor nu gaan we w.b. compressie afbouwen en vandaar dat we deze niet meer nodig zijn. Ik ben hem ontzettend dankbaar dat wij gebruik mochten maken van zo'n geweldig pak.

Jet's knie is inmiddels bijna dicht, Yes! Zo blij, de wond lijkt nu vanuit de knie en vanuit boven te ritsen (sluiten), ik hoop zo dat het nu goed doorzet en ze misschien eind deze maand of nog voor kerst naar huis zou mogen. Haar onderbeen ziet nog niet mooi, daar is het weefsel echt dik en wat wildvleesvorming. Dit willen ze in de toekomst weg gaan snijden mocht dit niet verbeteren.

Foto's van gisteren staan weer in het album :j

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:17

Gadverdamme, die is er flink aan toe. Jeetje. Hopelijk gaat de genezing voorspoedig.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:37

Poeh wat heftig zeg! Ik heb haar aan het begin van het jaar nog gefotografeerd bij een meeting in Appelscha. Ik hoop dat het nu inderdaad de goede kant op gaat. Het lijkt me erg naar als je je paard zo moet zien

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:46

Jezus Christus wat een wond. Heel veel beterschap. Y;(

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:02

Tjeejtje... Wat een nachtmerrie zeg!
Wat een enorme wond!

Het geneest best mooi lijkt wel, al kan je het natuurlijk wel dicht kijken.. Fijn dat de knie nu dicht is.

Wat is de prognose? Kan ze nog endurance lopen straks?

Ik ben erg benieuwd naar het veulentje! Spannend hoor! Zal vast een knap paard worden met deze mooie ouders +:)+

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:23

Krijgt ze op de kliniek nog wat beweging? Of is dat lastig met zo'n grote wond? Wel fijn dat er telkens wat vooruitgang zichtbaar is.

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 14:33

Hé dat klopt Lydia, was gezellig toen! Het is inderdaad verschrikkelijk om haar zo te zien, ik vertel mensen wel eens dat ze voor mij net als een kind voor anderen is.. niet altijd word dit begrepen wat ik snap maar ik zie het echt zo. Jet is mijn alles, en heb ook alles voor haar over.

No_no, ik kan het inderdaad wel dicht kijken, er zijn nu bijna 3 maanden voorbij en nog is het een verschrikkelijk grote wond. W.b. prognose durven ze nog niet heel veel te zeggen, de wond sluit ooit natuurlijk, maar w.b. schade aan pezen en botten is afwachten. Momenteel heeft ze veel last van haar haakbeentje (komt ook enorm veel druk op tijdens bandageren, al letten ze hier wel op) daarom loopt ze ook echt slecht nu. Maar toen dat niet het geval was liep ze niet kreupel..

Ik hoop echt dat dit goed komt, ze gaan nog een bot scan maken om te kijken of dat allemaal in orde is en pezen checken. Endurance, ik hoop het.. daar ligt onze passie, maar misschien dat ik volgend jaar toch besluit haar nogmaals te insemineren mocht ze meer rust nodig zijn voor volledig herstel.

Ze staat nu nog veel op stal Hilli, af en toe komt ze een paar uurtjes in een ronde stenen bak te staan waar ze beweging krijgt. Te veel beweging is weer lastig inderdaad, we hadden verwacht dat de knie het probleem zou worden maar juist daar net boven is het bewegelijke vlak wat nu dus voor de derde keer open sprong.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:40

Ik volg mee, ik duim zo dat het jullie nu niet nog meer tegenslagen krijgen...
Het is je zo gegund dat het nu eindelijk goed kan helen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:44

Zo zeg, jullie maken wat mee. Niet alleen emotioneel maar zeker ook financieel, drie maanden kliniek met alle behandelingen is niet niks. Sterkte er mee

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:02

Jeetje wat een wond... echt schrikken... ik duim mee voor een spoedig herstel

Tika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:03

Ik volg ook altijd je endurance update's, je schrijft ook zo leuk. Maar wat een afschuwelijk
Ongeluk heeft Jet gehad. Ik hoop zo dat alles goed komt en wat een akelige foto''s. Sterkte voor Jet en ook voor jou Michelle!

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 15:41

Dankjulliewel allemaal voor het mee volgen van Jet. Ik ben vanmorgen weer naar Jet geweest en hebben ze de wond weer uitgepakt, zag er ontzettend goed uit. Gewoon ongelooflijk hoe dat in 3 dagen kan veranderen, ze zijn van de kliniek zelfs zo positief dat ze volgende week hoogstwaarschijnlijk naar haar nieuwe thuis zou mogen. Ik ben echt geweldig blij!!

Jullie duimen heeft zeker geholpen!

Daarnaast had ik vrijdagavond een geweldige verrassing, een vriendin van mij heeft een soort crowdfunding pagina geopend op fb voor een kleine groep vrienden van mij. Al met al hebben zij 401 euro ingezameld. Ik stond perplex! Wauw, wat een geweldige actie, voor ons, onbegrijpelijk gewoon! Alle kleine beetjes helpen, want inderdaad Bigone, financieel valt zeker ook onder het emotionele stuk momenteel.

Edit: foto van vandaag toegevoegd aan het album.

winnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:38

ik volg hoor!!
hopelijk knapt ze snel weer op!!