Mijn naam is Michelle, 26 jaar oud en helemaal verliefd op mijn knappe merrie La Margneta Aura, aka Jet. Jet is een volbloed arabier van 9 jaar jong, een lieve merrie met echt karakter, een werkwillige dame die voor je door het vuur gaat.

Om jullie een beeld te geven van ons avontuur zal ik bij het begin beginnen..uhhh.. Voor mijn andere arabische volbloed merrie (eigenlijk van mijn ouders) Carita gingen wij op zoek naar een mooie volbloed arabier dekhengst, liefst sporthengst met meer maat.. Zo kwamen we bij Aurilla Gold terecht, helaas werd Carita nooit drachtig, ze had cystes in haar baarmoeder. Dat jaar (2007) werd na bijna 15 jaar dekdienst zijn eerste merrieveulen geboren, of ik mee wilde gaan kijken, natuurlijk! Dit was onze eerste ontmoeting:
Jet en ik

Enkel wezen kijken en nooit meer aan haar gedacht te hebben was ik 2,5 jaar later op zoek naar een veulentje welke ik geheel naar mijn hand kon zetten en daar de sport in mee zou kunnen. Mijn hoefsmid kwam langs en zijn vriendin (eigenaresse van Aurilla Gold) vertelde dat het veulentje van toen te koop stond, of ik interesse had. We zijn wezen kijken en ik was direct verkocht, zo kocht ik Jet op 2,5 jarige leeftijd..

Jet bleek een zeer gevoelige merrie, kende het halster en voetjes geven niet, naja eigenlijk kende ze niets. Beetje bij beetje groeide het vertrouwen en ook onze band, op 4 jarige leeftijd zat ik er voor het eerst op, daarna zelf verder doorgereden.. nog nooit eerder had ik een paard ingereden maar dit deden we samen puur op gevoel en het ging goed. Op 5 jarige leeftijd reden we onze eerste endurance seizoen (klasse I), Jet bleek talent te hebben en vooral veel plezier te hebben in deze wedstrijden.

Het jaar erop starten we onze eerste klasse II wedstrijd (40-79 km) en aan het einde van dat seizoen waren we al klasse III (+80 km) startgerechtigd. Omdat Jet nog jong was, 6 jaar, besloten we een veulen van Jet te fokken, dit veulen werd gefokt voor iemand anders die geintresseerd was in een veulen van Jet. In juni 2014 beviel Jet van een prachtig schimmel merrietje welke nu enorm mooi uitgroeit, Magiya.

2015 zou ons jaar worden, en dat werd het zeker! Om de endurance wedstrijden meer te bevestigen startte we dit jaar nog een jaartje de klasse II wedstrijden, dit ging zo goed dat we het seizoen afsloten met onze eerste klasse III wedstrijd waarna we ook nog kampioen werden in de klasse II van het gehele wedstrijdseizoen.

Samen met halfbroer, Whizz

Voor 2016 maakte ik de winter van 2015 plannen voor de endurance, ik had er enorm veel zin in en hoopte mijn laatste 80-er te rijden zodat we onze Novice qualification konden behalen, hiermee kun je internationaal gaan starten. Dit wilde ik enorm graag doen en wist zeker dat Jet dit kon! In het voorjaar pakte we de training weer op maar stond Jet steeds een dag na de training met een dik been, laten scannen bij de dierenarts en ja, blessure aan het checkligament.

Wat zou ik doen, hoefstand corrigeren sowieso en dan weer starten? Ik durfde het niet aan, wil Jet graag langer aan mijn zijde hebben en wilde de tijd nemen om de hoefstand te corrigeren. Daarom besloten om haar dit jaar te insemineren door de sperma van de arabische volbloed hengst Yanour Hayati, ik kijk enorm uit naar het veulen en ondanks dat dit jaar verloren is en daarmee ook onze Novice, is een veulentje voor mijzelf natuurlijk helemaal het einde.

Yanour

Haar blessure was met 6 weken verdwenen en we mochten rustig op gaan bouwen, de bedoeling was om evt. wat endurance wedstrijden te rijden tot 4 maanden dracht en daarnaast dressuur te starten. Zo werden we L1 startgerechtigd en bij het AVS (arabisch volbloed stamboek) ook nog eens B dressuur kampioen. Totaal onverwacht, wat ben ik toch enorm trots op mijn veelzijdige knappe dame!

Ook hadden we nog een mooie endurance fotoshoot, enorm blij met deze foto gemaakt door Cheraine hier van bokt.

We schreven ons hierna in voor een klasse II wedstrijd in Grolloo waar Jet haar andere broertje zou 'begeleiden' op zijn eerste wedstrijd, helaas liep alles totaal anders.. op 28 augustus is mijn nachtmerrie werkelijkheid geworden, bliksem sloeg in bij de buren en mijn vriend en ik werden om 3:00 wakker gebeld door mijn ouders (daar staat Jet) Carita onze andere merrie was door de omheining heen gegaan, geen wondjes gelukkig maar Jet is op de omheining geklapt en heeft een wond over haar linker voorbeen van 80-90 cm lengte, 2 - 3 cm diepte en wanneer het los hing ong. 6 cm breed. Een cm ernaast en een slagader was geraakt vertelde de dierenarts. Eenmaal op de kliniek 2,5 uur bezig geweest om de wond te dichten. Antibiotica erin en op de kliniek blijven staan.
We hebben geluk gehad maar ik ben er kapot van, m'n arme meisje... Nu ruim 2 maanden later is haar wond nog steeds niet dicht maar gaan we langzaam aan met af en toe tegenslagen toch de goede kant op. Ook is Jet weer gescand en zit haar veulentje nog veilig in haar en groeit gestaag door..

Al met al, ons leventje samen in grote lijnen hier met jullie gedeeld, daarnaast wilde ik dit topic maken zodat ook jullie Jet en haar wond/behandeling kunnen volgen, misschien interessant vinden etc. Foto's zijn te vinden in mijn album van de wond. (LET OP: KUNNEN ALS SCHOKKEND ERVAREN WORDEN!) De laatste foto's zijn vandaag..

http://myalbum.com/album/DQYyLdVzgWs0
Duimen jullie mee voor een goed herstel, ik zit er regelmatig doorheen wanneer we weer een tegenslag hebben en Jet pijn zie hebben..

Liefs van ons