Activiteit met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doeeensgek

Activiteit met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 18:28

Goedenavond!

Ik lees al een geruime tijd mee op dit forum, ik heb zojuist een account aangemaakt zodat ik ook mee kan praten!

Ik werk met kinderen en jongeren die een hulpbehoefte hebben, de meeste lichte dus geen extreme gevallen. Er worden veel activiteiten georganiseerd maar nooit wat met dieren.
Nu wilde ik dit graag doen! Het lijkt me erg leuk om iets met paarden te doen, maar eventueel andere leuke activiteiten met dieren is ook goed.

Nu is alleen het budget niet heel groot, mij lijkt pony pimpen oid mij erg leuk, maar zou een manege open staan voor zoiets?

Ik hoor het graag van jullie!

Fish_n_Chips

Re: Activiteit met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 18:30

Wat bedoel je met "een hulpbehoefte"? Verstandelijke beperking, lichamelijke beperking, psychiatrische problematiek?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 18:46

Misschien is paarden coaching een idee? Is erg heftig, maar heel erg leerzaam voor iedereen :D

Doeeensgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 18:49

Fish_n_Chips schreef:
Wat bedoel je met "een hulpbehoefte"? Verstandelijke beperking, lichamelijke beperking, psychiatrische problematiek?

Vanalles! Voornamelijk jongeren in een sociaal isolement, die nog op zoek zijn naar hun plekje in de maatschappij.

Paardencoaching lijkt me een beetje te, ze hebben geen van allen ervaring met paarden! Het gaat echt om een leuke en gezellige middag!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 18:59

Hmm ervaring hoef je er niet voor te hebben :P Maar je kan het bijv. combineren dat je bijv. eerst lekker met zijn allen gaat koken ed... Maar het is wel zwaar ja!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 19:01

Paardenactiviteiten via een bedrijf moet goed verzekerd zijn en de begeleiding moet bepaalde diploma's en ervaring hebben. Dit omdat paarden gevaarlijk kunnen zijn. Dat is de reden dat activiteiten met paarden duur zijn. Als je geen budget hebt kun je wellicht beter wat langer sparen of toch wat anders kiezen. Het laatste wat je wilt is mensen die gewond raken omdat de begeleiding onvoldoende is.

Doeeensgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 19:02

troi schreef:
Paardenactiviteiten via een bedrijf moet goed verzekerd zijn en de begeleiding moet bepaalde diploma's en ervaring hebben. Dit omdat paarden gevaarlijk kunnen zijn. Dat is de reden dat activiteiten met paarden duur zijn. Als je geen budget hebt kun je wellicht beter wat langer sparen of toch wat anders kiezen. Het laatste wat je wilt is mensen die gewond raken omdat de begeleiding onvoldoende is.

Bedankt, hier had ik dus nog niet over na gedacht!

Wat is dan wel leuk om te doen? Iets met dieren of iets dergelijks?

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 19:03

In welke regio zoek je?
Is een wandeling met ezels misschien een leuk idee?

Doeeensgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 19:07

Alfi2010 schreef:
In welke regio zoek je?

In de buurt van Hengelo Overijssel :)

Een wandeling met ezels zou dus ook hartstikke leuk zijn!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 19:09

Je zou kunnen proberen of je met je groep op een zorgboerderij terecht kan, of bij een manege voor minder validen, allicht dat die openstaan voor het idee, van dagje pony versieren of wat dan ook. Buiten dat hebben die vaak al de nodige verzekeringen voor het geval dat en vaak brave paarden die geschikt zijn.

Doeeensgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 19:10

Sjolvir schreef:
Je zou kunnen proberen of je met je groep op een zorgboerderij terecht kan, of bij een manege voor minder validen, allicht dat die openstaan voor het idee, van dagje pony versieren of wat dan ook. Buiten dat hebben die vaak al de nodige verzekeringen voor het geval dat en vaak brave paarden die geschikt zijn.

Dat is een hele goede! Dankjewel!

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 19:16

Doeeensgek schreef:
Alfi2010 schreef:
In welke regio zoek je?

In de buurt van Hengelo Overijssel :)

Een wandeling met ezels zou dus ook hartstikke leuk zijn!

Dan zitten wij een beetje ver weg, Amsterdam-noord. Maar wellicht dat er dichterbij ook iets zit. Succes!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 19:18

is er vervoer voor jullie? Mijn werk zit wel in twente en wellicht kunnen we iets voor jullie betekenen?

Doeeensgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 19:22

inkepink schreef:
is er vervoer voor jullie? Mijn werk zit wel in twente en wellicht kunnen we iets voor jullie betekenen?

Vervoer is er zeker maar tot op zekere hoogte! Kan je mij meer vertellen over waar je zit en wat je kan betekenen?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 19:56

Activiteiten met dieren zijn leuk, maar je moet inderdaad goede begeleiding hebben. Als je die niet hebt, kan het gevaarlijk zijn voor de kinderen en/of voor de dieren. (Klein voorbeeld: met groep kinderen met een beperking naar een zorgboerderij geweest; ene helft van de groep ging eerst met de huifkar een tocht maken, andere helft mocht ondertussen ezel borstelen. Daarna zou omgewisseld worden. Wel... ezel is op hol geslagen en heeft een kind gestampt En nee dat lag niet aan het kind, wel aan een tekort aan adequate begeleiding).

Wat een leuke dierengerelateerde activiteit kan zijn is het kaarden van wol (heel eenvoudig uitgelegd "in de juiste richting leggen van de wolvezels" mbv kaardborstels of een kaardmolen; natuurlijk kleuren van wol; vilten met wol (nat of droogvilten)) (krijg je wel niet allemaal in 1 dag gedaan ;-) ).

sterrebosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 19:58

Het is inderdaad soms wel lastig om wat met paarden te organiseren, dit omdat ze inderdaad gevaarlijk kunnen zijn als iets spannend vinden.
Als je toch graag iets met paarden wil zou ik eens rondkijken naar een stal met stabiele koudbloeden zoals bijvoorbeeld ijslanders, doordat koudbloeden wat rustiger en kalmer zijn zijn deze geschikter als algemene manege paarden of dergelijk. Ijslanders worden vaak ook gebruikt als therapie paarden, hier zou je dus ook even naar kunnen kijken.

Succes!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:13

Doeeensgek schreef:
inkepink schreef:

Vervoer is er zeker maar tot op zekere hoogte! Kan je mij meer vertellen over waar je zit en wat je kan betekenen?

ik stuur je ff pb