paard verkopen? ik heb er gewoon geen zin meer in

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoe_97

Berichten: 9453
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

paard verkopen? ik heb er gewoon geen zin meer in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 17:59

hoi bokkers.

Ik weet niet meer wat ik moet doen eerlijk gezegd.
Olaf is sinds ik 11ben (ben nu 19) mijn maatje. hij is nu 20. een mooie kwpn'er met lichte artrose in de kogel rechts voor (met voldoende weidegang en in de winter duivelskruid onder de voeding heeft hij hier geen enkele last van). Hij is zeker geen beginnerspaard maar ook geen rodeoclown meer (hij is pas terug helemaal doorgereden nadat ik hem een tijd had laten stilstaan).

Rijden kan ik zelf lichamelijk gewoon niet meer, ik heb zwakke knieën ik heb het nog opnieuw geprobeerd maar het lukt gewoon niet meer zonder een week pijn.

De laatste tijd ga ik steeds minder (hij staat op vol pension) naar hem toe en met steeds meer tegenzin. Hij is echt mijn maatje, mijn grote schat. Daar ligt het allemaal niet aan.

Ook heb ik het de laatste tijd steeds drukker. Ik zit in het 2e jaar van de universiteit. Ik heb een hond die getraind moet worden om ermee de hondensport in te gaan (waar mijn passie tegenwoordig ook ligt) en ik train honden in het lokale dierenasiel.

Alles bij elkaar heb ik enorm het gevoel dat ik mijn paard neit geef wat hij verdient. Hij staat bij maatjes op de weide, hij krijgt voer en knuffels van de staleigenaar dus op dat vlak komt hij niet te kort. Toch vrees ik soms dat hij het beter kan krijgen.

Maar ook zt je met het feit hij is al 20, hij heeft lichte artrose. Dus komt hij wel goed terrecht? ik wil zeker niet dat hij door mijn schld in de handel zou belanden.

Ik weet gewoon niet meer wat te doen, heeft er iemand tips?

een verzorger zoeken heb ik lang geprobeerd maar er is in de omgeving gewoon niemand te vinden. Ik krijg geen enkele reactie op mijn advertentie.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: paard verkopen? ik heb er gewoon geen zin meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:03

Omdat je vraag niet specifiek gaat over het gedrag van je paard, maar over een meer algemeen vraagstuk verplaats ik je topic naar [PP] Paardenpraat

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:04

Kan je geen verzorger zoeken?

Zie nu echt veel oudjes te koop staan voor een goed huisje.. En ik hoop voor al die oudjes dat ze dan niet bij de verkeerde terecht komen.. Gratis weggeven heb je kans dat ze bij de slacht komen of verhandeld worden.. Goedkoop weg doen in de handel terecht komen.. Te duur wilt niemand een 'oud versleten' paard hebben..

Als diegene nog eventueel kan rijden een bijdrage vragen? Worden kosten verdeeld, paard krijgt aandacht, iemand anders blij want die heeft een soort van eigen paard en jij hoeft niet bang te zijn dat ie dan te kort komt of in de handel terecht komt.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:05

Ik heb een paard staan die ook niet (meer) gereden word door chronisch ziek zijn.
Wel in gezelschap van pony die op pensioen is en altijd op de paddock/weide.
Ik heb ze wel aan huis maar buiten voederen en alles proper houden doe ik ook niets meer.

Ik heb ook honden zitten voor de sport die getraind moeten worden en haast alle tijd ook naar toe gaat.
Ik studeer nu wel niet maar werk wel (wisselend part time tot full time).
Ik neem geen verzorgers omwille van bepaalde redenen.
Maar ik kan jou heel goed volgen met wat je nu voelt.

Moest je het financieel aan kunnen houd hem dan gewoon tot einde.
Ik doe dat nu ook gewoon, ook al is m'n paard maar de helft van jouw paard zijn leeftijd.
Soms denk ik ook wel van mss is ze ergens anders beter af maar toch dan ook weer niet.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:08

Hoezo kan hij beter krijgen? Hij is bejaard en staat met vriendjes op de wei.
Verkopen als rijpaard zou ik voor paard van die leeftijd een slechte optie vinden.
Gewoon aanhouden en als dat niet meer gaat dan is het de eeuwige groene weides... dat is mijn plan voor mijn ouwe ruin ook al jaren.

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Re: paard verkopen? ik heb er gewoon geen zin meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:15

Ik zeg ook: Lekker in de wei paard laten zijn bij zijn maatjes.

Zoe_97

Berichten: 9453
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 18:15

financiel lukt het maar erg krap.ik moet eerlijk toegeven dat het moeilijk wordt als er grote medische kosten komen (doordat ik ana mijn oude hondje zo een 500 eur per maand aan medicatie kwijt ben).

Een verzorger zoeken lukt in deze regio gewoon niet... ik heb al vaker gezocht maar niets reactie. (of 12-jarige die ik niet alleen bij mijn paard laat)

Ibbel

Berichten: 49167
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:17

Ik zou een pensioenplek voor 'm zoeken - meestal ben je dan per maand (iets) goedkoper uit. Voor de meeste pensioenpaarden en -plekken geldt dat het heel normaal is slechts af en toe je paard te bezoeken en verder bv contact per email of via Facebook oid te houden.
Dan hoef je niet bang te zijn dat je paard de handel in verdwijnt en je hoeft je niet schuldig te voelen je paard nog maar 1x per maand (of nog minder) te zien.

Kun je je dat financieel niet veroorloven, dan is het eerlijker je paard te laten hemelen dan je paard te verkopen met het risico op de handel in te verdwijnen.

Sasqiua

Berichten: 1337
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:19

Wat geeft jou het gevoel dat hij niet krijgt wat hij verdient? Als hij met vriendjes op de wei staat, geen stress heeft én ook nog eens genoeg te eten krijgt, vindt een paard het allang prima, hoor. In eerste instantie is een paard er niet om op te rijden, daar zit hij echt niet per se op te wachten.

Wanneer het financieel gaat en hij gewoon verzorgd wordt zou ik me er niet druk om maken. En als hij ook nog eens knuffels krijgt van de staleigenaar.

Verder ga ik mee met Evelijn.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:19

Kan je het paard nog (onder)houden? Dan aanhouden tot hij niet meer kan. Ik zou zo'n paard niet verkopen. Te grote kans dat het bij mensen in handen komt die te lang door rijden op een artrosepaard.
Kan je hem niet (onder)houden dan laten hemelen.. Hoe hard het ook klinkt.. Dat liever dan dat het straks met pijn rond loopt en je er niets meer over te zeggen hebt.
Ik heb net mijn jonge paard laten hemelen vanwege artrose.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:26

Kun je hem niet op een goedkopere stalling zetten? mogelijk iets minder luxe qua rijfaciliteiten als je die toch niet gebruikt. Een oud paard wat lekker op de wei staat met vriendjes en af en toe wat knuffels krijgt heeft echt een prima leven. Ik heb zelf ook een paard van 20, nog helemaal gezond, maar die staat ook wel eens een hele tijd stil als ik door studie/werk geen tijd heb. Heeft zij geen moeite mee, ze staat lekker op de wei met haar maatjes en krijgt wat aandacht tussendoor.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-10-16 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:28

Ik kan het ook niet. Ik snap ook niet dat mensen een paard op die leeftijd nog willen verkopen. Zeker als het dier al mankementen heeft.

TS ik begrijp dat je het financieel niet ruim hebt en het komt een beetje over dat je het eigenlijk niet meer zo ziet zitten. Wees dan fair naar je paard en laat hem inderdaad hemelen. Een goede plek zoeken is gewoon lastig je kunt wel wat vinden, maar wie geeft jouw de garantie dat ie daar mag blijven tot aan zijn dood.

Een ouder dier brengt nou eenmaal meer zorgen en kosten met zich mee. Misschien een goedkoper plekje zoeken, waar ie 24/7 buiten kan staan? Als je er met tegenzin heen gaat denk ik dat je hem beter kunt laten gaan.

Zoe_97

Berichten: 9453
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 18:30

laten hemelen is zeker geen optie! hij is hiervoor veel te gezond en levendig.
het is een paard dat graag nog werkt (longeren/buitenritten). dit kan ik hem gewoon niet meer geven.

goedkopere stallen zijn heir niet echt te vinden, stallen waar de paarden voldoende buite komen zijn hier al schaars.

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: paard verkopen? ik heb er gewoon geen zin meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:34

Kan je niet overleggen op je huidige stalling dat je bijv. Geen gebruik maakt vd faciliteiten en dat je dan iets minder mag betalen?

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:38

Een optie is om hem af te staan aan een paardenopvang of naar een rusthuis te brengen. Niet alle paardenopvangcentra zijn even betrouwbaar ( toevallig zit er een goede vlakbij mij in de buurt) en rusthuizen hebben wachtlijsten. Mijn oude vriend is naar de Paardenkamp in Soest gegaan toen hij 20,5 was; hij had toen een peesblessure en een hartprobleem en stond gelukkig al enige tijd op de wachtlijst. In pension was toen geen optie meer omdat hij teveel op stal had moeten staan. Intussen is hij 36...........Verkopen had ik echt niet kunnen doen, ik heb hem al die 20,5 jaar gehad ( zelf gefokt).

Er zijn goede paardenopvang plekken waar zo'n dier dan ook kan blijven, verkopen zou ik nooit doen; een ouder paard met gezondheidsproblemen kan je dat niet aan doen, je weet nooit waar hij uiteindelijk terecht komt of wat mensen nog van zo'n dier gaan verlangen, dan is inslapen een betere optie..............

Evt. kan ik je, per pb, het adres geven van de opvang hier, ik breng daar zo nu en dan spullen en voer, de paarden hebben het daar goed. Is wel in Nederland.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:42

Maar nieuwe eigenaren die nog van alles van je paard gaan vragen en niet weten wat de eerste signalen van pijn zijn dat wens je hem dan wel toe? Die droom eigenaar die wilt... dat is een speld in een hooiberg... de kans op een grote teleurstelling en een pijnlijke laatste hoofdstuk van je geliefde paard is groter.

Tieneke

Berichten: 21683
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: paard verkopen? ik heb er gewoon geen zin meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:45

Als je iets goedkoper kan vinden waar je paard gewoon buiten kan staan, dan is het misschien ook niet zo nodig dat het echt in de buurt is? Als er toezicht is en hij heeft wat hij nodig heeft, dan kan jij wel gerust zijn, maar maakt het ook weinig uit als het wat verder weg is, denk ik dan...?

Stapper
Berichten: 11
Geregistreerd: 22-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:47

Zoe_97 schreef:
Maar ook zt je met het feit hij is al 20, hij heeft lichte artrose. Dus komt hij wel goed terrecht? ik wil zeker niet dat hij door mijn schld in de handel zou belanden.


Dit vind ik je belangrijkste argument om hem niet te verkopen. De kans dat hij verkeert terecht komt is veel te groot. Wil je dat risico lopen? Dan kan je hem beter zelf naar de slager brengen. Dan weet je tenminste zeker wat er met hem gebeurt, en wie weet wat je hem dan allemaal wel niet bespaard.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: paard verkopen? ik heb er gewoon geen zin meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:53

Op een paarden pensioenstal plaatsen ? Kan ie lekker genieten met andere pensioen paardjes?

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:57

egnie schreef:
Ik kan het ook niet. Ik snap ook niet dat mensen een paard op die leeftijd nog willen verkopen. Zeker als het dier al mankementen heeft.

TS ik begrijp dat je het financieel niet ruim hebt en het komt een beetje over dat je het eigenlijk niet meer zo ziet zitten. Wees dan fair naar je paard en laat hem inderdaad hemelen. Een goede plek zoeken is gewoon lastig je kunt wel wat vinden, maar wie geeft jouw de garantie dat ie daar mag blijven tot aan zijn dood.

Een ouder dier brengt nou eenmaal meer zorgen en kosten met zich mee. Misschien een goedkoper plekje zoeken, waar ie 24/7 buiten kan staan? Als je er met tegenzin heen gaat denk ik dat je hem beter kunt laten gaan.



Ik snap ook niet dat men een dier weg wilt doen met hogere leeftijd en die wat mankeren. Dan kun je het inderdaad beter laten hemelen. Want geloof mij: hoe ouder hoe meer zorg en kosten je eraan zult gaan krijgen.

Je kan beter zelf je verantwoording gaan nemen ipv het van een ander te verwachten dat ie het houdt tot aan het overlijden.......dat doe je immers zelf ook niet ondanks dat je het dier al jaren had en het jouw beste maatje is.......


Of houden tot het niet meer gaat of lekker laten hemelen/ zelf naar de slacht brengen. Dat is het meest fair tegenover het dier en je weet zeker dat er niets naars mee gaat gebeuren.

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:58

M'n hemel wat krijgt jouw hond voor medicijnen als ze €500 pm kosten?!

Wbt je paard zou ik een pensioen plekje zoeken waar hij lekker oud kan worden met vriendjes op de wei of een paddock Paradise. Is meestal ook goedkoper dan een normalw pensionstal.

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: paard verkopen? ik heb er gewoon geen zin meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:02

Marloes__ dat vroeg ik mij ook af, wow 500 euro per maand voor een oude hondje.

Maar het is haar eigen keuze.......

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:07

Maar wat wil je nu horen? Want als iemand zegt; zoek een verzorgster, dan kan/lukt dat niet.
Als iemand zegt; verhuis je paard, dan kan dat niet.

Maar in laten slapen is ook geen optie. En verkopen ook niet zoals je zelf aan geeft....

Als je hem persee wilt houden kun je hem ook verhuizen naar een pensioenplekje in een hele andere provincie. Dan blijft hij wel van jou, betaal je hoogstwaarschijnlijk een stuk minder, staat hij toch met vriendjes en staat hij hele dagen lekker buiten.
En dan kun je hem opzoeken als je daar zin/tijd voor hebt.

Andere opties zijn er niet echt meer geloof ik, want de rest wijs je allemaal af....

Zoe_97

Berichten: 9453
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 19:07

mijn hondje heeft cushing, een leverprobleem en hartondersteunende medicatie. en meot elke maand op controle (scans en dure boedonderzoeken)

Het is helemaal niet zo dat hij bedankt wordt voor bewezen diensten en aan de deur vliegt. ik wil gewoon de opties bekijken waar hij beter van zou kunnen worden. Hij heeft graag nog aandacht en wil echt nog werken..

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:15

Tja, zo te lezen kies jij voor je hond en niet voor je paard, terwijl die zo te lezen nog meer goede jaren voor zich heeft dan je hond. Leverprobleem, hartprobleem, spuugdure medicatie vs lichte artrose en verder gezond en energiek voor zijn leeftijd ...