vraag over paarden met grote stokmaat

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

banditlove

vraag over paarden met grote stokmaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-16 17:44

hoi bokkers,

ik heb een vraagje, het valt mij op nu ik opzoek ben naar een nieuw paard na een lange tijd dat vaak grote paarden vanaf stokmaat 1,75 tot groter , last hebben van atrose/krampbenen/hanetred etc weet niet alle benamingen. Komt dit juist doordat ze zo groot zijn of heeft dit er niks mee te maken?

Ik vraag dit ivm de risico die er misschien aan vast zitten als je dus voor zn groot paard kiest als het echt met de grote te maken heeft dus vandaar de vraag :)

Minoes

Re: vraag over paarden met grote stokmaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:58

Een groot paard groeit langer door en is dus later volledig ontwikkeld.
Naar mijn idee zijn er veel mensen die daar geen rekening mee houden, en het paard dus te jong belasten.

Ik denk dat daar het probleem ligt en niet zozeer aan de grootte van het paard.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 18:03

Eigenlijk weet ik het niet.
Maar als je bij honden kijkt is het wel zo dat de grotere rassen meer gewrichtsproblemen lijken te hebben als de kleinere rassen.
Je moet denk ik niet vergeten dat ook bij een paard wat niet bereden of ' gebruikt' wordt de belasting al groter is omdat het domweg zijn eigen gewicht altijd al mee sleept.

Zoek je een origineel cadeau of iets leuks voor je zelf ?
artbymir.nl Instagram en Facebook
Keramiste, handmade

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 18:04

Misschien zoek je het eerder in de hoek van oudere, lager geprijsde paarden?
Er zijn net zoveel dieren van 1.65m. die dit soort klachten hebben.

Een vaststaand gegeven is dat grotere paarden eerder problemen hebben met cornage. Maar anders dan dat is er geen reden om veterinair anders te kijken naar paarden van 1.75 en groter. De problemen die jij aanhaalt, zijn imo 'toevallig'.

In de lagere prijsklasses en bij oudere paarden is de kans dat je die gezondheidsproblemen aantreft, relatief groot.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:50

Mijn paard is om en nabij de 1.80 en heeft geen artrose, krampbenen of hanetred.
Hij heeft alleen wel cornage, maar dit hebben we laten verhelpen dmv een operatie.

In mijn omgeving zie ik niet dat grotere paarden opvallend meer artrose oid hebben.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie