wat is een mooi gewicht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mbl_x

wat is een mooi gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 15:55

hallo,

de shetlander waar het hier om gaat is sowieso te dik. Ik heb geen idee hoeveel ze weegt, heb haar nooit opgewogen. Zag wel dat je met een formule het gewicht kan uitrekenen ofzo? mischien dat maar eens proberen :+ . Nu was eigenlijk mijn vraag wat is een gezond gewicht voor een breed gebouwde shetlander van 1,10?

Rooss_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:21

Volgens mij zou jouw shet (als hij gebouwd is als een gemiddelde shet) 250 kilo moeten wegen.
Je hebt op internet allemaal sites die dat voor je berekenen bijvoorbeeld http://wormbestrijding.nl/wormbestrijdi ... g-paarden/ , maar bij Shetlanders klopt dat niet helemaal omdat een shet natuurlijk anders is gebouwd dan een gemiddeld paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:10

Ik heb een shetlander van ambachtelijk, robuust model van 100 centimeter schofthoogte. De veearts en ik schatten haar allebei iets zwaarder dan 200 kilo.

Waar wil je het voor weten? Is het voor te ontwormen of zoiets? Als je wil weten wanneer je pony niet meer te dik is moet je je neus uit de boekjes halen en gewoon even voelen. Als je de ribben kunt voelen maar niet kunt zien zit je goed. Zelfde als bij vrijwel alle andere rassen.

poown

Re: wat is een mooi gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:39

Een Shetlander van 100cm robuust model is zwaarder dan 200 kg. Helaas wordt het gewicht van Shetlanders bijna altijd onderschat. Hier een luxe merrie van 99cm zit rond de 220 kg dus een robuuste gaat wel naar de 250. Een merrie van 88cm lopen wat zwaarder model 196 kg. Zijn gewogen op een weegschaal. Merrie van 110 die wat te zwaar is zal rond de 275 zitten denk

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 08:25

Mijn shetlander van 104/105 cm is gewogen op 208 kilo. Ze was hierbij mooi op gewicht en had een goede conditie.

Aria_zz

Re: wat is een mooi gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 08:29

Je kunt het eventueel na meten met een meetlint.

mbl_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 18:56

Koper schreef:
Ik heb een shetlander van ambachtelijk, robuust model van 100 centimeter schofthoogte. De veearts en ik schatten haar allebei iets zwaarder dan 200 kilo.

Waar wil je het voor weten? Is het voor te ontwormen of zoiets? Als je wil weten wanneer je pony niet meer te dik is moet je je neus uit de boekjes halen en gewoon even voelen. Als je de ribben kunt voelen maar niet kunt zien zit je goed. Zelfde als bij vrijwel alle andere rassen.

ik ben eigenlijk gewoon benieuwd maar ik vind het ook altijd handig om te weten voor bijvoorbeeld een bijrijder hoeveel die dan mag wegen in verhouding tot de pony.