pony verkopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

pony verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 14:55

Hoi allemaal,

Ik was even benieuwd naar jullie mening.
Want, wanneer is het een goed besluit op je pony te verkopen?
Zelf heb ik 2 shetlanders, maar dit jaar heb ik er gewoon de energie niet meer voor om hun de nodige aandacht te geven.
Ik heb de vreugde er niet meer in, die ik 2 jaar geleden had.
Verder staan ze gewoon op een mooie paddock, en kunnen ze op de weide.
Maar dan zit ik weer met de vraag, kan ik niet beter een nieuw baasje voor ze zoeken waar ze alle nodige aandacht krijgen?
Volgend jaar ga ik waarschijnlijk al op kamers, en dan?
Dan ben ik er alleen in het weekend, en werk ik nog 1 dag.
Hoeveel tijd heb ik dan voor ze, en heb ik er dan weer vreugde in?

Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken, aangezien ik dit zelf een hele moeilijke beslissing vind.
alvast bedankt

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:11

Allereerst wat knap dat je al zo goed nadenkt over het welzijn van je ponies. :j

Het is inderdaad een moeilijk besluit. Zeker omdat het niet gaat om rijpaarden die 'functioneel' zijn. Voor zulke rijpaarden zou verkoop zeker een goede oplossing zijn. Want zo'n dier komt meestal wel goed terecht.

Helaas is het voor Shetlanders niet altijd gegarandeerd. Voor de meeste mensen zijn ze nu eenmaal minder 'functioneel'.

Hoe oud zijn ze? Hebben ze medische klachten? Kunnen ze iets (Vrijheidsdressuur, mennen, ect)? Dit zijn allemaal factoren die meespelen.

Als ze wel kunnen mennen bijvoorbeeld, dan zou verkoop wel goed kunnen. Zijn het enkel weidemaatjes, dan zou ik ze houden. Want van die Shetlanders zijn er al te veel op de markt en de kans dat ze goed terecht komen is erg klein helaas.

Een pony/paard heeft veel liever een fijn thuis waar die lekker zijn gang kan gaan, met misschien minder aandacht, dan ergens terecht komen waar die niet weet of het goed is.

Wie weet kom je een klein meisje tegen die ze wel wilt knuffelen terwijl je op kamers zit? :o

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:16

Moeilijk besluit! Ik heb zelf ook twee shetlanders lopen. Mijn jongste dochter zal hier ook over 2/3 jaar uitgegroeid zijn. Mijn oudste is er al uitgegroeid. Nu heb ik het geluk dat mijn oudste dochter veel plezier heeft in de verzorging van de shetten en in vrijheidsdressuur en aan de hand springen.

Maar toen ik ze kocht (ik was niet naar de op zoek, maar ze kwamen op mij pad) waren mijn dochters 6 maanden en 3,5 jaar. Ik heb dus altijd in mijn hoofd gehouden dat het goed kan zijn dat ze de pony's of niet heel leuk zouden vinden of dat ze er met de tijd weinig interesse meer in zouden krijgen. Tot nu toe is dit allesbehalve het geval gelukkig.

Maar ze zijn hier enorm aan elkaar gehecht. Ze staan bij mij aan huis en komen qua verzorging niets te kort. In de praktijk hebben ze niets meer nodig dan elkaar, buitenlucht en bewegingsruimte, vers drinkwater en eten en iemand die de mest opruimt en zorgt dat ze op tijd naar de hoefsmid gaan en ingeënt worden. In principe zouden ze ook niets tekort komen als ze maar 1 keer in de 2 weken eens geborsteld worden.

Toen ik ze gekocht heb, heb ik ook besloten dat ze hier de rest van hun leven zouden blijven. Ik kan en mag niet verwachten van mijn kinderen dat zij alle zorg op zich nemen of zelfs enige vorm van zorg. Ik heb voor ze gekozen dus die verantwoordelijkheid ligt bij mij. Gelukkig vinden ze het erg leuk, maar anders geef ik ze die zorg.

Volgend jaar komt er een grote pony/klein paard bij. Maar de shetten blijven. Ze zijn zo gehecht aan elkaar dat mijn hart breekt bij het idee ze uit elkaar te halen. Ze staan namelijk al 9 jaar samen, waarvan ik ze nu zelf 6,5 jaar heb.
Daarnaast wordt het moeilijk een goed blijvend adres te vinden voor shetlanders. Een grote maat die bereden kan worden, bomproof is, niet bijt en zelfs aangespannen kan worden lukt nog wel. Maar die van mij zijn 94 cm, één ervan is niet onder het zadel gereden en beiden kunnen niet voor de kar.
Maar in de omgang zijn ze zo ontzettend lief. Voor mij zijn ze onbetaalbaar. De merrie is erg braaf onder het zadel, maar ik denk alsnog dat een nieuw adresje moeilijk is om te vinden.
Ik zou er veel moeite mee hebben om niet meer te weten waar ze zijn, of ze nog samen zijn en hoe het ze vergaat.

Ik denk dat als je ze gewoon lekker samen kunt houden en ze lekker de paddock en wei op kunnen dat ze dolgelukkig zijn. Wat minder aandacht van jou zullen ze echt niet erg vinden hoor, ze hebben gelukkig elkaar.
Je zult alleen wel iemand moeten hebben die ze in de gaten houdt en zorgt dat ze uitgemest worden e.d.
Misschien kun je een verzorgster voor ze vinden. Je zou in de buurt op een manege eens rondvraag kunnen doen of een briefje ophangen!?

Maar je kan altijd op zoek gaan naar een nieuw baasje dat aan al je eisen voldoet. Ze houden en beslissen niet te verkopen kan altijd nog. Vraag je alleen wel af of je ze wilt scheiden en of je er mee kan leven dat je achteraf hoort dat ze alsnog van elkaar zijn gescheiden en doorverkocht.

Saul

Berichten: 9661
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:22

emilyslaluna schreef:
Allereerst wat knap dat je al zo goed nadenkt over het welzijn van je ponies. :j

Het is inderdaad een moeilijk besluit. Zeker omdat het niet gaat om rijpaarden die 'functioneel' zijn. Voor zulke rijpaarden zou verkoop zeker een goede oplossing zijn. Want zo'n dier komt meestal wel goed terecht.

Helaas is het voor Shetlanders niet altijd gegarandeerd. Voor de meeste mensen zijn ze nu eenmaal minder 'functioneel'.

Hoe oud zijn ze? Hebben ze medische klachten? Kunnen ze iets (Vrijheidsdressuur, mennen, ect)? Dit zijn allemaal factoren die meespelen.

Als ze wel kunnen mennen bijvoorbeeld, dan zou verkoop wel goed kunnen. Zijn het enkel weidemaatjes, dan zou ik ze houden. Want van die Shetlanders zijn er al te veel op de markt en de kans dat ze goed terecht komen is erg klein helaas.

Een pony/paard heeft veel liever een fijn thuis waar die lekker zijn gang kan gaan, met misschien minder aandacht, dan ergens terecht komen waar die niet weet of het goed is.

Wie weet kom je een klein meisje tegen die ze wel wilt knuffelen terwijl je op kamers zit? :o



Wat een prettige reactie!
Hierin ga ik daarom ook helemaal mee.
Als ze hun natje en hun droogje op tijd krijgen en de ruimte hebben zullen ze het prima vinden.

Al begrijp ik je twijfel en vind ik het enorm goed dat je er bij stil staat.

Succes met je beslissing.

MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Re: pony verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 15:24

Erg bedankt voor de reacties!
Hun zijn voor mij erg belangrijk, dus zal altijd kijken naar het beste voor hun.
Ik ga er nog eens goed over nadenken.
Het is voor mij ook erg moeilijk omdat ik niet wil dat ze op een slechte plaats terecht zouden komen.

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:29

MillyH schreef:
Erg bedankt voor de reacties!
Hun zijn voor mij erg belangrijk, dus zal altijd kijken naar het beste voor hun.
Ik ga er nog eens goed over nadenken.
Het is voor mij ook erg moeilijk omdat ik niet wil dat ze op een slechte plaats terecht zouden komen.


Dat kan ik mij zeker voorstellen! Helaas weet je het nooit zeker. Ik weet niet of je het verhaal van mij en Lotje kent (staat ook op bokt). Maar ik had alles uitgezocht over de persoon aan wie ik haar geschonken had, helaas bleek het achteraf toch te mooi om waar te zijn...

Dus zolang ze niet in de weg staan en je kunt het betalen, dan zou ik ze lekker laten staan waar ze zijn :j .

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: pony verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:33

Dat is dus mijn grootste angst en gelijk dé reden waarom ze hier nooit meer weg gaan. Ook zou ik het vreselijk vinden als ze uit elkaar gehaald zouden worden, aangezien ze zo enorm gehecht zijn aan elkaar. Dat moet je dan echt los kunnen laten als je ze verkoopt, want dan heb je er helaas niets meer over te zeggen.

Staan ze aan huis? Wat vinden je ouders er van? Willen zij eventueel de zorg op zich nemen als jij op kamers zit?

Ik zou toch eens kijken voor een lief verzorgstertje. Dan kun je er nog eens rustig over nadenken.

Eline_S_S

Berichten: 3526
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: pony verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:59

Je bent 15 en gaat volgend jaar op kamers? Rond jouw leeftijd was ik ook alleen maar druk bezig met andere dingen en kwam ik maar 1x in de week.. Toch gehouden en doorgezet, en nu een paar jaar later zou ik haar echt niet kunnen missen. Ik heb haar echt even nodig om lekker mijn hoofd leeg te maken :)

MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Re: pony verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 16:19

De meeste van tl zijn toch echt op hun 16e klaar met de middelbare school. Hier in de buurt zit niks naar mijn wens, dus zal ik verder moeten zoeken.

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Re: pony verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:30

Ik zou een verzorgertje zoeken, dat vinden veel kinderen heel leuk, maar dan zou je wel moeten kijken ofdat ze braaf genoeg zijn voor een klein kind. Oudere kinderen zoeken vaak liever naar een grotere pony

Eline_S_S

Berichten: 3526
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:50

MillyH schreef:
De meeste van tl zijn toch echt op hun 16e klaar met de middelbare school. Hier in de buurt zit niks naar mijn wens, dus zal ik verder moeten zoeken.

Ik moet ook elke dag 2 uur reizen voor school. Op kamers komt echt veel bij kijken hoor.. en inderdaad zou een verzorger ook een optie zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:45

Ik had even gestipt om te reageren, aangezien ik ongeveer precies hetzelfde heb moeten beslissen. ;)
Ik heb op mijn 12e 2 shetjes gekregen, destijds jaarling, en die zijn dus al die tijd bij mij geweest. Na lang twijfelen heb ik ze eind vorig jaar verkocht. Wel aan een goede vriendin van me, dus ik wist waar ze terecht kwamen :) Ze stonden aan huis, toen ik weg was nam mijn vader de zorg over maar omdat die ook fulltime werkte vond ik dat gewoon oneerlijk. Ik studeer namelijk, en zit ook op kamers. Daarnaast was de locatie niet ideaal en liepen ze in de winter standaard in de modder (wel een droog stukje hoor, maar niet veel plek). Dat vond ik gewoon jammer. Dus heb ik ze na 10 jaar toch van de hand gedaan. De één werkt nu als coachpony en de ander is uiteindelijk naar een ander meisje gegaan, waar ie als knuffelpennypony dient :D Ik mis ze wel af en toe, maar weet dat ze goed terecht zijn gekomen.

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:52

Als je het kan betalen, zou ik ze houden. Eventueel kan je er een verzorger bij zoeken, die een beetje met ze tuttelt enzo!

MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Re: pony verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 18:57

Een verzorger is een idee, maar dat zou dan wel een ouder iemand moeten zijn.
Ze zijn namelijk niet geschikt om met jongere kinderen om te gaan.
Ook niet gewend trouwens

MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Re: pony verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 16:40

We hebben toch besloten een nieuw huisje voor ze te zoeken, dit omdat ik weet dat hun echt de aandacht en beweging nodig hebben. Een erg moeilijke beslissing, maar het beste voor hun..

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 16:53

MillyH schreef:
We hebben toch besloten een nieuw huisje voor ze te zoeken, dit omdat ik weet dat hun echt de aandacht en beweging nodig hebben. Een erg moeilijke beslissing, maar het beste voor hun..


Sterk van je! Hopelijk vind je snel een leuke eigenaar waar je ook af en toe nog even langs kan om ze te zien.

MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 16:56

zefiros schreef:
MillyH schreef:
We hebben toch besloten een nieuw huisje voor ze te zoeken, dit omdat ik weet dat hun echt de aandacht en beweging nodig hebben. Een erg moeilijke beslissing, maar het beste voor hun..


Sterk van je! Hopelijk vind je snel een leuke eigenaar waar je ook af en toe nog even langs kan om ze te zien.


Dankje! Ik hoop ook dat ik dan nog eens langs zou kunnen gaan.