Kijken we nog écht naar een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 23:05

Lori schreef:
Mooi en goed is wat anders nu eenmaal, een slecht paard hoeft niet lelijk te zijn... een mooi paard hoeft niet correct te zijn. Als je je paard koopt zal het oog meestal eerst kijken naar de gehele uitstraling en dan pas naar de bouw en dergelijke. Gebeurt vaak genoeg dat het paard een prachtige uitstraling heeft maar niet correct is en daarom niet aansluit op het geen je zoekt maar het is niet omdat die niet aansluit je het paard opeens lelijk moet vinden in mijn ogen...

Het zou inderdaad maar erg zijn als je bij iedere foto moet een röntgenfoto en dergelijke erbij invoegen voor iemand met mooi mag reageren, kom op zeg.... 8)7

Dit is nou precies waar het om gaat, algehele uitstraling word toch bepaald mede door bouw? In veel mensen hun ogen deze tijd is dat dus denk ik niet zo, want die kijken dan blijkbaar alleen naar kleur en hoofd? Of wat bedoel je dan verder met algehele uitstraling?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 23:27

LadyMadonna schreef:
Ik geloof dat mensen de strekking van dit topic missen... Het gaat me niet om het kleurtje, voor mijn part is het een zwarte volbloed op het strand, als dat dier vervolgens een karperrug heeft of andere afwijking, is het dus imo geen mooi, goed, of geweldig paard... Maar toch zal 80% met ooohhh en aaahhh reageren

Kijk, dat dier heeft zichzelf niet gemaakt en ik ga er van uit dat een eigenaar niet blind is. Als het nu een kromme vos is met een prachtig hoofd zeg ik ook 'wat een leuk hoofdje' omdat je aan de bouw toch niks kan veranderen. Niemand wordt graag herinnerd aan de mindere punten van een dier. Waarom zou je dat ook willen? Denk dat het benoemen van mooie punten vooral een vorm van empathie en beleefdheid is. Ik heb hier eentje lopen, zo krom als een hoepel en nog vos ook. Ik ben niet blind. Tóch ben ik blij met 'm en trots op 'm. Waarom zou dan, als ik een topic open, iedereen moeten zeggen dat ie krom is... Ja no oliebol sherlock, kan hij ook niet helpen. Hij is er, hij functioneerd zonder pijn en heeft een prachtig karakter. En hij heeft een uitstraling over zich die veel goed maakt. Zo kan een kromme toch gewoon best een leuk paard zijn ook al is ie niet ideaal van bouw. Als je hem vijf minuten in je buurt hebt wil je hem beschermen en voor 'm zorgen... Hij haalt door zijn 'zijn' het mooie zorgzame in elk mens naar boven. Zelfs bij niet paardenmensen. Puur door zijn zachte, lieve uitstraling. Hij is niet knap op de 'traditionele manier.' maar iedereen die hier komt valt als een blok voor 'm.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110703
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 01:28

Zo ken ik iemand die een rijpaard in 'fjordenkleur' wilde fokken. Op een fjordenmerrie werd dus een (ongekeurde trouwens) KWPN hengst gezet. Het resultaat was inderdaad een veulen met fjordenkleur, maar volledig uit verhouding. Het had de lange benen van een groot paard, maar de korte hals en het lijf van een fjord. Als veulen kon het al niet fatsoenlijk bij het gras komen zonder in een overdreven spreidstand te gaan staan, waardoor het hoef en beenproblemen ontwikkelde. Op vierjarige leeftijd werd kissing spines vast gesteld. Volgens de dierenarts mede veroorzaakt door de vreemde bouw van dat dier.

Maar toch vond iedereen het een geweldig dier 'want het is toch een speciaal kleurtje'.
Jammer dat er niet werd nagedacht over de beperkingen waar het dier mee moest leven omdat er mensen dit zonodig wilde kruisen.

janouk
Blogger

Berichten: 17877
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 07:58

Ik denk dat een fotogeniek paard met veel behang en een apart kleur het goed doet op foto's op bokt en facebook. Mensen scrollen snel en een eerste indruk bepaalt het het gevoel.

Voor een beoordeling van de correctheid van een paard heb je een goede foto nodig in stand. En die foto's zijn er weinig.
En nog beter, je moet een paard in het echt zien in beweging.

Dat is net zo met menselijke topmodellen. Vol in make up en net van de kapper zijn ze fotogeniek en zien er prachtig uit.
Maar als je ze in het echt tegenkomt, ziet het er heel wat minder uit. Met imperfecties die op de fotos zijn weggeshopt.

En imperfect is wel zo charmant. Perfectie bestaat niet.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 08:26

Oh grom, ik merk dat ik niet goed kan verwoorden wat ik bedoel. Ligt niet aan jullie, kom erop terug :D

Nikita_K
Berichten: 539
Geregistreerd: 11-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 08:36

Ik snap je wel hoor (denk ik). :D We kijken steeds minder vaak verder dan in het oog springende kleurtjes en lange manen. Dit beïnvloedt de kwaliteit van de paarden door het fokken op leuke verschijningen die ook door mensen zonder een geoefend oog op te merken zijn, en dus niet meer op de bouw van een paard. Dit heeft allemaal met geld te maken: een uitstekend gebouwd paard met een 'saai' kleurtje en weinig uitstraling verkoopt in bepaalde markten nou eenmaal minder snel dan een slecht gebouwd paard met een apart kleurtje. Jammer is dat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 08:57

Cayenne schreef:
Zo ken ik iemand die een rijpaard in 'fjordenkleur' wilde fokken. Op een fjordenmerrie werd dus een (ongekeurde trouwens) KWPN hengst gezet. Het resultaat was inderdaad een veulen met fjordenkleur, maar volledig uit verhouding. Het had de lange benen van een groot paard, maar de korte hals en het lijf van een fjord. Als veulen kon het al niet fatsoenlijk bij het gras komen zonder in een overdreven spreidstand te gaan staan, waardoor het hoef en beenproblemen ontwikkelde. Op vierjarige leeftijd werd kissing spines vast gesteld. Volgens de dierenarts mede veroorzaakt door de vreemde bouw van dat dier.

Maar toch vond iedereen het een geweldig dier 'want het is toch een speciaal kleurtje'.
Jammer dat er niet werd nagedacht over de beperkingen waar het dier mee moest leven omdat er mensen dit zonodig wilde kruisen.


Om te janken 8)7

Zo kan ik me ook nog een fries herinneren, die zo'n belachelijke kap erop had, dat ie omklapte. Kwam gewoon omdat hij veel te dik was, maar nee hoor, hij niet, dit was zijn bouw. Kan me niet voorstellen dat het prettig is voor zo'n dier als je hals half dubbel hangt :=

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:08

Ik ken ook een paard met een kromme bouw.
Dat zie ik, maar toch vind ik hem mooi (heeft idd wel vlekjes)
Dier heeft wel een fantastische uitstraling.
Als je puur naar de bouw kijkt zou je zeggen dat die echt lelijk is.

Mariett

Berichten: 4425
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:13

Een mooi voorbeeld van wat jij (denk ik?) bedoelt is de door de eigenaar uitgeroepen 'mooiste paard van de wereld' Frederik the Great.
Iedereen kwijlt als ze hem zien, maar het dier heeft een gekke rug en lijkt uit verschillende paarden te bestaan, het is niet een geheel. Maar meneer is mooi zwart, heeft een knap koppie en volle manen. En is een hengst natuurlijk, dus dat helpt zeker ook.

En zo'n onvoordelig gebouwd paard te hemel in prijzen vind ik zelf ook wat overdreven. Mensen kijken dan inderdaad echt niet verder dan zijn hoofd of bos manen.

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:21

Als jullie voor een man kiezen, kies je dan ook voor een medisch gezonde man (zonder gebreken) met de perfecte bouw die bij jouw lichaam past? Of toch ook naar het uiterlijk?
Laatst bijgewerkt door Desty op 20-10-16 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

JackyCS

Berichten: 97
Geregistreerd: 31-03-14
Woonplaats: prv. Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:21

Ik heb zelf een rood bonte merrie met 2 maanogen.
Niet extreem veel behang hoor.
En dan is er bij haar geen sprake van een rare rug ofzo...

Maar krijg wel geregeld de opmerking dat ik haar gekocht heb om haar ogen.
Vooral als wij aan het stuntelen zijn.

Zij is een paard die echt alles reflecteert, maar dan ook de kleinste dingen al.
Is niet erg maar soms als je even wat minder voelt merk je het wel.

En nee ik ben niet in de teugels aan het plukken of aan het zwaaien met de zweep.
Het is allemaal gewoon wat te gehaast en soms wat minder ontspannen en
mevr. (daar werken we aan) staat vaak de piaf uit haar mauw te schudden en komt van voren soms een keer omhoog en nee dat doet ze ook al hangen de teugels er slap aan.
Ook geen rug problemen etc. zijn we allemaal al doorgelopen.
Het is haar karakter in combinatie met een mindere dag van mij
Niet dat ik op een onhandelbaar paard zit.
Maar ik weet gewoon dat ze dit doet als ik me wat minder voel.
Voor dat ik een hele lading aan reacties krijg haha :D

Maar juist dan krijg ik vaak die opmerking, dat ik haar niet had moeten kopen om haar ogen.
Dat wordt ik inwendig zo kwaad, zoooo kwaad.

Want dan denk ik, maar ik hoor niemand als het wel goed gaat.
Dan staat iedereen met een stijve mond aan de kant te kijken.

En is geen aanval naar wie dan ook, of naar dit topic.
Maar moet gewoon even mijn hard luchten na het lezen van deze topic :+ :')

Azmay

Berichten: 17991
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:34

Desty schreef:
Als jullie voor een man kiezen, kies je dan ook voor een medisch gezonde man (zonder gebreken) met de perfecte bouw die bij jouw lichaam past? Of toch ook naar het uiterlijk?

Volgens mij doen we dat allemaal onbewust wel een beetje ja.

Ik snap je punt wel ts, maar een krom paard kan imo ook prachtig zijn. Alleen moet je dan wel je gebruiksdoel bij kunnen stellen als eigenaar maar dat is niet zo zeer relevant verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:42

Desty schreef:
Als jullie voor een man kiezen, kies je dan ook voor een medisch gezonde man (zonder gebreken) met de perfecte bouw die bij jouw lichaam past? Of toch ook naar het uiterlijk?


Vanuit ons oermens gaan we ook af op mannen met gezonde kenmerken. Bijv geur, bepaalde kenmerken etc. Alleen tegenwoordig met die parfums enzo werkt dat allemaal niet meer zo :P

Belmera

Berichten: 280
Geregistreerd: 27-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:18

Desty schreef:
Als jullie voor een man kiezen, kies je dan ook voor een medisch gezonde man (zonder gebreken) met de perfecte bouw die bij jouw lichaam past? Of toch ook naar het uiterlijk?


Ik, vrouw met een erg slecht gebit, val op mannen met een mooi en in mijn ogen goed gebit. Dat ze daardoor ook n mooie lach hebben maakt ze voor mij extra aantrekkelijk.
Ik ben nu getrouwd met n man met een super gebit (in zn hele leven 1 gaatje). We hebben 2 kinderen, een met slecht en een met sterk gebit :)
Daarintegen heb ik bij mijn paard totaal niet op haar bouw gelet, viel op haar karakter en uitstraling. Tis een tuiger x draver. Hertehals, weke rug. Heb geen wedstrijd ambities, dan had ik haar waarschijnlijk laten staan, maar heb al heel wat jaar plezier met haar. En dat is waar het om gaat denk ik.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:21

Joolien schreef:
Desty schreef:
Als jullie voor een man kiezen, kies je dan ook voor een medisch gezonde man (zonder gebreken) met de perfecte bouw die bij jouw lichaam past? Of toch ook naar het uiterlijk?


Vanuit ons oermens gaan we ook af op mannen met gezonde kenmerken. Bijv geur, bepaalde kenmerken etc. Alleen tegenwoordig met die parfums enzo werkt dat allemaal niet meer zo :P


Die geurstoffen gaan voor een parfum en bereiken je hersenen wel. Je kunt de natuur niet zomaar foppen met een geurtje :)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:13

geen idee of er nog gekeken word naar paarden,en dan bedoel ik niet alleen de kleur.Natuurlijk zijn er goede paarden te koop.Zonder gebreken,met goede bloedlijn.Maar daar hangt een prijskaartje aan.En of de gemiddelde Bokker daar geld voor heeft?
Verder is het ook niet makkelijk om iets te fokken wat de lat van tegenwoordig kan weerstaan.Te vroeg belast,slechte of veel te zware ruiters,huisvesting,teveel krachtvoer...enzo.

En een paard met een franse stand is prima bruikbaar...hier in frankrijk kennen ze haast niet anders :+

Ach...het is maar net waar je het paard voor gaat gebruiken.Ik borstel alleen maar dus een weke rug of franse stand heb ik geen last van.En het paard ook niet,het gaat namelijk heel lang goed als je er niet op gaat zitten.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:04

Desty schreef:
Als jullie voor een man kiezen, kies je dan ook voor een medisch gezonde man (zonder gebreken) met de perfecte bouw die bij jouw lichaam past? Of toch ook naar het uiterlijk?


Nee, maar ik ben dan ook niet van plan om met mijn man te fokken en voor het gebruiksdoel is hij wel geschikt ;) Kom op zeg, dit kun je toch niet vergelijken? Ik mag hopen dat je niet op dezelfde manier verliefd wordt je paard als dat je op medemens zou worden.

Ik denk dat de TS wel een punt heeft. Het plaatje is vaak belangrijk. Op wedstrijd, bij verkoop, etc. Een paard dat zijn knieen naar zijn neus tilt trekt de aandacht, al is de rug nog zo hol getrokken. Heeft niet persé iets met bouw te maken maar wel met goed kijken en daarop je prioriteiten baseren.

De laatste twee keer heb ik een paard gekocht gebaseerd op vooraf bepaalde criteria. Oa een goede bouw voor het gebruiksdoel. Met die paarden heb ik, puntje bij paaltje, veel meer plezier (gehad) dan met de paarden daarvoor, die meer op eerste indruk gekocht waren. Betekend niet dat die paarden vreselijk of lelijk waren, helemaal niet. Maar je loopt mogelijk wel tegen beperkingen aan als je op die basis een paard koopt.

Bij fokken vind ik dat je veulen in elk geval een verbetering van de merrie moet zijn en een goede aanvulling voor het ras. Als je voor jezelf een keer een veulen fokt wordt dat minder belangrijk, maar ook dan moet je oppassen niet voor de hengst te vallen met de meeste WAUW-factor, maar dat je de hengst kiest die (mogelijk) het beste veulen gaat geven. En dan moet je echt wel verder kijken dan een bos manen of een vooruit grijpend voorbeen. Ik heb ook het idee dat dat vaak niet gebeurd. Men kiest voor dat prachtige paard die misschien zelfs goede resultaten behaald in de wedstrijden. Daar móet dan toch wel een leuk veulen uitkomen.

Overigens zeg ik niet dat je nooit moet kiezen op basis van eerste indruk. Of dat je alleen moet kijken naar je criteria. Maar iets met de middenweg. Een paard moet natuurlijk aanspreken, en dat is vaak iets in het uiterlijk. Maar het moet ook passen bij het gebruiksdoel, dus dan kijk je of goed naar het paard, of je stelt het gebruiksdoel bij.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:09

Het gaat er om dat je eerst kijkt naar de uitstraling. Niet of je er mee gaat fokken. Er zijn nog steeds veel meer mensen die een paard kopen om plezier mee te hebben niet om mee te fokken. :)
Ik heb mijn paarden altijd op gevoel mee genomen. Nog van geen enkele spijt gehad. Ook niet als ik op 'objectief' gezien "betere" paarden van anderen zat. (dus beter kwa bouw.)

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:13

Ayasha op welke post doel je?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:20

Op de jouwe:
Citaat:
Nee, maar ik ben dan ook niet van plan om met mijn man te fokken en voor het gebruiksdoel is hij wel geschikt ;) Kom op zeg, dit kun je toch niet vergelijken? Ik mag hopen dat je niet op dezelfde manier verliefd wordt je paard als dat je op medemens zou worden.

De meeste mensen zoeken geen paard uit om mee te fokken. Ze zoeken een paard uit om mee te rijden. Als dat leuke kleurtje voldoet aan hun gebruiksdoel kunnen ze het dus daarop meenemen ook al heeft ie wellicht geen ideaal achterbeen voor piaffe. Heeft ie voor de gemiddelde recreatie-ruiter geen last van.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:28

Er is maar 1 alinea in mijn post die specifiek over fokken gaat hoor. De rest gaat (ook) over andere dingen, dus misschien nog een keertje beter lezen ;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:51

De rest van de post is daarmee in principe ook mee beantwoord. :) Als je niet wil fokken en je vooral plezier wil (dus niet perse hoge wedstrijdsport. Dan is het gewoon geen probleem om een paard met een mindere bouw mee te nemen op "wow factor". Want dan maakt het niet uit dat de training langer duurt en het dier wellicht nooit een dressuur/springtopper wordt.
Jij gaat uit van jouw "wensen". Maar niet iedereen vindt het erg dat een paard "beperkingen" heeft in de sport. :)

Dat ide krijg ik in het algemeen van dit topic. :) Dat men nogal van de competitieve ruiter uit gaat ipv de recreatieve. :)

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:58

Dan vraag ik je nogmaals om beter te lezen.

Ik heb het over het 'gebruiksdoel', dat is nogal een breed begrip. Een paard kan ook ongeschikt zijn om een buitenrit mee te maken. Door een lichamelijk probleem, een probleem in de opvoeding of een temperament wat dat (nog) niet toelaat. Ik zeg nergens dat ik het heb over sportpaarden. En dat is ook zeker niet waar mijn eigen criteria lagen. Dan had ik niet het paard moeten kopen wat ik nu heb ;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 13:03

Heb het nog even aan gepast. Ik krijg van dit topic dus het ide dat men nogal uit gaat van "wedstrijden". :) Een paard dat bedoelt is voor wat dressuurmatig te klungelen (interpreteer dit niet te serieus aub. ;) ) dan is een minder voordelig gebouwd paard gewoon minder erg dan wanneer je graag Internationaal wil gaan starten. :)
En als die eisen minder hoog liggen dan maakt het ook minder uit als dat leuke kleurtje niet ideaal is van bouw zolang hij zichzelf niet in de weg zit (dat vind ik wel een belangrijke voorwaarde, maar dat lijkt me logisch.)

En gezien de markt voor recreatie simpelweg veel groter is dan de markt voor mensen die graag écht competitief willen me draaien, is het logisch dat men dus meer "simpele" paarden met en leuk kleurtje fokt dan toekomstige toppers. :)

En dan is er nog een punt: goede en passende afstamming geeft geen garantie voor goede bouw. Degene die hier het meeste moeilijkheden heeft kwa bouw is een Apache x Donnerhall. Zijn volle broer is ggk. Sta je dan met je goede, zorgvuldig uitgekozen afstamming. :) (Hij is niet door jan van op de hoek gefokt dus er is echt over nagedacht over deze keuze. Hij was net als zijn broer bedoelt voor groter werkt maar "mislukt" zoals zij dat dan noemen.). Ze hebben de combinatie opnieuw gemaakt (volle broer is een jaar ouder) omdat het zo'n goed gelukt veulen was (de broer.) en toen kwam mijn rooie.... En die was zeg maar minder goed gelukt.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-10-16 13:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 13:05

Ik heb dit topic zitten meelezen, maar wat is in jullie ogen een correct gebouwd paard?
Ik denk dat de meningen daar ook over verschillen. Zou ook graag een foto erbij zien :)