[VOLG] Tinker Jynthe

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

[VOLG] Tinker Jynthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 21:34

Hallo,

Voor degene die het leuk vinden om onze tinker te volgen en leuk voor mijzelf om
Later op terug te kijken.

Na verkoop van mijn vorige paard begon de zoektocht naar een nieuw paard. Na aanleiding van mijn advertentie op bokt en marktplaats dat ik opzoek was naar een koudbloed paard kreeg ik een reactie van een tinker. Het was net of het zo heeft moeten zijn. Ik had in mijn hoofd dat ik graag een zwart paard wilde met grote bles en witte voetjes. Toen ik de eerste foto zag dacht ik al wow! Dus afspraak gemaakt om te gaan kijken. En het was nog steeds wow! Even erop en ze had genoeg looplust (wat ik juist zocht). Nog eventjes los in de bak en sjouwde ze ook mooi rond. Vervolgens eens worden over de prijs en afgelopen zondag hebben we haar opgehaald.

Verhaal achter Jynthe:
Ze is geïmporteerd uit Ierland. Ze is 6 jaar. Bij de verkoper is ze 2 weekjes onder zadel gereden. Ze heeft het niet zo goed gehad in het verleden. Manen zijn een heel stuk weg ivm onder een dwarsboom door eten die te laag was. Halster was ingegroeid paar wondjes op de schouders en veel te mager. Onder de buik is haar vacht helemaal verfilmt en zit onder de mest. Voor de rest zit ze niet mooi in de vacht lijkt wel of de wintervacht eruit valt maar er nog niks onder zit

We hebben haar afgelopen zondag opgehaald. Ze is lekker cool en is vooral bezig met eten. We gaan haar rustig aan proberen wat meer op gewicht te krijgen. Het rijden laat ik maar even voor wat het is eerst maar eens wat kilo's erbij aan. Vitamines bijvoeren en Ze wordt ontwormd. De kale plekjes behandelen. En haar wassen ivm
Ze helemaal onder de schilders zit. Ze heef al 2 spuiten tegen de mijt gehad.

Meet Jynthe
Afbeelding


Afbeelding


http://boktimg.nl/img/m/M1oEwI.jpg

http://boktimg.nl/img/m/ERk4Xu.jpg
De wond aan de linkerkant aan de rechterkant heeft ze het iets minder.

Op deze foto's is niet goed te zien hoe dun ze is. Ik ga morgen betere foto's maken
Laatst bijgewerkt door Angela op 16-02-16 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet en max 2 foto's ter illustratie

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:47

Mooi!
Ik ben benieuwd hoe ze zich verder ontwikkeld :j

Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:57

Mooi beestje heb je TS, veel plezier met dr. Laat je dr ook nog even opvoelen door een DA, veel tinkers die import zijn, zijn ook drachtig (waaronder die van mij haha) ik blijf volgen :)

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Voltopic tinker Jynthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 09:05

Leuk paard! Ik volg ook :D

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Re: Voltopic tinker Jynthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 09:13

Ik volg ook. Wat zijn je plannen met haar?

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: Voltopic tinker Jynthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 09:51

Ik mag toch hopen dat ze niet drachtig is. Ze heeft geen grammetje teveel. Dan blijft er helemaal niks over. Maar bedankt dat je het zegt. Zelf helemaal niet over nagedacht.

Plan met haar is om haar eerst weer op gewicht te krijgen. En de hoefsmid erbij. Als ze weer helemaal fit is gaan we verder met onder Zadel rijden en mennen. In enkelspan en tweespan. We hebben nog een paard en dat is een kruising fries x tinker

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:04

Inderdaad even opvoelen voor de zekerheid. Het gros van de import tinkers komt drachtig hier aan.
Leuk dier wel. Ben benieuwd wat er onder weg komt straks :)

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: [VOLG] Tinker Jynthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 20:18

Vandaag Jynthe gewassen met bye-mite. De kale plekjes ingesmeerd met olie. Morgen halen we een wormspuit bij de da.
Wassen deed ze best netjes, ze vondt het wel fijn het gekriebel. Ze begint al heel aanhankelijk te worden. En is natuurlijk een echte tinker dus alles voor een
Snoepje of wat anders lekkers. Morgen wil
Ik een begin maken met voetjes optillen (al hoewel voetjes? Mevrouw leeft op grote voet)
Hier wat foto's waarop je een beetje kunt zien hoe dun ze is
Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Leo

Berichten: 50127
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Tinker Jynthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:20

Wat een leuk dier! Hopelijk komt ze snel wat aan en knapt ze op van haar kwaaltjes. Veel succes met haar en ik volg!

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: [VOLG] Tinker Jynthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 21:16

Vandaag met Jynthe langs de dierenarts geweest. Omdat ik hem toch wel
Kneep of ze evt drachtig kon zijn. Gelukkig is ze niet drachtig! da zei ook al normaal maak ik mensen blij door te zeggen dat het paard drachtig is maar nu was het andersom het geval. Hij heeft haar ook helemaal goed nagekeken. En ze is ook nog een jaar jonger dan dat in het paspoort vermeld staat. Ze moet nog 6 worden in het paspoort staat 2009. Wormkuur heeft ze ook gehad en advies van de da is . Haar 1 keer per week wassen gedurende 4 weken. Goed voeren en dan komt het wel goed.
De hoefsmid komt volgende week dus dat wordt nog even oefenen met voetjes optillen en vooral ze hoog houden. Nu hoef je maar naar haar been te wijzen en ze tilt ze al op.

Nog een foto van haar knappe koppie

Afbeelding

Silver_Bolly
Berichten: 958
Geregistreerd: 14-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 08:37

Leuke tinker zeg! Mijn gipsy was ook pas 2 weken in Nederland toen ik haar kocht. Inmiddels heb ik haar al 2,5 jaar en is ze ook behoorlijk opgeknapt.

Dit was toen ik bij haar ging kijken
Afbeelding

En dit was ze gisteren
Afbeelding

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: [VOLG] Tinker Jynthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 15:13

Zo die is mooi bijgetrokken! Hoelang heeft dat ongeveer geduurd voor je haar weer op gewicht had. En heb je nog wat bijzonders gedaan? Jynthe krijgt 3/4 pavo care 4 life mueslie per dag en onbeperkt ruwvoer. Ik wil haar niet overvoeren maar vraag me af of 3/4 schep voldoende is. En ze krijgt nog summerfit koeken voor de extra mineralen en vitaminen.

Silver_Bolly
Berichten: 958
Geregistreerd: 14-03-08

Re: [VOLG] Tinker Jynthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 21:59

Ik zou oppassen met de summerfit koeken, daar zitten veel suikers in wt niet goed is voor een tinker. Ik heb haar in het begin muesli gegeven en veel hooi. Maar ze is pas goed bijgetrokken nadat ik haar op metazoa met luzerne heb gezet en zo goed als onbeperkt hooi. Ze was hiermee wel snel op gewicht, ik moet nu zelf opletten dat ze niet te zwaar word.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: [VOLG] Tinker Jynthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 22:08

Daar zag ik inderdaad ook voorbij komen maar ook veel mensen die het aan koudbloeden voeren. Ze krijgt een halve per dag. Puur voor extra vitamine boots. Ik zal eens uitzoeken of er iets anders is wat ik kan geven om de vitaminen en mineralen aan te vullen. Op advies van de da moet er in de winterperiode wat extra bijgevoerd worden.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [VOLG] Tinker Jynthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 22:09

Summerfit kunnen maar weinig Tinkers tegen. Zit echt veel suiker en vooral zetmeel in. Goed mee oppassen hoor want ze kunnen er flink van aan de sch*t raken.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [VOLG] Tinker Jynthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 22:10

Als je vitamines bij wilt voeren raad ik je vitalbix aan. Je voert er weinig van maar alles zit er in. Ze krijgen het hier als aanvulling. Super spul.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: [VOLG] Tinker Jynthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 22:39

Hier ook bijna (hij vreet maar door) onbeperkt ruwvoer (droge voordroog) en een handje vitalbix.
's Ochtends Subli dieet, een halve schep max. Meer is niet nodig, ik rijd recreatief. Hij heeft een luxe leventje :P
Wat mij wel opviel; zijn mest was altijd wat soepeltjes, en sinds hij vitalbix krijgt heeft hij zowat mestbollen.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: [VOLG] Tinker Jynthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 23:02

Ik ga dat eens even goed bijkijken. Want het is inderdaad oppassen met de hoeveelheid suikers en zetmeel. Daarom ben ik al over gestapt op de muesli van de pavo. Waar kun je die brokken halen of moet je die bestellen?

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: [VOLG] Tinker Jynthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 23:23


sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: [VOLG] Tinker Jynthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 23:30

Geen verkooppunt hier in de buurt maar heb al een zak besteld en ook meteen de olie besteld. Bedankt voor de info!

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: [VOLG] Tinker Jynthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 21:25

Gisteren heeft mijn man zich bezig gehouden met Jynthe. Toen hij de stal in kwam om haar het halster om te doen draaide ze zich om en stond met de kont naar hem toe. Ik zei dat hij maar even paar wortels mee moest nemen. Hij heeft haar er eerst zo wat gegeven en daarna rustig het halster om gedaan. Dat blijft nog wel even een aandachtspuntje. Maar ook niet vreemd als je een ingegroeid halster hebt gehad. Daarna mocht ze even los in de bak met ons andere paard Lobke. Die accepteerd haar nog steeds niet helemaal. Ze gaat nog vaak met de oren in de nek op haar af. Ik hoop dat het op den duur beter gaat. Als ze samen in de paddock staan te doezelen mag Jynthe als wat meer in de buurt komen. (3 meter afstand)

Toen mijn man weer in de bak kwam achtervolgde ze hem de hele tijd en kon hij ook zo weer het halster om doen. Ondanks dat ze verwaarloosd is is ze gelukkg niet schuw naar mensen. Heel soms een lichte aarzeling maar daar is ze zo over heen.

Vandaag haar weer gepoets en er kwam weer flink wat haar uit. Helaas is het onder de buik nog steeds 1 dikke harde mat. Denk dat het op den duur er echt af moet vallen als de haren los laten.

Vandaag ook nog even de shet erbij gelaten in de paddock maar dan is het een echte dame en gaat ze hem even vertellen wie de baas is. Aan de ene kant ook wel leuk om te zien dat ze dan zo blij is en zich ondanks alles wel goed voelt.

Nog wat foto's van vandaag. Is niet heel goed te zien maar waar de haren een beetje bruin worden onderaan de buik vanaf daar zit het helemaal vervilt



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Re: [VOLG] Tinker Jynthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:41

Fijn dat het alweer iets beter gaat, ben heel benieuwd hoe ze er straks in haar zomervacht uitziet :)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [VOLG] Tinker Jynthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:47

Ze doet me ontzettend denken aan mijn Shire. Diezelfde lieve blik. <3

Ik hoop dat ze snel opknapt! Wat ben je precies met haar van plan?

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: [VOLG] Tinker Jynthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 22:46

@rosemarin: daar ben ik ook heel benieuwd naar wat er onder die vacht vandaan komt en de nodige kilo's erbij op.

@selka: Er zijn ook al wat mensen die denken dat het een shire is :)
Ze mag nu eerst lekker op gewicht komen voor ik met haar echt aan het werk ga. Ik bekijk het ook hoe ze zich voelt. Mocht ze goed in haar vel zitten dan begin ik langzaam aan met longeren. Maar nu eerst haar elke dag poetsen en in handen hebben en de basis dingen bijbrengen. Op den duur willen we haar onder het zadel rijden en aangespannen.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: [VOLG] Tinker Jynthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 21:00

Vandaag is Jynthe al weer een week bij ons.
Vandaag haar weer lekker gepoetst dit was de tweede keer dat ze binnen vast stond. De andere keren poetste ik haar buiten in de paddock. Ze genoot er echt van en bleef mooi staan. Dus mooi even gebruik van gemaakt en haar grondig gepoetst. Staart en manen in gesprayd en ontklit. En geprobeerd om de grote plukken haar die aaneen geklit zaten weg te knippen maar dat valt nog heel erg tegen. Maar gewoon de tijd geven tot het met de wintervacht eruit valt. Daarna weer verder gegaan met voetjes optillen. De vorige keer maar bij 1 been gelaten omdat ze toen al zoveel indrukken te verwerken had. Het eerste beentje tilde ze eerst nog zo snel op dat ik hem niet kon vast pakken. Maar nog een keer gevraagd en toen ging het goed. Ze wou nog 1 keer naar achter gaan hangen maar toen ik ho zei hield ze netjes stil. Even snel uitgekrabd en toen de andere benen. Rechtsachter wou ze niet optillen, bij de andere benen is ze juist heel gevoelig en tilt de benen al bijna op als je er naar wijst. Beetje opzij drukken maar ze bleef aan de grond genageld staan. Toen haar een pasje vooruit gezet en nogmaals gevraagd. Toen tilde ze hem wel iets op maar wou hem niet naar achteren brengen. Maar heb het maar even gelaten voor wat het was. Ze heeft ze netjes allemaal opgetild en de andere drie gingen goed. Ze moet het ook niet als vervelend gaan ervaren. Morgen nog even een keer alle voetjes vragen en dan zien we dinsdag wel hoe het gaat als de smid komt. En mocht het echt niet willen dan laten we achter eerst maar even zitten. Dan oefenen we eerst even rustig verder maar verwacht dat het wel goed komt.
Had nog een aantal foto's gemaakt maar met wissen van wat foto's is het mis gegaan en zijn de verkeerde verwijderd.