Maar bokt staat vol van verhalen van pony's die worden bereden/verzorgd zonder weten van de eigenaar om nog maar niet te spreken van de manen-knip spectakels etc. Daarnaast ben ik wat achterdochtig aangelegd, dus toch maar even een topic.
De situatie bij ons is als volgt.
Mijn pony's (Welsh pony en Arabier, hoog penny gehalte

Mijn Arabier is lichtelijk neurotisch en gepensioeneerd ivm artrose in drie benen. Mijn Welshje ziet er heel aaibaar en schattig uit, maar heeft een hekel aan kinderen en is ook een aparte. Ze heeft ook een aantal gebroken (kinder)neuzen etc op haar naam staan en wil ik daarom niet zomaar in contact hebben met klein grut.
Nu werd ik ergens in mei/juni voor het eerst benaderd door twee meisjes (leeftijd tussen 7-12 geschat, zusjes waarschijnlijk). Ze stonden opeens bij het weiland, waren mij waarschijnlijk op een afstandje gevolgd toen ik terug kwam van het mennen met mijn pony. Niet zo netjes van ze dat ze het erf op waren gegaan, maar vooruit. Ze vroegen netjes of ze de paardjes mochten verzorgen, ik heb toen aangegeven dat dit niet nodig was omdat we het zelf deden en dat mijn paarden niet zo vriendelijk zijn. Pakten ze (schijnbaar) goed op en ze gingen weer richting huis, waarschijnlijk in de buurt want ze waren lopend.
Toen ik het de stalbaas liet weten voor de zekerheid gaf ze aan dat deze meisjes al vaker voor het eerste hek hadden gestaan om te kijken.
Nu kreeg ik vandaag weer een appje van mijn stalgenoot dat ze er weer waren. Ze komen nog steeds regelmatig terug en vragen dan weer om te mogen verzorgen (meestal bij de stalbaas, ik heb ze niet meer gezien sinds de eerste keer). Vaak netjes voor de deur, maar soms ook halverwege het erf als ik het goed begrijp. De samenstelling van de groep is niet veranderd en ze hebben het ondertussen aan alle mogelijke personen (twee eigenaren en stalbaas) gevraagd. Bij de stalbaas dus al meer dan eens.
Tot dit punt is/lijkt het dus gewoon onschuldig, hooguit wat vervelend dat ze steeds komen kijken of we echt niet van gedachten zijn veranderd. Het achterdochtige stemmetje in mijn achterhoofd is wel een beetje bang dat ze het vragen gebruiken om te checken of er iemand thuis is en zo niet dat ze gewoon door lopen, maar ik hoop dat dat vergezocht is en dat ze gewoon erg volhardend zijn.
Wat wel een redelijk rationeel punt is, is dat ik bang ben dat ze het vragen op den duur zat worden en het dus wel stiekem gaan doen.
Wel toezeggen is geen optie, ik heb geen pony's die je zonder toezicht met kleine kinderen alleen laat en ik ben zelf fanatiek met mijn gezonde pony aan het werk. Ik ben er dagelijks, dus er is ook geen gebrek aan aandacht of verzorging. Ook mijn stalgenootje heeft daar geen behoefte aan.
Maarja wat doen we dan wel?
Op het moment wil ik het vandaag even met mijn stalbaas bespreken zodat we allemaal hetzelfde gaan doen. Verder wil ik uit gaan zoeken waar ze wonen om misschien even een gesprekje aan te gaan met de ouders over de situatie. Voornamelijk ook om aan te geven dat dit niet alleen ongewenst, maar ook potentieel gevaarlijk voor hun dochters zou kunnen zijn.
Tips over het gesprek en eventuele acties om te voorkomen dat ze toch naar de paarden gaan zijn welkom. Ervaringen met gelijkwaardige situaties lees ik ook graag.
EDIT: mijn pony is daarnaast ook nog drachtig, vandaar dat ik het nu op wil lossen. Want zulke meisjes tegenhouden als er ook nog een veulentje rond huppelt wordt helemaal moeilijk denk ik.