je droompaard vinden op de paardenmarkt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: je droompaard vinden op de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:12

Leuk om te horen.
Voor 350 euro kan je idd wel gokje wagen en als niks is als nog naar de slacht brengen.
Enig is wel dat je daarnaast ook de kosten kwijt bent van stalling, zadelmaker, lessen, enz. Maar is net hoe je bekijkt.

skweldam
Berichten: 102
Geregistreerd: 18-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 10:22

Tobbes schreef:
Leuk om te horen.
Voor 350 euro kan je idd wel gokje wagen en als niks is als nog naar de slacht brengen.
Enig is wel dat je daarnaast ook de kosten kwijt bent van stalling, zadelmaker, lessen, enz. Maar is net hoe je bekijkt.


Kosten van stalling heb ik niet ;) we hebben eigen weiland etc. bij ons eigen huis.
Hooi hebben we ook van eigen land. Ze komt ook niet alleen te staan. Heb 3 shetjes bij huis van 1.5, 1.5 en 30 jaar oud.
Les kan ik krijgen bij de buurvrouw.
Enige kosten zijn dus DA en hoefsmid.
Zadels hebben me schoonouders in overvloed liggen wie weet zit daar een juiste tussen

Roessels

Berichten: 14
Geregistreerd: 11-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:18

Markten zijn niet mijn ding. M'n vader heeft er ooit een haflinger veulen gekocht en tot op de dag van vandaag spoort dat beest niet.
Bijt trapt en vliegt je in de wei gewoon aan.
Inmiddels is ie geen "schattig" veulen meer maar een tank van paar honderd kilo...

Voor een beleerd paard lijkt de markt mij niet de eerste plek om te zoeken. Zoals al eerder gezegd, hoe wil je dat uittesten en zekerheid heb je daar nooit.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: je droompaard vinden op de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 13:45

De markt zou niet de eerste plek zijn waar ik zou zoeken naar een fijn doorgereden D pony.
Heel eerlijk, daar is zoveel vraag naar, die verkopen prima via internet.

Maar een veulen of ander jong onbeleerd pony/paard zou ik zeker wel durven kopen op de markt.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: je droompaard vinden op de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 13:53

Ik zou het wel durven maar niet hier, dan zou ik in engeland of ierland naar de markt gaan, beste tinkers vindt je daar. Top bloedlijnen en veel handelaren kunnen niet schrijven dus dan vindt je toppertjes daar zo. Ik hoop ooit een keer zelf daar te gaan kopen, nu koop ik ze ook van fotos maar dan zie je een aanbod dat niet online te vinden is.

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 13:55

Ik heb zonet mijn tweede markt pony gekocht, vorige jaar al een shetlander merrie, bereden en betuigd, super beestje en vandaag een 1 jarige tinker hengst. Beide ben ik heel blij, ookal heb de laatste pas net!

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: je droompaard vinden op de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 14:59

Ik heb mijn welsh op 2,5 jarige leeftijd op de markt gekocht en mijn shetlander op 6 jarige leeftijd. Welsh had een flinke verkoudheid te pakken, maar is verder echt een waanzinnige pony. Heb haar inmiddels al bijna 8 jaar.
Shet is een donders eigenwijs beest, maar ik ben echt wel gek op haar. Haar heb ik inmiddels ook alweer bijna 8 jaar.

skweldam
Berichten: 102
Geregistreerd: 18-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 07:38

chimello schreef:
Ik zou het wel durven maar niet hier, dan zou ik in engeland of ierland naar de markt gaan, beste tinkers vindt je daar. Top bloedlijnen en veel handelaren kunnen niet schrijven dus dan vindt je toppertjes daar zo. Ik hoop ooit een keer zelf daar te gaan kopen, nu koop ik ze ook van fotos maar dan zie je een aanbod dat niet online te vinden is.


Ja maar ik wil juist geen tinker ;)

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 07:52

skweldam schreef:
chimello schreef:
Ik zou het wel durven maar niet hier, dan zou ik in engeland of ierland naar de markt gaan, beste tinkers vindt je daar. Top bloedlijnen en veel handelaren kunnen niet schrijven dus dan vindt je toppertjes daar zo. Ik hoop ooit een keer zelf daar te gaan kopen, nu koop ik ze ook van fotos maar dan zie je een aanbod dat niet online te vinden is.


Ja maar ik wil juist geen tinker ;)


Vorig jaar stonden op Hedel leuke rijponys, aantal ook gereden (werden op de markt gereden) een bokker heeft daar een connemara merrie vandaan. Leuk beestje. Die man had er nog enkele meer en reed steeds over de markt zonder zadel met halstertje. Op de grotere markten staan vaak pony's en paarden gezadeld (ook even er onder kijkem voor wondjes) die kun redelijk ff testen, maar die pony's koop je dan vaak niet voor weinig.

Jolene85

Berichten: 565
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: je droompaard vinden op de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:01

Mijn 2 mini droom paardjes ook vd markt; 1 uit Voorschoten en de ander uit Bemmel. geweldig leuke dieren en ben dol op ze! Veel paarden op de zuidlaardermarkt belanden de volgende dag bij de handelaar of bekende doorkoop stal alleen betaal je dan het dubbele heb ik gezien. Kijk goed naar de bouw vd pony en z'n beweging. Karakter zie je ook vaak wel goed als je er wat mee loopt/kijkt etc. Veel succes!

ReadTheRulez
Berichten: 1430
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:01

Sleeper schreef:
Eigenlijk ben ik erg voor het opheffen van dit soort markten. Maar blijkbaar blijft er vraag voor >;)


Als ik zie naar wat voor fijne huizen sommige diertjes gaan, vraag ik me af waarom?

Ik zou als ik er de financiele mogelijkheden voor had ook graag eens 1 op de markt uitzoeken. Maar ik ken mijn zwakke punten; ik ga voor "zielig" en ik heb weinig verstand van exterieur,beweging,gebreken etc. Dus dan moet er sowiezo iemand met me mee die daar wel oog voor heeft.

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 06:22

Melissa1996 schreef:
Vorig jaar stonden op Hedel leuke rijponys, aantal ook gereden (werden op de markt gereden) een bokker heeft daar een connemara merrie vandaan. Leuk beestje. Die man had er nog enkele meer en reed steeds over de markt zonder zadel met halstertje. Op de grotere markten staan vaak pony's en paarden gezadeld (ook even er onder kijkem voor wondjes) die kun redelijk ff testen, maar die pony's koop je dan vaak niet voor weinig.


Let wel dat als je zo'n pony test en je neemt hem mee, dat ie thuis heel anders is waarschijnlijk.

De dieren zijn vaak zo onder de indruk en uitgeput dat ze niet meer doorhebben wat ze aan het doen zijn en ze hartstikke 'braaf' zijn.
Ook gebeurd het regelmatig dat paarden iets ingespoten krijgen waar ze rustiger door worden.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 06:40

Maar dat heb je ook als je bij een "normale" verkoper koopt. Dan kan hij thuis ook anders zijn. Ook al heb je drie keer proefgereden.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 06:47

Melissa1996 schreef:
Vorig jaar stonden op Hedel leuke rijponys, aantal ook gereden (werden op de markt gereden) een bokker heeft daar een connemara merrie vandaan. Leuk beestje. Die man had er nog enkele meer en reed steeds over de markt zonder zadel met halstertje. Op de grotere markten staan vaak pony's en paarden gezadeld (ook even er onder kijkem voor wondjes) die kun redelijk ff testen, maar die pony's koop je dan vaak niet voor weinig.


Maar die connemara bleek toch niet goed en moest ingeslapen?
Of ben ik nou in de war met een ander?
Ik vind het risico ook vrij groot, een goed gereden (gezonde) pony op een paardenmarkt kopen.. Een jonkie vind ik wat anders.

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 07:53

Hier!
Pony op zuidlaadermarkt gekocht paar jaar terug. Was niet zadelmak maar wel lief. Inmiddels loopt ze wedstrijden, rijd ik tuigloos op der en doen we Veel oefencrossen. Ook kan ze ontzettend goed springen (150 cm zonder iemand erop). Echt een hele fijne pony een van de leukste die we hebben. :o

skweldam
Berichten: 102
Geregistreerd: 18-05-13

Re: je droompaard vinden op de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 11:57

Naja als ik een leukerd zie die lief is maar niet beleerd kan t ook. Mijn vriend en zijn pa hebben vaker paarden beleerd. Dus is in principe geen probleem. Dus de eisen die ik stel hoeven niet allemaal

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 12:19

Jep, ik heb mijn paard op de paardenmarkt in Heenvliet gekocht. Ik vond eigenlijk niet veel bijzonders aan haar, maar mn ex zag er wel wat in. Je weet niks van zo'n dier, behalve dat we het papier konden bekijken en ze had een veulen aan de voet. Konden haar ook niet uitproberen en moesten maar uitgaan van het verhaal van de handelaar. Inmiddels 2 jaar verder en ik heb er echt een onwijs fijn paard aan, waar ik alles mee kan waar ik ooit op gehoopt had te kunnen met een paard. Ze bleek ook nog eens drachtig te zijn, dus eigenlijk 3 voor de prijs van 1.

Ben trouwens ook een van de mensen die nooit begreep dat iemand de gok nam door een paard op de markt te kopen. En ik weet ook niet of ik het nog eens zou doen. Denk wel dat ik echt geluk heb gehad, want we hadden het veel slechter kunnen treffen.

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 12:28

Hier vorig jaar een paardje op de zuidlaardermarkt gekocht. In eerste instantie om weer te verkopen maar ze is zo leuk en doet het super in de sport dus ze gaat niet meer weg.
Was wel echt een opknappertje. We hebben heel wat dierenartsen gezien de eerste maanden en het woord miskoop is vaak gevallen. We hebben echt niet verwacht dat ze het uiteindelijk zo goed zou doen.
Volgens de verkoper was ze braaf bereden maar via via hoorden we dat ze flink wat mensen heeft laten zandhappen en volgens zeggen knettergek zou worden alsje er op stapt. Gelukkig heeft ze dit gedrag hier nog nooit vertoond.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: je droompaard vinden op de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 12:55

Ik heb in 2000 in Hedel mijn paard gekocht, toen een veulen van een half jaar oud, waarom we haar kochten de blik in haar ogen en ze was zeker niet fit maar we zagen het als een projectje........
Toen ze eenmaal een weekje thuis was en na een goed DA bezoek begon ze zich beter te voelen, wat een ..... knol was het zeg pff tot haar 3de heb ik met haar bevochten heb haar in gereden en daarna zelf gaan rijden heb jaren een haat liefde verhouding gehad, maar vanaf haar 8ste kwam er dan toch eindelijk wat verbetering in. en nu is ze 16 en kan ik echt lezen en schrijven met haar al blijft het echt een merrie.

wij hebben altijd al pony's gehad daar nooit problemen mee gehad, ik ben begonnen met rijden op mijn 5de.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 12:37

Ja ik wel.
Mijn eerste paard, ik ging wat rondneuzen, wist dat ik een jonge hengst wilde. En zag een kudde met verschillende soorten(zoiets kom je ook gewoon tegen op de paardenmarkt hoor). Dikke wintervacht, met babyhaar erdoorheen. Klein, rond, maar wel vrolijk en nieuwsgierig.
Kon hartstikke mooi lopen, was lief maar verder kon ik er niks mee want hij kende niks.

Ik kocht hem van een handelaar en die zou een maand later met zijn kuddes naar de paardenmarkt gaan, maar daar zou ik nooit een paard kopen, stom he.
Ook al had ik van tevoren bedachtdat ik ook nooit bij een handelaar zou kopen.
Hij is nu 2,5

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: je droompaard vinden op de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 10:49

Ja zeker! Heb ze als pure gok gekocht, 5 uur 's nachts, donker. Meneer zei "goed bereden", maar had geen bewijsmateriaal. Enfin, om kwart over 5 had ik m'n nieuwe aanwinst al op de trailer staan. Tussendoor nog keertje eruit gehaald en over de markt gelopen, want we wilden zelf nog op de markt blijven en anders stond ze super lang op de trailer. Verschillende mensen op haar geboden en getwijfeld haar weg te doen, omdat ze misschien wel helemaal niet bereden was, maar uiteindelijk toch lekker mee naar huis genomen.

En wat ben ik daar blij om! Ze doet het super in de kinderlesjes en past perfect in ons team, echt een aanvulling!
Afbeelding

ilovejuno

Berichten: 2145
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Re: je droompaard vinden op de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:25

11,5 jaar geleden heeft m'n vader een e pony gekocht op de markt in st.Antonius ze was 6 maanden. Inmiddels is ze van mij. Niks mis mee, ze is ook nog nooit ziek geweest. Maar je moet wel goed kijken want er staan wel ooit zieke paarden/pony's bij. Of sommige liegen over de leeftijd.