Is het echt zo moeilijk een recreatiepaard te vinden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Is het echt zo moeilijk een recreatiepaard te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 10:30

Ik ben voor een kennis mee aan het zoeken naar een recreatiepaard en dit lijkt na 3 maanden toch moeilijker dan gedacht.

Is de prijsklasse te laag?
Zijn de eisen te hoog?

Wat ze zoekt.

Een paard dat braaf een buitenrit kan maken (liefst alleen ook maar hoeft niet)
Een kruisje kan springen zonder heet te worden
Een dressuur lesje op B niveau kan lopen
Gezond en braaf (niet sensibel of rillerig)
Tussen 1.60 en 1.73 (geen draver/tinker/fjord)

Tot 18 jaar

prijs tot 3000 naar leeftijd en kunnen.

Rijafstand tot 1 uur van woonplaats omdat ze graag meerdere keren wil gaan kijken/keuren

Moeten we eisen schrappen/bijstellen?

ilayda

Re: Is het echt zo moeilijk een reacratiepaard te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:31

Vind dat niet teveel gevraagd eigenlijk, alleen denk ik dat de afstand misschien een probleem is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:32

Ik vind het ook redelijke verwachtingen voor een redelijk budget. De winter loopt nu op z'n eind, ik heb het idee dat het aantal beschikbare paarden in het voorjaar altijd weer toeneemt.

Overigens ben ik zelf wel 3 keer in Friesland gaan kijken naar wat nu mijn paard is. Het is niet dat je 'm daar ook moet stallen he. Als het een leuk paard is vind ik het niet erg om een paar keer een grotere afstand te reizen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 17-03-16 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:33

Als ik je lijstje zo zie, zoek je eigenlijk als het ware een manegepaardje. Braaf, simpel, niet de sterren van de hemel lopend, bomproof... Die zijn niet goedkoop, omdat er veel vraag naar is.

Misschien moet je niet je eisen bijstellen, maar je zoekmethoden? Kijk je alleen op bokt of ook op marktplaats, bij handelaren, bij maneges in de buurt enz?

irene_sarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:34

Ik vind dit een zeer realistisch eisen lijstje. Het enige wat ik aan zou passen is de rijafstand.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:35

En hoe bomproof wil je hem hebben? Ik heb bijvoorbeeld een behoorlijke hittepetit, die wel heel voorspelbaar is in haar reacties en heel braaf. Ze kan ergens best wel eens van schrikken en wat heet worden, maar ik kan haar dan wel bij me houden.

Als je een paard wil waar je een kanon naast kan afschieten zonder dat hij met zijn oren draait.. tja, dan wordt de vijver al een stuk kleiner.

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:35

Meer buiten je woonplaats gaan zoeken en meer rond vragen. Paarden die je bijvoorbaat niet leuk vind (denk aan foto of je ziet de omgeving waar die staat) toch gaan kijken. En niet teveel na prijs kijken, eerst na paard. Meeste mensen die hun recreatie paard verkopen hebben uiteindelijk liever een goed tehuis dan een hoge prijs!
Het is bijna voorjaar misschien heb je dan inderdaad meer kans/keuze.

Soepkommetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:41

Ik gok inderdaad de afstand wat lastig gaat zijn. Heb je het zoekgebied al eens vergroot en wat is er toen uitgekomen?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:41

niet met alle paarden wordt geadverteerd dat ze te koop zijn, zo zou je ook eens op bv manege's eens kunnen rondkijken met je vriendin zo kan ze zich een beeld vormen wat ze nu graag zou willen hebben, denk aan bepaald type, waardoor je weer een breeder zoekvlak krijgt en wie weet staat daar wel iets leuks

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:42

Er zijn er genoeg,
maar ik raad je aan bij vooral veel paarden te gaan kijken, ook al is het op het eerste gezicht wellicht niet wat aan je verwachting lijkt te voldoen..

mijn pony heb ik aangeschaft voor 2600 euro inclusief alle spullen behalve zadel (twee winterdekens, twee uitrijdekens, staldeken, regendeken, twee hoofdstellen, vier bitjes, singel, poetskist).

ik zocht exact wat wat je zelf ook zoekt, alleen een maatje kleiner.

uiteindelijk uitgekomen bij een pony die als springpony verkocht werd, kruising arabier.
z dressuur gelopen in het verleden (maar niet zijn ding)
L springen, L samengesteld.
absoluut bomproof buiten
wel voorwaards.
11 jaar oud, 1.53m, ruin

Ik zou er aan het begin van mijn speurtocht niet zijn gaan kijken.. in cross zijn ze toch vaak wat frisser (de mijne dus ook, gewone sprongetjes geen probleem), springpony is toch vaak wat anders dan rustige dressuurpony. maar omdat ik nogal wat tegenvallers gezien had, of wat toch anders was dan vermeld. ben ik uiteindelijk ook gaan kijken naar paarden en pony's die misschien op het eerste gezicht niet geheel waren wat ik zocht. Springpony, kruising arab, zeker niet 'net niet dood', was iets wat ik eigenlijk helemaal niet zocht.. en uiteindelijk blijkt hij al mijn boxes te ticken. Het voorwaardse ben ik inmiddels aan gewend, omdat hij dood en dood eerlijk is.

gekocht aan het einde van het winterseizoen (iets meer dan een jaar geleden).

Het is wel zo dat de prijsklasse en het wensenlijstje zeer gewild zijn.. Meerdere keren kunnen gaan kijken, dat zal tegenvallen. veel van dat soort paarden en/of ponies staan maar enkele dagen te koop uiteindelijk. Het is een gok als je maar 1x geweest bent.. maar zorg dat het dier nog in de box staat, zodat je alles in het gedrag kunt zien.. zowel het leiden, als het poetsen, het zadelen, voorrijden en zelf rijden.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 10:43

Rondvragen, op bokt, marktplaats en kapaza kijken wordt dagelijks gedaan.

Het mag iets meer als manege paard zijn.

Ruiter rijdt al flink aantal jaren maar zit gewoon niet op een talentvol sportpaard te wachten en wil voor ontspanning rijden.

het leukste zou een ouder sportpaard zijn dat een leuke eind bestemming vind want het tehuis is zeer goed en paard hoeft niet meer hard te werken.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:43

Lijstje klinkt reëel. Ik zou alleen de reisafstand aanpassen. Als het paard wat je zoekt (op papier) op 2 uur reizen staat is het toch zonde om niet te gaan kijken. Gewoon van te voren voldoende informeren, dan kun je altijd overwegen om wat verder te rijden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:45

De eis niet sensibel... is ook wel een waar ik wat makkelijker mee zou zijn... als dat in advertentie staat en paard voldoet voor de rest wel aan de eisen zou ik navragen waaruit dat sensibele dan blijkt... want wat de één sensibel vindt is voor de ander gewoon normaal paardengedrag ... of is makkelijk te verhelpen met andere leefomgeving/training etc.
Daarnaast vraag ik me af waarom geen Draver... soms zien die er gewoon uit als een ander warmbloed. Als die aan de andere eisen voldoet (Ruitje heeft nu een leuke op de Markt staan) dan zou je daar toch iig even kunnen gaan kijken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:46

Ik heb er deze week twee op Facebook voorbij zien komen die beiden 100% aan je wensen voldoen. :)
Alleen is er eentje volgens mij wel een draver. Is dat echt een hele harde eis als het verder wel helemaal geschikt zou zijn?
Edit: hmm, het zijn beide dravers.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:47

Tink89 schreef:
Als ik je lijstje zo zie, zoek je eigenlijk als het ware een manegepaardje. Braaf, simpel, niet de sterren van de hemel lopend, bomproof... Die zijn niet goedkoop, omdat er veel vraag naar is.

Misschien moet je niet je eisen bijstellen, maar je zoekmethoden? Kijk je alleen op bokt of ook op marktplaats, bij handelaren, bij maneges in de buurt enz?

Ik zou er niet van uitgaan dat een manege paard ideaal is.. Mijn paard was een manege paard en nu hij bij mij staat en geen X aantal lessen meer loopt en uitgedaagd wordt in zijn kunnen, is het echt een totaal ander paard geworden. Voor zover ik weet is dat wel vaker zo bij voormalig manege paarden dat ze veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:54

Ik zou ook de afstand vergroten.

Van mijn gekochte paarden kwamen alleen de shetlander, kwpn en eerste fries uit de buurt. Fries was mijn huurpaard welke ik bij verhuizing heb overgekocht, KWPN was een paard van mijn stage-adres, beiden niet officieel te koop dus. De shetlander was puur toeval dat wat ik zocht toevallig ook nog in de buurt stond.

De rest kwam allemaal ver weg (limburg, brabant en tiel terwijl ik nabij [plaatsnaam] woon) en in de omgeving was ook niet veel te koop/ te bekijken voor ons terwijl wij qua rassen minder veeleisend waren en qua leeftijd/ budget juist veeleisender. Wel probeerden we de kijk-ritten zo veel mogelijk te plannen op een handige route op 1 dag. Dus 's ochtends naar paard 1, 's middags paard 2 en eventueel 's avonds paard 3. Voordeel is dat je ze dan ook goed met elkaar kan vergelijken omdat alles nog vers in je gedachten zit.

Wat ik zelf heb verkocht is ook vanaf [plaatsnaam] naar belgie, brabant (2 stuks) en nabij schagen gegaan. Allemaal ook best een eindje rijden dus.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-03-16 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:54

Niet alleen manegepaarden veranderen, xxdomiixx.... bijna alle paarden veranderen als de omgeving ook verandert... het stalmanagement, de hoeveelheid beweging etc. heeft allemaal invloed op hoe een paard zich gedraagt... dus je kan nooit helemaal uitgaan van wat de verkoper vertelt over het paard dat dat gelijk blijft want paard verandert zich naar de bestaande situatie.

Mijn paard heb ik gekocht van iemand die er niet mee buiten kon rijden en er geen wedstrijden mee reed want daar zou hij geen talent voor hebben.... nou allemaal gedaan en eigenlijk weinig problemen mee gehad (en ik ben niet een super goede ruiter ofzo ;) )

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 10:58

Paard zal veel buiten komen dat scheelt vaak wel. Maar niet dagelijks gereden worden.

Meisje is kwestie is volwassen vrouw. Met gezond verstand.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:59

Volgensmij is dit wel reëel hoor..
Ik kijk nu namelijk een marktplaats en het tweede paard wat ik aanklik sluit volgensmij aan op al je wensen. :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:01

@Evelijn
Klopt helemaal.
Heb wel eens een paardje verkocht (van mijn opa) welke echt zo braaf was..
Opstappen en wegrijden, wilde je hard? Prima, wilde je alleen maar stappen? Prima.
Ho was ho, en stap was stap.
Eigenlijk een beetje een saai beest. :+

Beestje verkocht, mensen helemaal blij... kreeg hem binnen een maand terug, want hij was "gevaarlijk".
Vloog buiten op de weg, van links naar rechts, naar voren.. enz.
Bleek dat zij te bang was ivm andere ervaringen en dat gaf ze over op het paard.
Ging in eerste instantie super totdat hij 1x iets schrok (lees: even 2 passen wat sneller naar voren ging in stap!) en daardoor was zij zo bang geworden dat het paard daar weer op reageerde.

Zij vond ook dat een bomproof paard nooit een stapje opzij of naar voren mocht maken als er wat gebeurde; want dan was hij dus niet bomproof.
Tja, dan kun je heel lang wachten op een bomproof paard, maar een gewone ruiter zal dat geeneens opmerken als een schrikreactie.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:06

Ja, Brainless sommige mensen zijn alleen nog maar geschikt voor hobbelpaarden.
maar denk dat de zoektocht van de TS daar geen probleem mee heeft... die klinkt ervaren genoeg... die zou dus best zo'n paard kunnen kopen die nu wordt omschreven als "sensibel" zolang de klik goed.

Als ik op de Markt kijk zie ik zo al stuk of wat paarden waar ik in het geval van de TS iig een mailtje aan zou wagen en evt. kijken ... maar ja dan kijk ik niet naar afstand ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:09

Ik vind je eisen en budget realistisch, maar ja, het is moeilijk om die te vinden want er is best veel vraag naar. Ik zou eens gaan bellen met fokkers uit de omgeving, zo ben ik uiteindelijk ook aan mn paard gekomen.
Ik vind je reisafstand overigens helemaal niet raar. Heb zo vaak meegemaakt dat paarden totaal niet zijn zoals ze omschreven worden als in de advertentie.
Er komt vanzelf wat op je pad. En wil je wel sneller een paard, dan kan je altijd nog de afstand vergroten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:11

Het wordt voor de komende tien jaar haar maatje, wat maakt afstand dan uit? Desnoods rijdt je dan een paar keer 3 uur heen en terug, das peanuts als je het op de lange duur bekijkt. Wel moet je dan slim plannen en meerdere paarden op een dag bezoeken die je goed op 1 route kan plannen. Toen ik nog zocht (vanuit het uiterste puntje van noord-oost NL) plande ik vaak drie bezoeken op 1 route, zo ben ik wel naar de grens met belgie gegaan. Als je met een vriendin gaat kun je er zelfs een gezellig uitje van maken!
Laatst bijgewerkt door troi op 17-03-16 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:12

Ik snap ook best dat als je verder moet rijden het paard beter aan je voorwaarden moet voldoen.
Maar stel je ideale paard (op papier) staat op 1 1/2 a 2 uur rijden en na contact met de verkoper klinkt het super.

Wat is dan de investering qua tijd als je daarna een super paardje hebt waar je nog jaren plezier van zal hebben?
Straks is het ook weer langer licht, en kun je ook 's avonds gaan kijken/rijden.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:16

Tink89 schreef:
Als ik je lijstje zo zie, zoek je eigenlijk als het ware een manegepaardje.

Met één belangrijk verschil: een manegepaard moet er tegen kunnen als er elke week 10 verschillende ruiters op rijden. Bij de manege waar ik rij waren ook paarden die alles super deden maar niet door de proefperiode kwamen omdat ze er niet goed tegen konden dat er elke keer een ander op de rug zat. Zo'n dier zou voor voor de kennis van TS een hele goede zijn.

Verder veel aan mensen in de paardenwereld laten weten dat je wat zoekt. Er zijn ook paarden die eigenlijk (nog) niet te koop zijn maar wel als er een goed plekje voorbij komt enz enz. Succes met de zoektocht.