Lusitano hengst al een paar dagen in de groep!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 14:06

pjotr
ik heb die haf niet weg gedaan omdat ik geen tijd meer had, maar die man wilde wel ruilen voor een haf op dat moment had ik er 2 een merrie en een ruin. Zijn voorkeur ging uit naar de merrie dus vandaar dat zij weg ging.
Idra me kennis heeft nog steeds geen tijd gehad om foto`s te maken, helaas. Maar zodra ze er heen ga ik proberen ze er op te zetten.
Ik vind het ook snel gegaan in de groep het is gewoon super gaaf om ze samen te zien, net een echte kudde. Ben je is in debuurt ben je van harte welkom hoor! Net als de andere hier op het Forum.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:46

De kans dat ze in januari/februari al drachtig wordt is gering. Als ze hengstig wordt en gedekt is dat nog niet hetzelfde als drachtig.
Gezellig hoor voor de paarden, lekker in een groep.
Niet verbazend dat de hengst in de groep past, want de enige hengst en dus een eigen rol.
Wat me verbaasd is dat de héngst de ruinen tolereert. Ben benieuwd of dat zo blijft als de merrie hengstig wordt....

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 14:53

de merrie is op het moment hengstig.
Hij tolereerdt 2 haflingerruinen absoluut niet even als de shet die mogen niet bij zijn 'kudde'. Hij laat ze verder wel met rust worden alleen weg gejaagd als ze te dicht de kudde naderen. Verder staat hij met nog 2 ruinen en dan 1 dachtige merrie daar kan hij het prima mee vinden.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 16:11

vicky schreef:
Ben je is in debuurt ben je van harte welkom hoor! Net als de andere hier op het Forum.


Hmm.. ik ben eerlijk gezegd nooit toevallig in de buurt van Nederland Haha!

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 16:14

Mag ook ontoevallig zijn hoor, lijkt me wel gezellig kunnen we naar het strand rijden!

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 18:36

stef schreef:
???? Zal wel wat gemist hebben, maar die haf had je toch ingerolen?


whahaha..sorry hier moest ik toch effe om lachen!
lusi x haf is wel een interessante combinatie idd Haha!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 21:43

Verward
Laat nou aub je merrie niet dekken in deze tijd, vraag een paar fokkers, lees de antwoorden op je topic en wordt hopelijk verstandig.....
Het is geen pretje voor een veulen om geboren te worden in een jaargetijde waar alles qua voedsel minder aan het worden is.

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 22:05

vicky schreef:
pjotr
ik heb die haf niet weg gedaan omdat ik geen tijd meer had, maar die man wilde wel ruilen voor een haf op dat moment had ik er 2 een merrie en een ruin. Zijn voorkeur ging uit naar de merrie dus vandaar dat zij weg ging.

oke ik snap het. sorry heb het dus helemaal door elkaar gehaald. Ach gut
[/quote]

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 11:31

Lijkt me een leuke combi ben benieuwd hoor!! Wil zker foto's laten zien dus...

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 14:42

pjotr snap dat je het even niet kon volgen me vriend snapt het soms ook niet met al die paardjes wie wie nu is.
makhali mij lijkt het ook wel wat de combi ben ook benieuwd maar zover is het nog lang niet. Eerst maar afwachten of het dekken dit jaar wel lukt.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 15:25

ja ben zker benieuwd hoor heb je trouwens een foto van je lusitano hengst? Lijkt me ook wel leuk om te zien!

gr

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 15:55

ja hoor de foto staat het topic hier onder (ga morgen een anda kopen)
als het lukt zet hem hier maar op.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 16:09

Owh ik begreep er even niet veel van jij heb een anda en een lusi hengst gaaf zeg! toch...

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 16:29

Volgens mij bleek de anda uiteindelijk een lusi, die pas geleden nog mager & zielig was (zie andere topic), geen papier heeft, maar nu wel gaat dekken? In januari dus? Is hij trouwens inmiddels (goed)gekeurd? God mag weten wat je anders voor hoopje ellende op de wereld gaat zetten.

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 17:52

Ja het is idd de anda die nu toch een lusi is!
Maar waarom zet een paard zonder papieren een hoopje ellende op de wereld?! Goed gekeurd zijn zegt ook niet alles. Ken voorbeelden zat van 'goedgekeurde' paarden. Hij is gezond en ziet er prima uit waarom zou ik hem keuren?....................
En om op het dekken terug te komen wie zegt dat het de eerste keer houdt?
En een stal hier in de buurt hebben ook altijd vroege veulens en dat zijn wel paarden met een goed papiertje.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:37

Sorry hoor, maar mag ik zeggen dat ik dit een ontzettend stomme actie vind!
Omdat een stal in de buurt wel vroege veulens heeft vind jij dat je dat ook kan.
En dan zo'n debiele combinatie.
Sorry dat ik het zeg, maar ik hoop dat je het veulen zelf houdt want zo'n beestje is nou niet echt wat mensen zoeken in de handel. Geen papieren, een vage combinatie. Er staan al genoeg paarden te koop en er worden al genoeg paarden verwaarloosd omdat ze er niemand voor hebben.

En dan ook nog met dekens op in het land laten dekken.

Laat ik verder maar mijn mond houden, maar ik sta hier echt te kijken dat iemand zo naïef kan zijn.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:58

Goed gezegd Kleintje. Rare actie, ik ben benieuwd wat jij van paarden weet, en wat je erom geeft. Eventjes naar Belgie rijden om je haf in te ruilen voor een andere, ik dacht dat paarden dieren waren, geen gebruiksvoorwerpen...

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:57

nou sorry maar jullie reageren soms echt fel. als vicky een veulen van deze tijd wilt moet ze dat doen. en als 1 iemand zegt dat het niet goed is oke maar echt iedereen die reageert doet er nog een schepje bovenop! vicky ben benieuwd wat er uit gaat komen

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 10:01

Kleintje schreef:
Sorry hoor, maar mag ik zeggen dat ik dit een ontzettend stomme actie vind!
Omdat een stal in de buurt wel vroege veulens heeft vind jij dat je dat ook kan.
En dan zo'n debiele combinatie.
Sorry dat ik het zeg, maar ik hoop dat je het veulen zelf houdt want zo'n beestje is nou niet echt wat mensen zoeken in de handel. Geen papieren, een vage combinatie. Er staan al genoeg paarden te koop en er worden al genoeg paarden verwaarloosd omdat ze er niemand voor hebben.

En dan ook nog met dekens op in het land laten dekken.

Laat ik verder maar mijn mond houden, maar ik sta hier echt te kijken dat iemand zo naïef kan zijn.


Ik ga met dit antwoord mee.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:35

pjotr schreef:
nou sorry maar jullie reageren soms echt fel. als vicky een veulen van deze tijd wilt moet ze dat doen. en als 1 iemand zegt dat het niet goed is oke maar echt iedereen die reageert doet er nog een schepje bovenop! vicky ben benieuwd wat er uit gaat komen


Dat is wel waar, maar ze zet hier een topic neer. Je kunt dan ook antwoorden verwachten die niet in je straatje vallen.

Ik ga helemaal mee met het antwoord van Kleintje, wanneer je iets wilt fokken, fok dan iets wat een hoge kans van slagen heeft. Een veulen van zo´n afstamming is moeilijk te verkopen...en waar belandt het dan... Verward

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 20:03

Pebblesje schreef:
swinters worden merries tog niet hengstig? en k vind t ook gevaarlijk emt een dekken om met het risico dat ze gaan dekken!


mijn merrie wel *LOL*

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 20:17

Ieder moet natuurlijk alles zelf weten wat ze met eigen paarden doet, dat je hengst niet kan dekken omdat ie een deken om heeft, heb ik mijn vraagtegens bij, hoe plast hij dan? Zijn kassematje hangt toch vrij hoop ik. En de deken zal toch goed passen dat hij bewegingsvrijheid heeft.
Maar nogmaals, het zijn jou paarden, dus doen wat je zelf wil.

Wat ik wel wil toevoegen is dat het beter is voor veulens om in het voorjaar / zomer geboren te worden dat ze terwijl ze erg jong zijn zonlicht nodig hebben, dus ook vitamine D. en natuurlijk alle gezonde vitaminen en eiwitten dat in het gras zit. Maar ik vertrouw je ertoe dat je als je een veulen in de winter krijg, deze extra bij zult voeren met extra vitaminen etc.

Je hengst zal overigens wel meer onder de wonden komen te zitten in een groep.
Mijn hengst is eens losgebroken en een hele nacht tussen de merries gestaan, ik was zo blij dat ze hem niet 'verrot' getrapt hebben, hij zat behoorlijk onder de wonden, maar hij had ook makkelijk zijn benen of nek kunnen breken met zijn capriolen. (hij heeft trouwens toen ook een merrie gedekt maar hier waren we totaal niet blij mee! deze merrie was de middag ervoor door flemmigh al gedekt, dus wisten ze niet wie de gelukkige vader was. (de dierenarts verwachtte wel dat het degelijk van balladyn zou zijn, daar zijn sperma sterker zou zijn, daar het natuurlijk was.

succes ermee in ieder geval ennuh, tja, zulke reacties kun je verwachten maar gewoon doen wat je wil.

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 22:04

Coby"]
[quote="pjotr schreef:
nou sorry maar jullie reageren soms echt fel. als vicky een veulen van deze tijd wilt moet ze dat doen. en als 1 iemand zegt dat het niet goed is oke maar echt iedereen die reageert doet er nog een schepje bovenop! vicky ben benieuwd wat er uit gaat komen


Dat is wel waar, maar ze zet hier een topic neer. Je kunt dan ook antwoorden verwachten die niet in je straatje vallen.

Ik ga helemaal mee met het antwoord van Kleintje, wanneer je iets wilt fokken, fok dan iets wat een hoge kans van slagen heeft. Een veulen van zo´n afstamming is moeilijk te verkopen...en waar belandt het dan... Verward
[/quote]
tuurlijk dat snap ik. maar soms worden dingen tig keer gezegd en dan denk ik"je kan het ook 1 x zeggen"

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 14:31

Het is jullie mening ik zie dat het prima gaat dus waarom hem eruit halen omdat het een hengst is?! Wat betreft zijn deken ik heb nooit gezegd dat ie niet kan dekken met deken, maar de deken die hij tot van de week om had had niet zoveel ruimte in bij zijn borst en had daardoor moeite om op de merrie te springen. Jullie gaan erna naar mijn idee vanuit dat het na 1 x dekken gelijk raak is. Was dat maar zo dan had ik dit jaar 2 veulens gehad i.p.v. 1. Dat ze vorig jaar niet drachtig wilde worden is ook 1 van de redenen dat ik hem er zo vroeg bij heb gezet. De andere reden is dat hij zich ongelukkig voelde in zijn aparte landje.
Jullie hebben gelijk wat betreft het reageren, maar net wat pjotr zegt jullie hoeven jullie mening niet tig x te herhalen!
Ik vind het altijd erg om te zien hoe sommige paarden betutteld worden en dan nog maar niet te spreken over paarden die maar 1x per dag voor 1 uurtje de box uitkomen!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:34

Vicky, ik heb mij mening niet tig keer herhaald.
Je hebt gelijk als je zegt 'het is niet altijd in 1 keer raak' maar het hoeft ook niet altijd pas na meerdere keren raak te zijn.

Dat het paard veel uit zijn box komt en toch contact met andere paarden heeft vind ik alleen maar goed. Er zijn veel hengsten die behoorlijk eenzaam zijn dus wat dat betreft juich ik dit alleen maar toe.