Afstand nemen met longeren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

D_M_L

Afstand nemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 19:17

Hoi allemaal!

Herkennen jullie dit? Ik verzorg een FRNS pony en longeer hem regelamatig. Vaak snijdt hij dan een heel groot stuk van de cirkel af en dan hangt het touw dus helemaal slap. Het grootste deel van het rondje loopt hij heel netjes maar vaak het gedeelte aan de kant van de struiken snijdt hij af. Hij vind dat volgens mij een beetje spannend omdat daar ook vaak geluiden zijn vanaf die kant. Hoe los ik dit op? Weet het zelf niet zo goed.

-Xxx-

Laurievc

Re: Afstand nemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:22

Longeer je met een longeerzweep? Mijn merrie durft hetzelfde te doen en dan wijs ik met mijn zweep naar haar schouder zodat ze daar 'begrenst' is en daardoor doet ze dit minder. :) Zelf ook eens naar je houding kijken, dat kan soms ook wat doen :)

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 19:24

De zweep is hij erg bang voor. Zodra je daarmee aan komt lopen vliegt ie weg... Is een goede tip van je maar helaas gebruik ik geen zweep! Toch bedankt!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:29

Even zwiepen met het uiteinde van je touw? En anders even iemand zoeken die je een lesje kan geven? Vaak zien 'vreemden' dingen die je zelf niet ziet. Zo ben ik ook geholpen geweest met mijn merrie. Ik gaf haar blijkbaar enorm rare signalen met mijn houding waardoor zij klierde met me :)

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:35

ik zwiep idd ook met het uiteinde van het touw, die van mij vliegt ook weg bij het zien van de zweep

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:43

Gaan longeren met dubbele lijnen!! Op Internet wel te vinden hoe je dat doet..

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:45

Kwestie van wennen vind ik. Mijn paard reageerde ook heftig op de zweep. Het is een geval van de aanhouder wint. Eerst had ik mijn zweep wel vast, maar achter mij. Daarna laag achter hem. Toen hoog achter hem en uiteindelijk kan ik nu alles met mijn zweep doen bij hem. Kwestie van desensibileren.
Ik vind bij longeren een zweep toch wel onmisbaar. Longeren is ook trainen, anders kun je hem net zo goed in de wei gooien.

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:46

Idd longeren met dubbele lijnen maar niet gelijk alleen doen. Laat iemand je helpen die er verstand van heeft. Want als hij opeens omkeert of iets en je bent niet snel genoeg kan je paard in de lijnen komen en misschien in paniek raken.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:08

denisewinter schreef:
Idd longeren met dubbele lijnen maar niet gelijk alleen doen. Laat iemand je helpen die er verstand van heeft. Want als hij opeens omkeert of iets en je bent niet snel genoeg kan je paard in de lijnen komen en misschien in paniek raken.

Dat is zeker waar!! Voorzichtigheid geboden!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:30

pol1 schreef:

Ts is 14, en geeft aan dat basic longeren haar niet echt lekker afgaat, en pony ook nog eens bang is voor longeerzweep.
Wat je zeker nooit moet doen , met een niet bevestigd paardje in het longeren , is dan met d. Lijnen gaan werken.

Eerste fase is Ts haar pony laten wennen aan de zweep, dat is een noodzakelijke verlenging van je armen en onmisbaar bij goed longeren.
Kan ze dmv schriktrainingen en met wat hulp zelf gaan doen, en geeft pony zijn verdere leven alleen maar profijt van.
Je moet je paard of pony overal aan kunnen raken of strijken met de zweep.

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:32

Mijn paard is ook dood voor de zweep maar dubbele lijnen reageerd Zij super op. Daarom zei ik ook niet alleen doen maar met iemand die ervaring heeft :D
Laatst bijgewerkt door denisewinter op 16-09-16 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:32

Peetstap schreef:
pol1 schreef:

Ts is 14, en geeft aan dat basic longeren haar niet echt lekker afgaat, en pony ook nog eens bang is voor longeerzweep.
Wat je zeker nooit moet doen , met een niet bevestigd paardje in het longeren , is dan met d. Lijnen gaan werken.

Eerste fase is Ts haar pony laten wennen aan de zweep, dat is een noodzakelijke verlenging van je armen en onmisbaar bij goed longeren.
Kan ze dmv schriktrainingen en met wat hulp zelf gaan doen, en geeft pony zijn verdere leven alleen maar profijt van.
Je moet je paard of pony overal aan kunnen raken of strijken met de zweep.

Daarom zoals al werd geopperd onder begeleiding!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:43

denisewinter schreef:
Mijn paard is ook dood voor de zweep maar dubbele lijnen reageerd Zij super op. Daarom zei ik ook niet alleen doen maar met iemand die ervaring heeft :D

Wat voegt het werken met d. Lijnen toe in een training, als trainer zelf het basics longeren nog niet beheerst ?

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:01

Dubbele lijnen heeft ons idd ook erg geholpen, pebbles moest hier wel echt aan wennen!!! (En ik ook :) )

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 23:15

Bedankt voor de tips. Het longeren verder gaat prima hoor, ik weet alleen niet altijd of hij de hoek nou afsnijdt omdat hij bang is voor de geluiden in de struiken aan die kant of dat het gewoon gemakzucht is. Prima onder controle hoor verder, iedere pony heeft zo z'n dingetjes:) ik ga morgen eens proberen hoe hij verder op de zweep reageert als ik daar voorzichtig mee doe. Ik laat het weten!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 23:24

Je kan ook eerst een gewoon zweepje bij je houden, en als hij dat gewend is pas overstappen op de echte grote longeerzweep. Succes!!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:02

Vanwege de leeftijd van de TS verplaats ik dit topic van TVG naar paardenpraat :)

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:18

Als je denkt dat hij bang is voor bepaalde geluiden kan je voor dat je gaat longeren misschien even van beide kant het rondje lopen voordat je begint zodat hij er aan went. En als je weet wat de geluiden precies zijn kan je hem daar ook "bomproof" voor maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:04

Ik "zwiep" ook wel is met een bepaalde manier met m'n longeerlijn, zodat het voorste stuk (wat dus het dichtst bij mn paard zit) tegen haar schouder aankomt. Hier reageert die van mij heel goed op, en ik longeer ook niet met zweep :)