Voor het eerst op wedstrijd... in Canada

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Voor het eerst op wedstrijd... in Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 04:57

Even een kort verhaaltje vooraf. Op 31 maart stapte ik met mijn gezin en hond in het vliegtuig, op naar een nieuw begin in het mooie Canada. Een grote stap met nog veel onzekerheden voor ons, maar vol positieve energie verhuisden we naar Cochrane, een plaatsje vlakbij Calgary Alberta. Via via kreeg ik een mooi paard te rijden, een 11-jarige ruin genaamd Simon Says en springgefokt. De eigenaresse van het paard wilde mij graag de wedstrijdring in hebben met Simon, en zodoende hebben wij afgelopen weekend, na een kleine 3 maanden trainen, ons wedstrijddebuut gemaakt in de dressuurring. Simon had nog nooit binnen de hekjes gelopen, alleen springwedstrijden gereden was een beetje verkeerd getraind door zijn vorige ruiter. Ik had mijn handen dus wel vol aan hem haha!

Wedstrijden hier nemen meestal een heel weekend in beslag. In dit geval was het een tweedaagse wedstrijd, zaterdag en zondag, wat betekende dat we op vrijdag al inlaadden en vertrokken:

Afbeelding
Wat een joekel van een trailercombinatie, met complete living erin waar je met 7 personen kunt slapen en van alle gemakken is voorzien.

Na aankomst was er nog even tijd om in de wedstrijdring te trainen:

Afbeelding
Hoe heerlijk is het om met zicht op de Rocky Mountains op zo'n mooi wedstrijdterrein te mogen rijden!

En dan voeren en naar bed:

Afbeelding
Ik was alleen dus had een heerlijk tweepersoonsbed voor mezelf!

Op naar zaterdag. Ik moest al vroeg starten. Omdat Simon nog maar weinig dressuurtraining in de benen had, heb ik besloten om maar op safe te spelen en in de B te beginnen. Hier is dat Training level. Er zijn 3 proeven per level, je mag zelf kiezen welke je rijdt. Maar dat wist ik nog niet haha, dus werd ik ingedeeld in test 2 en daarna test 1. Prima, het ging om de ervaring!
De eerste proef was Simon erg stout. Al bij het binnekomen besloot meneer dat hij liever niet stil wilde staan en we draaiden alle kanten op. Een goed begin zeg maar... Ook tijdens de proef slopen er wat foutjes in en ik was niet tevreden. Nou ja, niets aan te doen, hij was op zich braaf zat de hele tijd.

Tussen de twee proeven door zat 2 uur tijd dus paard op stal, en ik even pauze. Het was mooi weer dus hebben we even naar andere combinaties gekeken, en daarna weer gezadeld. Losrijden voor de tweede proef voelde goed en vol goede moed gingen we de ring weer in. Wauw, wat ging deze proef goed! Hele fijne stukken waarbij Simon er goed aan stond en alles heel netjes uitvoerde. Zeer tevreden kwamen we de ring uit en na verzorging zijn we gaan kijken bij de punten. En wat schetst mijn verbazing: een 3e prijs met ruim 63% voor de eerste proef, en zelfs een 1e prijs met dik 68% voor de tweede proef! Ongelooflijk, dit had ik echt niet verwacht!

Afbeelding
Wat een mooie rozetten krijg je hier!

Om de mooie resultaten te vieren zijn we naar Spruce Meadows gegaan, wat nog geen 10 minuten bij het wedstrijdterrein vandaan was, en waar op dat moment de Nations Cups verreden werd!

Afbeelding
Nederlander in actie!

In de avond nog even paardlief laten grazen aan het handje, heerlijk in het avondzonnetje!

Afbeelding

En een foto gemaakt van de wedstrijdring, die er mooi bij lag!

Afbeelding

Daarna maar weer op tijd naar bed, want ook de volgende dag was ik al vroeg weer aan de beurt.

Konden we de resultaten van de zaterdag verbeteren? Was Simon vandaag weer zo fijn aan de hulpen?
Simon werd nog even duidelijk verteld dat hij netjes halt moest houden bij het binnenkomen door mijn fantastische groom Diana:

Afbeelding

De eerste proef ging echt heel fijn, paar kleine foutjes en niet helemaal relaxed in galop maar nog steeds fijn controleerbaar. Helaas wel in de regen moeten rijden, iets wat ik nog niet eerder met hem had gedaan (lang leve een binnenbak). De tweede proef was een bijzondere. Midden tijdens het galopstuk liep er namelijk opeens een hond los in de ring. Ik had em al in de gaten, Simon nog niet, en toen ie em zag vond hij het nodig om te doen alsof hij nog nooit eerder een hond had gezien en zette het op een bokken. Ik lag er bijna naast haha! Jury legde de proef stil zodat het onheil verwijderd kon worden en daarna mocht ik rustig het galopstuk overnieuw rijden. Om vervolgens zelf een fout te maken, wat me -2 opleverde. Ondanks de hond pakte Simon het heel goed weer op, bleef daarna keurig bij de les en konden we de proef netjes uitrijden!

Afbeelding
Foto genomen na de proeven. Knap paard!

Op naar stal, paard afzadelen en naverzorgen, en dan naar de punten kijken. En ja hoor, de eerste proef ruim 68% en 1e, en de 2e proef toch ook nog ruim 67% en ook hier 1e! Ongelooflijk!

Afbeelding
Weer twee mooie rozetten! En dat was nog niet alles, want dankzij onze mooie scores waren we in de race voor het Show Championship, een klassement van gemiddelden over alle gereden proeven van het hele weekend. Mijn weekend kon al niet meer stuk maar dit zou toch wel heel gaaf zijn zeg!

Aan het einde van de middag was de bekendmaking, en nee, geen champion, maar wel Reserve Champion van alle open class-deelnemers (= profs, mensen die met paarden hun geld verdienen), en een nog mooier lint werd me uitgereikt! Ongelooflijk, mijn eerste show in Canada, Simon's eerste dressuurshow ooit, en dan hiermee naar huis gaan, mijn weekend kon echt niet meer stuk!

Afbeelding

Zeer tevreden keerden we huiswaarts, alwaar paardlief lekker mocht rollen en kon eten!
En ik, ondertussen genietend van een mooie zonsondergang, mocht plaatsnemen naast mijn 14-jarige zoon die sinds kort auto mag rijden en samen met zijn vader mij op kwam halen!

Afbeelding

Een lang topic, sorry daarvoor, bedankt voor het lezen!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Voor het eerst op wedstrijd... in Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 05:03

Ik vind het zo gaaf dat je daar nu echt zit!! En wat een leuk paard heb je onder je kont! Goed gereden dus! Gefeliciteerd!! *\o/*

En die auto met trailer!!! :wow: Super cool!!!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 05:04

Haha dankje Marlies, het is een droom en die komt nu gewoon uit, zo bijzonder!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 05:11

Ooooh wat gaaf zeg! Ik volg jullie blog ook al om lekker mee te lezen hoe jullie leven daar is. Gefeliciteerd met je prijzen!

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 05:19

Wauw! Super gaaf.. moet toch wel een super gevoel geven! En dan ook nog eens in Canada!!!

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 06:00

Wat super gaaf!! Ik wil zoo graag naar Canada :o
En die auto met trailer :wow: <3

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 06:01

Wauw wat gaaf kim! Gefeliciteerd!
Nu je daar bent, punten ze daar zachter dan hier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 06:24

Wauw, wat een onwijs gave ervaring moet dat voor je zijn! <3
Prachtig!

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 06:31

Wauw wat ontzettend gaaf!!!
Jaloers !!

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 07:08

heel gaaf!
en wat goed gereden! top :D
Hoop nog eens vaker topics van je te zien. Leuk om te lezen en te bekijken hoe het er in canada aan toe gaat op wedstrijden

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 07:14

Gaaf zeg!

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 07:53

Wauww wat een prestatie zeg! Gefeliciteerd! Zou ik mogen weten waar je een blog bijhoudt? Altijd leuk om de avonturen te lezen van mensen die het durven om hun dromen waar te maken.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 07:59

Die trailer......holy *&^%$#@!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 08:02

Super gaaf!

Is de sfeer nou ook anders op wedstrijd daar als in NL?

Enne, een tribal dekje. Grappig dat ze dat daar ook kennen.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 08:03

Waauw wat gaaf zeg! Gefeliciteerd

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:24

Wat leuk! Ik ben net terug vanuit jouw buurt (Lethbridge). Wat een mooie stap heb je gemaakt zeg! En ik ben ook benieuwd naar je blog...

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:32

Oh my! :wow: Ik wil ook!!

Wat gaaf zeg! Gefeliciteerd met de resultaten! Is het wedstrijdrijden daar nu heel anders als hier of vergelijkbaar?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 13:10

Wat een leuke reacties, dankjewel! Ik zal later wat uitgebreider reageren op vragen, nu alleen even snel op Peelie over Tribal. Ik heb Tribal meegenomen in samenwerking met Herman van CountryMill. Bedoeling is dat ik het hier ga verkopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:43

Haha wat een lekkere kitsche rozetten zeg, maar ach, is weer eens wat anders he :D

Wel onwijs gaaf, op die manier op concours! En je zoon mag daar met 14 al autorijden??? :oo

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:48

Wat gaaf! <3
Wat een leuk paard mag je rijden, ook super prijzen gehaald!
Ben wel een beetje jaloers! :p

Zoals er al meer is gevraagd zijn de wedstrijden daar heel anders? Qua punten, sfeer etc?

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:58

Gefeliciteerd en lijkt me echt gaaf daar wonen!

Maar je schrijft me zoon van 14 jaar die sinds kort mag auto rijden?
Is dat daar de leeftijd wanneer je mag beginnen met auto rijden?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:37

kleinvosje schreef:
Wat een leuke reacties, dankjewel! Ik zal later wat uitgebreider reageren op vragen, nu alleen even snel op Peelie over Tribal. Ik heb Tribal meegenomen in samenwerking met Herman van CountryMill. Bedoeling is dat ik het hier ga verkopen!

Aaah! Dat verklaart!

Ik ben zelf helemaal weg van tribal en als ik zie wat voor troep er in Oa Amerika verkocht wordt (zadelmarkt is er goed bij) dan is dat helemaal geen slechte stap denk ik. ;)

jakko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:55

Hier Kim's hubby :-)
Aan iedereen die vraagt over onze zoon die mag autorijden : in Alberta mag je op 14-jarige leeftijd beginnen met autorijden. In de meeste andere provincies in Canada is dat 15 of 16 jaar, Alberta is een uitzondering. Maar er zijn wel regels aan verbonden. Je moet een "knowledge" test doen (theorie examen zeg maar). Haal je die, dan krijg je een "class 7" rijbewijs. Dat betekent dat je mag autorijden maar niet tussen 12 uur 's nachts en 5 uur 's ochtends en alleen als er iemand anders met een volwaardig class 5 rijbewijs naast zit.
Als je 16 bent en minimaal 1 jaar met een class 7 rijbewijs hebt gereden, kun je een praktijkexamen doen. Dan krijg je een class 5 GDL (Graduated Driver's Licence) rijbewijs, en mag je alleen rijden. Je krijgt dan nog wel extra snel een rijontzegging als je overtredingen maakt (ze werken hier met een puntensysteem), je mag absoluut niks gedronken hebben en je mag geen mensen met een class 7 begeleiden.
Heb je 2 jaar met je class 5 GDL rondgereden en heb je geen punten op je rijbewijs staan, dan kun je nog een praktijk examen doen en je volwaardige rijbewijs krijgen.

De voordelen zijn dat je al heel snel kunt beginnen met rijden en veel ervaring kunt opdoen. Ik denk dat het alleen maar kan werken als het niet te druk is op de weg, in NL zou het zo nooit gaan. Onze zoon heeft het nu van ons geleerd, en omdat we hem vaak laten rijden (terwijl we er wel naastzitten dus met toezicht) krijgt hij veel uren achter het stuur, en dat is toch hoe je het *echt* leert. Maar we laten hem nog niet in Calgary rijden bijvoorbeeld, dat vinden we te druk.

Zo, een hele lap tekst maar dan hoeft mijn kleinvosje dat niet meer te tikken!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:27

Oh wat een heerlijke omgeving is het ook! Spruce meadows ben ik ook nog geweest.

Super goed gereden en enorm leuk overzicht.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:32

Wat heeerlijk zeg! Wat is de reden van de immigratie?

En die vrachtwagen :wow: Mijn studentenkamer is kleiner. :')