Terug een koppige pony

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

FloorVR

Terug een koppige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 20:04

Hi bokkers!
Ik en mijn haflinger merrie van 19 jaar hebben al een jaar een hechte band.
Toen ik haar voor het eerst zag kon ze bijna niets. Zelfs niet naast iemand aan een touwtje lopen.
Toen ben ik begonnen met grondwerk. Dat deed ze tot voor een week heel goed! Ze aanvaarde mij als leidster en kon zonder problemen achteruit lopen, stoppen wanneer ik stop, longeren etc. Dat heeft me wel heel veel moeite gekost, want ze is heel erg koppig en deed in het begin niets anders dan steigeren en haar eigen zin doen. Dat heb ik er uiteindelijk uitgekregen, maar sinds een week is ze weer heel erg koppig en steigert weer bij vele van de commando's die ik haar vraag. Soms doet ze zelfs of ze helemaal niet meer weet wat ik van haar verlang. Weet iemand de oorzaak hiervan en wat ik er eventueel aan zou kunnen doen?
Alvast bedankt!

ual_95

Re: Terug een koppige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 20:14

Klinkt alsof ze jouw leiderschap niet accepteert of er gewoon lak aan heeft. Ik zou wat les zoeken in grondwerk en het begrijpen van je paard. Is er verder iets veranderd in haar omgeving? Of in haar gezondheid?

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 20:19

Tja, ik denk dat de oorzaak bij jou ligt. Ze ziet je in ieder geval zo te lezen niet als leider.

Steigeren is gevaarlijk, je mag dan ook best een tik geven ze moet leren om naar jou te luisteren. Paarden tegen over elkaar geven elkaar ook wel eens een tik. Wees konsekwent over wat ze wel en niet mag.

Als je bezig bent met grondwerk, denk je dan ook al 'Ik hoop niet dat ze gaat stijgeren of vervelend gaat doen.' als je dit al in je hoofd hebt breng je dit ook over op je paard. Als jij zelfverzekerd begind met de oefeningen en konsekwent blijft, zou jou paard veel meer aan je hebben dan dat je als ,zij stijgert, achteruit loop en als ze weer stilstaan een aai geven.

Timing is curiaal hierbij.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, succes.

FloorVR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 20:23

Heel erg bedankt! Ik zal het proberen!

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 20:34

Ellebel123 schreef:
Steigeren is gevaarlijk, je mag dan ook best een tik geven ze moet leren om naar jou te luisteren. Paarden tegen over elkaar geven elkaar ook wel eens een tik. Wees konsekwent over wat ze wel en niet mag.

Ik vind dit een hele onverstandige en ronduit gevaarlijke tip. Paarden 'geven elkaar ook wel eens een tik', maar een tik van een paard is toch wel wat harder dan dat van een mens. Consequent zijn is iets dat je moet leren, en dat jouw paard ook moet begrijpen. Ik geef echt het advies instructie erbij te halen in plaats van dat je zelf gaat aanmodderen, en de kans zich voordoet dat het paard signalen verkeerd oppakt.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 13:36

Ik verplaats je topic van TVG naar YRT :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 13:43

Is ze misschien hengstig en heeft ze last van de hormonen?

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 14:52

Klinkt alsof ze nog niet 100% vertrouwd wat je doet of het boeit haar niet en ze doet haar best niet voor je.
Op internet is hier echt heel veel van te vinden, zoek maar op!

FloorVR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 18:12

Hi bokkers! Dit berichtje om even te laten weten dat ik en mijn pony er enorm zijn op vooruitgegaan, ook dankzij jullie advies, dus heel erg bedankt daarvoor! Ik heb nu een manier gevonden hoe ik met haar moet werken, en maak met haar nu vaak mooie buitenritten. Dit doe ik bitloos wat eerst ook een hele opgave was! Ook het grondwerk heeft hier inderdaad goed bij geholpen. nog eens heel erg bedankt en fijne kerst iedereen :) /3

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 18:33

FloorVR schreef:
Hi bokkers! Dit berichtje om even te laten weten dat ik en mijn pony er enorm zijn op vooruitgegaan, ook dankzij jullie advies, dus heel erg bedankt daarvoor! Ik heb nu een manier gevonden hoe ik met haar moet werken, en maak met haar nu vaak mooie buitenritten. Dit doe ik bitloos wat eerst ook een hele opgave was! Ook het grondwerk heeft hier inderdaad goed bij geholpen. nog eens heel erg bedankt en fijne kerst iedereen :) /3

Dat is heel fijn voor jullie! Natuurlijk is een Haflinger van nature wel eigenwijzer dan een doorsnee paard.Maar jij hebt nu dus geleerd hoe daar mee om te gaan. /3