Ik heb even hulp nodig; Haflinger gevonden Eede (B)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fientje_vlis

Ik heb even hulp nodig; Haflinger gevonden Eede (B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 12:52

Hallo allemaal.
Ik ben dus nieuw op bokt.
Naast knuffel mama van Jill van xWhitneyx ben ik ook vrijwilligster bij Amivedi Zeeuws Vlaanderen.
Nou is er 6 september bij mij een gevonden paard gemeld.

namelijk dezeAfbeelding
https://www.amivedi.nl/detail/?meldingid=1133379
Deze is gevonden in Eede (zeeland) gecontroleerd op chip en niet gechipt helaas.
Weet iemand of er een haflinger word vermist?

op het meldpunt walcheren is 24 juli Blackie vermist gemeld
Zie de volgende link https://www.amivedi.nl/detail/?meldingid=1114301
Is er iemand die meer informatie heeft?
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 16-09-16 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast in overleg met TS

DearLove

Re: Ik heb even hulp nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:55

Hallo en welkom, wat goed dat je je hier voor inzet. Helaad herken ik beide dieren niet, wel wil ik vragen of het mogelijk is voor de melder van de haflinger ook een duidelijke foto van het hoofd te maken. Een bles en andere aftekeningen maken het doer dan al een een stuk herkenbaarder.

Fientje_vlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 13:09

DearLove schreef:
Hallo en welkom, wat goed dat je je hier voor inzet. Helaad herken ik beide dieren niet, wel wil ik vragen of het mogelijk is voor de melder van de haflinger ook een duidelijke foto van het hoofd te maken. Een bles en andere aftekeningen maken het doer dan al een een stuk herkenbaarder.

Hoi Dank je wel voor je reactie.
Dat had ik dus al gevraagd aan de boer waar deze knapperd in eens in de wei stond maar daar was hij niet voor te porren helaas. Als het aan hem licht was het paard woensdag al de wei uit namelijk.
Dit is de andere foto die bij de melding hoort
Afbeelding

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 13:11

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat die haflinger van het krekeltje kwam? Maar niet dus?

Fientje_vlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 13:15

Saintelette schreef:
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat die haflinger van het krekeltje kwam? Maar niet dus?

Weet je waar je dit gelezen hebt toevallig dan ga ik er eens achter aan

Ik heb de vinder gebeld ze rijden direct daar heen om te vragen de Haflinger staat nog altijd bij hun in de wei

Ninetales

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 13:38

Is het een idee om het paard opkoop Facebook te zetten daar bereik je vaak heel veel mensen mee.

Neem aan dat hij ergens uit de buurt van die wei waar hij gevonden is moet komen

Fientje_vlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 13:40

Ninetales schreef:
Is het een idee om het paard opkoop Facebook te zetten daar bereik je vaak heel veel mensen mee.

Neem aan dat hij ergens uit de buurt van die wei waar hij gevonden is moet komen

Heel goed idee.
Nou is het zo dat wij bij amivedi een link hebben tussen onze website en onze facebook pagina's en dat een melding met foto direct op facebook staat.
En dus ook deze haflinger en pony.
Echter heeft dat voor beide nog niets relevants opgeleverd daarom zocht ik hier hulp

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 13:41

Volgens mij wil het paard anoniem blijven... :')

Ik zou een foto zonder het vliegenmasker neerzetten, dat zegt toch wat meer over het paard.

Fientje_vlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 13:44

pinto_1 schreef:
Volgens mij wil het paard anoniem blijven... :')

Ik zou een foto zonder het vliegenmasker neerzetten, dat zegt toch wat meer over het paard.

Hahaha ja als je zo aan de wandel gaat wil ik ook niet herkent worden.
Maar zonder gekkigheid de Ambulance mocht heel veel aan de benen zitten aan de buik maar toen ze aan het masker kwamen werd het wild. Vandaar dat we helaas geen foto hebben zonder het masker

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 13:45

Gek dat een paard gevonden kan worden zonder dat iemand zich meld

Fientje_vlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 13:48

Er zijn dan ook al mensen die roepen dat het gedumpt is omdat het en in de wei bij twee trekpaarden stond. Die wei is op een bepaalde manier afgesloten waardoor iemand die daar niet echt bekend is niet weet dat het daar open gaat... en omdat het er gewoon goed verzorgd uit ziet verder.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 13:48

Dus dit paard is gevonden met dit vliegenmasker om?

Dat is toch wel heel veelzeggend, er moet dan dus een zich redelijk om het paard bekommerd hebbende eigenaar bij horen. Zoveel losgebroken (?) Haflingers met zo'n vliegenmasker op zullen er toch niet vermist zijn?

Hoe zit dat met dat "Krekeltje"? Hoort-ie daarbij of is dat nog niet bekend?

Fientje_vlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 13:50

Ik heb nog geen terug koppeling van de meldster dus ik ga het krekeltje even bellen.
Maar het paard is inderdaad gevonden met het masker om

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 13:50

Ik heb hem gedeeld op Facebook

Fientje_vlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 13:53

Krekeltje geeft aan dat deze niet bij hun hoort

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 13:58

Dit doe je goed, om het op zo'n groot paardenforum te zetten! Overigens, als ik mijn paard kwijt zou zijn, zou ik niet direct op Amivedi gaan zoeken of er een paard gevonden is. Voor mijn eigen gevoel is dat meer voor honden, katten, eventueel konijnen ;) .

Dus de tip om het op plaatselijke facebook-pagina's van plaatsen in de buurt van de vindplaats te zetten vind ik wel een goede.

Verder: weet de politie van deze beide gevallen?

En dan nog een vraag: Hebben jullie een uitgebreide chiplezer gebruikt? Misschien komt de pony oorspronkelijk uit het buitenland en sommige chip-readers kunnen die chips niet uitlezen.

Even gekeken waar Eede ligt, zou die Haflinger niet uit België kunnen komen?

Fientje_vlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 14:09

Jet schreef:
Dit doe je goed, om het op zo'n groot paardenforum te zetten! Overigens, als ik mijn paard kwijt zou zijn, zou ik niet direct op Amivedi gaan zoeken of er een paard gevonden is. Voor mijn eigen gevoel is dat meer voor honden, katten, eventueel konijnen ;) .

Dus de tip om het op plaatselijke facebook-pagina's van plaatsen in de buurt van de vindplaats te zetten vind ik wel een goede.

Verder: weet de politie van deze beide gevallen?

En dan nog een vraag: Hebben jullie een uitgebreide chiplezer gebruikt? Misschien komt de pony oorspronkelijk uit het buitenland en sommige chip-readers kunnen die chips niet uitlezen.

Even gekeken waar Eede ligt, zou die Haflinger niet uit België kunnen komen?

De Haflinger word op alle lokale fb communities gedeeld wat ik begreep. Politie hebben wij op de hoogte gesteld van zo wel de gevonden als de vermiste.

Ik snap dat mensen met een paard niet direct aan denken, zou ik ook niet gedaan hebben maar inprincipe elke dier kan bij ons aangemeld worden als vermist of gevonden van hond/kat tot koe schaap en zelfs slangen en schildpadden

er is een uitgebreide reader gebruikt de nummers (als er een chip gevonden word) worden door gespeeld naar Amivedi en wij kijken in de databanken zelfs internationaal...
Echter had ik het idee dat er voor paarden misschien andere databanken waren als voor honden maar ik begreep dat in nederland een paard ook gewoon geregistreerd word bij het NDG

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:29

Volgens mij worden in Nederland geen paarden aangemeld bij de NDG. Ik het tenminste wel eens gezocht, maar het niet gevonden. https://www.paardenarts.nl/chipnummer-zoeken-paard/ , hier kan je wel zien bij welke paspoortuitgevende instantie een paard is geregistreerd. Handig voor het geval je eens te maken krijgt met een paard dat gechipt is waarvan je geen gegevens hebt. Nu is het wel zo dat paarden vaak niet worden overgeschreven van eigenaar, dus je moet dan al mazzel hebben als dat wel gebeurd is of dat dat paard nog bij de eigenaar is die het paspoort ( en de chip) heeft aangevraagd, maar soms moet een mens een geluk hebben ;-) .

Hoe dat in België zit durf ik niet te zeggen.

Nu heeft de Haflinger dus kennelijk geen ( werkende) chip, dat is wel lastig hoor.

Toch is het wel vreemd dat ze allebei niet gechipt zijn, terwijl er sinds 2007 al een chipverplichting voor paarden geldt.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:35

Eventueel bij HC Primeur inlichtingen inwinnen? Zij weten van veel paarden in Eede waar ze horen.

Fientje_vlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 16:27

Jet schreef:
Volgens mij worden in Nederland geen paarden aangemeld bij de NDG. Ik het tenminste wel eens gezocht, maar het niet gevonden. https://www.paardenarts.nl/chipnummer-zoeken-paard/ , hier kan je wel zien bij welke paspoortuitgevende instantie een paard is geregistreerd. Handig voor het geval je eens te maken krijgt met een paard dat gechipt is waarvan je geen gegevens hebt. Nu is het wel zo dat paarden vaak niet worden overgeschreven van eigenaar, dus je moet dan al mazzel hebben als dat wel gebeurd is of dat dat paard nog bij de eigenaar is die het paspoort ( en de chip) heeft aangevraagd, maar soms moet een mens een geluk hebben ;-) .

Hoe dat in België zit durf ik niet te zeggen.

Nu heeft de Haflinger dus kennelijk geen ( werkende) chip, dat is wel lastig hoor.

Toch is het wel vreemd dat ze allebei niet gechipt zijn, terwijl er sinds 2007 al een chipverplichting voor paarden geldt.

Dank je wel voor de uitleg. Ik heb er nog nooit mee te maken gehad vandaar dat ik (ook na dat het door een paardenhoudster tegen met gezegd is) er van uit ging dat ze daar werden geregistreerd werden.

Willemina_L dank je wel ik ga er meteen mee aan de slag

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:37

Iemand op mijn fb deelde deze link met de vraag of iemand wist of ie van t krekeltje kwam. Toen reageerden een aantal met 'zou best eens kunnen'. Jammer dat t niet zo is..

Vrij bijzonder verhaal ja, dat ie ineens in een andere wei staat met de omheining nog tiptop in orde en niemand in de omgeving die iets weet. Ik zal hem voor de zekerheid nog even delen op fb.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:57

Zijn de pony's ook al bij de politie gebeld? Daar heb ik als eerste heen gebeld toen mijn pony's ineens weg waren.
Ze zien er goed verzorgd uit en ook geschoren volgens mij.

Fientje_vlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 12:25

Late reactie sorry, maar de dierenarts is terplaatse geweest en heeft nog een controle op chip gedaan deze is niet gechipt helaas.
Zag er wel goed uit
Politie is voor mijn gevoel heel laks zo wel de haflinger als de shetlander zijn gemeld.
Ze hebben van de haflinger niet eens een melding gemaakt er is ook niemand terplaatse geweest

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 12:51

En al achterhaald waar de haflinger thuishoort?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:20

Is het een ruin of een merrie?