Paarden doortrainen tijdens zwangerschap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sphinxie

Paarden doortrainen tijdens zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 10:23

Recent ben ik er achter gekomen dat ik zwanger ben. Heel erg leuk en gewenst. Nu komen er natuurlijk ook wat praktische zaken op, rondom de paarden. Het is ons tweede kindje, dus we hebben al een keer meegemaakt hoe we dit zou kunnen gaan met de paarden, maar toen was de situatie heel anders.
Ik heb zelf wat ideeën, maar ben ook benieuwd naar hoe anderen dit gedaan hebben en wat zij als voors en tegens hebben ervaren.

De situatie:
- 1 paard actief in de sport
- 1 paard dat (ooit) zadelmak gemaakt moet worden (is 3,5 als ik uitgerekend ben)
- beide paarden worden bij voorkeur niet verplaatst
- stalwerkzaamheden of longeren kan ik goed organiseren (of zelf blijven doen als het meezit)

Opties die ik in mijn omgeving voorbij heb zien/horen komen of zelf bedacht heb:
- sportpaard 2x per week laten rijden door instructie, zelf minimaal 1x per week longeren (geen ontzettende ontwikkeling verwacht ik dan, maar paard blijft redelijk op niveau en in conditie)
- sportpaard lange vakantie geven (vind ik wel lang, ik verwacht tot maximaal 20-24 weken te rijden en de eerste 4-6 weken na de bevalling ga ik niet op een paard zitten. Aan de andere kant, wat is er op tegen?)
- iemand zoeken die zowel zadelmak kan maken als kan doortrainen en deze voor een X periode met beide paarden aan de slag laten gaan (is een dure optie, vraag is of er mensen zijn die handig zijn in beide aspecten en hier wordt thuis terecht opgemerkt dat het niet erg realistisch is dat ik zelf kort na mijn bevalling op de 3,5 jarige ga zitten)
- advertentie of via/via iemand (amateur) zoeken die op zoek is naar een paard om te rijden/lessen/wedstrijden te starten (paard blijft dan in beweging, geen ontwikkeling, maar iemand anders heeft er plezier van)

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en ideeën!

Def

Re: Paarden doortrainen tijdens zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:34

Ik zou je jonge paard laten staan tot je klaar bent om hem in te rijden. 4 of 4,5 is daar ook een prima leeftijd voor, vind ik.
Je sportpaard zou ik door je instructrice laten rijden twee keer in de week en dan zelf een keer longeren. Je kent haar al en je paard blijft in beweging. Drie keer per week iets doen is ook prima om op conditie te blijven.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:37

mijn idee is om hem uitsluitend van de grond te trainen, paarden zijn gevoelig en ze voelen dat er iets met je is (zwakheid), heb het zelf ervaren en gezien op stal....dat ging destijds op 7 maanden gigantisch fout met als gevolg een miskraam. :(

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:40

Denk dat voor je wedstrijdpaard idd de beste optie is door je instructrice te laten bijrijden voor 2 x per week en dan zelf 1 a 2 x per week longeren, dan blijft ie op niveau.
Met de andere paard zou ik nu lekker het voorwerk mee gaan doen en straks zodra de kleine er is, pas beleren.

Even inhaken over die 4 tot 6 weken na de bevalling wachten, ik zou dit echt wel ruim aanhouden. Dit ivm dat je lichaam die herstelperiode nodig heeft, al je banden en spieren zijn uit verband gerukt. Dus ook je bekkenbodemspieren, door ze tijd te geven om te herstellen voorkom je bekkeninstabiliteit en daaruit voortkomende rugklachten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:42

Wat loopt je sportpaard? Ik vind regelmatig advertenties van mensen tot Z-niveau, soms ZZ-L die een paard willen trainen en starten mits de stallingskosten betaald worden. Dan moet hij meestal wel verplaatst, maar in de buurt kun je alsnog gaan kijken natuurlijk. Je kunt hem ook nu nu doorrijden tot pakweg 24 weken, dan 3 maanden longeren en daarna het paard twee, drie maanden bij een trainingsstal zetten om hem op hoger niveau te laten brengen voor als je er weer op kunt.

Je jonkie zou ik na je bevalling laten doen.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 10:59

Sportpaard is Z1 uitgebracht. Dat is al meer dan een jaar geleden, omdat ik geen ontzettende wedstrijdruiter (meer) ben. Er zitten wel meer knoppen op, pirouettes en wissels zijn geen probleem.

@ kwita: ik rijd alleen als het 'safe' voelt. In mijn vorige zwangerschap (ander paard) ben ik gestopt of niet gaan rijden als ik me er niet goed bij voelde. Voor beide paarden geldt dat ze heel braaf zijn/waren, dus in theorie had ik de hele zwangerschap kunnen rijden. W.b. er weer op gaan na de bevalling; mijn eerste bevalling verliep snel en vrij goed (voor zover dat aan de orde is bij een bevalling ;)) en ik ben weer gestart met rijden toen ik daar groen licht voor kreeg. Toen heel rustig opgebouwd met regelmatig controle (ik ben wel zuinig op mijn lijf geworden, omdat ik tijdens mijn zwangerschap een periode flinke bekkenklachten had) en dat verliep echt heel goed.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:31

Waarom zou bij een amateur je paard niet verder kunnen ontwikkelen? Er zijn meer mensen die kunnen paardrijden....

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:35

In welke regio zit je? Ik weet wel een ontzettend fijne amazone die het sportpaard kan rijden en uitbrengen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:36

Dus dat actief in de sport valt ook wel weer mee. Maar paard heeft dus wel mooie basis. Je zou ook iemand kunnen zoeken die een aantal maanden een leerpaard wil om beter te leren rijden. Die verplicht je dan ook om les te nemen van je eigen instructeur en die kan jou dan ook helpen met wat allerhande klusjes of evt. een paar tientjes in de maand als leasegeld.
Misschien dat je instructeur nog iemand weet die daar wel zin in heeft en beetje aansluit bij jou en het paard.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:50

Hier alleen ervaring van de andere kant, met het doorrijden van paarden voor eigenaren. Ik merk dat mensen daar vooral voor kiezen om er geen zorgen over te hebben. Dat mensen het fijn vinden dat ze volledig verzorgd worden, in de gaten worden gehouden, de smid, entingen, ontwormingen etc geregeld worden en indien gewenst ook nog netjes getraind en verder opgeleid op een manier waarbij ze naderhand makkelijk weer na te rijden/over te nemen zijn. Ze kunnen (zo vaak ze willen) komen kijken maar hoeven niet te komen als dat om wat voor reden dan ook niet uitkomt. Dus dat zou misschien een overweging kunnen zijn, het stukje alles toch in de gaten moeten houden/moeten regelen vs de rust dat alles gewoon doorloopt ongeacht hoe jouw zwangerschap en bevalling verlopen.

Ik geloof trouwens wel dat ik het jonge paard zou laten staan, 3,5 is een prima leeftijd om te beginnen en dan heb jij na de bevalling een paar maanden om te herstellen en weer te wennen aan het rijden op een ervaren paard terwijl de andere dan zadelmak gemaakt wordt. Zadelmak laten maken tijdens je zwangerschap zorgt alleen maar dat je ook weer iemand nodig hebt die hem in beweging houdt tot jij zover bent dat je er mee aan de slag kunt. Mocht dat onverhoopt langer duren zorgt dat alleen maar voor extra kosten en geregel terwijl die paar maanden langer op de wei voor het paard niet echt uitmaken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:54

Jonkie zou ik ook lekker laten staan btw, die kan je na je bevalling + herstel zadelmak laten maken en dan kan je hem gelijk mooi zelf doorpakken

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:07

Ik denk dat op dit niveau (Z1 en zadelmak) best ruiters zijn die het beide doen..
Maar dat moet je natuurlijk wel willen.
In welke regio zit je?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:13

Zou je jonge paard laten staan en voor je andere paard een ruiter zoeken. Je hebt ze best hoor, op niveau!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:17

Ik verplaats dit topic van TAO naar PP.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:21

Met mijn zwangerschap heb ik en bijrijder gehad maar dat is heel slecht bevallen, ik heb redelijk lang zelf doorgereden (33 weken) en heb op de avond voordat mijn vliezen braken de stal nog uitgemest, maar dit was meer noodzaak aangezien mijn bijrijder haar afspraken niet nakwam en mijn paard gewoon letterlijk in de stront liet staan.
Ik ben toen een week niet op stal geweest omdat ik bevallen was en dat ik even langskwam moest ik van mijn stalgenootjes horen dat ze maar 1x was geweest en hun de stal van mijn paard maar hebben uitgemest (gelukkig ben ik gezegend met zulke fijne stalgenoten), paard moest elke dag behandelt worden wegens rotstraal en dat was dus ook maar 1x gebeurd, dus toen was ik er wel klaar mee.

Natuurlijk is lang niet iedereen zo maar ik neem geen bijrijder meer, dit meisje heeft zelfs mijn paard half de vernieling ingereden en negeerde al mijn dingen hoe ik het graag wou hebben.

Ik zou je jonge paard laten staan en je sportpaard door je instructrice laten rijden.
Gefeliciteerd met je zwangerschap :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:26

Bedenk wel dat ook een braaf paard kan struikelen of nukken kan krijgen tijdens veranderingen!
ik vind de laatste alinia van romy het beste.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:39

Ik zou het jonkie lekker laten staan, zadelmak maken als hij 4 of 4,5 is is mooi zat. Daar zou ik niet over twijfelen.
Je sportpaard hangt er vanaf wat je zelf wil, maar voor mij zouden alleen de opties vakantie of rijden door instructrice van toepassing zijn. Een fijne bijrijder oid vinden is toch lastig, en hem naar een prof brengen duur.

Mijn ervaring is ook dat het voor sportpaarden helemaal niet zo gek is een tijdje vakantie te krijgen, veel komen daar beter uit. Mijn pony's in ieder geval wel (die stonden vaak stil doordat ze drachtig waren en pakte ik weer op als het veulen alleen op het land kon blijven, ook rustig 6 tot 9 maanden vakantie dus, maar ook mijn ruinen zet ik wel eens een paar maanden aan de kant).

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 14:51

Dank voor jullie reacties en ervaringen!

@Polly: ik bedoel eigenlijk dat ik niet verwacht van een amateur dat hij/zij het paard verder brengt. Natuurlijk heel mooi als dat zo is, maar het is relatief korte tijd en voor zo'n periode iemand vinden die én past én kosteloos rijdt én dan ook nog mijn paard verder brengt, leek me niet direct realistisch. Iemand die het professioneel doet, daar verwacht ik van dat die een bepaalde handigheid en niveau heeft waardoor dat misschien wel kan.

We zitten in Noord-Holland (midden/onder).

Als ik jullie reacties lees, merk ik dat mijn wens om ze hier te laten staan, wel zwaar weegt. Aan de ene kant is het idd fijn om er geen/weinig omkijken naar te hebben, aan de andere kant vond ik het tijdens mijn vorige zwangerschap wel fijn om dagelijks in de weer te zijn met paarden, ook al is het rijden klaar.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:59

Ik zou lekker blijven rijden op je paard zolang het goed voelt, en dan vanaf de grond nog wat beweging geven en het rustig afbouwen.
Als je paard niet stijf/te zwaar wordt van vakantie en er dagelijks uit kan, is het vaak fijner om ze gewoon een poosje niets te laten doen. Tenzij je een betrouwbare ruiter kan vinden die ongeveer zo rijdt als jijzelf - maar zo makkelijk zijn die niet voor een poosje te vinden hoor.

Jonkie zou ik ook oppakken na je zwangerschap, zo te horen komt hij dagelijks in de hand. Zelf ben ik zon 3 mnd na zwangerschap weer gaan rijden indertijd en heb toen de 2 jonge paarden die we hadden op zadelmak gemaakt.
Als je na je zwangerschap niet gelijk fit bent kun je altijd nog kiezen om je jonkie weg te laten brengen toch?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:50

Bij het onderstaande sluit ik me helemaal aan. Zou niet met het jonge paard beginnen, dat haalt nu niks uit en wachten is bovendien voor het paard (ontwikkeling) ook beter als vroeger starten.

Def schreef:
Ik zou je jonge paard laten staan tot je klaar bent om hem in te rijden. 4 of 4,5 is daar ook een prima leeftijd voor, vind ik.
Je sportpaard zou ik door je instructrice laten rijden twee keer in de week en dan zelf een keer longeren. Je kent haar al en je paard blijft in beweging. Drie keer per week iets doen is ook prima om op conditie te blijven.