Shetlanders en ontsnappen.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

harlyxroos

Shetlanders en ontsnappen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 16:40

Hoii jullie kennen het wel shetlanders die ontsnappen..
Ik heb een kleine smalle shet van 83 cm hoog en 2,5 jaar oud maar ontsnapt steeds ik heb 3 draden met extra stroom erop staan maar het probleem is dat mijn wij grenst aan een drukke weg en het gevaarlijk is ...
Ik weet niet hoe ze ontsnapt zou misschien wel eens een camera op hangen maar wat zijn jullie tips? elke nacht ontsnapt ze naar de andere wei en word veel te dik.....
ik huur de wei dus ik mag niet alles ermee doen helaas :(

Sneeuwmaan

Re: Shetlanders en ontsnappen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:46

Herkenbaar! Hier ook een mini van 81 cm. Vaart maken en gaan is hier het motto. Draadje zit hier ook op drie hoogtes. Of eigenlijk laagtes. Dit werkt hier goed. Zeker gevaarlijk als ze de weg opkomt. Ik heb wel eens gehoord dat men ze dan een halster omdoet met een ijzerdraadje. Shetten hebben veel haar waardoor de schok niet goed doorkomt.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:48

Wij hebben een flinke klap stroom op de draden gezet bij ons en toen 2 draadjes laag gespannen ongeveer tot 95 cm hoog, en nog sprong ze eroverheen dus hebben we het nog iets hoger gemaakt en toen was het opgelost. Pony is trouwens maar rond de 89 cm... :')

harlyxroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 16:52

RianneEnzo schreef:
Wij hebben een flinke klap stroom op de draden gezet bij ons en toen 2 draadjes laag gespannen ongeveer tot 95 cm hoog, en nog sprong ze eroverheen dus hebben we het nog iets hoger gemaakt en toen was het opgelost. Pony is trouwens maar rond de 89 cm... :')

Die kan goed springen dan _/-\o_ haha
maar ik weet niet of dit mag van de eigenaar :?

harlyxroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 16:55

Sneeuwmaan schreef:
Herkenbaar! Hier ook een mini van 81 cm. Vaart maken en gaan is hier het motto. Draadje zit hier ook op drie hoogtes. Of eigenlijk laagtes. Dit werkt hier goed. Zeker gevaarlijk als ze de weg opkomt. Ik heb wel eens gehoord dat men ze dan een halster omdoet met een ijzerdraadje. Shetten hebben veel haar waardoor de schok niet goed doorkomt.

Hoe bedoel je in laagtes?
Ze heeft nooit een halster om in de wei maar mij lijkt me het niet zo lekker maar beter als op de weg komen...

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:20

harlyxroos schreef:
Sneeuwmaan schreef:

Ze heeft nooit een halster om in de wei maar mij lijkt me het niet zo lekker maar beter als op de weg komen...

Ik denk dat ze bedoeld dat het helpt om de draadjes zo laag mogelijk te hangen, omdat shetten vaak eronder door gaan terwijl (grotere) pony's/paarden ook wel erover heen springen.

En over dat halster lijkt mij idd een goed idee. Het klinkt heel hard, maar wat bij de Shet van mijn vriendin goed hielp was om een keer het draad tegen dr neus aan te slingeren, vanaf toen wist ze dondersgoed dat er stroom op stond en flikte ze het niet meer. Die ontsnappte ook om de haverklap namelijk en is toen bij de hengst(arabier) in het weiland gekomen(en gedekt, wel weg laten halen). Ze had daarvoor zeer waarschijnlijk het stroom inderdaad niet eens gevoeld, of door de dikke vacht of omdat ze gewoon zo'n vaart maakt.

En toch zou ik persoonlijk liever mn pony uit het weiland van de hengst plukken dan van het asfalt af moeten schrapen.. Dus lijkt in jou geval ook geen gek idee. Succes :)

harlyxroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 18:04

[/quote]
Ze heeft nooit een halster om in de wei maar mij lijkt me het niet zo lekker maar beter als op de weg komen...[/quote]

Ik denk dat ze bedoeld dat het helpt om de draadjes zo laag mogelijk te hangen, omdat shetten vaak eronder door gaan terwijl (grotere) pony's/paarden ook wel erover heen springen.

En over dat halster lijkt mij idd een goed idee. Het klinkt heel hard, maar wat bij de Shet van mijn vriendin goed hielp was om een keer het draad tegen dr neus aan te slingeren, vanaf toen wist ze dondersgoed dat er stroom op stond en flikte ze het niet meer. Die ontsnappte ook om de haverklap namelijk en is toen bij de hengst(arabier) in het weiland gekomen(en gedekt, wel weg laten halen). Ze had daarvoor zeer waarschijnlijk het stroom inderdaad niet eens gevoeld, of door de dikke vacht of omdat ze gewoon zo'n vaart maakt.

En toch zou ik persoonlijk liever mn pony uit het weiland van de hengst plukken dan van het asfalt af moeten schrapen.. Dus lijkt in jou geval ook geen gek idee. Succes :)[/quote]
Met de laagtes is weer het probleem dat mijn haflinger erook bij loopt dus dat gaat niet :(
Ga het dan toch maar eens proberen met het halster maar moet dat met gewoon ijzerdraad en hoe moet je dat bevestigen?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 18:08

Je kan dan toch gewoon extra draadjes spannen.
Hoeft er toch geen weg te halen?
Godzijdank heb ik hele brave :j :')

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 18:09

Heel eenvoudig,meer stroom erop.

Hoe je het ook draait of keert,als een pony door de draad gaat,zit er onvoldoende stroom op.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 18:16

Mijn Shetlanders blijven keurig op hun plek ;)

Zou voldoende draden spannen en daar waar ze de weg op kunnen toch kiezen voor een wat degelijkere heining, die niet stroomgevoelig is.
Hout of gaas, wel met draad ervoor tegen het schuren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 18:23

Ik had voor mijn ontsnappingskoningin in haar jonge jaren van pure ellende ook gaas achter het draad gespannen. 5 draden nog wel, maar dat kwam ook doordat er een kanon van 1.75 bij stond.

Ik heb het met het ijzerdraadje nog nooit gedaan, maar volgens mij hoeft dat niet eens aan het halster vast, maar kun je ook een ijzerdraad meevlechten in bv de voorpluk. Of als je het weiland huurt eens controleren wat voor een stroomapparaat er gebruikt wordt? Want op batterij is toch minder krachtig dan op stroom...

Suus94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 18:35

Bij ons werkte drie lagen draad met goed stroom erop ook niet. We waren het toen zo zat dat we er 5 lagen van hebben gemaakt (met stroom dus!). Dat heeft die van ons altijd tegengehouden. Nu heeft hij een stuk meer respect voor het draad en kan hij achter drie lagen blijven met stroom. Maar zodra het stroom eraf is en je let even niet op, dan is hij er zo weer doorheen.
En inderdaad, als je er niet bij bent weet je soms niet hoe ze het doen. Bij ons zag je bijna nooit iets aan het draad, maar stond de pony toch echt aan de andere kant :?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 19:41

'goeie snok' is natuurlijk iets relatiefs.

als wij hier als mens aan de draad 'hangen',ben je daar echt een uur niet goed van,zoveel stroom zit erop.

als ik de shetjes vroeger bijna dagelijks van tussen de koeien van de buren kon plukken,blijven ze nu achter 1 draadje.

heel goed geleidende koort en enorm goeie snok.
de grootste uitbreker blijft daar achter,dat ben ik 300% zeker!

nu,pas op,het is een behoorlijke investering,ons weide apparaat kostte 600 euro.
maar ik geef daar liever geld aan uit dan plots een pony onder een auto omdat ze door de draad blijven gaan.

harlyxroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 13:44

tengeltje11 schreef:
'goeie snok' is natuurlijk iets relatiefs.

als wij hier als mens aan de draad 'hangen',ben je daar echt een uur niet goed van,zoveel stroom zit erop.

als ik de shetjes vroeger bijna dagelijks van tussen de koeien van de buren kon plukken,blijven ze nu achter 1 draadje.

heel goed geleidende koort en enorm goeie snok.
de grootste uitbreker blijft daar achter,dat ben ik 300% zeker!

nu,pas op,het is een behoorlijke investering,ons weide apparaat kostte 600 euro.
maar ik geef daar liever geld aan uit dan plots een pony onder een auto omdat ze door de draad blijven gaan.

dat gaat helaas niet weide is niet van mij en mag niet zomaar een ander apparaat er aan doen...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:54

Staat er genoeg stroom op en heb je de draden vrij van gras enz? En zijn de verbindingen overal goed? En dat van het ijzerdraadje, een collega van mn vader had ook zo'n ontsnappingswonder en die heeft een antenne op zn hoofd gemaakt :') hielp perfect

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:55

Ik zou idd kijken om er een extra draad bij te spannen.
Desnoods een keer het stroomdraad laten kussen.
Heb ik bij mijn welsh ook gedaan.
Even een keer met de neus in het draad geduwd.
Die vond het ook leuk om te ontsnappen, maar nu heeft hij goed gevoeld wat het is, en kijkt hij wel uit.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:57

harlyxroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 17:08

MarjanB schreef:
Staat er genoeg stroom op en heb je de draden vrij van gras enz? En zijn de verbindingen overal goed? En dat van het ijzerdraadje, een collega van mn vader had ook zo'n ontsnappingswonder en die heeft een antenne op zn hoofd gemaakt :') hielp perfect

alle stroom is goed gemeten enz haha hoe dee die dat :') :')