Paardrijden uit de Olympische Spelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horzieloverr

Paardrijden uit de Olympische Spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 13:20

Hoi, in Hinniken van Feline en Madee (felinehoi, youtubekanaal) hoorde ik dat paardrijden misschien uit de Olympische Spelen moest. Ik snap het zelf opzig wel, want dat zegt Feline ook, als je er wilt komen moet je ten eerste geld hebben. Als je heel goed in turnen bent, en je zit ergens op een vereniging in een dorpje, kom je er wel. Maar rijdt je op een manege en je bent super goed, dan kom je er niet als je ouders geen geld hebben voor een paard.. ik zou het natuurlijk erg jammer vinden, maar ja..

Wat vinden jullie?

Carlijn101

Re: Paardrijden uit de Olympische Spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:23

Met alleen talent kom je er bij een plaatselijke turnvereniging ook niet.
Voor iedere sport zul je moeten investeren in goede trainingen en er heel veel (alles?) voor over moeten hebben. Paardrijden is alleen een erg dure sport, die niet alleen een talentvolle ruiter vereist, maar ook een talentvol paard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:32

Er is geen enkele sport waar je naar de wereldtop komt zonder geld. Ofwel heb je geld van huis uit, ofwel heb je sponsors die voor je neertellen.
De reden dat paardrijden discutabel is als (Olympische/wedstrijd-) sport is omdat het welzijn van de dieren mogelijk ten koste gaat van de prestatiedrang.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:36

En niet alleen jijzelf moet er alles voor over hebben, ook je ouders en de rest van het gezin, vergeet dat niet! Kind moet meerdere malen per week naar weet ik waar voor trainingen en hoe verder je komt, hoe verder weg de wedstrijden zijn en dat wordt echt niet gelijk allemaal gesponsord door iemand anders dan de ouders. In die zin is topsport heel egoïstisch. Geld is echt een kul argument, het is niet voor niets zo dat de rijkere landen over het algemeen beter presteren. Kijk alleen al naar Nederland in de medaillespiegels. We bezitten hier echt niet over topsport wonder genen hoor, wel over geld en de juiste faciliteiten.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:36

renee16 schreef:
Met alleen talent kom je er bij een plaatselijke turnvereniging ook niet.
Voor iedere sport zul je moeten investeren in goede trainingen en er heel veel (alles?) voor over moeten hebben. Paardrijden is alleen een erg dure sport, die niet alleen een talentvolle ruiter vereist, maar ook een talentvol paard.

Alle sporten op topniveau zijn duur:
Zeilster Marit Bouwmeester is een jaar voor de Olympische Spelen naar Rio verhuisd en heeft elke dag getraind. Kan niet goedkoop zijn om iemand een jaar lang in Rio aan het trainen, wonen en eten te houden.
Als jonge, bovengemiddelde tennisser eindig je regelmatig een paar jaar bij een tennisacademie/-college in Florida of zo. Reken op $75.000 per jaar en een verblijf van 4 jaar. https://www.imgacademy.com/boarding-sch ... ns/tuition

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:33

WD-V -> YRT

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:39

eerst maar eens wat paardvriendelijker met paarden leren omgaan...voor dat dat het geval is mag het van mij verdwijnen.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:44

Ik denk dat geld geen kwestie is aangezien je voor elke topsport veel geld nodig heb. Denk dat paardrijden uit de Olympische spelen gehaald kan worden door het 'niet-paardvriendelijke rijmanier'. Enkele ruiters daarbuiten gelaten, maar sommige mogen beter naar het welzijn (en vooral de behoeftes!) van de dieren kijken.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:45

AndreaFrans1 schreef:
Hoi, in Hinniken van Feline en Madee (felinehoi, youtubekanaal) hoorde ik dat paardrijden misschien uit de Olympische Spelen moest. Ik snap het zelf opzig wel, want dat zegt Feline ook, als je er wilt komen moet je ten eerste geld hebben. Als je heel goed in turnen bent, en je zit ergens op een vereniging in een dorpje, kom je er wel. Maar rijdt je op een manege en je bent super goed, dan kom je er niet als je ouders geen geld hebben voor een paard.. ik zou het natuurlijk erg jammer vinden, maar ja..

Wat vinden jullie?

Klopt wat jij zegt, maar volgens mij gaat de discussie meer over of paardrijden nog wel diervriendelijk is. Geld staat hier los van. Natuurlijk moet je geld hebben, maar met een goed netwerk kom je ook een heel eind.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:46

geerke schreef:
eerst maar eens wat paardvriendelijker met paarden leren omgaan...voor dat dat het geval is mag het van mij verdwijnen.

Dit...

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 21:19

AndreaFrans1 schreef:
Ik snap het zelf opzig wel, want dat zegt Feline ook, als je er wilt komen moet je ten eerste geld hebben. Als je heel goed in turnen bent, en je zit ergens op een vereniging in een dorpje, kom je er wel.

Je ziet het verkeerd. Het probleem is dat de paardensport (misschien) niet populair genoeg is om zijn olympische status te behouden. Het feit dat je veel geld nodig is om bij de top te horen heeft daar niet zo veel mee te maken. Wanneer er besloten wordt dat paardensport geen olympische sport meer is, is dat omdat er te weinig mensen naar kijken. Niet omdat je geld nodig hebt om de top te bereiken. :+

En inderdaad wat Cowboy zegt, iedere vorm van topsport is duur.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 07:57

geerke schreef:

Dan gaan wij in ons leven geen paarden meer zien op de OS.......

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 08:12

Cowboy55 schreef:
geerke schreef:

Dan gaan wij in ons leven geen paarden meer zien op de OS.......

en dat lijkt mij een prima optie! Zolang de mens zichzelf niet kan beheersen en koste wat kost moet rijden om zijn/ haar eigen ego te verheerlijken is de OS geen plaats waar paardensport een plek mag/ kan hebben. Maar als de paardensport op de OS zouden verdwijnen zouden veel ( internationale en nationale) "top" wedstrijden ook mogen verdwijnen.
Zolang paardenwelzijn op dergelijke wedstrijden een ondergeschikt belang blijft en dieren soms ( mogelijk zelfs "vaak" ) op een onprettige wijze getraind moeten worden, soms grenzend aan mishandeling, om aan de gestelde eisen te voldoen is het (top) sport met paarden eigenlijk ten dode opgeschreven.
Als de eisen omlaag geschroefd worden, de controle op het rijden omhoog, de sancties op misstanden in de los-rijring en wedstrijdring fiks hoger worden ( bijv. onmiddellijke uitsluiting) etc. dan zou de paarden- top- sport misschien kunnen blijven voortbestaan. Momenteel zit deze in zo'n neerwaartse spiraal dat er steeds meer mensen het niet meer willen zien..............

en ja, er is enorm veel geld nodig om de top te bereiken, geld is daarbij belangrijker dan talent.........