Kan ik dit wel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

soully

Kan ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 20:35

Hallo Bokkers!

Ik zit de laatste tijd toch steeds met de vraag in mijn hoofd, kan ik dit wel?
ben ik wel geschikt als eigenaar van een paard? Verdien ik mijn paard wel?

Het gaat zo vaak anders dan ik in gedachten had, anders dan ik in boeken lees of in filmpjes zie.
Mijn geduld is niet eindeloos en mijn zin is er ook niet altijd.
Van een band versterken met je paard heb ik altijd gedroomd maar is dat slechts een fabeltje of is het mogelijk?

Ik wil graag het beste voor mijn meisje, lukt dat wel? doe ik het wel goed?
Ik heb geen idee.
Het kan ontzettend goed gaan met trainingen maar het gebeurd ook vaak genoeg dat we voor mijn gevoel totaal langs elkaar op werken. Zij doet haar best, ik ook. Maar toch voel ik me niet altijd paard waardig.

Zijn er hier meer mensen die dit zich ook weleens afvragen/afvroegen?
Ben benieuwd naar ervaringen van anderen!

ManonGrr

Re: Kan ik dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 05:31

Hoe staat je paard gestald? Hoe oud ben jij en hoe lang heb je je paard al?

Ik heb me dit ook wel eens (redelijk vaak) afgevraagd. Ik was jong, had ineens veel verantwoordelijkheid en het ging ook niet altijd even makkelijk. Wat voor mij de oplossing bood is even een stapje terug nemen. Paard staat buiten en heeft eten en vriendjes dus zal mij niet missen. Alleen dingen doen die je leuk vindt, dus oppassen dat het geen 'moeten' wordt. Uit je post krijg ik het idee dat je te snel te veel wil, maar hou het simpel.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 06:15

Ja heb ik ook. Zeker nu ik er ook fanatiek bij ben gaan hardlopen. Ik denk wel eens: als ik haar verkoop, zou ik dan verdrietig zijn of opgelucht dat ik niet meer elke dag naar stal moet en zoveel geld overhou? Verder hetzelfde verhaal als jij over trainingen en band met je paard. (Heb mijn paard al wel 8 jaar)

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 06:23

Het feit dat je erover nadenkt, zegt al genoeg.... Je wil het beste voor je paard.
Ik rijd al vanaf mijn 3e en heb sinds mijn 23e eigen paarden, inmiddels 47.

Niet elke dag is een feestje..... Maar in grote lijnen geniet ik wel van mijn paardjes.
Nu ben ik wel iemand die zeer grote verantwoordelijkheidsgevoelens heeft, of ik nu zin heb of niet ik doe mijn ding... 7 dagen per week.... Uiteindelijk kom ik dan weer blij van mijn paard. ( ook toen ik ze nog in pension had).
Voordeel: ik heb ze aan huis, dus de band met mijn paardjes is goed.... Zijn net hondjes.

Je moet er alleen voor zorgen dat BV je rijden geen sleur wordt... Ga eens wat vaker buitenrijden, of juist trainen in de bak, als je veel buitenrijden. Afwisseling doet goed, ga eens na waar je nu echt van geniet met je paard.

soully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 12:51

ManonGrr, Ze staat aan huis, ik heb haar nu ongeveer 2 jaar en ik ben 18 jaar. Ik denk dat je gelijk heb en dat ik inderdaad teveel en te snel wil. Ga hier rekening mee proberen te houden want ik wil echt niet teveel van haar vragen maar doe dat misschien onbewust toch wel.

Monmaster, ik probeer er ook zoveel mogelijk afwisseling in te houden maar soms denk ik, voor wie doe ik dit nu eigenlijk? Vindt mijn paard dit echt leuk? Dat idee heb ik niet altijd en dan is voor mij de lol er ook af.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:16

een band versterken heeft bij mij enorm geholpen door een vakantie alleen met mijn paard, dooromstandigheden was dit. Maar nog steeds (nu jaren later) is het toch mijn beste maatje.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:18

Heb je haar in haar eentje aan huis staan?
Zolang een paard vriendjes voer en ruimte heeft is het al gauw gelukkig denk ik, dan maakt het niet zoveel uit wat je er mee doet verder (zolang het een beetje vriendelijk blijft ;) )

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:19

gewoon ontspannen met je paard bezig zijn,dan blijft het leuk voor jullie beiden.Het moet niet dwangmatig gaan,probeer je aan je paard aan te passen en niet andersom.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:22

Dit vraag ik me eigenlijk niet af.. Mijn geduld en tijd zijn inderdaad ook niet eindeloos..

Mijn paarden staan het jaar rond gezellig buiten met zn viertjes en vormen samen een hechte kudde..

Ze hebben dus alles wat een paard zich kan wensen.. Ik maak me dan ook echt niet druk als ik eens een dagje oversla of als ik mijn stem verhef als ze ff niet meewerken..

Ik kan me echter wel heel druk maken als ik er eentje moet verkopen, hoe die terechtkomt.. Daar kan ik echt van wakker liggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:34

Een band creeren komt vanzelf, dat kun je niet gaan forceren. Ga niet aan de slag met je paard om de band sterker te maken, maar ga lekker aan de slag met je paard omdat jullie het beide leuk vinden.
Misschien is wat grondwerklessen interessant, zodat je kunt leren je paard wat beter te begrijpen.

soully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 15:45

Azmay, ze staat samen met nog 2 ponys dus niet alleen ;)

Ik geniet wel van haar, zeker wel! Als ik haar in de wei zie spelen met haar vriendjes en als ik aankom hinnikt wat mij ook blij maakt.

Maar als we dan dingen gaan doen,bijvoorbeeld, wandelen of longeren gebeuren er nog best weleens dingen die niet goed gaan, niet zoals ik gedacht had.
En ik weet dat dat gewoon bij iedereen gebeurd maar toch voelt dat rot. Dan werk ik niet fijn meer.

Het is ook niet altijd dat ik me dit afvraag, dat heb ik in sommige periodes haha.

Maar ik was benieuwd of ik daar niet de enige in was.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 15:56

Ik geloof wel dat een paard gewoon tevreden is als zn leven op orde is. Of dat nou bij mij is of bij iemand anders. Daarom zou ik mn paard uiteindelijk best wel weer kunnen verkopen als leerpaard aan de juiste persoon.
Verder heb ik ook wel eens geen zin om te rijden. Dan rij ik dus gewoon niet. Daar wordt namelijk niemand blij van.
Ik zit er vaak maar 3 keer per week op. Paard heeft er dan alle keren zin in. Dus wat is het probleem dan?
Zou zeker niet met tegenzin aan de slag gaan met je paard. Geef hem eens een paar weken vakantie, en kijk dan nog eens hoe je erover denkt.