weidegang dekhengsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mickey75

weidegang dekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 08:19

De meesten onder ons zijn het er wel over eens,een paard moet lekker veel naar buiten en maatjes hebben om mee te spelen,kroelen enz.
Maar als ik langs de hengstenhouder bij mij in het dorp rijd zie ik alleen de merries met veulens buiten,nooit de hengsten.
Wie weet er of dekhengsten weleens een frisse neus halen of staan die nu echt daadwerkelijk constant in stal hun stal ( buiten het evt rijden en dekken om)

Kirrr

Re: weidegang dekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 08:25

Op veel plekken zijn er toch weides/paddocks afgezonderd van de andere paarden, waar de hengsten van afwisselend op kunnen.
Maar het zal van plaats tot plaats afhangen, maar dat geldt ook voor ruinen en merries.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: weidegang dekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 08:32

Bij de hengstenhouder waar ik gewerkt heb gingen de hengsten op speciale weides/paddocks, meer afgezonderd en met extra hoge omheining. Ging om KWPN-goedgekeurde hengsten.

Maar ik kan me zo voorstellen dat niet overal weidegang geboden wordt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:55

Hengstenhouderijen hebben inderdaad vaak paddocks voor de hengsten, niet in de buurt van de merries. Kan dus goed zijn dat als jij de merries buiten op de weide ziet, dat de dekhengsten aan de andere kant van het gebouw buiten op een paddock staan. Inderdaad meestal niet zo lang als de meeste mensen graag zouden zien, maar veel hengsten komen wel even los buiten.