Fotoshoot maar de foto klopt niet helemaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Fotoshoot maar de foto klopt niet helemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 08:10

Vorige week heb ik een fotoshoot gedaan met mijn paard ik heb nog niet alle foto's binnen maar 1 foto die ik heb gehad klopt niet helemaal lijkt het wel en dan vooral qua kleur.
Ik heb de fotograaf ook al gevraagd of ze hier iets mee kan,
Mijn paard is niet egaal van kleur omdat hij al bezig is met zijn wintervacht blijkbaar en dat geeft een raar effect en het contrast met de achtergrond is vrij hard.

Andere vinden de foto wel mooi maar ik twijfel.
Iemand tips

Foto verwijderd

Slotje
Laatst bijgewerkt door Steppe op 05-09-16 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Fotoshoot maar de foto klopt niet helemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 08:21

Ik vind het niet zo netjes dat je de foto hier online bespreekt, aangezien het watermerk en dus de naam van de fotograaf duidelijk op de foto staat.

Wat zei de fotograaf zelf? Dat is de enige die je kan uitleggen wat er aan de hand is en hoe het opgelost kan worden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 08:23

Rije schreef:
Ik vind het niet zo netjes dat je de foto hier online bespreekt, aangezien het watermerk en dus de naam van de fotograaf duidelijk op de foto staat.

Wat zei de fotograaf zelf? Dat is de enige die je kan uitleggen wat er aan de hand is en hoe het opgelost kan worden.

Dit dus..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 08:26

Ik ga mee met mijn voorgangers hierin: wat zegt de fotografe zelf en heb je dit topic met haar toestemming gemaakt?

Als jouw paard al bezig is met de overgang wintervacht, kan je dat zien op de foto. De vraag is dan of de 'foto niet klopt', of dat de foto juist goed weergeeft wat er gaande is met de vacht :) Het klinkt namelijk juist alsof de foto dan erg goed klopt, ik zie er niets vreemds aan, het is een mooie foto voor mij als buitenstaander. Wellicht dat door het harde licht van de zon, sommige vlekken of vachtverschillen (en de olie op het gezicht) wat duidelijker zichtbaar zijn, en jij dat misschien niet mooi vindt. Klopt dat?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 08:28

*afbeelding verwijderd*

De foto is erg sterk bewerkt, waarbij de kleurcontrast erg omhoog geschroefd is.
Je kunt de fotograaf vragen iets minder kleurcontrast toe te passen op de foto's, maar dan ga je wel een handelsmerk van een fotograaf iets veranderen.

Van de andere kant, als dit een betaalde shoot is, is de klant koning. Als de foto's niet de realiteit weergeven en jij wil dat wel, dan kun je vragen de fotograaf zich eraan te houden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 08:30

Ania schreef:
*afbeelding verwijderd*

De foto is erg sterk bewerkt, waarbij de kleurcontrast erg omhoog geschroefd is.
Je kunt de fotograaf vragen iets minder kleurcontrast toe te passen op de foto's, maar dan ga je wel een handelsmerk van een fotograaf iets veranderen.

Van de andere kant, als dit een betaalde shoot is, is de klant koning. Als de foto's niet de realiteit weergeven en jij wil dat wel, dan kun je vragen de fotograaf zich eraan te houden.

Dus jij zou dit als fotograaf geen enkel probleem vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 08:35

Je begrijpt dat het auteursrechtelijk niet zomaar toegestaan is Ania, om een foto zonder toestemming van de fotograaf te plaatsen? Dus tenzij jij toestemming van de fotograaf hebt, vind ik dit enorm grof om te doen, zeker nadat de de topicstarter (bewust) de foto verwijderd heeft.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 08:41

KimD schreef:
Ania schreef:

Dus jij zou dit als fotograaf geen enkel probleem vinden?

ligt eraan, je kiest een fotograaf meestal omdat je de stijl mooi vindt. Als de stijl anders blijkt dat wat je voorgeschoteld is mag je vragen om deze aan te passen. Zeker bij een betaalde shoot.
Op het moment dat de shoot gratis was vanwege een vriendendienst of omdat de fotograaf wou oefenen heb je je eigenlijk aan te passen aan het geleverde resultaat.

Als iemand mij vraagt om iets aan te passen of een bepaalde voorkeur heeft ben ik best bereid mij daaraan aan te passen tot zoverre mijn vermogen reikt.
Bij een gratis shoot ben ik daar minder makkelijk in omdat het een wisselwerking heeft. Iemand krijgt gratis foto's en ik krijg de kans om te oefenen/nieuwe dingen te proberen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 08:46

NikkiDeKerf schreef:
Je begrijpt dat het auteursrechtelijk niet zomaar toegestaan is Ania, om een foto zonder toestemming van de fotograaf te plaatsen? Dus tenzij jij toestemming van de fotograaf hebt, vind ik dit enorm grof om te doen, zeker nadat de de topicstarter (bewust) de foto verwijderd heeft.

Op het moment dat de fotograaf een foto afgeeft aan de opdrachtgever is de opdrachtgever vrij om de foto te gebruiken (niet om deze te bewerken overigens- dat is auteursrecht). Ik heb werkelijk geen idee waar het vandaan komt dat dat niet zou mogen. Tenzij er een contract is ondertekend dat de foto's alleen voor een specifiek doel gebruikt mogen worden.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 08:50

Ania schreef:
NikkiDeKerf schreef:

Op het moment dat de fotograaf een foto afgeeft aan de opdrachtgever is de opdrachtgever vrij om de foto te gebruiken (niet om deze te bewerken overigens- dat is auteursrecht). Ik heb werkelijk geen idee waar het vandaan komt dat dat niet zou mogen. Tenzij er een contract is ondertekend dat de foto's alleen voor een specifiek doel gebruikt mogen worden.

Jij bent de opdrachtgever niet, dus dat geeft jou niet het recht om een verwijderde foto zonder toestemming van ts/fotograaf terug te plaatsen.

Ik vind het ook niet netjes om het hier te bespreken met de naam van de fotograaf erbij. Heb het er gewoon met haar over, waarschijnlijk vind ze het geen enkel probleem om de foto's anders te bewerken als je daarom vraagt.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 08:56

Vind het onterecht dat de foto opnieuw wordt geplaatst.. zeker nadat deze bewust is verwijderd. Is ook nog eens een trap na naar de fotograaf, alsof je wilt dat ze er kritiek over krijgt..

Daarbij dit is een probleem wat je enkel met de fotograaf kan oplossen. Ikzelf zou zo'n topic openbaar op internet over mijn foto's niet waarderen, zeker als het een negatief tintje heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 08:57

Ania schreef:

Dat is helemaal niet waar.
Alleen als de fotograaf schriftelijk met de klant overeen is gekomen dat de klant de foto's op een bepaalde gespecificeerde wijze mag gebruiken, mag de klant de foto gebruiken.
Anders is voor IEDER gebruik gewoon nog voorafgaande schriftelijke toestemming van de maker nodig.

Auteursrecht blijft altijd bij de fotograaf, TENZIJ anders is overeengekomen.
Standaard heeft de opdrachtgever dus geen enkel recht om iets te plaatsen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:01

Aangezien niet duidelijk is hoe het met de rechten mbt tot het plaatsen van de foto staat en TS de foto zelf uit de OP verwijderd heeft plaats ik hier een slotje. De afbeeldingen die gequote zijn worden ook verwijderd.

Daarnaast is ITP niet de plek om de kwaliteit van een foto te bespreken. De fotograaf zelf mag hierover op FK zelf een topic openen.