[VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EAST

Berichten: 394
Geregistreerd: 03-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:49

Gaaf deken staat hem super cool! Heb dat hoofdstel heel vaak voorbij zien komen op Youtube & Facebook, lijkt me een heel fijn hoofdstel maar wel heel prijzig..

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 21:40

De prijs is inderdaad wel een beetje hoog, maaaar ik ben al aan het sparen en als het beter voor Ducky is, dan doe ik dat maar al te graag :D

Mijn tante en oma zijn vandaag ook mee geweest naar Ducky, want ze vonden het tijd om hem te ontmoeten. Hier de charmante foto's :') (poepscheppen hoort erbij :j)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:13

De micklem multi (dus met kaptoom ringetje) is niet toegestaan op wedstrijden. Daarbij kreeg verzorgpaardje hier ook plekken ervan op de neus, dus wij hebben de ringen bovenop eraf gehaald (achteraf hadden we beter de competition kunnen hebben haha).
Verder lopen ze er beiden wel fijn mee.

Zelf ben ik geen fan van het hoofdstel, pasvorm is mooi, en kaakriem handig, maar de neusriem snoert naar mijn mening nog teveel de mond. Maar geeft wel een rustigere ligging van het bit samen met de clips.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 22:47

darkadia schreef:
De micklem multi (dus met kaptoom ringetje) is niet toegestaan op wedstrijden. Daarbij kreeg verzorgpaardje hier ook plekken ervan op de neus, dus wij hebben de ringen bovenop eraf gehaald (achteraf hadden we beter de competition kunnen hebben haha).
Verder lopen ze er beiden wel fijn mee.

Zelf ben ik geen fan van het hoofdstel, pasvorm is mooi, en kaakriem handig, maar de neusriem snoert naar mijn mening nog teveel de mond. Maar geeft wel een rustigere ligging van het bit samen met de clips.


Dankje! Ik ben niet van plan om wedstrijden te rijden, gewoon lekker recreatief :)
Dat van de rustigere ligging is een van de pluspuntjes in mijn lijstje omdat Ducky heel veel met zijn bit bezig is en het bit niet stil ligt in zijn mond.
Van de clips heb ik ook gehoord, alleen die snap ik niet zo goed. Wat doet het eigenlijk precies? Alleen zorgen dat het bit stil ligt? Weet jij het misschien? :)

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 23:04

Ducky zijn stamboom:

Afbeelding

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 22:55

Vandaag weer een les gehad met Ducky. Hij was voordat ik ging rijden heel erg druk en schrikachtig. Hij maakte ook allemaal rare sprongetjes. Ik dacht eerst van: oh nee dit wordt wat hoor. Maar toen ik op hem zat was die gedachten helemaal weg en ben ik gewoon lekker gaan rijden. We hebben weer de bak vergroot en uiteindelijk over de hoefslag bij de kant van de weg gereden. Ook hebben we weer gegaloppeerd. Eerst wilde ik niet omdat hij zo druk was, maar ik heb het toch gedaan en het ging weer super goed! Hij was vandaag alleen wel heel erg snel in de draf waardoor ik soms moeilijk kon lichtrijden. Maar het was een leuke les! :D

Leo

Berichten: 50128
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 23:04

Super goed joh!! +:)+

Lukasje
Berichten: 11257
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 23:30

+:)+ +:)+ als hij maar betrouwbaar is wanneer je erop zit!

EAST

Berichten: 394
Geregistreerd: 03-06-16

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 10:57

Fijn dat je les goed ging! :)

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 19:27

Vandaag heb ik Ducky in het looppad van de paddocks gezet waar hij een half uurtje lekker kon grazen en lopen terwijl ik bezig was met de stal. Daarna hebben een stalgenoot en ik hem samen met haar paard in de longeerkraal gezet. Hij paard is een groot trekpaard waar Ducky wel drie keer in zou passen haha, maar omdat ze samen in de wei staan hebben we het geprobeerd. Ze waren heel lief voor elkaar, dus dat is ook mooi om te weten voor als ze los mogen in de rijbak. Dan kunnen ze samen :)
Daarna kon hij nog even alleen in de longeerkraal staan. Hij stond heel rustig en toen uit het niets was hij door de longeerkraal aan het racen in galop en luid briezen! Hij zag volgens mij allemaal spoken :')
Na een tijdje hem er maar uitgehaald en terug in zijn stal gezet waar hij helemaal aan de rechterkant ging staan omdat aan de linkerkant buiten de stal een paard werd geschoren. Ik weet niet of hij ooit geschoren is, maar hij vond het geluid best wel raar. Kan natuurlijk ook zijn dat hij me gewoon in de maling zat te nemen :')
Worteltjes gegeven en een paar kusjes en toen naar huis :)

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 23:04

We mogen nu de paarden losgooien in de rijbak zodat ze even hun eigen ding kunnen doen. Dit was gisteren :)

* filmpje laad niet dus die komt later *

Vandaag was Ducky echt heel erg vervelend. Ik merk echt dat het kouder wordt buiten. Met poetsen stond hij alleen maar te draaien en boos naar me te kijken als ik het zand onder zijn buik weg borstelde. Met zijn hoeven uitkrabben beet hij in mijn rug dus toen heeft hij een tik gekregen. Toen ik heb hoofdstel om wilde doen rende hij tot drie keer toe weg, mij omver duwend. Dat heeft hij echt al een tijd niet meer gedaan, dus ik had het ook niet verwacht. Toen ik hem eindelijk gevangen had en het hoofdstel om heb gedaan, deed hij ook erg moeilijk met het zadel. Uiteindelijk bleef hij staan dus beloond en moesten we even wachten totdat de longeerkraal vrij was. Onder het wachten heeft hij twee keer in mijn jaszak gebeten en een keer perongeluk in mijn hand omdat hij misschien dacht dat er snoepjes in zaten. Dat vond ik niet erg omdat het niet expres ging, maar wel als hij het opzettelijk doet.
Met longeren wilde hij alleen maar rennen en rare sprongetjes maken en trapte hij ook een keer naar me. Ik was echt heel boos op hem omdat hij zo liep te klieren en echt niet normaal deed.

Om 4 uur had ik mijn les dus ben ik met hem naar de bak gelopen en opgestegen met het krukje (waar hij trouwens heel de tijd voor weg liep, wat hij normaal niet doet want hij kijkt er niet naar om). Toen zijn we gaan stappen alleen hij ging niet vooruit maar achteruit. Uiteindelijk heb ik hem wel vooruit gekregen en sinds dat moment ging heel de les heel erg goed. Hij is maar een keer geschrokken, maar verder was hij heel braaf alleen wel heel erg druk. We hebben geoefend met rechte lijnen rijden omdat hij nog geen balans weet te vinden met mij op zijn rug. Dat ging na de 10e keer ofzo helemaal goed. Ook zijn we door alle plassen heen gegaan en kunnen we nu zonder problemen door heel de hak heen rijden over de hoefslag :) We hebben ook nog gegaloppeerd ondanks ik vond dat hij veelste druk was. Hij viel een paar keer terug omdat hij door plassen heen moest, maar na een paar keer aanmoedigen hebben we drie rondjes achter elkaar gegaloppeerd. Daarna uitgestapt en ook nog even een rondje over het erf gelopen. Ik vond dat heel erg spannend maar alles is goed gegaan! :)

Met afzadelen en zweetdeken omdoen was hij weer aan het klieren, maar toen ik later zijn zweetdeken om ging ruilen voor zijn normale deken was hij weer lief.

Ik weet dat het door het weer komt en dat alle paarden meer energie hebben en gaan klieren, maar ik vond niet dat hij zo hoefde te draaien, in mijn rug bijten en naar me te trappen.

vraagteken
Berichten: 386
Geregistreerd: 31-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:07

Duckyyyy!! <3

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 17:42

Ik kan mijn bericht niet meer bewerken dus hier het filmpje :)

Vandaag zijn we een stukje gaan lopen over de dijk. Op de heenweg ging het erg goed en liep Ducky ontspannen om zich heen te kijken en op een gegeven moment als stofzuiger te spelen. Op de terugweg schrok hij heel erg van een busje die te hard kwam aanrijden. Hij sprong omhoog en gleed toen met zijn achterbenen uit over de weg waardoor hij in de splagaat lag. Toen hij omhoog probeerde te komen kwam hij met zijn linker achterhoef tegen zijn rechterachterbeen aan waardoor hij nu drie wondjes heeft boven zijn hoef waar bloed uit kwam. Ik heb hem even een stukje laten draven maar hij liep gelukkig gewoon normaal en leek er verder niet last van te hebben. Toen we terug kwamen op stal heb ik zijn been even gekoeld en er daarna betadine op gesmeerd.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:33

Oei, dat is schrikken! Zal wel spierpijn hebben morgen! Goed dat je wondjes hebt ontsmet!

Lukasje
Berichten: 11257
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 01:42

Ai wat vervelend zeg! Hopelijk is hij morgen niet te stijf.

Wat het hoofdstel aandoen betreft ... Ik dacht dat het niet de eerste keer was dat hij ging lopen, toch?
Hoe gebeurt dat dan precies? Is dat dan omdat je het halster uitdoet en hij dan vrij staat ?
Je zou dit moeten voorkomen. Hij mag die kans niet krijgen.
Heb je geen halster dat boven op de neus open gaat? Wij zetten zo de paarden bij het opzadelen in de was/poetsplaats tussen 2 touwen vast aan het halster. Dat halster opent op de neus waardoor je paard, wanneer je je hoofdstel omdoet, nog steeds vasthangt tussen de touwen aan de halsriem. Is je hoofdstel aan, maak je de achterste riem los. Wij vinden dit een veilige manier omdat je paard geen enkel moment los staat. Wij spannen in of zadelen vaak aan trailer of camion op .

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 01:56

Lukasje schreef:
Ai wat vervelend zeg! Hopelijk is hij morgen niet te stijf.

Wat het hoofdstel aandoen betreft ... Ik dacht dat het niet de eerste keer was dat hij ging lopen, toch?
Hoe gebeurt dat dan precies? Is dat dan omdat je het halster uitdoet en hij dan vrij staat ?
Je zou dit moeten voorkomen. Hij mag die kans niet krijgen.
Heb je geen halster dat boven op de neus open gaat? Wij zetten zo de paarden bij het opzadelen in de was/poetsplaats tussen 2 touwen vast aan het halster. Dat halster opent op de neus waardoor je paard, wanneer je je hoofdstel omdoet, nog steeds vasthangt tussen de touwen aan de halsriem. Is je hoofdstel aan, maak je de achterste riem los. Wij vinden dit een veilige manier omdat je paard geen enkel moment los staat. Wij spannen in of zadelen vaak aan trailer of camion op .


Ik laat tegenwoordig zijn halster gewoon om onder het hoofdstel. Ik maak ook het bit los aan de linkerkant en doe dan eerst het hoofdstel over zijn oren en dat het bit in. Dit gaat al een hele tijd goed en hij is ook al een tijdje niet meer weggerend. Als ik het probeer zonder dat hij zijn halster om heeft dan houdt hij zijn hoofd heel erg hoog waardoor ik hem niet meer vast kan houden en dan draait hij zich om en rent hij weg.
Gisteren klikte ik het halstertouw van zijn halster los en toen voordat ik de teugels om zijn hoofd heen kon doen en het hoofdstel over zijn hoofd duwde hij me als het waren weg en rende hij ook weg.
Ik weet niet waarom hij elke keer zo doet of waar het aan kan liggen maar ik probeer wel van alles om het voor hem zo makkelijk mogelijk te maken en ook voor mij. Dat zijn hoofdstel snel om zit en hij er verder geen last van heeft.

Ik wist niet dat die halsters er waren. Ik ga voor eentje kijken want dat lijkt me heel erg handig. Dankje! :)

--

Wat kan ik eigenlijk doen voor Ducky als hij morgen wel heel erg stijf is? Gewoon longeren wat we altijd doen of nog iets extra's of juist niet longeren?

EAST

Berichten: 394
Geregistreerd: 03-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:46

Hoihoi al een tijdje niet meer gelezen dus heb alles terug gelezen.

Wat een leuk filmpje, hoe hij dat been omhoog gegooid ge-wel-dig!

Wat je al zei het licht ook echt aan het weer, die van mij lopen ook te klieren.. Mijn draver heeft ook een lange tijd naar achter gelopen wanneer ik vooruit wilde, is heel vervelend maar ging er ook weer snel uit. Fijn dat je les voor de rest goed ging, balans vinden ze nog wel eens moeilijk wanneer je veel van ze vraagt.

Met het hoofdstel in doen.. Tja, dat is denk gewoon een streek van Ducky. Zo heeft ieder paard zijn streken, natuurlijk kan je dat oplossen. Heb je wel eens geprobeerd om het halster zeg maar nog om ze nek te laten hangen, dan staat hij gewoon nog vast alleen heeft zijn hoofd vrij.

En die lange stelten kunnen soms een voordeel en een nadeel zijn.. Dravers glijden heel makkelijk, die van mij heeft ook al meerdere keren in de spagaat gelegen door een mis stap.. Kan gebeuren! Ik zou als ik jou was gewoon longeren, uit mijn ervaring worden ze van stil staan alleen maar stijver. Gewoon rustig aan longeren en niet het uiterste vragen :).

Moeten snel een keertje samen gaan lopen, zal ik echt super gaaf vinden!

---
Ik zie nu dat mijn voorganger ook al over het halster schrijft, bedoel precies hetzelfde! :)

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 12:48

EAST schreef:
Hoihoi al een tijdje niet meer gelezen dus heb alles terug gelezen.

Wat een leuk filmpje, hoe hij dat been omhoog gegooid ge-wel-dig!

Wat je al zei het licht ook echt aan het weer, die van mij lopen ook te klieren.. Mijn draver heeft ook een lange tijd naar achter gelopen wanneer ik vooruit wilde, is heel vervelend maar ging er ook weer snel uit. Fijn dat je les voor de rest goed ging, balans vinden ze nog wel eens moeilijk wanneer je veel van ze vraagt.

Met het hoofdstel in doen.. Tja, dat is denk gewoon een streek van Ducky. Zo heeft ieder paard zijn streken, natuurlijk kan je dat oplossen. Heb je wel eens geprobeerd om het halster zeg maar nog om ze nek te laten hangen, dan staat hij gewoon nog vast alleen heeft zijn hoofd vrij.

En die lange stelten kunnen soms een voordeel en een nadeel zijn.. Dravers glijden heel makkelijk, die van mij heeft ook al meerdere keren in de spagaat gelegen door een mis stap.. Kan gebeuren! Ik zou als ik jou was gewoon longeren, uit mijn ervaring worden ze van stil staan alleen maar stijver. Gewoon rustig aan longeren en niet het uiterste vragen :).

Moeten snel een keertje samen gaan lopen, zal ik echt super gaaf vinden!

---
Ik zie nu dat mijn voorganger ook al over het halster schrijft, bedoel precies hetzelfde! :)


Haha ja, hij doet altijd aparte dingen met zijn benen :')

Dankje! Ik ga van de week een 200 grams deken voor hem kopen, dan ga ik gelijk even kijken naar zo'n halster want het klinkt wel erg handig. Ik heb nu geluk dat zijn hoofdstel iets aan de ruime kant is waardoor zijn halster er makkelijk onder kan blijven maar als ik een nieuw hoofdstel heb dan gaat dat een probleem worden denk ik.

Ik heb vandaag zijn wondjes weer schoongemaakt en er betadine op gedaan. Zo ziet het eruit:

Afbeelding

En een kwartiertje met hem gestapt over het erf.

Ja moeten we snel doen! Ik denk dat Ducky dan ook minder schrikkerig is als hij samen :)

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:17

Ik zou mijn minder zorgen maken om de wondjes, dat komt wel goed :) ! Zo'n splagaat kan van binnen het een en ander verrekt hebben waar hij langer last van kan krijgen :) .



Dat hoofdstel is echt Ducky die kijkt tot waar hij kan gaan, komt wel goed als jij consequent blijft en volhoud. Hij is niet gemeen, maar zal wel altijd kijken of iets niet moet want waarom zou je het dan doen :')

Filmpje is genieten, leuk om te zien!!

EAST

Berichten: 394
Geregistreerd: 03-06-16

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:19

Oh ze wondjes zien er goed uit hoor. Als je ergens volgende week tijd hebt moet je me maar appen :).

Lukasje
Berichten: 11257
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:58

Indien je graag zo'n halster wil, ga je dit niet zo makkelijk vinden vrees ik ... Althans dat is mijn ervaring.
Wij gebruiken al jaren deze halsters en kopen ze bij Edwin Stok van:
https://www.ems-paardensport.com/
Goedkoop zijn ze niet maar wel oersterk en veilig.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:05

En een halsterhoofdstel? Waar je het bit later kunt inklikken?

-sorry als dit al genoemd is-

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:11

Ik denk echt dat je veel geluk hebt met de mensen waar je je paardje bij gekocht hebt, die je zo helpen en steunen. Echt super!

Hoe gaathet met Ducky na zijn spagaat?

Ik dacht ook aan een halsterhoofdstel om het makkelijker te maken zijn hoofdstel in te doen, maar als het een stukje uitproberen is lijkt me dat symptoombestrijding? Dan vindt hij wel weer wat anders..

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 18:35

amandananana schreef:
Ik denk echt dat je veel geluk hebt met de mensen waar je je paardje bij gekocht hebt, die je zo helpen en steunen. Echt super!

Hoe gaathet met Ducky na zijn spagaat?

Ik dacht ook aan een halsterhoofdstel om het makkelijker te maken zijn hoofdstel in te doen, maar als het een stukje uitproberen is lijkt me dat symptoombestrijding? Dan vindt hij wel weer wat anders..


Ja zeker! :)

Het gaat heel goed nu. Hij lijkt er geen last meer van te hebben. We hebben de afgelopen dagen alleen even gestapt over het erf en hij heeft nog even zelf in de longeerkraal gestaan. Dan kon hij zelf kiezen wat hij wilde doen. Hij ging zelf draven en stukjes galopperen met zijn oortjes naar voren. Alles ziet er goed uit :) Dankje!

Ik denk eigenlijk niet dat het uitproberen is omdat hij als ik het halster om hou en het hoofdstel zo in doe hij wel gewoon lief blijft staan. Hij heeft wel dagen dat hij gewoon echt aan het klieren is maar dan corigeer ik hem ook. Ik ga binnenkort voor zo'n halster kijken of iets wat er op lijkt. Een halsterhoofdstel klinkt ook erg goed en ziet er goed uit, misschien als ik geld overheb dat ik die ook kan kopen en anders sparen :)

gita1501
Berichten: 103
Geregistreerd: 19-10-12

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:59

Wat een leuk paard! Herken heel veel karaktertrekjes van Ducky in mijn oude verzorgpaard (zelfs dezelfde deken). De galop is even wennen hè, heel hard en 'plat'. Ik hoop dat jullie nog veel plezier gaan hebben samen, ik volg!