[VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 04:05

Verdorie! |(

Ik las het eerste blokje en was al blij maar dat was te vroeg gejuicht.

Ocharm, ik heb echt met je te doen. Wat naar voor je. Ik kan me voorstellen dat je bang was, dat zou ik ook zijn!!

Wat is de reden voor zijn gedrag?? Zadel en tanden geloof ik nooit. Hij lijkt spanning op te bouwen om vervolgens te ontploffen. Maar hoe dan ook, ook al zit hem ev lichamelijk wat niet lekker, dit gedrag is onaanvaardbaar.

Aan mij heb je nu niets want ik zou ook niet weten wat doen ...

En het spijt me te lezen dat je relatie voorbij is. Ook dat nog ...
Mag ik je een dikke troostknuffel geven? :(:)

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:27

Jeetje heftig! Ik denk inderdaad ook eerder aan spanning en emmertje wat overloopt in combi met ongehoorzaamheid in dit geval dan echt iets fysieks.
Maar dat er iets aan gedaan moet worden is wel zeker. Want zo wordt het gewoon echt gevaarlijk. Het kan heel goed te maken hebben met alle verbouwingen en prikkels.
Zeker omdat je aangeeft dat hij na veel pushen toch erover ging en erna alsnog aan de kletter is gegaan. En ik snap je reactie om hem alsnog een tik te geven zodra hij stopt, maar eigenlijk straf je dan dus zijn goede reactie (toch stoppen) af en raakte hij blijkbaar opnieuw in paniek.
Is de spanning bij hem moeilijk om aan te voelen? Ik zit niet in de buurt, zou je er met alle liefde bij helpen.
Wel fijn dat je staleigenaar nog even wilde helpen. Duren de verbouwingen nog lang?

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:52

Oh jeetje wat vervelend dat het na het na zo'n fijne buitenrit toch niet zo fijn is afgesloten. Als ik dit hoor, klinkt het niet als iets lichamelijks. Wel als mogelijk iets mentaal, of toch een paard dat zelf de leiding neemt.

Ik zou het inderdaad ook zoeken in goede begeleiding; want dit wordt is levensgevaarlijk.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 13:11

Sorry dat ik niet gereageerd heb op jullie reacties, maar ik zit er even helemaal doorheen. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen en ik vind het gewoon niet meer leuk.

Vandaag weer geprobeerd om buiten te rijden. We kwamen geen eens 5 meter buiten het erf voordat hij achteruit de sloot in liep. Ik kon weer helemaal niks doen. Been geven betekend nog harder achteruit, omdraaien heeft geen nut want daar luistert hij niet naar. Hij gaat dan alleen maar sneller achteruit. Tik op zijn kont hetzelfde. Ben er weer afgesprongen want anders lag ik in de sloot.

Op stal afgezadeld en de wei in gegooid. Ik wilde hem geen eens in de wei zetten maar dat kon ik ook niet maken.

Ik ben zo verdrietig. Gisteravond hebben we nog lekker ander half uur gewandeld en dat ging zo goed. Gewoon gezellig samen en hij was heel lief en ging netjes aan de kant voor wielrenners, auto’s, etc. en hij vond niks eng.

Volgende week zaterdag is die wedstrijd, maar ik heb geen eens ervoor kunnen trainen. Het enige wat ik nog kan is longeren en wandelen.

Ik blijf het zeggen maar ik ben zo verdrietig en ik weet het allemaal niet meer. Ik heb nu vakantie en ik had zoveel zin erin om lekker heel de zomer buiten te rijden en lol te hebben.

Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:19

:(:) wat ontzettend moeilijk zeg... Kan me je gevoel helemaal voorstellen. Dikke knuffel.

Ik stuur je even een PB!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:34

O wat spijtig om te lezen dit!

Ik snap heel goed dat je verdrietig bent! Het is ook gewoon heel lastig als je zo machteloos staat. Ik zou er persoonlijk wel nu begeleiding bij halen. Iemand die hem voor jou rijdt, in de bak en buiten, en jou kan begeleiden. Wedstrijd zou ik persoonlijk afzeggen. Dat lijkt mij nu even te veel.

Zou het toch kunnen dat hij ergens pijn heeft? Het gedrag is heel extreem. Wat ik op je vorige wedstrijdfotos zag was dat hij wel heel erg de rug wegdrukte, loopt hij altijd zo?

Verder, echt goede hulp erbij. Laat iemand je helpen die hier wat meer handvatjes bij heeft.

En kop op!

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:47

Dat begrijp ik wel hoor dat je verdrietig bent! Je maakt je zorgen, je doet er oneindig veel voor en krijgt dan dit, je plannen voor de vakantie vallen in duigen ...

Je mag er enkel niet meer alleen mee naar buiten. Even niet. Ik wil nou absoluut niet zeggen van "kijk wat ik vorige keer gezegd heb, is gebeurd" , maar Duck gaat dit gedrag momenteel blijven vertonen en alleen sta je machteloos. Je moet er inderdaad iemand bijhalen, zijn gedrag is veel te gevaarlijk.

Geef de moed niet op meid. Vorige keer bij het longeren heb je ook vrij snel het gedrag kunnen omkeren. Dat lukt je nou ook! Maar, ik begrijp dat het huilen je nader staat dan het lachen en ik vind het oprecht zo jammer voor jou, jullie. :(:)

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 16:46

Ik snap je ook helemaal want je doet zo enorm je best mjwb :(

Maar ook hier adviseer ik je echt er iemand bij te halen die je hierbij kan helpen en voor nu de wedstrijd even te annuleren. Eerst het vertrouwen en de veiligheid weer terug brengen. Want het gaat nu van kwaad tot erger...

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 17:06

Ik moet nog even nadenken over de wedstrijd, want dan rij ik samen met twee anderen en alles is al geregeld en betaald...

Morgen ga ik buitenrijden met een stalgenoot en dan als ik morgen mijn instructrice zie ga ik vragen of ze zondag tijd heeft om misschien een les buiten te geven in plaats van een dressuur les. Misschien dat zij ziet/weet hoe ze kan helpen als hij zo raar achteruit gaat lopen. Als dat niks is dan haal ik er iemand van buitenaf bij. Dan ga ik gewoon wat regelen en dan hoop ik dat diegene van buitenaf ons uiteindelijk hier doorheen kan helpen.

Ik heb geen idee of hij pijn heeft. Zijn zadel is pas geleden nog aangepast, de tandarts is in februari geweest, de hoefsmid afgelopen maand. Die komt over twee weken weer. Misschien dat ik dan toch een osteopaat/fysio er bij moet halen voor de zekerheid?

Op stal denken ze dat het pubergedrag is en dat hij gewoon heel erg vervelend is. Ik snap het gewoon niet...

Bedankt voor jullie lieve reacties en alle hulp!

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:28

Blijft altijd lastig, maar als t morgen goed gaat met anderen is wedstrijd miss toch goede optie? Ik zal je iig via PB wat namen van collega’s doorsturen. Voor mij helaas echt te ver om even heen en weer te komen.
Ik denk dat duck gewoon, zoals veel dravers, heel slim is en nu precies weer hoe hij onder het werk uit komt als het ware... dus stukje aangeleerd gedrag, wat ivm je eigen veiligheid ontstaan is (en dus volledig logisch) maar natuurlijk wel opgelost moet worden.
Toch denk ik wel dat de vele prikkels ermee te maken hebben op basis van je verhaal.
Hopelijk is het snel over en kunnen jullie weer samen genieten.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 12:29

Buitenrit ging goed! Lekker veel gedraaft want er waren super veel dazen en met een lange teugel uitgestapt.

Maandag ga ik weer samen met een andere stalgenoot en dan gaan we naar het veld rijden en daar gaan we dressuuroefeningen doen. Ze vertelde dat ze twee mensen kent waarvan de paarden hetzelfde als Ducky deden (waaronder mijn instructrice, dat wist ik niet haha). Zij hebben hun paarden de sloot in laten lopen. Het ene paard heeft het daarna nooit meer gedaan. Het paard van mijn instructrice heeft het ook nooit meer gedaan maar toen ze in de sloot stonden heeft ze hem wel eruit geschopt en is ze net zo lang rondjes gaan rijden totdat hij niet meer zo raar deed. Daarna heeft hij nooit meer achteruit gelopen. Alleen ik ben zelf best wel bang om hem de sloot in te laten lopen. Dadelijk valt hij op mij en lig ik onderwater in de sloot...

Ik ben benieuwd naar maandag! Ik weet niet of ik morgen les kan hebben, maar anders voor dinsdag of woensdag.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 16:03

Ah kijk, ik zat -een beetje gespannen toch- te wachten op je update over hoe vandaag ging. Super!! Ik ben erg blij dat het vandaag goed gegaan is, dat geeft toch weer ietsie meer moed!

Tsja, je zal Duck toch op 1 of andere manier wijs moeten maken dat op die manier achteruit lopen niet toegestaan is.
Zelf zou ik hem ook niet de sloot in durven laten lopen omdat ik bang zou hebben mijn paard te verwonden maar dat ben ik dan weer. Momenteel is de situatie zo gevaarlijk dat het doel haast de middelen heiligt. En indien jouw instructrice die Duck al kent, daar ervaring mee heeft, dan zou ik zeggen: samen op pad !
Maar niet alleen meer gaan hé!

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 16:13

Haha dat is lief, dankjewel! :D

Nee ik ga niet meer alleen, dat durf ik niet meer. Misschien als hij weer normaal doet en het vertrouwen weer terug is dat ik het weer ga proberen, maar voorlopig nog niet.

Dinsdag hebben we les en dan gaat mijn instructrice helpen met het achteruit lopen. Misschien dat we hem dan de sloot in laten lopen (opzich is het geen diepe sloot, maar alsnog ben ik best bang) en anders een andere oplossing. Ik denk eerlijk gezegd dat hij geen eens de sloot in gaat want hij stopt met achteruit lopen zodra ik eraf spring, maar misschien omdat ik dan wel blijf zitten dat hij dan achteruit blijft lopen. Ik ben in ieder geval wel heel blij dat ze wilt helpen!

Ik wil trouwens zeggen dat ik Duck echt op geen enkele manier pijn wil doen. Ik voel me zelfs al schuldig als ik hem een tik met mijn zweep geef :')

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 16:48

Oh maar aan dat laatste twijfel ik niet hoor, niemand hier denk ik.

Maar ik denk ook dat iedereen het erover eens is dat het achteruit lopen voor jou en Duck een ernstig gevaar inhoudt. Je moet nu een manier weten te vinden om te vermijden dat hij jou, en zichzelf, op een keer ernstig kwetst. En indien dat dan een mep is die hem pijn doet, dan moet dat maar.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 16:13

Hoe gaat het nu? Fijn dat je instructrice iig gaat helpen/heeft geholpen met het probleem!

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 17:40

Dankje voor het vragen! :)

Er is heel erg veel gebeurd met mij deze week dus dat heeft een grote invloed gehad op Ducky. Woensdagochtend is mijn instructrice mee gegaan naar buiten. Daar deed hij precies hetzelfde als wat hij altijd doet maar ze heeft hem erdoorheen getrokken en na de dijk waar toen een kettingzaag doorheen is gegaan, deed hij weer normaal. Dus ze gaat me nu elke keer als ik alleen buiten wil rijden naar de dijk brengen en dan kan ik zelf verder.

Gisteren zijn we tweede geworden met onze endurance wedstrijd :D. Duck heeft het super gedaan! We hadden een gemiddelde snelheid van 12,85 en we deden mee aan de lange klasse 1 (35 km).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

jeetje77

Berichten: 3459
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 18:12

Wat fijn dat je hulp hebt gehad. En verder hulp hebt.
En wat een super resultaat met de endurance wedstrijd. Toppers!

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 19:07

Yes fijne update! Doorzetter ben je! Mooi voorbeeld voor anderen :)

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 23:31

Proficiat met je resultaat, knap gedaan! Dat moet toch een goed gevoel geven. Ik ben blij voor je want dit had je even nodig.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 21:57

Dankjulliewel! :D

Vandaag ben ik met Duck en mijn broertje naar buiten geweest. Het was zo super gezellig! Duck was eigenlijk maar een keer vervelend en eigenlijk kan ik hem niet kwalijk nemen. Er kwam een groep van 10-15 wielrenners aanracet terwijl we op een smal pad reden. De voorste riep keihard paard en dat ging door heel de groep heen en ze minderde niet hun vaart dus ze kwamen hard langs ons heen. Ducky sprong midden in de groep maar bleef gelukkig wel stil staan terwijl ze om ons heen fietste. Ze waren gelijk geïrriteerd, maarja jammer dan. Toen ze voorbij waren wilde ik weer verder naar mijn broertje rijden maar Duck wilde niet en bleef maar achteruit lopen. Uiteindelijk kwam mijn broertje aangefietst, heb ik hem een tik op zijn reet gegeven en gingen we weer vooruit.
Op de terugweg hebben we een wedstrijdje gedaan. Mijn broertje op de elektrische fiets en ik op Duck. Duck en ik hebben gewonnen want mijn broertje zijn fiets ging niet harder :') :') Lol dat we hadden! :D

Afbeelding
Afbeelding

Er is heel veel gebeurd de laatste tijd. Ik ga niet in dit topic het uitgebreidt vertellen want dan kan iedereen het vinden op internet, maar als jullie het willen weten kan ik het in een pb uitleggen. Maar Ducky is heel erg beschermend tegenover mij. Hij jaagt iedereen weg die ook maar verkeerd naar me kijkt en als een persoon langs komt die mij wat heeft aangedaan dan gaan zijn oren plat in zijn nek en begint hij al bij voorbaat boos te doen naar die persoon. Ook heeft hij al meerdere keren naar die persoon getrapt. Is dit normaal? := (Naar andere mensen doet hij dit niet. Hij was ook super lief voor mijn broertje vandaag!)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 22:26

Het kan goed zijn dat hij jouw stemming naar die persoon oppikt en dat overneemt. Niettemin is het geen gewenst gedrag imo. Het is een paard en niet je waakhond. Voor zijn eigen veiligheid is het makkelijker als hij eich een beetje inhoudt.

Verder klinkt het wel ernstig. Hoop dat je ok bent!

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 10:09

Fijn dat je buitenrit weer wat beter ging en lief van je broertje dat hij met je mee ging! Heb je in draf of galop tegen de fiets geracet? *\o/*

Lief van Ducky dat hij zo beschermend is maar dat kan wel gevaarlijke situaties opleveren..

Het klinkt allemaal heftig wat zich afspeelt met jou, ik hoop dat je oke bent! Mijn pb box staat voor je open.

Chalpaca

Berichten: 147
Geregistreerd: 08-04-14
Woonplaats: ......

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 10:39

Wat fijn dat de buitenrit zo goed ging en je weer kan genieten! Duck mag blij zijn met zo'n dporzettersbaasje als jou. Mijn pb staat ook altijd voor je open mocht je iets kwijt willen!

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 11:51

Hoi, hoi,
Ik lees al een hele tijd stil mee, maar wilde nu toch even reageren :)

Mijn merrie is ook heel beschermend naar mij toe, wil het liefst de andere paarden wegjagen als het haar uitkomt. Dus ben ik met haar aan het oefenen geslagen. Vooral veel positieve bekrachtiging wanneer ze niet zuur reageert op anderen en een pas achterwaarts wanneer ze haar zure merrie gedrag laat zien.

Niet straffen! Wanneer je Duck straft wanneer hij voor jou opkomt of wanneer hij zijn oren plat legt, heeft hij een dubbele negatieve ervaring en zal het gedrag verergeren. Hij leert zo namelijk dat een ander paard in de buurt straf betekent, je kunt hem beter belonen voor goed gedrag of ander gedrag stimuleren (in mijn geval een pas achterwaarts).

Hopelijk heb je er iets aan TS!

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-18 12:27

Dankjulliewel! :)

Amandananana - In draf! Duck wilt niet meer galopperen buiten, maar dat vind ik niet erg. Hij heeft zo veel plezier in het draven en daar word ik zo blij van :D

Soeboenoe - Hij doet dit echt specifiek bij 1 persoon en niet bij andere paarden of mensen. Ik hoop dat die persoon nooit meer bij mij in de buurt komt dus dat Ducky dan ook niet zo hoeft te doen, maar als die persoon toch in de buurt komt en hij zo doet, moet ik dan gewoon wachten totdat hij wel lief doet en dat belonen?