Als persoon passen in een manegezadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

onbarefeet

Als persoon passen in een manegezadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 16:58

(Sorry als dit eigenlijk bij harnachement hoort :) )

Ik merk vaak dat ikzelf moeite heb met het goed zitten in manegezadels. Ook las ik ergens dat er eigenlijk een hand achter je billen moet kunnen en bij sommige zadels lukt dat gewoon echt niet. Nu ben ik dan ook niet modellenslank, maar ook niet te groot voor de pony die ik nu rijd (ik verander volgende week wel gelukkig naar een grotere pony/paard waarbij het zadel mijzelf ook beter past).

Hoe gaan jullie hier mee om?
Laatst bijgewerkt door onbarefeet op 31-08-16 17:03, in het totaal 2 keer bewerkt

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:00

onbarefeet schreef:

Wat bedoel je precies met je vraag?

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 17:02

xBontfire schreef:
onbarefeet schreef:

Wat bedoel je precies met je vraag?

Ik wilde op 'voorbeeld' klikken maar ik postte perongeluk al :D.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:08

Ow haha geeft niks, ik herken je probleem wel. Niet zozeer van dat het niet paste maar dat het gewoon van die pannenkoek zadels zijn waarvan je zelfs blauwe knieën krijgt. :+

Ik denk dat de enige oplossing is - vooral in de manege - een groter paard. Soms is de rug van een paard ook gewoon simpelweg te kort om er een langer zadel op te leggen.
Probleem is dat je niet alles kunt aanpassen zodat iedereen er goed en fijn in past op de manege, ik vind dat het voor het paard nog gaat zolang je niet met je kont over de lepel hangt.

Even ervan uitgaande dat het zadel niet voor iedereen wie op de pony rijd aan de krappe kant is, is het voor jou niet erg comfortabel maar voor het dier kan het niet kwaad.

antje_vip

Re: Als persoon passen in een manegezadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:33

Ik zou op een groter paard gaan zitten, waarbij je niet uitpuilt. Volgens mij is het voor die pony ook niet fijn als je achter op het zadel zit.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:39

Vind dat heel slordig van de manege -O-

Zadel hoort in de eerste plaats de pony/het paard te passen en niet te hinderen en vervolgens dient daar een ruiter van het juiste formaat op geplaatst te worden...

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:47

Als een pony ook bijvoorbeeld onder kleine kinderen van een jaar of 8 tot 10 loopt is het voor een manege logischer om er een passend 16.5 inch zadeltje op te leggen ipv een 17.5 inch. Vroeger liepen bij ons nog wel is de pony's die wat duidelijkheid nodig hadden een enkele keer mee met de volwassenen om weer even "braaf" gereden te worden.. Gelukkig mochten wij altijd wel even een zadel wat ook goed lag pakken met een grotere inchmaat :')

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 18:18

@ante_vip Van echt uitpuilen is nou ook weer geen sprake. Ik ben alleen iets meer een zandloper/peer model dus alles wat er een beetje kan zitten zal rond dat gebied zitten :D. En dat begrijp ik inderdaad, daarom (of nouja het is een v.d. redenen) stap ik volgende week ook over.

@Shirley Ja, maneges he :=. Nee maar, als ik hier nu een foto zou plaatsen (heb ik helaas niet van hem) zou denk ik niemand zeggen dat ik te groot ben voor de pony. Alleen soms passen de zadels op het beestje zelf al niet super (klapperen etc.). En je mag natuurlijk zeggen over mijn formaat wat je wilt hoor :+, alleen ik denk persoonlijk dat dat op dit moment niet het grootste probleem is.

@Flevolander Dat gebeurt hier ook wel eens hoor, alleen rijden er volgensmij op hem geen jongere kinderen (is niet de makkelijkste). En pff, ik weet niet zoveel van de maten, heb zelf nog nooit een zadel moeten uitzoeken/passen of wat dan ook :D. Zadels worden hier naar mijn weten niet echt omgewisseld per pony/paard, op 1 enkele na (wat denk ik niet zo super is, maarja wat doe je er aan).

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:21

Ho!
Ik zeg niks van jouw formaat persoonlijk!!

Ging om hoe de manege hiermee omgaat!
Pony/zadel/ruiter-verhouding.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 19:07

Shirley schreef:
Ho!
Ik zeg niks van jouw formaat persoonlijk!!

Ging om hoe de manege hiermee omgaat!
Pony/zadel/ruiter-verhouding.

Is oke hoor, op het internet komen dingen soms anders over :).

En daar ben ik het zeker mee eens. Het is voor sommigen misschien gewoon makkelijker om de lessen maar door te laten lopen (inkomsten) dan iemand te vertellen dat ze met haar brede kont van die pony af moet :+. Ik vind gemakzucht zelf ook echt niet de oplossing.

Maar: hoe kan ik volgende week gelijk kijken of het zadel mij wel past? Zijn hier een soort richtlijnen voor? Het gaat om veelzijdigheidszadels, geen idee wel merk of wat dan ook, meestal niet al te nieuw.

Myhorse20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 10:27

ik zou dit gewoon effe met je instructeur bespreken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 11:02

Je past gewoon niet op het zadel dus. En als het zadel wel goed ligt op de pony moet er voor jou gewoon een geschikte pony/paard gevonden worden. De combi is nu gewoon niet goed.

Heeft ook niet perse met gewicht te maken. Als je lange benen hebt pas je ook niet op een klein zadel.

Dus gewoon om een ander paard vragen voor de volgende les.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 11:07

Zoals aangegeven ga ik ook gewoon overstappen volgende week (kon eerder nog niet echt) :j. Alleen mijn vraag is dus: hoe kan ik checken of dit zadel me wel gaat passen? Naast gewoon voelen of ik er niet meer zo belabberd in pas als in die andere :D.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 11:31

Naast dat ik weet dat ik een 17,5" nodig heb en dat ik een hekel heb aan veel wrong en diepe zit voel ik direct of ik wel of niet lekker zit. Een check is de ruimte achter je billen en de ruimte voor je been op het zweetblad.

Kijk voor meer tips even op YouTube. Er zijn veel filmpjes over zadel passen. Maar volg vooral je eigen gevoel.