Paard in de sloot!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Paard in de sloot!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 17:58

Vandaag was ik van plan lekker te genieten van mijn pony, door te gaan werken in de bak. Misschien een hindernisje, de galops wissel oefenen, en wie weet daarna nog even heerlijk afspuiten en haar staartje wassen. Want het was eindelijk niet meer zo vies warm! Ik fiets naar stal, en vraag mij af wat die schimmel in de wei doet.. en waar mijn pony toch is.

Kom je aan op stal, zie je dat je pony in de sloot heeft gelegen!!. Natuurlijk ben ik ontzettend geschrokken, mevrouw voelde zich duidelijk niet helemaal lekker. Ben zo blij dat ze er zelf uit is gekomen! je wil toch niet dat je op zo'n manier je paard kwijt raakt?

Omdat Chanel al niet helemaal lekker in haar vel zat, is ze van de kudde op het grote land naar een andere groep verhuist. Zo kan ze s'avonds naar stal met wat hooi ivm overgewicht. Nu is een van de paarden waar ze nu bij staat erg blij dat een ander paard onder haar staat. En dat heeft Chanel geweten Hij heeft haar de sloot in gejaagd en behoorlijk gebeten ( de eigenaar van het land kwam mij dat later even vertellen.. waarom hij niet heeft gebeld dat een paard in de sloot heeft gelegen is mij een raadsel), haar hele lijf zit onder de bijtwonden. Ik heb haar na een 1.5 uur eindelijk schoon gekregen, en daar genoot mevrouw duidelijk van! Ben daarna even langs vrienden gelopen met haar. Om wonden te laten controleren, en haar even te laten bewegen na zo'n lange koude bad. Hier was ze verwent met wilgentakken, en de wonden leken niet ernstig genoeg om er een dierenarts bij te halen.. daar ben ik wel weer heel blij mee. Wel is haar tempratuur was wat laag (37.4, en dat na 1 uurtje wandellen, om even die vrienden te bezoeken )

Haar ogen zaten ook vol met modder, dat was wat lastiger eruit te krijgen. Hopelijk houd ze daar niks aan over (ontstoken ogen bv). Ze voelde zich duidelijk niet happy toen ze vies was, maar na zo'n lange wasbeurt knapte ze al wat op (stond heerlijk te doezelen tijdens het wassen) Ze loopt niet helemaal lekker, maar dat zal wel weer goedkomen. Hopelijk houd ze er niks aan over! Weet helaas niet hoelang ze erin heeft gezeten, en hoe ze zichzelf er weer uit heeft moeten trekken.

Vanaf morgen staat ze alleen op een wat kaler landje, en houden stalgenoten haar goed in de gaten (ga dit weekend weg.. baal ik wel een beetje van.. maar kan het niet afzeggen) Als er wat is dan laten ze mij dat horen :).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En om even een plaatje te schetsen hoe vies ze was... dit is Chanel als ze schoon is.

Afbeelding

Afbeelding

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 18:01

Ah, arm paard :(:) Gelukkig kan ze even bijkomen nu. Ze ziet er inderdaad uit als een heel ander paard als ze zo vies is!

Tigress

Re: Paard in de sloot!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 18:08

Ogossie :(:) Dat was schrikken zeg! Ik snap de verwarring, ze was inderdaad onherkenbaar :=

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 18:11

Ach jeetje, dat is schrikken! Ook vanavond nog maar goed in de gaten houden.

Je kunt je DA ook nog even bellen voor overleg, voor de zekerheid?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 18:11

Ze ging van 95% wit, naar 95% zwart !

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 18:17

in ieder geval even aan je stalgenoten vragen of ze de tempratuur in de gaten willen houden, je weet nooit of ze ook water binnen gekregen heeft dan altijd kans op longontsteking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 18:18

Pff heftig, even goed in de gaten houden of ze geen slootwater in haar longen heeft gekregen. :(:)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 18:22

Wat scrhikken!
Houd je je paard goed in de gaten de komende dagen, ook qua temperatuur? Er bestaat namelijk zoiets als 'secondary drowning'.
Zo te zien aan haar neus heeft ze mogelijk slootwater binnengekregen, en dat kan zorgen voor een (ernstige) longontsteking. Deze kan dusdanig ernstig worden dat er een levensbedreigende situatie ontstaat.

Bij mensen zie je dit ook: bijna verdronken / veel water binnengekregen, heel goed uit het water gekomen, en een paar dagen later alsnog flink ziek...

Ik wil je niet bang maken, zeker niet hoor! Maar 'better safe than sorry'.

In ieder geval beterschap voor je mooie meisje! :(:)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 18:28

Ze word in de gaten gehouden, staat bij stal. Haar tempratuur gaan we zo veel mogelijk nemen en word genoteerd. We houden haar dus goed in de gaten! Ze staat nu lekker op stal met een plak stro, ze was goed te spreken en best vrolijk.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 10:55

Vanmorgen vroeg op stal om te kijken hoe het met haar was. Ze is alert en erg aanhankelijk, het laatste is voor haar doen vreemd. Ze voelt zich duidelijk niet helemaal op haar gemak. Ze heeft geen hoge tempratuur, maar dat kan natuurlijk nog veranderen. Zilverspray op de wondjes gespoten (wil niet dat die gaan verbranden ivm de zon) en ze staat bij een ander paard in de wei.

Dinsdag komt er een Osteopaat langs voor wat paarden op stal, laat haar dan direct even kijken naar Chanel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:06

Goed dat je haar in de gaten houdt. :j

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 11:17

Thanks, lijkt me niet meer dan logisch :)

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:23

Och jeetje. Gelukkig is ze er zelf uit gekomen! Hopelijk houd ze er niks ergs aan over :(:)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:01

wat zag ze eruit,hoop dat ze lekker opknapt.veel beterschap :)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:29

Agossie...die is zich helemaal kapot geschrokken. Kan eigenlijk ook niet he...zomaar bij een ander paard in als ze niet helemaal in orde is. Daar moet dan weer een draadje tussen om te laten wennen.
Hopelijk kan ze binnenkort met een beter passend kameraadje samen weer de wei op.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 15:47

Je trekt wel heel snel de verkeerde conclusie. Ik hoop dat je niet geflitst werd onderweg. De paarden kennen elkaar al 2 jaar, en hebben vaker samen gestaan zonder al teveel problemen. Daarbij stonden zij al een week samen, met een 3de paard erbij, en dat ging goed.

Dit leek uit het niks te komen, tuurlijk weten we dat het niet zo werkt met paarden. Ze heeft 20 (!!) bijt wonden over haar hele lijf. Arme drommel was er vanmorgen nog best stuk van. Gelukkig word ze goed in de gaten gehouden, en komt ze nooit weer bij dat paard in een weiland. Heb al een contact verbod aangevraagd

Floortz schreef:
Agossie...die is zich helemaal kapot geschrokken. Kan eigenlijk ook niet he...zomaar bij een ander paard in als ze niet helemaal in orde is. Daar moet dan weer een draadje tussen om te laten wennen.
Hopelijk kan ze binnenkort met een beter passend kameraadje samen weer de wei op.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 15:54

Ach jeetje, da's wel een aardige transformatie zeg. Die zal zich inderdaad rot geschrokken zijn (en jij natuurlijk ook)!
Hopelijk voelt ze zich snel weer wat meer op haar gemak en knapt ze snel op.

Floortz schreef:

Heb je je dagelijkse dosis 'ik weet het beter' weer gehad? >;)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 16:46

Wat een rare reacties op de post van Floortz ....?

Als een paard niet 100% fit is en je zet haar dan in een andere kudde die niet van precies dezelfde samenstelling is als die ze al eerder gewend was, dan moet je dat inderdaad zien als een nieuwe kudde waar de rangorde opnieuw bepaald zal worden. Een zwakker paard kan dan snel een gemakkelijk slachtoffer worden en dat is nu denk ik met je merrie gebeurd.
Een niet fit paard zou ik dan liever samen met een paard zetten waarvan je al zeker weet dat het goed gaat en die haar met rust laat.

Dus vanuit die optiek vind ik de reactie van Floortz hierboven zo gek niet.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:29

simodi schreef:
Wat een rare reacties op de post van Floortz ....?

Omdat zomaar allerlei aannames doen niet echt chique is. Maakt dan nog niet eens perse uit of ze dan wel of geen gelijk heeft. Plus die toon 'Kan eigenlijk ook niet he...' is niet zo heel erg leuk als je het beste met je paard voor hebt zoals waarschijnlijk iedereen hier op bokt. Het klinkt zo alsof TS 12 is en er met een vingertje gezwaaid wordt. Vandaar in ieder geval mijn reactie.

Maargoed, tot zover de afdwaling.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:59

Jeetje, dat is schrikken zeg, hopelijk houdt ze er niets aan over...wat de temperatuur betreft begreep ik van de dierenarts dat het best een tijdje kan duren voor die weer normaal is. Ik vond die van mij afgelopen maandag in de sloot (kon er helaas niet meer zelf uitkomen) en die was daarna ook wat koud en had een temperatuur van 36 graden, dus even om advies gebeld en het moest na 2 uurtjes wel weer normaal zijn. Gelukkig was dat ook het geval bij hem.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 13:43

Chanel is vandaag behandelt door de Osteo, en het viel allemaal gelukkig mee. Ze had wat last van haar rug, maar dat was gelukkig niet heel ernstig. Volgende week kunnen we weer aan de gang :) Deze week lekker wandellen, en even genieten!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 11:27

Voor diegene die het interessant vinden om te weten. Alles gaat nu weer beter met Chanel, gisteren er even 10 minuutjes op gezeten en dat ging goed. Zondag had ik dat ook geprobeerd maar dat was geen succes, mevrouw wou niet lopen en voelde niet goed aan. Dus er weer af.. .en weer even wachten.

Vandaag komt een vriendin van mij langs, gaan we lekker met Chanel aan de slag. Ze had overigens over de 20 bijtwonden! en daarbij nog wonden aan haar benen, ik denk van de sloot en het eruit klimmen.

cygnusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:28

Oei, gelukkig!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:12

gellukig gaat het goed met haar :)