Wat te doen? Jaarling of volwassen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_WB

Wat te doen? Jaarling of volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 09:50

Sorry als het hier verkeerd staat, ik plaats niet zo vaak zelf iets op bokt

Heel onverwachts heb ik vorige week mijn prachtige merrie laten inslapen. Zij laat ons haar zoon Sky van 2,5 na. Sky is van de oude eigenaren van mijn merrie, en heeft zijn hele leven bij mams kunnen staan. Ik ken hem dus ondertussen alweer 2,5 jaar.
De eigenaren van Sky hebben aangeboden dat ik nu met hem aan de slag mag gaan, kennis maken met het zadel etc, en later ook dus inrijden.

Nu is mijn probleem: Wil ik dit wel?

Ik wil hem niet te jong laten inrijden en hem daarna ook nog een tijdje terug op de wei zetten. Voor dat ik dus met hem kan buitenrijden zijn we dus snel gezegd 2 jaar verder.

Als ik een ander paard koop kan ik dit natuurlijk al 'meteen' weer, maar dan wordt Sky verkocht aan iemand anders. Hij is en blijft toch een stukje van mijn merrie...

Sorry voor dit warrige topic, weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:08

Hoe gek ben je met Sky? En passen jullie ook bij elkaar? Kun jij hem bieden wat hij nodig heeft? Kun je uiteindelijk ook datgene doen waar jij mee verder wilt op sport/recreatief gebied?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:13

Kun je niet Sky kopen en in de tussentijd een bijrijdpaard nemen?

En nog sterkte met het verlies van je merrie :(:)

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 10:19

Shirley schreef:
Kun je niet Sky kopen en in de tussentijd een bijrijdpaard nemen?

En nog sterkte met het verlies van je merrie :(:)

Dat zal eventueel een optie zijn, maar er zijn volgens mij bij ons in de buurt geen bijrijdpaarden beschikbaar....

BKonline schreef:
Hoe gek ben je met Sky? En passen jullie ook bij elkaar? Kun jij hem bieden wat hij nodig heeft? Kun je uiteindelijk ook datgene doen waar jij mee verder wilt op sport/recreatief gebied?

Ik vind Sky hardstikke leuk, maar ik verwacht nu denk ik nog te veel van Wanda ( mijn merrie ) in hem, waardoor er nu nog niet echt een duidelijke klik is. Qua lengte/gewicht en zijn hoogte moet dat goed komen, ben zelf 1,61 en uitgegroeid, hij is nu rond de 1,50. Ik rijd eigenlijk alleen maar buiten en heb absoluut geen wedstrijd ambities verder...

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:21

Je kan een plus en min-lijstje maken maar mijn ervaring is dat het gevoel het verstand toch altijd inhaalt. Kijk wat je hard zegt en kijk dan naar de mogelijkheden om dit uit te voeren en daarbij bijvoorbeeld hulp bij in te schakelen van derden.
Laatst bijgewerkt door Lindaonline op 25-08-16 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:21

Ik zou het een kans geven.
Eenmaal aan een ander verkocht ben je hem kwijt.

Zelf verkopen kan altijd nog :j

Evelijn

Re: Wat te doen? Jaarling of volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:26

Wat vinden je ouders?
Als je zelf vooral relaxed wil buitenrijden en ook weinig ervaring hebt is het verstandiger om een wat ouder paard te kopen die dat al kan. Sky gaat straks nog puberen en moet je echt voldoende tijd voor hebben om hem goed op te leiden en ook voldoende hulp erbij etc. Zijn er trouwens stalgenoten etc. waarmee je op buitenrit kan want dat lijkt mij wel prettig als je een jong paard veilig aan te leren om buiten te rijden.

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 10:33

Evelijn schreef:
Wat vinden je ouders?
Als je zelf vooral relaxed wil buitenrijden en ook weinig ervaring hebt is het verstandiger om een wat ouder paard te kopen die dat al kan. Sky gaat straks nog puberen en moet je echt voldoende tijd voor hebben om hem goed op te leiden en ook voldoende hulp erbij etc. Zijn er trouwens stalgenoten etc. waarmee je op buitenrit kan want dat lijkt mij wel prettig als je een jong paard veilig aan te leren om buiten te rijden.

Mijn ouders staan achter beide keuzes, zij vinden dat ik mijn gevoel moet volgen. Ik ben redelijk ervaren , ook met het buitenrijden, mijn merrie was alles behalve makkelijk buiten :') . Ik rijd eigenlijk nooit alleen buiten, altijd met iemand van stal samen. Ik laat het in rijden natuurlijk doen door iemand die flink ervaren is, en zal ook hulp van ervaren mensen vragen wanneer het nodig is.

BKonline schreef:
Je kan een plus en min-lijstje maken maar mijn ervaring is dat het gevoel het verstand toch altijd inhaalt. Kijk wat je hard zegt en kijk dan naar de mogelijkheden om dit uit te voeren en daarbij bijvoorbeeld hulp bij in te schakelen van derden.

Nu weet ik nog niet zo goed wat ik wil, plus min lijstje is inderdaad een goeie, thanks!

Shirley schreef:

Dat is natuurlijk ook waar...

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 15:47

Iemand nog een ideetje?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:50

Hij is twee en half dus rustig aan beginnen en dan kun je over een jaar best wel buitenritjes met hem maken, hij is dan drie en half dus je hoeft echt geen twee jaar te wachten. Gewoon de gok nemen, verkopen kan altijd nog.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:51

Shirley schreef:

Eens.
En met 2,5 is het niet zo dat je nog jarenlang moet wachten voor je er iets mee kunt. je kunt er al genoeg mee doen voordat je er überhaupt op gaat.
Ik zou het ook een kans geven. Wordt het niets kun je altijd nog een nieuwe eigenaar zoeken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:55

Vind je Sky op dit moment een leuk paard (even daargelaten dat hij de zoon is van jouw merrie)? En heb je het geduld om op hem te wachten?
Hij is 2 1/2 dus zijn karakter kan je al wel beetje inschatten ook al weet je niet hoe hij onder het zadel gaat zijn, is hij type paard dat je aanspreekt of juist niet, of gewoontjes?

Als hij echt leuk is is hij allicht nog even wachten waard, aan de andere kant zijn er ook genoeg paarden die leuk zijn te koop waar je zo op kan stappen en morgen nog lekker op buitenrit kan.

Mijn jonkie heb ik met 3 beleerd en de 11e x erop zijn we met de trailer naar het bos geweest :D Oke kort ritje, maar was zalig! (en veel handiger met galop, op lang recht stuk). Dus die buitenrit had ik al snel te pakken.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:18

Als ik jou was zou ik goed naar Sky kijken als paard op zich en niet naar Sky als de zoon van jou overleden merrie. Door met dat laatste in je hoofd naar het paard te kijken, komt er een stuk gevoel bij kijken waardoor de keuze alleen maar moeilijker zal worden. Is Sky het paard waar je bij zou gaan kijken als je een advertentie zag? Zou je hem ook gekocht hebben als hij niet de zoon van je merrie was? Dat zijn dingen die ik mezelf af zou vragen voor ik de knoop door zou hakken om hem wel of niet te nemen.

Het is natuurlijk een prachtige kans dat je nu een stukje van je merrie kunt kopen en haar toch een beetje bij je kunt hebben, maar aan de andere kant moet je het paard op zich ook wel leuk genoeg vinden om de komende jaren voor te zorgen en mee aan de slag te gaan..

Het is een lastige keuze, veel succes. :(:)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:27

Tja, dat is precies wat jij zelf wilt. wil jij je tijd investeren in het paard van een ander. zou je het jonge dier niet over kunnen kopen en dan voor de tussentijd een bijrijdpaard zoeken? Zodast je die twee jaar kunt overbruggen. Overigens moet ik heel eerlijk zeggen, ik was ook verknocht aan het buiten rijden, springlesjes enzo. Maar dat hield op toen ik mijn eigen paard kocht, hij was toen 11 maanden. Dus dat houdt in, nog minimaal 2,5 jaar wachten wachten en nog eens wachten. Toch heb ik het gedaan, we zijn inmiddels 1,5 jaar verder en heb van elke stap in zijn ontwikkeling genoten. Ik heb ondertussen mooi mijn HBO diploma gehaald, ben mijn huidige vriend tegen gekomen, heb nu binnenkort twee banen, vriend en ik zijn opzoek naar een huis voor ons samen. en ondertussen staat paardlief gewoon lekker in zijn weide te knorren en gras te eten. We kunnen er heen wanneer we willen en dat doen we ook zeer regelmatig.
Ik mis het rijden nu niet, het is enorm hectisch de situatie waar ik nu inzit. Tijdelijke woning, wel contracten bij werkgevers maar onduidelijkheid of ik daar langere periode kan blijven. Overname van een praktijk waar van alles voor geregeld moet worden.
Ook mijn vriend wisselt van baan binnenkort. dus al met al ben ik heel blij dat mijn paard nu niet ook nog even 3/4 keer in de week training nodig heeft.

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 20:55

Bedankt voor alle hulp en tips al tot zover! Ik heb even met de eigenaren overlegd van Sky en zij vinden het goed dat ik nu gewoon met hem aan de slag ga qua wandelen, grondwerk etc. en als ik dat leuk vind en het zie zitten er altijd nog overlegd kan worden over een koop :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:01

Prachtige oplossing!
Veel plezier samen!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:26

Ja maarblijft hij te koop staan en kan hij van het ene op het andere moment weg zijn?

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 11:29

friesiszwart schreef:
Ja maarblijft hij te koop staan en kan hij van het ene op het andere moment weg zijn?

Als ik kies hem niet te kopen, mag ik met hem doorgaan tot dat hij weg is, kan dus van het ene op het andere moment zijn