Opjagen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

D_M_L

Opjagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 17:39

Hoi bokkers:)

Hopelijk staat het hier goed, want ik wist niet zo goed waar ik het moest plaatsen. Dan maar hier want het is toch wel een soort grondwerk;)

Opjagen, hoe denken jullie daarover? Longeren zonder touw kun je het ook wel noemen. Met je lichaamstaal je pony in rondjes de bak doordrijven. Doen jullie dit weleens met jullie paard/pony en hoe reageert doe erop?

Ik zelf jaag af en toe mijn verzorgshet op. Hij gaat dan kei en kei hard en vraag me af of hij dat dan uit plezier doet of juist niet. Als ik me dan weer klein maak en hem roep komt hij hartstikke vrolijk weer naar me toe.

Zoals ik net al vroeg: Doen jullie dit weleens en hoe reageren de pony's daar op? Denken jullie dat dit misschien niet fijn is voor de pony's omdat die zich misschien 'bedreigd' voelen omdat je ze toch een soortvan wegjaagd?

Ik hoop op positieve reacties! Alvast bedankt!

Groetjess

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:40

opjagen is in mijn ogen echt totaal anders dan loswerken ..
ik zal mn paard nooit opjagen alleen al om het feit dat als ze wegrent dat ik er een keiharde klap voor terug krijg .. dus nee ik jaag mijn paard nooit op

pinkie87

Re: Opjagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:43

Opjagen is niet zonder lijnen los werken.

Ik laat mijn paard en pony wel eens uitrazen dat gaan ze ook even lekker hard door de bak heen.

Maar toen ik nog een afgezette paddock had ging ik daar altijd grondwerk in doen los met mijn lichaamtaal en dat is heel subtiel dingen aan je paard vragen

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:45

Opjagen is volkomen kansloos en nutteloos. Als een paard genoeg beweging krijg hoeft hij uberhaupt niet uit te razen. Longeren zonder touw zoals jij het noemt kan nut kunnen hebben, al doe ik het zelf alleen als ik wil kijken hoe een paard loopt :+

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:50

Ik doe niet aan opjagen omdat ik dit niet als iets positiefs zie en zeker niet ter vervanging van longeren. Bij opjagen denk ik aan iemand die zijn paard bewust bang gaat maken zodat hij gaat rennen en in mijn ogen doe je zoiets gewoon niet.

Als ik wil dat mijn pony's zich uit gaan razen dan ga ik wel met ze spelen, maar ik zal nooit achter ze aan gaan rennen met een zweep o.i.d. om ervoor te zorgen dat ze gaan rennen. Angst zaaien is in mijn ogen geen oplossing om een paard meer beweging te geven.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:55

Opjagen is in mijn ogen wilde bewegingen maken om een paard hoog in zijn stressniveau te krijgen. Ik doe dit ook zelden in de bak. Dit gebruik ik enkel in de kudde jonge hengsten om de dieren weg te jagen als ze te onrustig doen om mij heen. Als zij kalm zijn krijgen ze allemaal hun aandacht, maar als het speelkwartier is vind ik dat prima, maar niet binnen 10 meter van mij vandaan want ze kijken niet zo nauw en snappen ook niet dat ik daar niet goed tegen kan met mijn 75 kilootjes.
Anyway, ik heb natuurlijk wel eens paarden los in de bak en wat ik dan merk is dat ik niet eens hoef te bewegen om ze te laten vliegen. Af en toe ben ik aan het spelen met mijn jonge hengst en dan stamp ik op de grond als hij recht op me af komt denderen. Daardoor draait hij vaak compleet de andere kant op en maakt een bokkesprong. Hij lijkt hier enorm van te genieten. Af en toe doe ik ook alsof ik hem ga 'pakken' en ren een stukje met hem mee. Dan gooit hij even het gas open en rent hij als een dolle door de bak met alle sprongen waar turners jaloers op zouden zijn.

Hij vind het gewoon leuk, en lekker gek doen houdt ie wel van. Anders merk je het wel. Als n dier echt zn oren naar achteren draait en zijn ogen zeggen dat hij het niks vindt, dan moet je ermee stoppen.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:03

Ik hou er niet zo van! Mijn paard wordt altijd vastgehouden als de andere 2 eigenaren besluiten hun paard op te jagen in de weide. Wil het niet hebben ivm alle pech die ze nu al heeft (gehad)

Als ze zelf een sprintje trekt maakt het me niet zoveel uit.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:05

Nze doen hier samen gek :+ , rennen spelen vliegen en zijn weer rustig. Gewoon humor om te zien. In de winter hebben ze dat bommetje nodig blijkbaar en 's zomers doen ze dat 's avonds even voor zonsondergang. Ik speel ook graag met ze in de bak en om die gekke sprongen moet ik gigantisch lachen, zelfs na 15 jaar :D. In de winter zogezegd toch al energie bommetjes. Een paard constant laten rennen geen idee wat je ermee wil bereiken oid :o

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 18:28

Bedankt voor jullie meningen! Nou 't is voor mij al wel duidelijk De pony waar ik het weleens mee gedaan heb reageerde gelukkig niet erg boos met bijv zijn oren in zijn nek maar ik had al zo mijn twijfels van: moeten we dit wel doen?
Bij deze sluit ik het af en doe ik het niet meer, bedankt voor de reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:39

Er zit een groot verschil tussen opjagen en gecontroleerd los door de bak laten draven. Het opjagen is meer uitrazen van teveel aan energie zoals idd al genoemd in de winter. Mijn merrie heeft graag energie te veel en dan is het uitrazen wel eens prettig, ook voor haar. Maar niet op de manier dat ik er met een zweep achteraan jakker.

Gecontroleerd los door de bak laten draven dat komt bij ons regelmatig voor. Ze staat erg goed aan de stemhulpen en zodoende kan ik haar laten lopen waar ik wil, hoe ik wil, en in welke gang en welke richting. Zelf vind ze dit ook een heel leuk spelletje en met veel air trekt zij er een behoorlijke eigenwijs hoofd bij. En ja, soms zet ze het gas er behoorlijk op, maar opjagen ...nee.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 02:08

Nuray schreef:
Ik doe niet aan opjagen omdat ik dit niet als iets positiefs zie en zeker niet ter vervanging van longeren. Bij opjagen denk ik aan iemand die zijn paard bewust bang gaat maken zodat hij gaat rennen en in mijn ogen doe je zoiets gewoon niet.

Als ik wil dat mijn pony's zich uit gaan razen dan ga ik wel met ze spelen, maar ik zal nooit achter ze aan gaan rennen met een zweep o.i.d. om ervoor te zorgen dat ze gaan rennen. Angst zaaien is in mijn ogen geen oplossing om een paard meer beweging te geven.

Absoluut mee eens!
Het is een zwaktebod vind ik, in meerdere opzichten.
zorg dat ze genoeg beweging, uitdaging en vrijheid met andere paarden hebben, en gebruik je fantasie, in plaats van je onzekerheid in de vorm van een zweep..!

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 02:44

Opjagen valt bij mij onder het kopje rond jagen in galop door de bak. Soms doe ik het even samen met zijn vriendje in de bak swinters als er niet getraind kan worden.
Maar over het algemeen 'werk' ik los met mijn lichaam en vraag ik overgangen stap-draf draf-galop galop-draf draf-stap maar niet uit rauzen, meestal na een longeersessie als afkoeling.

Of stukje loswerken in een vierkant.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:59

TVG -> YRT