Een week lang boogschieten te paard in Hongarije

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Een week lang boogschieten te paard in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 11:30

Voor het derde jaar op rij ben ik met mijn vriendin José naar Hongarije gegaan voor een trainingskamp in boogschieten te paard bij Christoph Némethy. We hadden deze keer voor een aardig intensief programma gekozen met hier en daar ruimte om wat van de omgeving te zien, maar eenmaal daar werden we gelijk al zo enthousiast dat we eigenlijk vooral het trainingskamp hebben gezien, op een prachtige buitenrit na.

Het begon al meteen na aankomst. We hadden net 1400 kilometer gereden en volgens de planning hadden we nog anderhalve dag om uit te rusten, maar de vader van de trainer zag ons en zei: "Als jullie willen kunnen jullie vandaag al te paard oefenen!" We voelden ons nog best goed en zeiden daar wel voor te voelen. "Okee, dan moeten jullie je nu snel inchecken bij het hotel en binnen een halfuur terug zijn!"

Dus wij racen, inchecken, spullen dumpen, rijbroek aan en terug. De vader van de trainer, Zoltan, haalde meteen foutjes uit onze techniek die er het afgelopen jaar waren ingeslopen. "Naar het doel blijven kijken! Niet naar voren! Dat paard weet wel waar hij heen moet!" José werd meteen hard aangepakt toen ze de keer daarna toch eventjes naar voren gluurde om te kijken of het nog wel allemaal goed ging. "Ho maar, zet je paard maar even stil... geef je boog maar even hier... en nu... tien keer opdrukken want je keek niet naar het doel!" José stamelde: "Moet ik dan afstappen?"

Zoltan leek zich nu weer te herinneren dat wij Nederlanders naar Hongaarse standaarden nogal bangig omgaan met paarden. "Nee natuurlijk niet! Dat kan gewoon op het paard. Voeten op de kont en handen op het zadel." En José ging aan het werk. Uiteraard bleef het paard gewoon staan alsof het de gewoonste zaak van de wereld was.

Tegen het eind van de paardentraining hadden we best wel wat honger en dachten we aan ons hotelbed. Maar Zoltan dacht daar anders over. "Nou, jullie zijn goed vooruit gegaan. Mooi gedaan... Nu hebben jullie 10 minuten om de paarden af te zadelen en aan te sluiten bij het volgende onderdeel..."

"Eh... wat? wat dan?" Zoltan glimlachte. "Dat zien jullie vanzelf." Twee 15-jarige Hongaren die mee hadden getraind gingen meteen in rengalop met de paarden richting de stal, dus wij er maar achteraan. Na het afzadelen zagen we de Hongaren in korte broekjes en t-shirts, een derde, die had geholpen bij de training, had zich bij hen aangesloten. Ze raadden ons aan iets soortgelijks aan te trekken. Maar onze spullen lagen nog in het hotel. "Oh, dan kunnen jullie zo ook wel meedoen."

Kort daarop verscheen een pittige jongedame met kort haar. Ze bleek een fitnessinstructrice te zijn en zette ons gelijk aan het werk. Ze hebben daar een rijbak met aan alle kanten een schuin oplopende 'trap' van aarde. De 'treden' zijn per stuk zo'n anderhalve meter hoog en 3 meter breed. We moesten twee rondjes rond de rijbak rennen, op de eerste 'trede'. Nog best intensief omdat het bij de ingangen van de rijbak anderhalve meter omlaag en dan weer anderhalve meter omhoog gaat.

Ik kon de Hongaren redelijk bijhouden dus ik vond mezelf best wel stoer, niet wetende dat de Hongaren hun krachten spaarden voor wat nog komen ging. Nu moesten we fitness-oefeningen doen. Denk aan 20 seconden lang je handen voor je houden en ze met je knieën aantikken, 10 seconden rust, 20 seconden opdrukken, 10 seconden rust, 20 seconden planken, 10 seconden rust en nog iets. Dan een minuut rust en dan de reeks herhalen. In totaal deden we dat vier keer.

Ik hoopte dat het voorbij was, maar nu moesten we weer rondjes om de bak rennen. Deze keer mocht je na het eerste rondje een boog pakken, een stuk verder rennen, met een voet balanceren op een balk en een pijl schieten, nog wat verder rennen en dan al springend over een hooibaal een pijl schieten. Daarna de boog wegleggen, snel een rondje rennen en dan weer een rondje met boog.

Ik dacht dat we 2 rondjes zouden doen en stortte na het tweede rondje in elkaar. De Hongaren keken me meewarig aan en renden verder. Ze gingen nog een kwartier door! Een van hen ging als een bezetene en haalde de anderen drie keer in.

Zoltan, die in zijn Duits niet altijd even goed was te verstaan, legde ons uit dat je moet oefenen alsof je naar het WK gaat. Daarom moest alles zo snel en daarom trainden ze zo hard, begreep ik. Later bleek dat ik hem verkeerd had begrepen. De twee 15-jarigen gaan volgende week namelijk écht naar het WK in Zuid-Korea!

Maar goed, dat was dag 1. De rest zal ik jullie besparen omdat de video een aardige impressie geeft :D

croyslover

Re: Een week lang boogschieten te paard in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:33

ik volg :) ik woon in hongarije met mijn 4 paarden :o :D

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:36

Strafkamp :D
Nu een weekje spa om bij te komen?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 11:39

Selina schreef:
Strafkamp :D
Nu een weekje spa om bij te komen?

Haha nou de week daarna hadden we gelukkig ook nog vrij (we hadden geleerd van vorig jaar :D) en vooral niet te veel gedaan inderdaad. Gisteren pas de video's aan elkaar geplakt omdat het toen toch slecht weer was.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 11:40

croyslover schreef:

Interessant! Hoe ben je daar beland?

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:44

Ik vind het wel heel gaaf om te lezen!

Ik kan me niet eens opdrukken op de grond :')

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:45

gerlindie schreef:
Ik vind het wel heel gaaf om te lezen!

Ik kan me niet eens opdrukken op de grond :')

Ik ook niet, maar wonderbaarlijk genoeg als een "bozige" hongaars/duitse meneer zegt opdrukken doe je toch ineens iets wat je thuis niet zo snel doet (het waren geen mega push ups hoor)
:')

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:46

Wat een gaaf filmpje weer Arno!
Erg intensieve bootcamp zo te horen in een prachtige omgeving!

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:52

arno8 schreef:
croyslover schreef:

Interessant! Hoe ben je daar beland?

met het vliegtuig :Y) :+
haha geemigreert ivm de paarden en onze toekomst (voornamelijk het mijne, mijn broer is zwakbegaafd en zal geen baan of iets gaan krijgen)
ik woon hier met mijn ma broer vriendje en een vriend van mijn ma (mijn oude begeleider)
ik ben zelf 16 :)
ik ga hier allerlei opleidingen doen die met paarden te maken hebben, en die opleidingen ga ik weer met mijn paarden doen.
ik wil oa gaan fokken, heb nu een veulentje van 8 april rondlopen :)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 12:12

RoosTinker schreef:

Bedankt!

croyslover schreef:
haha geemigreert ivm de paarden en onze toekomst (voornamelijk het mijne, mijn broer is zwakbegaafd en zal geen baan of iets gaan krijgen)
ik woon hier met mijn ma broer vriendje en een vriend van mijn ma (mijn oude begeleider)
ik ga hier allerlei opleidingen doen die met paarden te maken hebben, en die opleidingen ga ik weer met mijn paarden doen.

Stoer zeg! Wel een bijzondere keus! Heb gemerkt dat Hongaren soms best wel erg hard kunnen zijn tegen mensen die van de norm afwijken, of heb ik dat verkeerd gezien en valt het wel mee?

Wat voor ras is je veulen dan?

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:39

arno8 schreef:
RoosTinker schreef:

Bedankt!

croyslover schreef:

Stoer zeg! Wel een bijzondere keus! Heb gemerkt dat Hongaren soms best wel erg hard kunnen zijn tegen mensen die van de norm afwijken, of heb ik dat verkeerd gezien en valt het wel mee?

Wat voor ras is je veulen dan?

nee dat klopt die zijn best hard!
mijn veulen is (moeder noniusz) en vader lippizaner, maar hij heeft ALLES van zijn vader, gewoon een lippizaner dus....... :j

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:40

Afbeelding
dit is een recente foto, hij is nu 3,5 maand en 1.40 hoog ca

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:52

Mooi filmpje.

Wat voor zadels zie ik trouwens voorbij komen?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 15:03

Hahaha, opdrukken op je paard en vervolgens trainen alsof je naar het WK moet .... Relaxt is inderdaad anders.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 15:24

Iemand die mij tijdens een training te paard zou toesnauwen dat ik me moet gaan opdrukken omdat ik niet goed luister zou mij mijn geld mogen teruggeven. Zoek ik wel een andere vakantielocatie, dikke doei :wave:

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 15:35

Gaaf juist, dat is 'the real deal'. Veel geleerd? (behalve dat je iets aan je conditie moet doen ws, lol)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:05

Goof schreef:
Iemand die mij tijdens een training te paard zou toesnauwen dat ik me moet gaan opdrukken omdat ik niet goed luister zou mij mijn geld mogen teruggeven. Zoek ik wel een andere vakantielocatie, dikke doei :wave:

Ik dacht precies hetzelfde! :') Lijkt me verschrikkelijk. Jij ging miet de week erop na het WK. Helemaal niet nodig je zo belachelijk af te beulen. Is nergens goed voor.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 18:16

tamary schreef:
Mooi filmpje.

Wat voor zadels zie ik trouwens voorbij komen?

De twee meestgebruikte zadels daar zijn een zadel dat volledig is toegespitst op boogschieten te paard en een zadel dat hier ook geschikt voor is, maar ook voor gewoon rijden. Het bijzondere aan dit zadel is dat hij geen houten boom heeft, de twee helften zijn met elkaar verbonden met twee rawhide strips die elkaar boven de ruggegraat kruisen. Heel simpel, maar wel geniaal. Dit zadel hebben we eentje meegenomen omdat die heerlijk zit en enorm veel ruimte geeft voor de rug. Als hij niet zou passen, konden we hem terugsturen maar we hebben geluk en een van onze paarden past hem!

Het horsebackarchery zadel:

Afbeelding

Afbeelding

Het gewonere zadel:

Afbeelding

Afbeelding

We kunnen deze zadels uit Hongarije over laten komen, moeten alleen even kijken wat dat zou kosten omdat ik toevallig een tweedehands kon meenemen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 18:22

Goof schreef:

Het is dan ook niet echt een vakantie, maar een trainingskamp. We betalen ze niet om ons een beetje te laten luieren daar. We willen er ook echt wat van leren en dat is gelukkig wel gelukt!

TurdusMerula schreef:
Gaaf juist, dat is 'the real deal'. Veel geleerd? (behalve dat je iets aan je conditie moet doen ws, lol)

M'n conditie is er wel op vooruit gegaan daar! Uiteindelijk kon ik het volle kwartiertje mee 'joggen' (echt rennen was het nog niet te noemen). En ook heel veel geleerd. Ieder jaar leer je weer allerlei kleine details waar je dan thuis weer aan kunt werken om je techniek nog wat beter te maken.

ElineS schreef:
Ik dacht precies hetzelfde! :') Lijkt me verschrikkelijk. Jij ging miet de week erop na het WK. Helemaal niet nodig je zo belachelijk af te beulen. Is nergens goed voor.

Nounou... zo erg afbeulen was het niet hoor. Je kunt op ieder moment ook zeggen: nee, dat doe ik niet. Dat heeft José de volgende dag ook gedaan toen Zoltan na een lange boogschiettraining zei dat het tijd was voor fitness. Hij grapte toen nog dat hij de volgende keer onze paspoorten inneemt en dat we die dan pas terugkrijgen als we braaf hebben meegedaan :D

Het is niet zoals in de film Platoon met een of andere drill instructor hoor. Ik ga dan wel niet naar het WK, maar kan nu wel een stuk beter schieten en rijden :D

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:20

Wat gaaf! Mooi filmpje ook!!

En dat er speciale zadels voor zijn, een WK, het is een grotere sport dan ik dacht!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:10

Wat een aparte maar prachtige zadels zeg!

Ik vind het wel grappig hoe ze het hebben gedaan met die wallen aan beide kanten van de 'baan', zodat je paard rechtdoor galoppeert. Veilig en slim. Maar hoe deden ze dat vroeger in een echte veldslag, hoe moet je je paard sturen met pijl en boog in de handen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 21:40

De meesten doen het inderdaad met een afgezette track. Je hebt ook stijlen (maar die beoefenen wij niet) waarbij je over een open veld gaat en je je paard moet sturen door je benen aan te leggen. Heb dat met mijn paard ook geprobeerd en in een kleine ruimte van 15 bij 15 luistert hij in stap nog wel, maar zodra hij denkt: hee, gras! Kan ik niks meer :P

Wat ik bij demonstraties in een bak vaak doe is tussen het schieten door hem even door de bocht sturen door de teugel even op te pakken, anders wil hij nog weleens in een hoek blijven plakken.

Ik heb ook gehoord dat sommige volkeren speciale harnassen hadden met ringetjes aan de buik om de teugels aan te bevestigen, zodat ze het paard konden sturen door hun middenlijf een bepaalde kant op te draaien.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 07:53

Leuk topic!

Ik wil ook ooit nog boogschieten te paard, maar een ruiterboog is niet mijn ding :o Ik haal er op de grond nog niet eens 18m mee _O- . Zo'n ruiterboog is erg "nerveus", en zonder oplegger over de hand schieten vind ik ook niet fijn. Maar misschien moet ik ook een keer een houten kopen of laten maken....ben alleen bang dat ik ook daar niet mee kan schieten :o

Dus voorlopig hou ik het even bij 3D schieten met mijn semi traditionele recurve (ik heb geen toeters en bellen boog. Maar een semi traditionele recurve en schiet altijd met houten pijlen, toevallig gaan we vandaag het bos weer in voor een 3D parcours in Duitsland *\o/* ).

Maarre wat ik me afvroeg is het open NK runarchery niks voor jullie, weliswaar geen paard, maar wel conditie nodig dus joggen én schieten (en super leuk :j )?

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:17

Timbers schreef:
Leuk topic!

Ik wil ook ooit nog boogschieten te paard, maar een ruiterboog is niet mijn ding :o Ik haal er op de grond nog niet eens 18m mee _O- . Zo'n ruiterboog is erg "nerveus", en zonder oplegger over de hand schieten vind ik ook niet fijn. Maar misschien moet ik ook een keer een houten kopen of laten maken....ben alleen bang dat ik ook daar niet mee kan schieten :o

Dus voorlopig hou ik het even bij 3D schieten met mijn semi traditionele recurve (ik heb geen toeters en bellen boog. Maar een semi traditionele recurve en schiet altijd met houten pijlen, toevallig gaan we vandaag het bos weer in voor een 3D parcours in Duitsland *\o/* ).

Maarre wat ik me afvroeg is het open NK runarchery niks voor jullie, weliswaar geen paard, maar wel conditie nodig dus joggen én schieten (en super leuk :j )?

Je bent altijd welkom om een keer een training te voet/paard mee te doen :)
(Dat kan ook met een privéles als je het niet de eerste keer in een groep wilt doen)

Dan kan je de bogen die wij gebruiken ook eens voelen. Te paard is de meest verre afstand +/- 47 meter en ik heb een 'boogje' van 21 pond en daar haal ik dat ook mee :)

Ennuh het klinkt leuk, maar daar moet je veel voor rennen, dat is niet mijn specialiteit :P
Paard staat steviger op de grond dan dat ik dat doe :')

Veel plezier/succes in Duitsland!
Laatst bijgewerkt door Silly_Woman op 23-08-16 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:25

Hahaha rennen is ook niet mijn specialiteit :o
Maar het is wel leuk om voor dat doel te trainen qua conditie (volgend jaar weer voor mij) en hoe beter je schiet hoe minder strafrondjes je hoeft te lopen :P. Ik vond het vooral grappig en leerzaam om te voelen wat een hoge hartslag en adem deed met je schiet vaardigheden :j .

Ik ga er eens over denken een training. Techniek is wel heel anders dan wat ik heb geleerd, maar je wordt er nooit dommer van :D. Heb alleen weinig geschoten afgelopen jaar door een schouder blessure (gebroken schouder).

Maar eerst vandaag weer een 3D parcours lopen inderdaad in de bossen van Brilon