ik was 12 toen ik mijn pony heb beleerd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

ik was 12 toen ik mijn pony heb beleerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 22:38

Jaja. Echt waar :+
Toen ik 12 was kreeg ik mijn eerste eigen pony Starlight. Een haflingermerrie van toen 3 jaar oud. Ik had voorheen altijd geholpen op een handelsstal met het inrijden van kleinere pony's (waar de instructeur zelf dus niet op pastte), dus ik wist qua theorie al hoe je een pony moest beleren. Toen starlight 4,5 was zat ik er voor het eerst op, en heb ik het eerste jaar alleen maar buiten gereden (En longeer/grondwerk in de bak). Geen zwaar werk dus. Toen Starlight dus een jaar of 6 was zijn we begonnen met het echte bakwerk, en inmiddels, een dik jaar later hebben wij onze eerste lessen gehad.
Ik had vooral problemen met dat Starlight vaak door mijn binnenbeen heen liep. Inmiddels is dat al voor het grootste deel opgelost en zijn we nu met name bezig met de achterhand sterker maken.
Paar dagen geleden had een vriendin van mij haar camera meegenomen en wat foto's gemaakt. Kwam onverwachts dus pony is daarom niet zo schoon :o.
Mijn aandachtspunten zijn vooral dat ik voor me uit moet kijken, minder naar voren vallen, benen wat verder naar achteren en voeten naar binnen. Commentaar mag, maar graag opbouwend :)
Genoeg getypt, hier de foto's!

Instappen
Afbeelding
Draven
Afbeelding
Af en toe raak ik haar kwijt. Vaak werk ik dan boos en werd de strijd alleen maar erger. Nu heb ik geleerd rustig te gaan halthouden, en zodra ik weer haar aandacht heb weer aandraven. Hier dus zo'n moment.
Afbeelding
Draven op de andere hand
Afbeelding
<3
Afbeelding
Galopje. Dit was helaas zo'n moment waarop ik haar even kwijtraak. Ondanks dat vind ik het wel een mooie foto :j
Afbeelding
Na afloop nog even een rondje buiten uitgestapt
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Starlight is echt een paard van goud. Nergens van onder de indruk. Gaat mee op ponykampen, loopt zo de trailer in, honden kunnen er onder door, kleine kinderen kunnen er alles mee etc. etc. Toch is en blijft het een haflinger en vindt ze het ook wel eens leuk om mij eens flink op de proef te stellen :P
Ik hoop dat jullie het een leuk topic vonden.
Tot de volgende keer! :wave:

Minoes

Re: ik was 12 toen ik mijn pony heb beleerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:43

Wat een leuke haflinger! Ik denk dat je al goed op weg bent :) Benen verder naar achter zou ik echt niet doen, waarom denk je dat dat moet?
Wel zou ik proberen om je handen wat hoger te dragen zodat je een knik in je elleboog krijgt, zo valt je pony ook minder snel op de voorhand.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:44

Wat een knapperd is ze <3

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:44

Ik was 12 en beleerde elke zomer 3 pony' voor een hobbyfokker/handelaar. Daar is niets speciaals aan.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:46

farahdiba46 schreef:
Ik was 12 en beleerde elke zomer 3 pony' voor een hobbyfokker/handelaar. Daar is niets speciaals aan.

Moet dit echt zo?

TS mooie haflinger heb je en je komt er zeker wel !

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:47

farahdiba46 schreef:

Aparte reactie dit...

Hele knappe pony TS! Hij valt nog flink op de voorhand maar zoals je zei ga je daar al wat aan doen. Leuk beest!

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:47

normaal niet zo van de haflingers maar deze <3

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:49

Je hebt er een fijne pony van gemaakt!
Hoop dat jullie nog veel plezier hebben samen +:)+

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:53

farahdiba46 schreef:

Ik was 7 en ik heb toen 8 zwarte wilde arabierenhengsten beleerd hoowwwwrrrrr.

Ts: wat een leukerd! Paardje ziet er goed uit! Ik vind je beenligging niet storend. En wat stoer dat je hem zelf zo hebt opgeleid!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 23:08

Wat een leuke reacties allemaal :D Heel erg bedankt!

daisssx schreef:
Wat een leuke haflinger! Ik denk dat je al goed op weg bent :) Benen verder naar achter zou ik echt niet doen, waarom denk je dat dat moet?
Wel zou ik proberen om je handen wat hoger te dragen zodat je een knik in je elleboog krijgt, zo valt je pony ook minder snel op de voorhand.

Viel me inderdaad op dat ik dat op de foto's in de OP niet zo heb nee. Maar vaak als ik mijn hakken wat meer wil uitdrukken ga ik wat naar voren met mijn benen waardoor ik wat te ver achter in het zadel kom te zitten.

Edit: bedankt voor de tip van de handen. Zal het de volgende keer proberen!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 23:11

farahdiba46 schreef:

Als je goed hebt gelezen zie je dat ik ook elke zomer een aantal pony's op die leeftijd heb beleerd :) Deze keer was het mijn eigen pony. DAT vind ik speciaal.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 05:49

Waarom word je boos als je " haar kwijt raakt"?
Je bent naar mijn idee veel te veel bezig met die voorkant. Dat zie je ook terug in je handhouding.
Focus je eens op activiteit, voorwaarts rijden van je pony. Pas als ze voorwaarts is kun je haar opvangen en krijg je het plaatje daarmee cadeau.
Je hebt wel een hele brave pony +:)+

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 06:15

Leuke pony! Het rijden ziet er ontspannen uit!
Tip: ligt je zadel niet te ver naar voren?

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 06:19

Wat een leuke haflinger! Ik vind niet dat je je benen verder naar achteren hoeft te doen, je hakken liggen overal netjes onder je heup. Wel zou ik je handen wat hoger houden. Maar zo te zien zijn jullie goed bezig!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 06:43

Inderdaad wat Ineke2 zegt. Niet gaan stilstaan als je haar kwijtraakt, hoe moeilijk dat ook is.
Een paard/pony moet nageeflijk en op de achterhand worden door je been en niet door je hand.
Als je stilstaat, dan kun je hem niet door activiteit rond krijgen.
Ik hoor meer instructeurs, die zeggen dat je ze stil moet zetten, maar dit is de doodsteek voor het goed opleiden van een paard.
Stilzetten alleen als je haar niet meer kunt houden en het gevaarlijk dreigt te worden.

Mooie haflinger. Ben je al naar een keuring geweest?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 07:35

Dat je voor je gevoel je benen wat verder naar achteren moet leggen - om de aansluiting met buik van je pony te krijgen om te drijven- begrijp ik wel. Je bent best al wat lang voor deze pony.
Maar - behalve dat je je bekken wat meer mag kantelen - zit je best netjes.
Wel vind ik je zadel wat teveel naar voren liggen. Dat maakt ook dat je een beetje op de verkeerde plek zit.
Zadel mag zeker een stuk naar achteren (naar de achterkant van het dekje van de foto's nu).

Verder eens met Tendance en Ineke2. Nageeflijk maak je je pony niet door hem stil te zetten. Dan rijd je op de hand. Om je pony nageeflijk te rijden heb je activiteit nodig. Stilzetten doe je als je rem niet werkt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 07:38

Leuke haflinger, maar.... Als ik goed reken moet jij volgens jou verhaal dan nu een jaar of 16 zijn. Hoe kan jij dan in hemelsnaam in MBO4 zitten?

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 07:44

Winged schreef:
Leuke haflinger, maar.... Als ik goed reken moet jij volgens jou verhaal dan nu een jaar of 16 zijn. Hoe kan jij dan in hemelsnaam in MBO4 zitten?

Kan makkelijk ikzelf was ook 15 of 16 toen ik op MBO niveau 4 zat. Als je goed leest zit ze op niveau 4 niet in jaar 4 denk ik.

Ts: Super leuke haflinger, probeer meer op de activiteit te letten je pony tilt haar achterbenen niet veel op in de draf. Ben ergens wel benieuwd naar een filmpje in de draf.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 07:45

farahdiba46 schreef:

Ga je lekker? Beetje veel azijn gedronken ofz? Doe even normaa als je leeftijd in je profiel klopt vind ik je reactie ronduit belachelijk.

Ziet er al goed uit ts! Wat iemand al aangaf je handen wat hoger dragen. Maar verder met veel les komt het zeker goed.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 07:46

Winged schreef:

Door niet te blijven zitten? :P
Je gaat - in de meeste gevallen - als 12 jarige naar het voortgezet onderwijs. Plus 4 jaar = MBO 4.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 07:48

Lau schreef:
[ Wat iemand al aangaf je handen wat hoger dragen. Maar verder met veel les komt het zeker goed.

Nee hoor handen zijn goed. Zorg er wel voor dat je ze rechtop zet (duimen omhoog)

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 07:54

Babootje schreef:
Winged schreef:

Door niet te blijven zitten? :P
Je gaat - in de meeste gevallen - als 12 jarige naar het voortgezet onderwijs. Plus 4 jaar = MBO 4.

Beetje off topic maar MBO komt na de middelbare school dus met je 16 is MBO 4 niet te doen, wellicht wel niveau 4 van het MBO begonnen of wellicht bedoelt ze de 4e van voortgezet onderwijs :).

Maar terug on topic. Mooie haf TS! Ik vind het er netjes uitzien, maar wat de rest ook aangeeft, probeer haar eerst wat actiever te maken wat je vervolgens op kunt vangen. Ze loopt nu nog op de voorhand maar als je haar wat actiever gaat maken dan verplaatst zich dat als het goed is wat meer naar achter, succes! Jullie zijn leuk samen!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 07:58

Iloveiswan schreef:
Winged schreef:

Kan makkelijk ikzelf was ook 15 of 16 toen ik op MBO niveau 4 zat. Als je goed leest zit ze op niveau 4 niet in jaar 4 denk ik.

Ts: Super leuke haflinger, probeer meer op de activiteit te letten je pony tilt haar achterbenen niet veel op in de draf. Ben ergens wel benieuwd naar een filmpje in de draf.

Verrek idd.. Tis maandag :+

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 08:05

farahdiba46 schreef:

Wat een reactie is dit , ik vind welke paard of pony die jezelf beleerd, al gaat het om een shetlandpony , arabier , tinker, haflinger, dressuur/spring paard of een Belgische knol het blijft altijd speciaal. Ik heb mijn tinker merrie helemaal in mijn eentje beleerd geen hulp bij gevraagd ,3 keer in het weiland erop gezeten en toen verder in de bossen en duinen beleerd , dat vind ik ook speciaal. Al ben ik geen 12 meer , dat is heel erg lang geleden dat ik 12 was.

TS , wat knap dat jijzelf je paard heb beleerd en jullie komen er hoor. En wat heb je een knappe haflinger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 08:35

Wat een mooie Haflinger! Hoe groot is ze? Of heb ik daar overheen gelezen?