[VOLG] Van Heel Dik naar Slanke Shetlander, zal het lukken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lindeeee

[VOLG] Van Heel Dik naar Slanke Shetlander, zal het lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 19:26

Tja.. Er zijn genoeg van dit soort topic's, maar ik merk dat ik het heel fijn zou vinden om tips en kritieken te krijgen en ook om zelf terug te kijken en te volgen hoe ze verandert, en natuurlijk voor de geïnteresseerden, om mee te kijken!

Afbeelding
Dit is Sjors, en shetlandermerrie van 5 jaar en 79 cm hoog, geboren op 27 april 2011. Officieel heet ze Emie van 't Hoeveneind en haar vader is Zizo van de Rakkertjes, een eerste premie shetlanderhengst. Over haar moeder is niet veel bekend helaas. Sjors is van mijn buren en ik verzorg haar bijna dagelijks. Ze heeft op 1 mei 2015 een veulen gehad en daarna is ze helaas alsmaar dikker geworden, door 24/7 weidegang en daarbij dat ik steeds minder tijd kreeg om haar veel te trainen.

Nu is het vakantie en ben ik goed met haar aan de slag gegaan. Sjors staat op het randje van gevaarlijk dik vind ik en persoonlijk verbaas ik me erover dat ze niet hoefbevangen staat (afkloppen!). Ik zou heel graag een trainingsschema opstellen om haar conditie op te bouwen en haar te laten afvallen maar dit valt niet mee, iemand die mij kan helpen hiermee? Op dit moment train ik haar meestal 5 dagen in de week, de overige dagen heb ik of geen tijd, of het weer is te slecht, of ze heeft gewoon een rustdag omdat dat ook nodig is, dan ga ik haar lekker poetsen of met haar zoon aan de slag.

De afgelopen twee weken (nadat ik terug ben gekomen van vakantie) heb ik haar heel veel gelongeerd. We zijn gewoon begonnen, met alleen een longeerlijn, en ondertussen heb ik er nu 2 keer een longeerhulp losjes bijgepakt in stap, zodat we rustig aan spieren gaan kweken. Dit gaat nog niet lekker, veel verzet en weinig ontspannen ruggebruik, maar ik verwacht dat dit gaat beteren zodra ze er meer aan gewend raakt.
Daarnaast heb ik ook een aantal keer wat balkjes meegepakt, dit gaat heel erg goed! We variëren met afstanden tussen de balkjes en binnenkort gaan we ook een beetje variëren met hoogtes. Ze doet het heel goed, maar ik merk dat het wel veel vergt van haar, dus we bouwen het rustig op.

Sjors gaat daarnaast af en toe mee naar het bos voor een flinke wandeling, we doen regelmatig grondwerk en vrijheidsdressuur. Ook lange lijnen is een paar keer aa bod gekomen en heel af en toe doen we een sprongetje, maar dat is al weer even geleden.

We hebben op dit moment alleen een weide ter beschikking, later heel misschien een paddock. De weide kan afgezet worden. Ik ga met de eigenaren overleggen wat zij vinden van 's nachts op stal, zodat ze niet ook de hele nacht kan dooreten op het gras, dit zal hopelijk meehelpen in het proces.

Ik heb dit topic dus vooral geopend voor tips, eventuele kritieken en volgen hoe ze verandert. Je mag alles aan me vragen en ik sta open voor kritiek, maar probeer het rustig en goed onderbouwd te brengen zodat ik er ook echt iets mee kan.

Morgen ga ik haar proberen op verschillende plekken te meten, misschien is dit later handig als vergelijkingsmateriaal. Ook zal ik morgen eens een standfoto proberen te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes, Linde

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:32

Interessant, ik volg! Loop zelf ook tegen zo'n probleem aan, met (een paar van) mijn verzorgpony's.
Heel veel succes! :)

MillyH

Re: [VOLG] Van Heel Dik naar Slanke Shetlander, zal het lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:41

Ik ga jou ook even volgen, mijn shet is deze zomer jammergenoeg ook weer heel veel aangekomen..
Zou je bij je Verzorgshet? geen grasmasker kunnen omdoen, dat helpt bij die van mij wel!

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 19:50

Leuk dat jullie volgen!

Een graasmasker heb ik zeker overwogen, goed dat je het even aanhaalt. Ik wil dit liever niet omdat zij heel erg vaak met haar zoon kriebelt en ik dit ook belangrijk vind voor de pony's, dat dit mogelijk is. Met een graasmasker gaat dit niet of moeilijker. Maar misschien overweeg ik het wel dat hij soms even een paar uurtjes om gaat. Alle beetjes helpen!

_Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:54

\ik volg ook! verzorg mijn vp nu meer dan een half jaar, en hij is nu ook al wat kilootjes afgevallen, alleen het laatste gaat moeilijk. misschien dat hier tips voorbij komen waar ik ook wat aan heb

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:13

Hoe groot is het weiland waarin ze staan? Kun je strookbegrazing toepassen? Dat in combi met beweging zou moeten gaan helpen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:15

PP -> YRT

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 20:21

Ineke2 schreef:
Hoe groot is het weiland waarin ze staan? Kun je strookbegrazing toepassen? Dat in combi met beweging zou moeten gaan helpen.

Het weiland zou ik principe groot genoeg zijn voor strookbegrazing, maar dan houden de pony's naar mijn mening te weinig ruimte over om lekker te rennen (vooral de jongste gaat regelmatig uit zn dak en met deze grootte qua weiland gaat het goed, maar als het kleiner wordt ben ik bang dat hij nog eens uitglijdt...

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:37

Ben je wel van plan haar op stal te voeren met schraal ruwvoer dan? Zou haar niet op niks zetten zeg maar. Dan krijg je 2 uitersten, hele dag lekker gras en dan de hele dag niks. Is het mogelijk het land schraal te houden door te maaien tussendoor? Of misschien wat schapen er bij?

Zorg er voor dat je de longeerhulp lekker los hebt, dwing haar niet m te ontspannen zeg maar.

Als ze een beetje conditie heeft is fietsen ook altijd een goeie. Moet je wel zorgen dat ze erg gehoorzaam is aan de hand.

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 20:45

Monster_tos schreef:
Ben je wel van plan haar op stal te voeren met schraal ruwvoer dan? Zou haar niet op niks zetten zeg maar. Dan krijg je 2 uitersten, hele dag lekker gras en dan de hele dag niks. Is het mogelijk het land schraal te houden door te maaien tussendoor? Of misschien wat schapen er bij?

Zorg er voor dat je de longeerhulp lekker los hebt, dwing haar niet m te ontspannen zeg maar.

Als ze een beetje conditie heeft is fietsen ook altijd een goeie. Moet je wel zorgen dat ze erg gehoorzaam is aan de hand.

Ja dat sowieso, ze heeft dan de hele nacht hooi ter beschikking! Niet de beste kwaliteit, zit weinig voedzaams in, dus ze wordt er niet dik van, maar ze heeft dan wel eten om de darmen te laten werken.

Het land wordt ongeveer 1x per kwartaal gebloot, en de rest van de tijd eten de pony's het kaal. Er staat nu weinig gras, maar het groeit snel, waardoor er (naar ik gehoord heb) heel veel suiker in zit... Schapen zijn helaas geen optie.

De longeerhulp zit inderdaad lekker los maar niet zo los dat ze haar hoofd in de lucht kan steken. Maar ik moet hier even een beetje balans in vinden, tussen te los en te strak.

Fietsen is een heel goed idee! Ze is meestal wel braaf aan de hand, soms een beetje trekkerig en soms iets te langzaam maar fietsen kan ik zeker eens gaan proberen!

Bedankt voor alle tips!

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 20:55

Helemaal geen stomme vraag hoor! Hij is sinds een aantal maanden gecastreerd. Ik overweeg zelf ook nog steeds dat ze misschien drachtig is.. Ik hoop van niet. Ik heb hem er nooit op zien zitten gelukkig, maar ik ben er natuurlijk ook niet altijd.

Je zet me wel aan het denken. Deze mogelijkheid is natuurlijk al wel eens voorbijgeflitst maar ik besef me ineens gewoon dat het mogelijk is... ;( . Ik ga het wel even goed in de gaten houden. Toen ze drachtig was vorige keer is ze gescand, maar het kon niet inwendig, en uitwendig was niks te zien. Het leverde haar ook echt enorm veel stress op, steigeren, trappen, heel veel paniek.. Maar ik kan het altijd nog eventjes met de eigenaren overleggen.

Edit: Hee het berichtje waarop ik reageerde is verwijderd? Even toelichting, bovenstaande ging over of haar zoon wel of niet gecastreerd was!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:09

Ik kom ook gezellig meeloeren naar Sjors!

Op stal zetten ben ik persoonlijk geen voorstander van, liever zie ik ze 's nachts op een (deels) verharde paddock zodat ze toch beweging hebben en daarbij op verschillende plekken schraal hooi krijgen aangeboden :j

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:13

Shirley schreef:
Ik kom ook gezellig meeloeren naar Sjors!

Op stal zetten ben ik persoonlijk geen voorstander van, liever zie ik ze 's nachts op een (deels) verharde paddock zodat ze toch beweging hebben en daarbij op verschillende plekken schraal hooi krijgen aangeboden :j

Ben ik het mee eens, mijn eigen shetlanders heb ik ook op een zandpaddock staan, ook een deel overdag met hooi en af en toe wilgen takken :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:14

Zo houd ik de mijne ook prima in conditie.

Misschien moet Sjors maar een poosje komen logeren ;)

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 21:21

Gezellig Shirley!

Ik zou ze in principe ook liever lekker in een paddockje zetten 'snachts, maar op dit moment is er geen paddock helaas.. Maar ik ga hier wel over overleggen met de eigenaren! Op dit moment zouden ze dan in een ruime stal komen te staan van zeker 7 bij 7 dus het is niet zo dat ze niet kunnen rondlopen ofzo.

Even een vraagje erachteraan met betrekking op de paddock, Sjors wil regelmatig zand eten, mineralentekort denk ik zo. In de wei eet ze geen zand gelukkig maar mocht ze in een paddock komen vrees ik daar wel voor. Wat kan ik haar het beste geven om te zorgen dat ze minder de neiging heeft om zand te eten?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:24

Je zou een mineralen liksteen, zo'n rood blok, kunnen aanbieden.

Als ze echt zand blijft eten uit gewoonte of verveling, zou een betegelde paddock uitkomst bieden.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:33

Ik lees mee! Mijn Shet is nog dikker en ik ben al jaren bezig met haar laten afvallen, soms lijkt ze iets dunner maar de volgende dag is ze weer 3 keer zo dik :') Ik doe aan longeren, wandelen, fietsen, lange lijnen, en binnenkort gaat ze voor de kar.

Ze staat elke dag een paar uurtjes op gras, verder op een grote zandpaddock met onbeperkt hooi, ik vind het wel belangerijk dat ze veel ruwvoer heeft. Ze krijgt het wel in een slowfeeder. In de nacht blijft ze in de paddock als het weer het toelaat, anders gaat ze in een 4,5 x 5 stal.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:48

ik volg mee, hier ook een klein dikkerdje, van de winter gaat het altijd top maar de zomer altijd weer een terugval

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:56

Ik volg ook, mijn verzorgpony heeft de laatste jaren niks anders gedaan dan grasmaaien, en daar mag ook wel wat vanaf, dus misschien heb ik hier wel wat aan.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:00

Lindeeee schreef:
Gezellig Shirley!

Ik zou ze in principe ook liever lekker in een paddockje zetten 'snachts, maar op dit moment is er geen paddock helaas.. Maar ik ga hier wel over overleggen met de eigenaren! Op dit moment zouden ze dan in een ruime stal komen te staan van zeker 7 bij 7 dus het is niet zo dat ze niet kunnen rondlopen ofzo.

Even een vraagje erachteraan met betrekking op de paddock, Sjors wil regelmatig zand eten, mineralentekort denk ik zo. In de wei eet ze geen zand gelukkig maar mocht ze in een paddock komen vrees ik daar wel voor. Wat kan ik haar het beste geven om te zorgen dat ze minder de neiging heeft om zand te eten?

Kijk eens naar Vitalbix, ik geef dit mijn pony ook en ze doet het er erg goed op :j

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:01

Lindeeee schreef:
Leuk dat jullie volgen!

Een graasmasker heb ik zeker overwogen, goed dat je het even aanhaalt. Ik wil dit liever niet omdat zij heel erg vaak met haar zoon kriebelt en ik dit ook belangrijk vind voor de pony's, dat dit mogelijk is. Met een graasmasker gaat dit niet of moeilijker. Maar misschien overweeg ik het wel dat hij soms even een paar uurtjes om gaat. Alle beetjes helpen!

Ik zou je aanraden om dat niet te doen. Of graasmasker om zolang ze op het gras staat of niet. Vaak gaan ze zodra het masker af is overcompenseren met eten omdat ze die paar uur minder hebben kunnen eten.

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 08:01

Shirley schreef:
Je zou een mineralen liksteen, zo'n rood blok, kunnen aanbieden.

Als ze echt zand blijft eten uit gewoonte of verveling, zou een betegelde paddock uitkomst bieden.

Daar ga ik eens naar kijken! Likstenen (himalaya stenen) heb ik wel eens gehaald maar daar likt ze maar heel soms, maar voor een mineralenliksteen zal ik dan even kijken vandaag.

Ojajoh schreef:
Lindeeee schreef:
Gezellig Shirley!

Kijk eens naar Vitalbix, ik geef dit mijn pony ook en ze doet het er erg goed op :j

Vitalbix ga ik ook kijken! Bedankt voor de tip!

nuscaniels schreef:
Lindeeee schreef:
Leuk dat jullie volgen!

Ik zou je aanraden om dat niet te doen. Of graasmasker om zolang ze op het gras staat of niet. Vaak gaan ze zodra het masker af is overcompenseren met eten omdat ze die paar uur minder hebben kunnen eten.

Oh dat klinkt wel logisch ja... Dan geef ik haar geen graasmasker. Want ik wil dat ze gewoon kan blijven kriebelen met Sjimmy.

Bedankt voor alle tips, en leuk dat jullie meevolgen!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 08:50

Je kan haar ook zo nu en dan een psylium kuurtje geven. Deze zaadjes zorgen er voor dat eventueel zand wat in de darmen zit er uitkomt met de mest.

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 09:17

Monster_tos schreef:
Je kan haar ook zo nu en dan een psylium kuurtje geven. Deze zaadjes zorgen er voor dat eventueel zand wat in de darmen zit er uitkomt met de mest.

Dat ga ik zeker doen mocht ze in een paddock komen te staan!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:28

Als ze op kort gras staan is het ook zeker een aanrader! Die van mij staan nooit op zand, en toch had de merrie van mijn zusje behoorlijk wat zand in de darmen. At ze mee met het korte gras.