Genoeg ervaring eigen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roosje2003

Genoeg ervaring eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 16:46

Hoi,
Ik zou graag willen of jullie van dit vinden:
Zou ik op een leeftijd van 13 jaar een paard kopen mijn ervaring en hulp is:
- Verzorgpaard
- jonge paarden doorrijden
- werken met paarden
- 7 jaar ervaring
- een zusje die m kan bijrijden met enig ervaring en ziet als een paard niet goed loopt wondjes etc
- een paard verzorgt gereden etc toen iemand weg was
- Genoeg geld heeft :D
- een vader die veel ervaring heeft en ook kan rijden
- ervaring met wonden en dat soort dingen
- vrienden die het kunnen overnemen als ik een weekendje weg ga
- 2 instructies die beide erg fijn zijn
- ervaring met grondwerk (help daarmee mensen)

Heb ik genoeg ervaring en wat heb ik nog nodig want daar wil ik zeker van zijn!

Groetjes!

_mjwb

Re: Leeftijd eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:48

Als je genoeg geld en tijd hebt, waarom niet? :D

Ellebel123

Re: Genoeg ervaring eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:50

Kan, ik heb ook een pony en ben ook 13. Zij staat wel op vol pension.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:51

Ik denk dat het niet een kwestie van ervaring is, je moet het gewoon veilig en verantwoord kunnen rondbreien (financieel, en hoe je omgaat met het dier, je met er tijd voor maken en veranderingen in je leven moet je om je paard heen kunnen bouwen).
De rest komt wel. Je moet weten wanneer je er een dierenarts bij moet halen en wanneer een hoefsmid nodig is. Neem verder rijles of begeleiding met je paard en neem iemand mee met kennis van zaken als je paarden gaat kijken. Bedenk wel: je wordt ouder, gaan je interesses niet naar iets anders als je straks 18 bent bijvoorbeeld.. wat dacht je van school, huiswerk, studententijd, stappen, vrienden etc. En verder bedenk waar je geld vandaan gaat halen. wat als er iets met paard gebeurt en de dierenartskosten worden hoger dan 50 euro.

CharlotteR1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:52

roosje2003 schreef:
Hoi,
- Verzorgpaard
- werken met paarden
- 7 jaar ervaring
- een zusje die m kan bijrijden met enig ervaring en ziet als een paard niet goed loopt wondjes etc

Groetjes!

Ik vind van wel, ik ben 17 en had m'n eerste pony toen ik 7 of 8 was. Natuurlijk had ik nog niet zo'n verantwoordelijkheidsgevoel, maar als je veel mensen hebt die je kunnen helpen is dat heel wat! Vooral steunende ouders en liefde voor je dier heb je nodig. Je weet zelf wel welk soort pony/paard je wilt en bij je past (rustig/groot/sensibel/springen/dressuur/...) Zoals je zelf aangeeft, kan je de lieverd genoeg bieden (stal, verzorgen, spullen). Als jij je er maar klaar voor voelt *\o/* +:)+

roosje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 16:53

_mjwb schreef:
Als je genoeg geld en tijd hebt, waarom niet? :D

Dankjewel!
Ellebel123 schreef:
Kan, ik heb ook een pony en ben ook 13. Zij staat wel op vol pension.

Leuk voor je! Veel leeftijd gewoontjes hebben er ook een!

roosje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 16:56

CharlotteR1 schreef:
roosje2003 schreef:
Hoi,
- Verzorgpaard
- werken met paarden
- 7 jaar ervaring

Groetjes!

Ik vind van wel, ik ben 17 en had m'n eerste pony toen ik 7 of 8 was. Natuurlijk had ik nog niet zo'n verantwoordelijkheidsgevoel, maar als je veel mensen hebt die je kunnen helpen is dat heel wat! Vooral steunende ouders en liefde voor je dier heb je nodig. Je weet zelf wel welk soort pony/paard je wilt en bij je past (rustig/groot/sensibel/springen/dressuur/...) Zoals je zelf aangeeft, kan je de lieverd genoeg bieden (stal, verzorgen, spullen). Als jij je er maar klaar voor voelt *\o/* +:)+

Ik zou het super graag willen! <3 en ik heb het gevoel dat ik al veel ervaring heb opgedaan

CharlotteR1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:02

Als je weet dat je het binnen een jaar niet beu wordt, waarom niet? Je denkt er over na, het is niet zomaar een ingeving hé. Als je ouders achter je keuze staan, zou ik maar op zoek gaan naar eentje dat bij je past, want je vindt je droompaard niet na een week (tenzij je geluk hebt :P ).

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 23:15

PP -> YRT

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 23:20

Waarom niet, als je het kan betalen.
Met veel en goede begeleiding kan zelfs een complete beginner nog wel een eigen paard kopen.
En die komt er dan ook nog wel.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 00:26

Als je ouders hebt die er kompleet achter staan en je op alle fronten willen en kunnen helpen en ondersteunen?
Dan zeg ik: ja!

Heb je al een fijne plek op het oog waar je eventuele paard of pony kan komen te staan?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 00:30

Waarom krijg ik het idee dat dit te maken heeft met het andere topic met het lijstje met redenen?
Rond dezelfde tijd gepost en komt aardig overeen met wat hier staat...
Maar mocht dat niet zo zijn dan ga ik met het antwoord van Shirley mee.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 00:47

Dat is denk ik voor iedereen anders, toen ik 13 was wou ik ook heel graag een pony, in principe had ik genoeg ervaring met verzorging en rijden e.d. Maar achteraf ben ik stiekem blij dat het absoluut niet mocht van mijn ouders.
Ik ben nu 23 en heb net in april m'n eerste eigen paard gekocht. Als ik dat gedaan had toen ik 13 was denk ik dat het heel snel te veel was geworden. Het was in die tijd ook een beetje een bevlieging. Tien jaar later weet ik in elk geval 100% zeker dat ik het financieel en qua tijd redt. (al moet ik eerlijk zijn dat ondanks dat ik het met plezier doe, de kosten en werkzaamheden toch hoger vallen dan gedacht)
Echter, het kan tuurlijk heel best zijn dat jij er nu al klaar voor bent, zeker omdat je vader en zusje ook enige ervaring hebben (ik sta er echt helemaal alleen voor in mijn famillie qua paardenkennis)
Heb je het al met je ouders besproken? Wat vinden die er van? Zijn je vader en zus je bereid je af en toe een handje te helpen?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 06:00

Hoeveel zakgeld krijgt een 13-jarige dat zij genoeg heeft om een paard te kopen en te onderhouden? >;)

Lijkt mij dat de ouders dat moeten betalen... Maargoed; als die er achter staan, Prima.

Als je dan ook nog genoeg tijd hebt, dan zou het kunnen.

Ervaring is minder noodzakelijk als je het juiste paard koopt en de juiste begeleiding hebt.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:02

Zelfs als je geen ervaring zou hebben en wel een vader die kan rijden en geld heeft zou het kunnen. Je gaat nog veel meer leren van die pony en waarschijnlijk ook van je vader, maar je hebt meer dan genoeg ervaring! :D

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:00

Vooral tijd en geld is belangrijk. Maar het is ook heel belangrijk dat je het leuk BLIJFT vinden. Ik heb 3 jaar lang elke dag mijn verzorgpaarden gedaan en opeens was ik het zat en ben ik er een half jaar uit geweest. Maar nu weer helemaal terug :D Namelijk op een bepaalde leeftijd krijg je andere interesses, druk met school, soms met werk.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:04

Ik vind het hebben van een verzorgpaard altijd een goeie gradmater. Je weet dan wat het inhoud. En dat je het volhoudt.

Maaruuh willen je ouders het ook?

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 18:27

Denk dat je er wel klaar voor bent! Van een eigen paard leer je zoooooveel meer dan van verzorgen etc. Het kost veel tijd maar het is echt heel leuk, je krijgt wel een hele hoop verantwoordelijkheid ineens. Als er iets is met je verzorgpaard kun je dat aan de eigenaar vragen, met een eigen paard, ben jij dat. Zelf ben ik heel erg een twijfelaar (Heb mijn eerste paard ook niet zo lang), dus die beginners dingen merkte ik wel heel erg, maar je gaat dingen steeds beter inschatten en je weet steeds beter wat je moet doen. Gelukkig heb ik lieve stalgenoten en vriendinnen bij wie ik terecht kan als ik vragen heb, ik moet zeggen dat dat echt heel fijn is, zeker als alles nieuw voor je is! Succes :).

NuevaAtalaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 09:40

Ik was 11 en reed pas 2 jaar toen ik mijn eerste pony kreeg, dus dan is het voor jou zeker mogelijk! Juist vanaf de tijd dat ik een eigen pony kreeg heb ik zoveel meer geleerd dan op een manege. In drie maanden was ik al meer vooruit gegaan dan in die 2 jaar dat ik les had. Het klinkt in ieder geval zo dat jij meer ervaring hebt dan ik had toen ik een pony kreeg :D En zeker als je tijd en geld hebt + een vader die er ook verstand van heeft en een zusje die helpt rijden, vind ik dat het prima zou moeten kunnen!

Dublinlove8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 16:15

Zeker!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 16:31

Joh, ik was zo groen als gras toen ik m'n eerste pony kreeg :D
Tijd, geld, discipline, liefde voor je dier en fijne mensen om je heen om je begeleiden is alles wat je nodig hebt.

Plaats je een foto als je er eentje gevonden hebt? Succes!!

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 16:33

Het ligt een beetje aan je situatie. Je komt net in de pubertijd, je zult denk ik nu in de brugklas zitten, je moet zeker weten dat je de tijd hebt. Ga je je paard op een volpension zetten?

Ik ben nu 15, heb een pony thuis sinds dat ik 7 ben, en laatste 2 jaar valt het me vies tegen eigenlijk. Het rijden niet, maar de tijd die ik heb. Je bent niet zoals op de basisschool om 3 uur vrij en hebt niet de rest van de middag/avond om naar je paard te gaan. Vooral in de winter, moet ik enorm goed plannen om én mijn huiswerk af te hebben én mijn paard te verzorgen. Dan moet ik er wel bij zeggen dat ik een makkelijke pony heb, je kunt haar bij wijze van spreken een half jaar niet rijden en je kunt er dan weer opstappen alsof je er gisteren weer opgezeten hebt.

Onderschat je pubertijd dus echt niet, je krijgt huiswerk, maar je gaat vast ook wel eens stappen, of leuke dingen met vrienden doen. Ik heb het geluk dat ik mijn paard aan huis heb, dus ik heb de luxe dat ik niet veel tijd ben om naar mijn paard te gaan en dat ik ook niet de kosten heb om een stalling voor mijn paard aan te bieden.

Maar, ik denk, dat als je zeker weet dat je genoeg tijd gaat hebben en je hebt het geld, dat je het wel kunt gaan doen. Maar, maak wel goede afspraken met vooral je ouders. Als je je paard niet op volpension zet, maar bijv. zelf moet mesten oid, bespreek dit dan goed met je ouders.

Dublinlove8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:07

Doen NATUURLIJK *\%/*